Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
December var ju kallare än Januari. I mitt fall med ett hus på 180 m2 så hade vu lägre förbrukning i Januari i förhållande till December. Så jag tror att det måste vara något fel med din bergvärme. Vi har bergvärme och förbrukningen i Janusri på 3500 kwht dessutom är vårt hus byggt 1934 (dåligt isolerat). Det verkar som di. tillsatsvärme har slagits på.
 
Stickan56
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen
Jag hade en CTC EcoHeat tidigare från 2007 (nyare än din vad jag kan se av bilden). Om jag satte elpatronen på 0 Kw så orkade värmepumpen upp till ca 52 grader. För att komma upp till 55 grader var jag tvingad koppla in ett steg på elpatronen.

Stickan
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik



Bergvärme är inte förmånligt när elpriset skenar.
Min farbror fick en räkning på 16000kr föra månaden mot normala 4500kr, han kör bergvärme.
Själv har jag fjärrvärme. Betalar 1200kr/månad i uppvärmning. Huset är 174kvm
 
Stickan56
B Baboobas skrev:
Bergvärme är inte förmånligt när elpriset skenar.
Min farbror fick en räkning på 16000kr föra månaden mot normala 4500kr, han kör bergvärme.
Själv har jag fjärrvärme. Betalar 1200kr/månad i uppvärmning. Huset är 174kvm
Inget uppvärmningssystem med el är förmånligt när "elpriset skenar".

Stickan
 
  • Gilla
Jim_the_one
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Jag fick inga värden från menyn. Märkligt.
Allt annat såg normalt ut. Jämförde med bilderna i manualen.
Säker på att kompressorn var igång när du tog bilden?
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Att skruva upp värmen kan bli dyrt.
Jag har ingen bergvärme men en IVT luft-vattenvärmepump installerad 2017 och jag behöll ved-pelletspannan som är integrerad i systemet. Har dock inte använt den än. Huset är 120 kvm med hel källare samt garage, ca. 19...19.5 grader i huset och 16 grader i källare-garage.

Jag har fast el-avtal och förbrukade i Dec. och Jan. 1587 respektive 1298 kWh till priset 2953 och 2282 kr.
Detta tycker nog många är `billigt´ men jag kommer skaffa timmätning samt dra igång pelletseldningen automatiskt så fort priset överträffar ett stipulerat. Beträffande tillsatsvärme går min in med 3 kW-steg från ca -12 grader. Mitt hus ligger i Östergötland, Uknadalen som är en riktig köld-blåshåla. Perfekt för en vindsnurra.
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 1 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
jag är ingen expert men jag bor i Stockholmsområdet och hade en förbrukning på 2400kwh i december och efter lite rattande kom jag ned till 2042kwh (19% lägre än förra året) i januari. Då bor jag i 330kvm med bubbelkopp som är redo 24/7 samt ett par elslingor i några våtutrymmen. Med andra ord tycker jag att dina 5000+KWh låter väldigt väldigt väldigt mkt!
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Elbolaget ska se över mätaravläsningen. Man har visst bytt elmätare denna månaden.
4500 kwh på 13 dagar känns helt orimligt oavsett om pumpen går helt på el:crysmile:

Väntar med spänning nu!
Hade 2000 kWh i dygnsförbrukning i samband med mätarbyte i april i fjol på fritidshuset...när vi snittade på ca 30 kWh per dag veckan innan.
Elnätsägaren gick igenom allt och erkände fel vid mätarbyte (kortis hävdade jag men de ville inte säga vad).
Stå på dig mot elnätsägaren och samla statistik om möjligt.
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Det är inte omöjligt, men förbrukningen är så hög så det borde inte räcka tänker jag?
det drar på rätt snabbt om den går merparten på patron dubbelt upp nästan. Men med tanke på ålder så låter det som växelventil eller kompressor strular. Håller ju normalt 15-18 de där pumparna
 
J jbernspang skrev:
Gjorde en liknande resa för en månad sedan… :) Trodde först att vår gamla IVT-pump börjat packa ihop, men det visade sig efter lite efterforskning att den går på tillskottsel så fort temperaturen närmar sig nollan eftersom hålet blivit nedkylt. Det är helt enkelt lite underdimensionerat för vad vi behöver, och det börjar märkas nu när elpriset är som det är.

Nu överväger jag att installera frikyla för att gå det drägligare inomhus på sommaren och samtidigt trycka ned lite värme i berget. Får se hur långt det räcker…
Tyvärr är det mkt lite av värmen som trycks ned i berget som är kvar efter några månader. Nästan allt förs bort av grundvatten i sprickorna i berget.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Förlåt, det ska givetvis stå ecoheat :)
Vi är nyblivna villaägare så jag måste tyvärr medge att jag inte vet om kompressorn går. Pumpen gör ljud ifrån sig. Har inte märkt någon avvikelse. Den installerades 2005.
Kolla i menyn så ser du Hur mycket kompressorn respektive tillsats ärmen gått
 
B Baboobas skrev:
Bergvärme är inte förmånligt när elpriset skenar.
Min farbror fick en räkning på 16000kr föra månaden mot normala 4500kr, han kör bergvärme.
Själv har jag fjärrvärme. Betalar 1200kr/månad i uppvärmning. Huset är 174kvm
Det där har jag också hört ibland, att med stigande elpriser kommer Pay off-tiden på en bergvärmeinstallation att bli oändlig. Men jag fattar inte det riktigt. Alla värmepumpar går ju på el? Och eluppvärmning går ju minsann också på el...
 
Lite nyfiken..
Vem är elnätsägare?
 
B Bchristo skrev:
Hade 2000 kWh i dygnsförbrukning i samband med mätarbyte i april i fjol på fritidshuset...när vi snittade på ca 30 kWh per dag veckan innan.
Elnätsägaren gick igenom allt och erkände fel vid mätarbyte (kortis hävdade jag men de ville inte säga vad).
Stå på dig mot elnätsägaren och samla statistik om möjligt.
2000kWh i dygnsförbruking :crysmile::crysmile::crysmile:!
trodde de att bodde i en industrilokal med egen transformatorstation eller vad?? :rofl::rofl:
 
S Sir Duke skrev:
Det där har jag också hört ibland, att med stigande elpriser kommer Pay off-tiden på en bergvärmeinstallation att bli oändlig. Men jag fattar inte det riktigt. Alla värmepumpar går ju på el? Och eluppvärmning går ju minsann också på el...
Måste vara något fel på anläggningen
Har en Thermia och ett borrhål på 100 meter. Borrat 1997. Har haft en elförbrukning på ca 13 000 kWh per år. Huset 1 1/2 plan ca 120 kvm plus källare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.