P pmd skrev:
Och inte bara i Sverige. Kärnkraft kopplades ihop med kärnvapen rätt snabbt efter andra världskriget av många i (åtminstone) västvärlden.

Forskning om kärnvapen pågick till 1972, trots att Sverige skrev på icke-spridningsavtalet 1970 och tankarna på en svensk atombomb i praktiken övergavs 1966. Den sista tiden var dock kärnvapenforskningen mest inriktad på skydd mot kärnvapen.

Några begränsningar för forskning om kärnkraft har dock aldrig funnits i Sverige. Den s.k. tankeförbudslagen handlade inte om forskning.

Dessa länder har väl inte skaffat sig klyvbart material med Sveriges hjälp?
Nej, men här ansåg man all kärnkraft i alla länder. Våra reaktorer var bara en delmängd. Det var väl Carter i USA som slog till bromsen när det gäller upparbetning.
 
Dom ringde från elbolaget idag och ville att jag skulle binda upp mig på 3år för 81öre/kwh…

Vad har ni att säga om det? Vid en snabb koll så är det ungefär samma som alla andra. Nästan en dubblering mot det jag har idag dock. Ska man bara acceptera med mössan i hand eller har man någon annan utväg att gå här? Brukar det se annorlunda ut om man binder under sommarhalvåret eller liknande?
 
Magnus E K
Jag brukar lägga på luren direkt när skojare ringer.
 
C crazytok skrev:
Dom ringde från elbolaget idag och ville att jag skulle binda upp mig på 3år för 81öre/kwh…

Vad har ni att säga om det? Vid en snabb koll så är det ungefär samma som alla andra. Nästan en dubblering mot det jag har idag dock. Ska man bara acceptera med mössan i hand eller har man någon annan utväg att gå här? Brukar det se annorlunda ut om man binder under sommarhalvåret eller liknande?
Jag ser det såhär. Om du har stor årstidsvariation i din förbrukning kan det löna sig att binda till angivet pris eftersom det gissningsvis ser likartat ut i SE 3 och 4 nästa vinter. Om din förbrukning är jämn över året kommer du sannolikt att betala ett överpris för sommarhalvåret. Sen är det väl lite gambling att få till det optimalt.
 
C crazytok skrev:
Dom ringde från elbolaget idag och ville att jag skulle binda upp mig på 3år för 81öre/kwh…

Vad har ni att säga om det? Vid en snabb koll så är det ungefär samma som alla andra. Nästan en dubblering mot det jag har idag dock. Ska man bara acceptera med mössan i hand eller har man någon annan utväg att gå här? Brukar det se annorlunda ut om man binder under sommarhalvåret eller liknande?
Eftersom ett 1,2 eller 3 årskontrakt innehåller EXAKT lika många dagar på sommarhalvåret som på vinterhalvåret spelar det ingen roll när på året du binder Jag hade INTE bundit till 81öre på 3 år. Dagens prisnivå är med största sannolikhet INTE den nya normalen så risken är stor att du förlorar mot den som har spot. Varför?
Jo pga mycket hög volatilitet så kostar ett fastavtal klöver.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Eftersom ett 1,2 eller 3 årskontrakt innehåller EXAKT lika många dagar på sommarhalvåret som på vinterhalvåret spelar det ingen roll när på året du binder Jag hade INTE bundit till 81öre på 3 år. Dagens prisnivå är med största sannolikhet INTE den nya normalen så risken är stor att du förlorar mot den som har spot. Varför?
Jo pga mycket hög volatilitet så kostar ett fastavtal klöver.
Nu får du förklara dig. Elförbrukningen beror på vind och temperatur på orten ifråga. I SE4 är vintern numera oftast kort varför man toppar sin förbrukning i nov till början av mars. Jag bränner nästan 2/3 under den perioden. I vinter har spottpriset varit 2,52 i dec och 1.52 i jan plus moms. Tyvärr har vi i SE3 och 4 tvingats in i ett ekonomiskt spel som vi har svårt att förutse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
P Pallewea skrev:
Tyvärr har vi i SE3 och 4 tvingats in i ett ekonomiskt spel som vi har svårt att förutse.
Samt .. ännu värre, svårt att göra något åt.
Man lär ju knappast kallställa sitt hus, om man säger så ... :sweat: :cry:
 
P Pallewea skrev:
Nu får du förklara dig. Elförbrukningen beror på vind och temperatur på orten ifråga. I SE4 är vintern numera oftast kort varför man toppar sin förbrukning i nov till början av mars. Jag bränner nästan 2/3 under den perioden. I vinter har spottpriset varit 2,52 i dec och 1.52 i jan plus moms. Tyvärr har vi i SE3 och 4 tvingats in i ett ekonomiskt spel som vi har svårt att förutse.
Jag ser vad du skriver, kan inte invända något men förstår samtidigt inte vad JAG ska förklara?

Mitt resonemang gäller för övrigt alla elområden...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, så vad gör man nu? Man skulle ju bli grön.

Och med de solförhållanden som gäller i Kalifornien skulle Sverige också ha 22% med befintliga solceller. Men så har vi ju det där med latituden.
vad gör man i Kalifornien? man kämpar väl på:

– sol och vind ger redan med råge mer energi än de två reaktorer som stängts ner under de senaste 30 åren (de två med alla de omfattande skadorna på ånggeneratorerna)

– i somras la man beställningar som ska bidra med 11.5 GW (varav cirka 90% fossilfritt) och som ska implementeras stegvis fram till 2026, och ska då täcka upp för de sista två reaktorerna som tas ur bruk (2.2 GW) och gasturbiner som går i pension (3.7 GW); max belastning på elnätet i Kalifornien ligger runt 50 GW (brukar inträffa i september)
 
A Anders_Nilsson skrev:
OK, grafen bevisar att Energiewende fungerar. Tyskland har ett massivt elöverskott under vintern att exportera. Undrar då varför elpriset varit så högt i vinter? Dags att snabbstoppa alla reaktorer så vi kan köpa el till 50 öre / kWh genom hela vintern.
jag tror att de allra flesta initierade anser att det höga priset på el i vinter beror på de historiskt extremt höga priserna på naturgas – inte på att vi har en elkabel till Tyskland som varit i drift i 28 år
 
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
B
... plus att utsläppsrätterna är uppe på ca 900kr/ton. Beroende på bränsle och verkningsgrad så är det väl i storleksordningen 300 kr/MWh (el) till 600kr/MWh, för kol och naturgas.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
vad gör man i Kalifornien? man kämpar väl på:

– sol och vind ger redan med råge mer energi än de två reaktorer som stängts ner under de senaste 30 åren (de två med alla de omfattande skadorna på ånggeneratorerna)
Det hade kanske varit bra att ha kvar lite kärnkraft så att man hade kunnat stänga ner några fossilkraftverk.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
... plus att utsläppsrätterna är uppe på ca 900kr/ton. Beroende på bränsle och verkningsgrad så är det väl i storleksordningen 300 kr/MWh (el) till 600kr/MWh, för kol och naturgas.
Men naturgas är ju "förnybart" numera. Behövs utsläppsrättigheter då?
 
  • Wow
gone_fishing
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag tror att de allra flesta initierade anser att det höga priset på el i vinter beror på de historiskt extremt höga priserna på naturgas – inte på att vi har en elkabel till Tyskland som varit i drift i 28 år
Nja, höga gaspriser OCH en elkabel.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är DU som avstår från att definiera vad du just den dagen räknar till ditt sk "Nordpool område..."
Sen har du mage att kritisera dom som inte förstår hur du tänker...
Om Tyskland kommit med "i ett senare skede" så är dom väl med idag?'
Och om du IDAG skriver "Nordpools område" så måste det väl inkludera Tyskland?

Var det så enkelt att du bara menade Norden så ger jag dig rådet att skriva just "Norden" istf att dribbla bort dig själv.

Vad är det som driver dig att hela tiden slänga ur dig påståenden som du säkert tror på men lätt kan bevisas vara felaktiga? PÅ vilket sätt tycker du det gynnar tråden?
Hela diskussionen om Nordpool handlar om att Sverige och SVK är med och styr över hur tex flödena av el inom Nordpool men också ut och in till omgivande områden ska gå till.
Att bara skriva Sverige eller Sverige, Norge , Finland är då inte tillräckligt.
När man däremot talar om prisnivåer så finns så har det grann till i somras funnits en distinkt skillnad i prisnivå mellan de nordiska länderna och framförallt Tyskland, Holland och UK.
Även Danmark och de baltiska delarna av Nordpools elområde är vana vid högre elpriser än vi i Skandinavien.
Mkt geografi här du.
Men vad spelar det för roll att jag beskriver prisnivåer förr och nu, detta är väl inga nyheter? Vart vill du komma?
Vad driver dig i dina mästrande inlägg egentligen?
Kan vi få ett svar nån gång på vad de nya läget beror på enligt dig?
För det är ett nytt läge. Du inbillar nog få att allt är tillbaka till den vanliga prisnivån häromkring till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.