T Tjopptjopp skrev:
Tack för väldetaljerat svar! Vi bor i norrland, så tyvärr kan vi nog inte anlita samma elektriker.
Men även om ditt jobb skedde för 1.5 år sen så låter det verkligen som att vårat pris är högt satt. Jag ska höra med fler, men även kolla med denna offert om det är så att de per automatik räknar med att vi ska ha tusen olika specialinstallationer.
Var erat pris med eller utan inkoppling av vitvaror?
Ang vitvaror glömde jag skriva. det va med inkoppling. Allt som har med elen i huset att göra är med i priset.

Ja jag hade aldrig betalat den summan. Men sen absolut att priset skiljer. Men det va rätt högt satt. Ta in fler offerter.
 
E elmont skrev:
Och minimistandarden bör vara "Svensk standard". Dels för att kunna jämföra olika offerter samt att man får en nivå som är helt OK för dom allra flesta. Sätter man nivån lägre kan man naturligtvis få en betydligt billigare men även med betydligt lägre "kvalitet" på elinstallationen.
våran kostnad va inte speciellt hög men kvalite på arbetet och sakerna fick vi helt klart.
 
E elmont skrev:
Och minimistandarden bör vara "Svensk standard". Dels för att kunna jämföra olika offerter samt att man får en nivå som är helt OK för dom allra flesta. Sätter man nivån lägre kan man naturligtvis få en betydligt billigare men även med betydligt lägre "kvalitet" på elinstallationen.
Helt klart. Och jag tänker i.o.m att vi inte har frågat efter en högre nivå (enligt dig t.o.m lägre) så bör elektrikern som mest tänkt att vi åtminstone ska upp i en minimal svensk standard. Men att vi då ska hamna 40-50% över andra nämnda priser blir lite märkligt kan jag tycka.
Jag ska höra med fler, jag ska även dubbelkolla vad denna elektriker verkligen har räknat på. Jag är också helt övertygad om att detta är en bra elektriker (jobbat med det i 15-20 år tror jag). Men oavsett så är priset ett stort frågetecken då övriga hantverkare i vårat husbygge verkar hamna på en jämnare, jämförbar nivå.
 
S
E elmont skrev:
diskmaskin
Varför envägsuttag till diskmaskin? :O man sätter ju alltid uttaget under vasken och den andra brunnen går ju till avfallskvarnen. Har aldrig monterat något annat än dubbeluttag till diskmaskiner.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T Tjopptjopp skrev:
Helt klart. Och jag tänker i.o.m att vi inte har frågat efter en högre nivå (enligt dig t.o.m lägre) så bör elektrikern som mest tänkt att vi åtminstone ska upp i en minimal svensk standard. Men att vi då ska hamna 40-50% över andra nämnda priser blir lite märkligt kan jag tycka.
Jag ska höra med fler, jag ska även dubbelkolla vad denna elektriker verkligen har räknat på. Jag är också helt övertygad om att detta är en bra elektriker (jobbat med det i 15-20 år tror jag). Men oavsett så är priset ett stort frågetecken då övriga hantverkare i vårat husbygge verkar hamna på en jämnare, jämförbar nivå.
En annan sak som kan spela in på offerten är den beläggning som firman har, har man mycket jobb lämnar man nästan alltid ett högre pris. Det kan ju vara så att för att hinna med så måste man utnyttja helger och kvällar och för att göra det vill man ha bättre betalt för det är ju ingen välgörenhet företagen sysslar med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Varför envägsuttag till diskmaskin? :O man sätter ju alltid uttaget under vasken och den andra brunnen går ju till avfallskvarnen. Har aldrig monterat något annat än dubbeluttag till diskmaskiner.
Avfallskvarn är ju nått som alla har :crysmile::crysmile: så där har du rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En annan sak som kan spela in på offerten är den beläggning som firman har, har man mycket jobb lämnar man nästan alltid ett högre pris. Det kan ju vara så att för att hinna med så måste man utnyttja helger och kvällar och för att göra det vill man ha bättre betalt för det är ju ingen välgörenhet företagen sysslar med.
Så kan det vara. Men jag svårt att tänka mig att man lämnar en helgjobbs-offert på ett jobb som kommer ske om tidigast 9-10 månader.
 
S
E elmont skrev:
Avfallskvarn är ju nått som alla har :crysmile::crysmile: så där har du rätt.
man bygger väl inte nytt idag utan avfallskvarn? :O

tror fan jag bara vet om ett enda hus här som inte har avfallskvarn o då är husen 70tal allihop.
 
S SueCia skrev:
man bygger väl inte nytt idag utan avfallskvarn? :O

tror fan jag bara vet om ett enda hus här som inte har avfallskvarn o då är husen 70tal allihop.
då får du veta om ett x antal till nu då

vi byggde nytt 2020 vi har ingen.
Grannen byggde samtidigt som vi och har ingen.
Min syster köpte ett hus byggt 2021 dom har ingen.

min sambo byggde hus åt en stor husleverantör och han minns att det bara va en som valde till det av 16 hus han hann bygga åt dom.

kikade på ett hus precis då vi funderar på att flytta det också byggt 2020 det hade ingen heller ‍♀️
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
M Marerl skrev:
då får du veta om ett x antal till nu då

vi byggde nytt 2020 vi har ingen.
Grannen byggde samtidigt som vi och har ingen.
Min syster köpte ett hus byggt 2021 dom har ingen.

min sambo byggde hus åt en stor husleverantör och han minns att det bara va en som valde till det av 16 hus han hann bygga åt dom.

kikade på ett hus precis då vi funderar på att flytta det också byggt 2020 det hade ingen heller ‍♀️
Hmm. varför väljer man bort avfallskvarn? :O Tycker man brunpåsen och illaluktande sopkärl är så enormt roliga att hålla på med eller vad är grejen? Den är ju i stort sett gratis dessutom om man ser till en husbyggnation.
 
S SueCia skrev:
Hmm. varför väljer man bort avfallskvarn? :O Tycker man brunpåsen och illaluktande sopkärl är så enormt roliga att hålla på med eller vad är grejen? Den är ju i stort sett gratis dessutom om man ser till en husbyggnation.
vet int
S SueCia skrev:
Hmm. varför väljer man bort avfallskvarn? :O Tycker man brunpåsen och illaluktande sopkärl är så enormt roliga att hålla på med eller vad är grejen? Den är ju i stort sett gratis dessutom om man ser till en husbyggnation.


S SueCia skrev:
Hmm. varför väljer man bort avfallskvarn? :O Tycker man brunpåsen och illaluktande sopkärl är så enormt roliga att hålla på med eller vad är grejen? Den är ju i stort sett gratis dessutom om man ser till en husbyggnation.
i många kommuner är det ens inte tillåtet med en avfallskvarn.

sen ökar det dessutom risken för stopp.
Om man har matrester med mycket fett eller olja.
Så o lägga 10tkr när man ändå måste sortera bort en hel del så kan man lika gärna sortera allt :)
Men det är mitt tycke
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har byggt nytt 2005 och 2010 inga avfallskvarnar planerades eller har efterinstallerats
För min del har jag inte det behovet
Tycker för min del att det är bättre att kompostera, då gör ju avfallet nytta i trädgården
Men skulle jag känna att jag vill ha en avfallskvarn är det ju bara att ersätta uttaget med ett tvåvägs ;)
Vi har alla olika behov :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
M Marerl skrev:
sen ökar det dessutom risken för stopp.
Om man har matrester med mycket fett eller olja.
Så o lägga 10tkr när man ändå måste sortera bort en hel del så kan man lika gärna sortera allt :)
Men det är mitt tycke

Aldrig haft ett stopp, men visst risken är kanske marginellt högre. Men sortera? Jag kör allt i kvarnen i stort sett, 99% av allt avfall åker ner där iaf.

skulle kännas redigt tråkigt att behöva flytta o inte få ha kvarn, lite som att gå från kommunalt vatten till handpumpad brunn :D
 
S SueCia skrev:
Aldrig haft ett stopp, men visst risken är kanske marginellt högre. Men sortera? Jag kör allt i kvarnen i stort sett, 99% av allt avfall åker ner där iaf.

skulle kännas redigt tråkigt att behöva flytta o inte få ha kvarn, lite som att gå från kommunalt vatten till handpumpad brunn :D
ja men då är det ju jätte bra att du är nöjd med det :)
Tur att alla är olika
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Aldrig haft ett stopp, men visst risken är kanske marginellt högre. Men sortera? Jag kör allt i kvarnen i stort sett, 99% av allt avfall åker ner där iaf.

skulle kännas redigt tråkigt att behöva flytta o inte få ha kvarn, lite som att gå från kommunalt vatten till handpumpad brunn :D
där jag bor avråder dom ifrån avfallskvarn.
Och det godkänns bara i undantagsfall här så är väl också en stor del till att man inte sett det i hus i vårat område :)
 
  • Skärmdump av en webbsida med artikeln "Varför ska jag inte använda avfallskvarn?" och information om problem med avfallskvarnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.