P
A AndersS skrev:
Och runt kvarteret är det köbildning så du får vänta i 15-30 min innan bilen kommer fram efter du är klar för att alla vill unvika avgifterna så det är fullproppat med bilar:crysmile:
Bilen upplyses förstås i god tid att man börjar bli klar i affären.
 
Unikt namn
P pmd skrev:
Bilen upplyses förstås i god tid att man börjar bli klar i affären.
Det kanske kan utveckla sig till en katt-och-råtta lek mellan AIn i bilen och parkeringsvakten, där bilen smyger runt på parkeringsplatsen sneglandes runt hörnen efter lömska qpark tröjor och spontana bilköer.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Idioti, men det kommer inte att drabba mig så jättemycket. Jag får i stort sett allting hemkört numera.
Tja, det drabbar kanske dig lika mycket, ifall affärerna tar igen skatten genom högre priser på varorna.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det drabbar kanske dig lika mycket, ifall affärerna tar igen skatten genom högre priser på varorna.
Ja, så är det förstås.
Att den om inte parkerar ska vara med och betala parkeringsskatten vore dock orimligt. Så kommer det förstås inte att bli i vårt rationella och rättvisa samhälle.
 
P
useless useless skrev:
Så, istället för kilometerskatt ska man betala när bilen står still?
Istället för? Hur tänkte du nu?
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bilen upplyses förstås i god tid att man börjar bli klar i affären.
Hjälpet ju inte med alla som köar runt i kvarteret;). Ungefär som telefonkö, "din bil står i kö beräknar var på plats om 20 min".
För annars får du chansa och då riskerar den bli parkerad med avgift, vilket var syftet att undvika:cool:
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det kanske kan utveckla sig till en katt-och-råtta lek mellan AIn i bilen och parkeringsvakten, där bilen smyger runt på parkeringsplatsen sneglandes runt hörnen efter lömska qpark tröjor och spontana bilköer.
Inga parkeringsvakter utan kameror och AI-system som kontrollerar smygarna.:cool:
 
  • Haha
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det kanske kan utveckla sig till en katt-och-råtta lek mellan AIn i bilen och parkeringsvakten, där bilen smyger runt på parkeringsplatsen sneglandes runt hörnen efter lömska qpark tröjor och spontana bilköer.
:rofl:
Det beror ju på vad km-skatten och el/bränsle-priset blir om det lönar sig!

/Höghus
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ja, det får bli en fråga för framtiden.
När är man dumsnål jämfört med ekonomisk:D
Är nog många som kört km eller mil för några kronor lägre pris.
 
P
A AndersS skrev:
Hjälpet ju inte med alla som köar runt i kvarteret;). Ungefär som telefonkö, "din bil står i kö beräknar var på plats om 20 min".
För annars får du chansa och då riskerar den bli parkerad med avgift, vilket var syftet att undvika:cool:
Om bilen får kontinuerliga rapporter om hur långt man har kommit i sitt handlande så kan den anpassa runt-kvarteret-körandet till det, men visst, det fungerar inte om kön börjar redan där och när bilen kör ut från parkeringen.
 
P pmd skrev:
Om bilen får kontinuerliga rapporter om hur långt man har kommit i sitt handlande så kan den anpassa runt-kvarteret-körandet till det, men visst, det fungerar inte om kön börjar redan där och när bilen kör ut från parkeringen.
Bilen autonomt kan inte veta mera än den sträcka den kört, om det inte finns andra system som kan informera om hur det ser ut framåt, dvs rullar trafiken på i km/h eller står den stilla runt nästa "hörn".
Men troligtvis var idén mest ett roligt inlägg.;)
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Ja, så är det förstås.
Inte helt säkert dock.
Affärscentrumet kan välja att införa/öka parkeringsavgifter eller låta affärerna betala för att täcka upp skatten.
Eller så något mellanting.
Men det är inte helt osannolikt att förslaget kan slå fel och kosta alla konsumenter ungefär lika, oavsett om man cyklar eller tar bil till affären (eller beställer med hemkörning)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det kanske kan utveckla sig till en katt-och-råtta lek mellan AIn i bilen och parkeringsvakten, där bilen smyger runt på parkeringsplatsen sneglandes runt hörnen efter lömska qpark tröjor och spontana bilköer.
Räcker ju att flytta bilen ut på gatan och sedan in igen för att parkeringen ska avbrytas.
 
P
A AndersS skrev:
Bilen autonomt kan inte veta mera än den sträcka den kört, om det inte finns andra system som kan informera om hur det ser ut framåt, dvs rullar trafiken på i km/h eller står den stilla runt nästa "hörn".
Sådana system finns redan, men kanske inte på den detaljnivå som behövs för detta tankeexperiment.
Jag var inblandad i ett sådant experimentellt system för cirka 30 år sen, så det är inte direkt ny raketvetenskap.
Men troligtvis var idén mest ett roligt inlägg.;)
Javisst!
Men det är ett kul scenario att spekulera om.
 
P pmd skrev:
Sådana system finns redan, men kanske inte på den detaljnivå som behövs för detta tankeexperiment.
Jag var inblandad i ett sådant experimentellt system för cirka 30 år sen, så det är inte direkt ny raketvetenskap.

Javisst!
Men det är ett kul scenario att spekulera om.
Ja, både google och bilens navigation får väl info från alla andra fordon (som är uppkopplade) om hur trafiksituationen ser ut. Man ser ju inbromsningar för rödljus, vägarbeten mm. Så har det väl varit i 10 år. För längre sen var ju bilarna inte uppkopplade i den omfattningen att det funkade, även om det fanns navigationssystem som inhämtade nån slags data av mycket tveksam kvalitet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.