Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Det skulle helt kunna vara att kompressorn pajat.
/Uffä
 
  • Gilla
AndersGru och 2 till
  • Laddar…
Jag känner att jag vill dra mitt strå till stacken här också. Det måste ju vara fel på din elmätare.

Så här ser det ut för mig med elförbrukning och förutsättningar:

Villa byggd -76, renoverad till och från genom åren med varierande kvalitet. Ingen överdriven isolering, men samtliga vitvaror är nyköpta 2016 då vi flyttade in. 2 vuxna och 2 barn (5 och 11 år) i hushållet.

Vi bor 10 mil norr om polcirkeln, har 24⁰ inomhus och två bilar i motorvärmare ~10 timmar/dygn. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare går 1 laddning om dagen. Vi badar bastu varannan dag och har en 9kw ugn.

Elförbrukning för december var ~2100 kWh och marginellt högre för januari. Då har vi haft några veckor med -20⁰ till -35⁰ också.

Vi värmer huset med bergvärme och en Thermia diplomat optimum 8 som har dryga 5 år på nacken. Vårat borrhål är ca 160m.

Slutsats:
Det är nog din elmätare som spökar om förbrukningen skenat efter bytet. Dina siffror känns helt orimliga.
 
  • Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
H HerrK skrev:
Jag känner att jag vill dra mitt strå till stacken här också. Det måste ju vara fel på din elmätare.

Så här ser det ut för mig med elförbrukning och förutsättningar:

Villa byggd -76, renoverad till och från genom åren med varierande kvalitet. Ingen överdriven isolering, men samtliga vitvaror är nyköpta 2016 då vi flyttade in. 2 vuxna och 2 barn (5 och 11 år) i hushållet.

Vi bor 10 mil norr om polcirkeln, har 24⁰ inomhus och två bilar i motorvärmare ~10 timmar/dygn. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare går 1 laddning om dagen. Vi badar bastu varannan dag och har en 9kw ugn.

Elförbrukning för december var ~2100 kWh och marginellt högre för januari. Då har vi haft några veckor med -20⁰ till -35⁰ också.

Slutsats:
Det är nog din elmätare som spökar om förbrukningen skenat efter bytet. Dina siffror känns helt orimliga.
Tack för utförligt svar.
Jag håller med dig helt och hållet. Elbolaget drar samma slutsats och kollar upp det. Det märkliga är dock att den höga förbrukningen presenteras INNAN bytet:crysmile:
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Jag hoppas du har fel, men så kan det ju vara.
Du måste bytta fötter under komperres
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Tack för utförligt svar.
Jag håller med dig helt och hållet. Elbolaget drar samma slutsats och kollar upp det. Det märkliga är dock att den höga förbrukningen presenteras INNAN bytet:crysmile:
Fast det är väl inte konstigare än att de gör ett sifferfel vid avläsning på den gamla innan byte. Din nya elmätare är digital och börjar från noll igen och kommer visa vad du förbrukat sedan du fick ny mätare. Jag tror stenhårt på avläsningsfel allt annat är orimligt, som de andra säger så skulle de röra sig om 9kwh/h ifall din patron maxade konstant och den siffran blir ändå lägre som ni redan räknat ut.
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
Halloj, snabb fråga, har du gjort pannan strömlös efter att du upptäckt felet, sett några liknande fall där det hela har funkat efter en "powercycle"

115m2 , 727 kwh totalt i Januari Thermia 7kw 160m hål
 
Håller med tidigare inlägg , eltillskottet slår till. Stäng av den funktionen och om det blir för djävligt kallt så sätt på den manuellt men då vet du att det kommer att kosta.
 
  • Gilla
KentaBro
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hahah den var omedveten:crysmile:
man skulle nästan tro att du var från GBG
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Förlåt, det ska givetvis stå ecoheat :)
Vi är nyblivna villaägare så jag måste tyvärr medge att jag inte vet om kompressorn går. Pumpen gör ljud ifrån sig. Har inte märkt någon avvikelse. Den installerades 2005.
Vår pump i borrhålet havererade, men drog lika mkt ström…Motorn fungerade, men resten av pumpen var skev = pumpade dåligt med vatten och motorn fick pumpa som bara den för att få fram tillräckligt med vatten till att ta ut en gnutta värme. Pumpen havererade naturligtvis helt så småningom. Bytte pumpen och sedan dess har vi haft varmt. Felet var 100 % mekaniskt.
 
Redigerat:
taxationistheft taxationistheft skrev:
Det första jag gjorde var att stänga av funktionen som tillåter patronen att värma upp vatten. Bergvärme IVT512C och byte av elradiatorer till vattenburna element sänkte elförbrukningen från 3875 (2020) till 1919 kWh (2021) för december. 160kvm träkåk byggt 1938.
Vi ska precis installera bergvärme i en träkåk från 1924, och skulle gärna förstå bättre vad du gjorde. Vi har vattenburna radiatorer redan, vad innebär det att man stänger av patronen på det sättet? På nåt sätt måste väl pannan kompensera om berget inte ger tillräckligt med värme?
 
S Sesulo skrev:
Jag misstänker också att pannan går på patronen.

Hade liknande förbrukning (100-120kwh/dygn) när motorskyddet löst ut på min. Vanligtvis 50-60kwh.
det måste ju ganska enkelt få att se hur mycket pumpen går på elpatron? Jag har en Thermia och kan enkelt se hur mycket den går på respektive. Men håller helt med resonemanget att den troligtvis går på elpatron.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
På min Nibe kan man sätta in en usb och logga.
Sedanom man själv inte kan tyda loggen ber man en installatör titta på loggen.
Låter som bara tillsats går och pumpen slutat funka
 
H HerrK skrev:
Jag känner att jag vill dra mitt strå till stacken här också. Det måste ju vara fel på din elmätare.

Så här ser det ut för mig med elförbrukning och förutsättningar:

Villa byggd -76, renoverad till och från genom åren med varierande kvalitet. Ingen överdriven isolering, men samtliga vitvaror är nyköpta 2016 då vi flyttade in. 2 vuxna och 2 barn (5 och 11 år) i hushållet.

Vi bor 10 mil norr om polcirkeln, har 24⁰ inomhus och två bilar i motorvärmare ~10 timmar/dygn. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare går 1 laddning om dagen. Vi badar bastu varannan dag och har en 9kw ugn.

Elförbrukning för december var ~2100 kWh och marginellt högre för januari. Då har vi haft några veckor med -20⁰ till -35⁰ också.

Vi värmer huset med bergvärme och en Thermia diplomat optimum 8 som har dryga 5 år på nacken. Vårat borrhål är ca 160m.

Slutsats:
Det är nog din elmätare som spökar om förbrukningen skenat efter bytet. Dina siffror känns helt orimliga.
Har samma VP men hur stor är villan, hur många m² värmer du upp?
 
B bertalm skrev:
På min Nibe kan man sätta in en usb och logga.
Sedanom man själv inte kan tyda loggen ber man en installatör titta på loggen.
Låter som bara tillsats går och pumpen slutat funka
Ja alla pimpar antar jag har en logg att kolla på. På min Rhermia i stugan har vi online där vi kan se historiska trender.
 
Kempa_swe
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Förlåt, det ska givetvis stå ecoheat :)
Vi är nyblivna villaägare så jag måste tyvärr medge att jag inte vet om kompressorn går. Pumpen gör ljud ifrån sig. Har inte märkt någon avvikelse. Den installerades 2005.
En bergvärmepump beräknas hålla 15-20år. Min släkting fick precis byta pump på sin från 2006, gick på ca 30k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.