H heimlaga skrev:
SågspånPappspikEternit skrev förnuftiga inlägg även om de blev litet klumpiga gentemot invandrade thailändare. Jag håller med om grundtankarna!

En liten kommentar till detta:

Jag skrev mitt inlägg utgående från minskad miljöpåverkan.
Vi vet alla att det är dålig tillgång på reservplaneter inom bekvämt resavstånd. Resurserna på den här planeten börjar tryta och klimatet snedvrids på grund av den stora användningen av fossil energi. Då gäller det att hitta sätt att göra sitt liv meningsfullt och trevligt fastän man inte nöjesreser med flyg. Inte har en bränsleslukande motorbåt eller snöskoter för nöjes skull. Inte shoppar och över lag inte köper mer nytt än man behöver i vardagen.
Man kan naturligtvis bita sig fast i det gamla liksom den gamla engelska godsägaradeln som fortsatte med sin gamla livsstil som finansierades genom att sälja egendom tills bara herrgården var kvar men jorden och all annan producerande egendom var borta.
Vill man inte det kan man lägga sig och glo på TV och intala sig att allt är hopplöst otrevligt och tråkigt när man inte får leva fullt ut. Bli gnällig och kanske litet deprimerad och ansluta sig till något missnöjesparti.
Jag föredrar att söka efter andra meningsfulla sysselsättningar som ger livskvalitet utan att sluka naturresurser. De underlättas om boendet är anpassat så att det ger förutsättningar och valfrihet för olika slags sysselsättningar. Om det då sedan är fiske eller vävning eller äppelodling eller snickeri eller författarskap.
Om man nu tror att om åtta år utan att vi når vissa specifika "klimatmål" så är mänskligheten dömd till utrotning så bör man nog planera sitt liv därefter då dessa mål inte kommer att uppnås. Om vi så kastar oss (Sverige) tillbaka in i stenåldern så kommer det inte ens påverka på en bråkdel av marginalen. De som har möjlighet att påverka detta har carte blanche att till och med öka sina utsläpp, ökningar som äter upp summan av alla våra utsläpp på nolltid.

För detta skall vi alltså tränga ihop oss i skolådor. Sluta åka utomlands på semester. Klä oss i säckväv och aska. Tvinga våra industrier att försämra sin konkurrenskraft på världsmarknaden. Exemplen kan bli hur många som helst.

Är det svårt att inse att det är inte vad vi gör som är avgörande för miljöföroreningar och (eventuella) medeltemperaturhöjningar?

"Alla måste hjälpa till...", jotack, då vill vi se det också. Vi som redan har styrt upp väldigt mycket på det här området bestraffas med ännu hårdare krav medan de som struntat i allt får mycket lägre krav ställda på sig. Är det vettigt?
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Om man nu tror att om åtta år utan att vi når vissa specifika "klimatmål" så är mänskligheten dömd till utrotning så bör man nog planera sitt liv därefter då dessa mål inte kommer att uppnås. Om vi så kastar oss (Sverige) tillbaka in i stenåldern så kommer det inte ens påverka på en bråkdel av marginalen. De som har möjlighet att påverka detta har carte blanche att till och med öka sina utsläpp, ökningar som äter upp summan av alla våra utsläpp på nolltid.

För detta skall vi alltså tränga ihop oss i skolådor. Sluta åka utomlands på semester. Klä oss i säckväv och aska. Tvinga våra industrier att försämra sin konkurrenskraft på världsmarknaden. Exemplen kan bli hur många som helst.

Är det svårt att inse att det är inte vad vi gör som är avgörande för miljöföroreningar och (eventuella) medeltemperaturhöjningar?

"Alla måste hjälpa till...", jotack, då vill vi se det också. Vi som redan har styrt upp väldigt mycket på det här området bestraffas med ännu hårdare krav medan de som struntat i allt får mycket lägre krav ställda på sig. Är det vettigt?
Hur man än vänder sig har man ändan bak. Om industrin inte de senaste 40 åren hade haft sina miljökrav o regler så hade det sett ut som i polen och många fler Teckomatorp för kapitalets enda uppgift är att tjäna så mycket pengar det kan. Det går ju däremot inte att göra som MP lägga det mesta på enskilda medborgare. När jag var liten gick det inte att bada i Motala Ström för där flöt skiten och folk fick stora sår för Fiskeby släppte ut fan vet allt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Om man nu tror att om åtta år utan att vi når vissa specifika "klimatmål" så är mänskligheten dömd till utrotning så bör man nog planera sitt liv därefter då dessa mål inte kommer att uppnås. Om vi så kastar oss (Sverige) tillbaka in i stenåldern så kommer det inte ens påverka på en bråkdel av marginalen. De som har möjlighet att påverka detta har carte blanche att till och med öka sina utsläpp, ökningar som äter upp summan av alla våra utsläpp på nolltid.

För detta skall vi alltså tränga ihop oss i skolådor. Sluta åka utomlands på semester. Klä oss i säckväv och aska. Tvinga våra industrier att försämra sin konkurrenskraft på världsmarknaden. Exemplen kan bli hur många som helst.

Är det svårt att inse att det är inte vad vi gör som är avgörande för miljöföroreningar och (eventuella) medeltemperaturhöjningar?

"Alla måste hjälpa till...", jotack, då vill vi se det också. Vi som redan har styrt upp väldigt mycket på det här området bestraffas med ännu hårdare krav medan de som struntat i allt får mycket lägre krav ställda på sig. Är det vettigt?
Eller så går det att fundera över vem som är ansvarig över just min klimatpåverkan och vad mitt dagliga liv har för effekt på miljön. Vem är ansvarig, är det samma Någon Annan som ska fixa de dolda felen på mitt hus? Eller är det när allt kommer omkring jag själv som är ansvarig för vad jag gör, rent av?

Men jag misstänker att den som av ryggmärgsreflex kommer med halmdockor om "säckväv och aska" och sedan ägnar resten av inlägget åt att tala om hur dåliga alla andra är på att rädda klimatet - inte håller det egna ansvaret högst.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eller så går det att fundera över vem som är ansvarig över just min klimatpåverkan och vad mitt dagliga liv har för effekt på miljön. Vem är ansvarig, är det samma Någon Annan som ska fixa de dolda felen på mitt hus? Eller är det när allt kommer omkring jag själv som är ansvarig för vad jag gör, rent av?

Men jag misstänker att den som av ryggmärgsreflex kommer med halmdockor om "säckväv och aska" och sedan ägnar resten av inlägget åt att tala om hur dåliga alla andra är på att rädda klimatet - inte håller det egna ansvaret högst.
Jo, det är så det brukar låta. Man kan ju även sluta äta då det finns folk som svälter i världen. Blir världen bättre av det? (Beror ju på vem som slutar äta förstås...)

Ser du till att Kina, exempelvis, åtar sig att minska sina utsläpp fram till 2030 så kan vi börja prata. Frågan är om de ens kommer att minska sin ökningstakt. Den som inte inser det meningslösa i sin späkningsiver får väl betecknas med något annat än just ansvarstagande.

Du får gärna "ta ditt ansvar" om du vill, men att tvinga ett land in i självpåtagen idioti/klimathysteri med påföljande inskränkningar i den personliga friheten är rent brottsligt dumt. Men där har vi ju ett parti som förhoppningsvis inte får något att säga till om efter valet så kanske det finns hopp ändå.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Så sant som det är sagt av Sågspån

Skulle folk förr ha skjutit ifrån sig allt ansvar och suttit och väntat på att någon annan skulle ordna det så skulle det fortfarande vara 5 hushåll här i byn med totalt under 15 hektar åker. I stället för att sitta och gnälla började de bryta sten och gräva diken. Ibland kunde det ta ett par tre generationer att få en nyodling färdig men de dikade segt vidare generation efter generation med sina järnskodda träspadar. Bröt sten och ännu mer sten. Gräftade upp hundratals hektar åker för hand.
När de inte nyodlade eller byggde nya gårdar på delade hemman byggde de väg till byn och en valvbro med två brospann av granit. Så höll de på generation efter generation och i dag ser vi resultatet.
Skall vi hålla planeten beboelig behövs samma strategi. Att börja arbeta från en ända och hålla på i ett par tre hundra år. Det gick ju bra förra gången så varför inte den här gången?
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V videopac skrev:
Jo, det är så det brukar låta. Man kan ju även sluta äta då det finns folk som svälter i världen. Blir världen bättre av det? (Beror ju på vem som slutar äta förstås...)

Ser du till att Kina, exempelvis, åtar sig att minska sina utsläpp fram till 2030 så kan vi börja prata. Frågan är om de ens kommer att minska sin ökningstakt. Den som inte inser det meningslösa i sin späkningsiver får väl betecknas med något annat än just ansvarstagande.

Du får gärna "ta ditt ansvar" om du vill, men att tvinga ett land in i självpåtagen idioti/klimathysteri med påföljande inskränkningar i den personliga friheten är rent brottsligt dumt. Men där har vi ju ett parti som förhoppningsvis inte får något att säga till om efter valet så kanske det finns hopp ändå.
Jaha. Kineserna släpper ändå ut så mycket, så då kan du lika gärna fortsätta du också. 10 av 10 argument, som min tonåring skulle sagt.

Och visst är det hysteriskt det här med klimatet. Vinterstormarna kommer tätare när vi får barmarksvintrar, vi får fler extremt torra somrar när ingenting växer, vi får fler regniga och kalla somrar när heller ingenting växer, skadeinsekter lever och frodas längre och längre norrut. Det inskränker i högsta grad både min och andras frihet.
Det var med facit i hand ren idioti att börja elda fossilbränslen i nuvarande Storbritannien på romartiden. Nu sitter vi där vi sitter. These bloody romans!
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Kina har 1000 egna kolkraftverk inom landet.
5500 totalt över världen.

En rapport från tidigare i år kunde visa att Kina totalt har 247 gigawatt kolkraft under planering eller utveckling, det är nästan sex gånger hela Tysklands kolkraft.

Kina har som plan att bygga 43 stycken kolkraftverk i år och därutöver ytterligare 18 koleldade masugnar.

Vi blandar in någon procent mer förnyelse bart bränsle i vår bensin och diesel samt inte att glömma, skatt på plastpåsarna även om dom inte innehåller plast!!!!
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha. Kineserna släpper ändå ut så mycket, så då kan du lika gärna fortsätta du också. 10 av 10 argument, som min tonåring skulle sagt.

Och visst är det hysteriskt det här med klimatet. Vinterstormarna kommer tätare när vi får barmarksvintrar, vi får fler extremt torra somrar när ingenting växer, vi får fler regniga och kalla somrar när heller ingenting växer, skadeinsekter lever och frodas längre och längre norrut. Det inskränker i högsta grad både min och andras frihet.
Det var med facit i hand ren idioti att börja elda fossilbränslen i nuvarande Storbritannien på romartiden. Nu sitter vi där vi sitter. These bloody romans!
Tja, dina argument övertygar inte speciellt (heller?), men vi får se 2030 om katastrofen/undergången skjuts upp i tio år till på samma sätt som det gjorts i flera omgångar tidigare. Imponerad av din hjärntvättade tonåring, grattis!

Men med lite undergångspredikningar så kan man få de flesta, uppenbarligen, att svälja nästan vad som helst. Dina uppoffringar/ditt ansvarstagande är helt meningslösa. Men kämpa på du.

Lycka till! (Påminn mig 2030 så skall vi se)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så sant som det är sagt av Sågspån

Skulle folk förr ha skjutit ifrån sig allt ansvar och suttit och väntat på att någon annan skulle ordna det så skulle det fortfarande vara 5 hushåll här i byn med totalt under 15 hektar åker. I stället för att sitta och gnälla började de bryta sten och gräva diken. Ibland kunde det ta ett par tre generationer att få en nyodling färdig men de dikade segt vidare generation efter generation med sina järnskodda träspadar. Bröt sten och ännu mer sten. Gräftade upp hundratals hektar åker för hand.
När de inte nyodlade eller byggde nya gårdar på delade hemman byggde de väg till byn och en valvbro med två brospann av granit. Så höll de på generation efter generation och i dag ser vi resultatet.
Skall vi hålla planeten beboelig behövs samma strategi. Att börja arbeta från en ända och hålla på i ett par tre hundra år. Det gick ju bra förra gången så varför inte den här gången?
Där har vi det! Ground Zero!

När dom rörde jorden så ökade åtkomsten för regn och därmed urlakningen av tungmetaller och andra giftiga ämnen. Sedan gjorde dom en double whammy och släppte lös korna, dessa metangasgenerstorer som förintar atmosfären.

Jag tycker det är bra att vi fasar ut tungmetaller och hormoslyr men jag tänker inte ägna mitt liv åt att späka mig.

En annan rolig sak är att vi systematiskt ägnat oss åt att bygga sönder städerna de senaste 70 åren. Detta driver mycket trafik.

Kanske dags att samhällsplaneringen ställer krav på att inte bygga villamattor utan kollektivtrafik. Vi kanske även måste begränsa shopping, t ex genom att förbjuda reor.

Själv kör jag bara det jag behöver dvs till jobbet, handlar mat på hemvägen, köper bara kläder när de gamla är utslitna och tittar alltid först i kort datum bingen när jag handlar mat. Slänga mat finns inte i min familj.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Unikt namn
A Argastesnickaren skrev:
Kina har 1000 egna kolkraftverk inom landet.
Om Kina har 1,4miljarder innevånare, så blir det 14miljoner innevånare per verk.

I Sverige stängde vi vårt sista kolkraftverk 2020.
Fram tills dess hade vi alltså mer kol per kapita än kina(!).

Tänkvärt...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om Kina har 1,4miljarder innevånare, så blir det 14miljoner innevånare per verk.

I Sverige stängde vi vårt sista kolkraftverk 2020.
Fram tills dess hade vi alltså mer kol per kapita än kina(!).

Tänkvärt...
Nej, inte om man kan matte...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om Kina har 1,4miljarder innevånare, så blir det 14miljoner innevånare per verk.

I Sverige stängde vi vårt sista kolkraftverk 2020.
Fram tills dess hade vi alltså mer kol per kapita än kina(!).

Tänkvärt...
Du glömde dom 4500 kolkraftverken som dom äger och driver utanför landets gränser plus att dom bygger 1 nytt i veckan framåt.
Ska kanske tilläggas att reningen på dessa verk är bäst i klassen!!!
Förlåt ironin i sista meningen;)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Unikt namn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, inte om man kan matte...
Hoppsan. Det blev fort och fel, jag får pudla.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Urlakning av tungmetaller är ett känt problem på vår sulfidlera. Dessutom blir vattnet surt av lakvattnet och fisken dör i ån.
Å andra sidan så är mat en absolut förutsättning för mänskligt liv. Enda orsaken till att vi inte har haft någon fullskalig svältkatastrof sedan 1868 (då farfarsfarfar dog i hungertyfusen) är att vi har ökat matproduktionen radikalt.
Som jag ser det så är det tvåtusen år för sent att rädda naturen. Helt enkelt för att det strängt taget inte finns någon natur kvar att rädda efter att människor har försörjt sig i generation efter generation på olika vis. På 1600-talet lät de djuren beta överallt och gjorde stor skada på skogen då djuren åt upp plantorna. Skogsbränderna blev fler och gick hårt åt skogen. Vildrenen försvann väl då ungefär. På 1700-talet fiskade de slut på laxen i älven och högg så gott som slut på tallskogen för skeppsbyggeri och tjärbränning. Kolningen gick hårt åt skogen den också. Gråsälen minskade. På 1800-taler åt de upp alla älgar och fiskmängden i havet minskade för att folk fiskade med enar. Granskogen höggs ut och virket exporterades. Kemiska föroreningar började förekomma och i stan började de elda med stenkol och koks. På 1900-talet har det bara fortsatt.
Det finns ingen natur kvar att rädda varken i Sverige eller Finland.

Det som finns kvar att rädda är ekosystemet. Det är illa medfaret sedan århundraden men det fungerar ännu. Om ekosystemet rasar ihop rasar också vår egen försörjning ihop. Vi behöver mat varenda dag om vi skall orka arbeta. För att få mat gäller det att skydda och i möjligaste mån reparera ekosystemet och sedan hålla det i produktivt skick.

Mat behöver vi
Turistresor med flyg behöver vi inte.
Så enkelt är det.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hoppsan. Det blev fort och fel, jag får pudla.
Det lät nästan för bra för att vara sant. Jäklar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.