Hej
Har en värmepump enligt rubriken som löser ut jordfelsbrytaren lite intermetent kan gå 3-4 veckor och så löser
jordfelsbrytaren efter 10-15 min. kan man starta den igen och så kan den gå i 3-4 och ibland 5 veckor igen
och fungerar då helt ok ger bra värme i stort sett samma som när den var ny för 15 år sedan.Är det nån som råkat ut för nåt liknande, knepigt fel när det försvinner efter en kvart, hinner ju inte få av plåtarna så man kanske skulle kunna mäta kompressor och fläkten maskinen är ju torr och fin invändigt glömde säga att det rör sig om utedelen som spökar så långt har jag hunnit kolla.
 
Hej! Det vanligast felet som får jordfelsbrytare att lösa ut är skadad värmekabel i tråget. Undersök den. Värmepumpen bör också ha sin egen jordfelsbrytare/PSA så inte andra apparater påverkar.
 
A
J Josth skrev:
Hej! Det vanligast felet som får jordfelsbrytare att lösa ut är skadad värmekabel i tråget. Undersök den. Värmepumpen bör också ha sin egen jordfelsbrytare/PSA så inte andra apparater påverkar.
Sanyo har aldrig haft trågvärme!
 
Är det något eftermonterat borde inte värmekabeln krångla med 3-5 veckors mellanrum efter återstart.
Tyvär inget idé om felet, låter dock nästan som glappkontakt någonstans
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Är det något eftermonterat borde inte värmekabeln krångla med 3-5 veckors mellanrum efter återstart.
Tyvär inget idé om felet, låter dock nästan som glappkontakt någonstans
Sanyo behövde aldrig få trågvärme monterat.
 
J Josth skrev:
Hej! Det vanligast felet som får jordfelsbrytare att lösa ut är skadad värmekabel i tråget. Undersök den. Värmepumpen bör också ha sin egen jordfelsbrytare/PSA så inte andra apparater påverkar.
Hej
Där var en värmekabel monterat i tråget,men när den löste ut första gången plockade jag bort kabeln jag testade
den också men kunde inte finna något fel men eftersom det sällan är så många minus att det fryser till i tråget fick den vara bortmonterad för gott, men felet ligger nog ändå i utedelen eftersom att jag måste bryta spänningen till utedelen för att kunna slå till jordfelsbrytaren igen.Jag vet inte om man kan isolationstesta kompressorn och även fläktmotorn min tester har som lägst 500V,är det kompressorn är det ju ny pump som gäller det kan knappast vara lönt att bara byta kompressor pumpen är ju som sagt 15 år gammal.,Schemat på utedelen är ju bara ett flödesschema man ser ju inte på det om det ligger någon avstörningskondensator nån stans som kan läcka igenom men då borde den nog inte kunna gå i veckor utan avbrott.Förmodligen ett enkelt fel när man väl hittar det om man nu gör det.
 
Det finns en kondensator för fläkten och är den i metallkapsling kan den läcka till jord. Sitter säkert i EL-delen på VP, inte på fläktmotorn, går att hänga ut i luften och ingen kontakt med jord, sen prova om det löser.
 
Det skall jag kolla upp i morgon,jonaserik bra förslag Tack
 
Jag kunde inte finna någon kondensator utanför kretskortet som schemat på boxen visar,så man har nog monterat den på kretskortet så det får vara till den stoppar igen eller när det blir lite varmare skall jag ta av kretskortet och kolla ,det finns ju en jordtamp från kretskortet så det sitter väl nån avstörning där.
 
Den är av större kaliber ,så på kortet får den inte plats, hur ser kopplingsboxen ut på fläkten , lite klumpig , då kan den sitta under locket.. Ser ut så här kanske
 
  • Kopplingsbox för fläkt med etikettinformation och utgående svart kabel.
Det ser inte ut att vara någon kopplingslåda på fläkten vad man kan se ,men jag skall riva bort fläkten nästa gång det strular.
 
Någonstans finns en konding för fläkten
 
Ja enligt schemat på elektronikboxen så skall det vara en,är borta över helgen men skall kolla det på måndag,
den behöver ju inte vara så stor en så liten motor kräver väl max 2uF men jag skall ta bort elektronikboxen igen
och följa kabeln från fläktmotorn så jag återkommer.
 
S Snickaren46 skrev:
Hej
Har en värmepump enligt rubriken som löser ut jordfelsbrytaren lite intermetent kan gå 3-4 veckor och så löser
jordfelsbrytaren efter 10-15 min. kan man starta den igen och så kan den gå i 3-4 och ibland 5 veckor igen
och fungerar då helt ok ger bra värme i stort sett samma som när den var ny för 15 år sedan.Är det nån som råkat ut för nåt liknande, knepigt fel när det försvinner efter en kvart, hinner ju inte få av plåtarna så man kanske skulle kunna mäta kompressor och fläkten maskinen är ju torr och fin invändigt glömde säga att det rör sig om utedelen som spökar så långt har jag hunnit kolla.
Nu var det dags igen skulle starta pumpen efter sommaren körde ett par dagar sen stod den väl avstängd nån vecka när vi var borta,kommer hem och startar den igen då blinkar operationsdioden ilsket rött ,har mät upp tempgivarna i inomhusdelen ligger inom gränserna det sitter ett relä på kretskortet som jag antar skall dra,doppar jag inomhusgivaren i ett glas kallt vattten dra reläet 5-10 sek och då slutar dioden att blinka
så jag tror att felet ligger på kretskortet i inomhusdelen,någon som har varit ut för nåt liknade eller har något beg. kretskort liggande.
 
A
S Snickaren46 skrev:
Nu var det dags igen skulle starta pumpen efter sommaren körde ett par dagar sen stod den väl avstängd nån vecka när vi var borta,kommer hem och startar den igen då blinkar operationsdioden ilsket rött ,har mät upp tempgivarna i inomhusdelen ligger inom gränserna det sitter ett relä på kretskortet som jag antar skall dra,doppar jag inomhusgivaren i ett glas kallt vattten dra reläet 5-10 sek och då slutar dioden att blinka
så jag tror att felet ligger på kretskortet i inomhusdelen,någon som har varit ut för nåt liknade eller har något beg. kretskort liggande.
Kolla med ahlsell annars vill jag minnas att det är en kondensator dom ger up
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.