Spännande...

Jag gjorde lite bearbetning av filerna. Notchfilter 95-105 Hz stoppband, andra ordningens butterworth. FFT av detta ses i bilderna nedan:

Utan laddning
Frekvensspektrum med FFT-analys som visar tydliga störningar vid 100 Hz efter filtrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med laddning
FFT-analys som visar frekvensspektra med och utan laddning, filtrerat vid 100 Hz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Baserat på detta, insikten att det påminner om vitt brus är ganska akkurat. Det är bredbandigt och mycket tydligt att det är betydligt mer störningar vid laddning än utan. Jag har lite svårt att komma på vad det skulle bero på spontant, men en gissning är att det har med nätspänningen att göra, eventuellt genom att hällen drar på mer effekt, eller att glättningen inte riktigt räcker till...

Har du möjlighet att mäta nätspänning med och utan laddning?

Använder induktionshällar generellt ZVS, eller är det diskret PWM?


Observera, bilderna ovan är kraftigt filtrerade vid 100 Hz, för att öht se något alls. Denna ton är klart dominerande i båda fall
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Spännande...

Jag gjorde lite bearbetning av filerna. Notchfilter 95-105 Hz stoppband, andra ordningens butterworth. FFT av detta ses i bilderna nedan:

Utan laddning
[bild]


Med laddning
[bild]


Baserat på detta, insikten att det påminner om vitt brus är ganska akkurat. Det är bredbandigt och mycket tydligt att det är betydligt mer störningar vid laddning än utan. Jag har lite svårt att komma på vad det skulle bero på spontant, men en gissning är att det har med nätspänningen att göra, eventuellt genom att hällen drar på mer effekt, eller att glättningen inte riktigt räcker till...

Har du möjlighet att mäta nätspänning med och utan laddning?

Använder induktionshällar generellt ZVS, eller är det diskret PWM?


Observera, bilderna ovan är kraftigt filtrerade vid 100 Hz, för att öht se något alls. Denna ton är klart dominerande i båda fall
Hej
Tänker på det du skriver "..hällen drar på mer effekt". Jag märker det att sänker man effekten på hällen så minskar ljudet.
Sen är det olika ljud beroende på vad man har på hällen,gjutjärns stekpanna inget ljud alls.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta nätspänning så det är inget jag kan göra, har inga verktyg/kunskap för det.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Davidofsweden

Min kvalificerade gissning är att det handlar om supraharmonics som uppkommer vid switchningen i elbilladdarens kraftelektronik.

Det är en elansluten apparat (elbilladdaren) som (i så fall) är upphovet till supraharmonics och det är i induktionshällen som supraharmonics alstrar ljudet.

Om du med ” fel i elen i huset” menar elinstallationen, så kan det problem (jag gissar att det är) uppstå i en normal elinstallation. Det är alltså inte fel i elinstallationen.

Det jag beskrev som åtgärd är det enklaste sättet att begränsa spridningen (förekomsten) av supraharmonics i elnätet i en bostad. Försvinner supraharmonics i elnätet så kan dessa inte alstra ljudet.

En bättre (men kostsammare metod) är att använda transformatorer för att begränsa störningsutbredning, gärna i kombination med kondensatorer.

En transformator tillsammans med kondensatorer fungerar bra som ett filter för supraharmonics.
Hej Martin

Tack för din info och hjälp.
Ska man gör en åtgärd så är nog det svåra att få tag i någon som kan utföra arbetet.

Tänker köra laddning av elbilen på natten nu så mycket som går. Då kommer jag inte märka av detta ljudet vid hällen. Tänker att det ger mindre belastning på elnätet/produkterna jag har i huset.

Man undrar ju samtidigt ifall det bara är jag som tänkt på detta eller om det finns fler som har märkt samma ljud vid laddning och användning av hällen.
 
D Davidofsweden skrev:
Hej Martin

Tack för din info och hjälp.
Ska man gör en åtgärd så är nog det svåra att få tag i någon som kan utföra arbetet.

Tänker köra laddning av elbilen på natten nu så mycket som går. Då kommer jag inte märka av detta ljudet vid hällen. Tänker att det ger mindre belastning på elnätet/produkterna jag har i huset.

Man undrar ju samtidigt ifall det bara är jag som tänkt på detta eller om det finns fler som har märkt samma ljud vid laddning och användning av hällen
Hej Davidofsweden

I mätlab. har vi både kunnat mäta spridningen av Supraharmonics och höra ljud t.ex. i en mikrovågsugn. Hemma hade jag en nätdel till optofiberomvandlaren vars EMC-filter gick sönder, då hörde man ljud i en transformator. Nätdelen störde men fungerade fortfarande.

Jag har även tidigare fått frågor om ljud från kraftelektronik i olika sammanhang, så det förekommer.

Om du är intresserad så finns gjorda mätningar här;
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

Här finns exempel på åtgärder;
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf
 
D Davidofsweden skrev:
Hej
Tänker på det du skriver "..hällen drar på mer effekt". Jag märker det att sänker man effekten på hällen så minskar ljudet.
Sen är det olika ljud beroende på vad man har på hällen,gjutjärns stekpanna inget ljud alls.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta nätspänning så det är inget jag kan göra, har inga verktyg/kunskap för det.
Ljudet uppstår helt säkert i grytan och inte i hällen. Grytor i rostfritt är i allmänhet inte magnetiska, utan botten har en kärna med magnetiskt material och det du hör är magnetostriktion och interaktion mellan den magnetiska kärnan och det rostfria omslutande materialet. En gjutjärnspanna är däremot homogen, och ljudet från denna blir därför betydligt lägre.

Högre effekt ger högre amplitud i strömmen, vilket genererar en starkare ton. Induktionshällen arbetar med principen att inducera virvelströmmar i materialet, i praktiken exakt tvärt om hur man konstruerar motorer och transformatorer.

Anledningen till att du hör skillnad är för att strömmen i det ena fallet innehåller mer övertoner än i det andra. Du har betydligt fler udda övertoner i strömmen i induktionsspolen, vilket visar sig genom att det är bredare brus i den andra än den första.

Antagligen har du grundton för switchningen vid runt 5 kHz, och övertoner vid runt 10 kH, men eftersom det inte ser supertydligt ut funderade jag om det är så att det är en ZVS-krets som genererar spänningen i induktionsspolen och därmed också en frekvens som varierar med förekommande nätspänning och belastning. Här gissar jag lite, jag har ingen aning om vad källan till störningarna kan tänkas vara, men har du någon elektriker eller kunnig i den närhet kan denna enkelt mäta nätspänning med och utan laddning och se om det skiljer sig mycket. Mätningen i sig är inte svår att göra.

Någon som har koll på hur en häll funkar med hänsyn till switchningen?
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Ljudet uppstår helt säkert i grytan och inte i hällen. Grytor i rostfritt är i allmänhet inte magnetiska, utan botten har en kärna med magnetiskt material och det du hör är magnetostriktion och interaktion mellan den magnetiska kärnan och det rostfria omslutande materialet. En gjutjärnspanna är däremot homogen, och ljudet från denna blir därför betydligt lägre.

Högre effekt ger högre amplitud i strömmen, vilket genererar en starkare ton. Induktionshällen arbetar med principen att inducera virvelströmmar i materialet, i praktiken exakt tvärt om hur man konstruerar motorer och transformatorer.

Anledningen till att du hör skillnad är för att strömmen i det ena fallet innehåller mer övertoner än i det andra. Du har betydligt fler udda övertoner i strömmen i induktionsspolen, vilket visar sig genom att det är bredare brus i den andra än den första.

Antagligen har du grundton för switchningen vid runt 5 kHz, och övertoner vid runt 10 kH, men eftersom det inte ser supertydligt ut funderade jag om det är så att det är en ZVS-krets som genererar spänningen i induktionsspolen och därmed också en frekvens som varierar med förekommande nätspänning och belastning. Här gissar jag lite, jag har ingen aning om vad källan till störningarna kan tänkas vara, men har du någon elektriker eller kunnig i den närhet kan denna enkelt mäta nätspänning med och utan laddning och se om det skiljer sig mycket. Mätningen i sig är inte svår att göra.

Någon som har koll på hur en häll funkar med hänsyn till switchningen?
Hej
Jag ska be elektrikern göra en mätning på nätspänningen nästa gång han är här.
Vilket är det bästa, samma spänning vid laddning och utan laddning ?

Ska även se om samma sak uppstår med annan bil som laddar när tillfälle ges för det.

Tack alla för hjälpen.
 
Ja, det är det “bästa” men inte i praktiken möjligt. Annan bil som laddar med samma ström är också högintressant
 
D Davidofsweden skrev:
Hej
Jag ska be elektrikern göra en mätning på nätspänningen nästa gång han är här.
Vilket är det bästa, samma spänning vid laddning och utan laddning ?

Ska även se om samma sak uppstår med annan bil som laddar när tillfälle ges för det.

Tack alla för hjälpen.
Hej Davidofsweden

Om det är Supraharmonics (Supratoner, frekvenser mellan 2 och 150 kHz) som är ditt bekymmer, så är dessa inte lätta att mäta. Amplituden är låg (någon volt eller mindre) och du har samtidigt elnätets 50 Hz med 230 V amplitud i bakgrunden.

Supraharmonics ligger ovanför övertoner (som går upp till 2 kHz, i frekvens) och kan vanligtvis inte mätas med vanliga mätinstrument och därför hittar många som försöker att mäta dem inte.

Det har saknats mätinstrument för Supraharmonics men nu verkar det börja komma, men de kostar enligt vad man berättat för mig i nivån 100 kkr eller mer.

Jag hänvisade i #19 till mätningar jag gjorde för flera år sedan då använde jag oscilloskop och speciella filter. Men det kräver en rätt kunskap (behörighet) för att ”bygga eget”, koppla in i elnätet, analysera och sedan göra åtgärder.
 
D Davidofsweden skrev:
Hej
Jag ska be elektrikern göra en mätning på nätspänningen nästa gång han är här.
Vilket är det bästa, samma spänning vid laddning och utan laddning ?

Ska även se om samma sak uppstår med annan bil som laddar när tillfälle ges för det.

Tack alla för hjälpen.
Alltså, det jag menar du ska börja med att mäta är spänning RMS i alla faser med och utan laddning; min misstanke är att det räcker. Specialutrustning som Martin L pekar ut är inte det man först tar till, utan efter man uteslutet det enkla...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
davidofsveden,
Du har inte nämnt vad exakt för elbil och årsmodell på den du laddar när hällen låter. Får jag gissa, en Renault Zoe 2015.
 
D Davidofsweden skrev:
Hej
Jag ska be elektrikern göra en mätning på nätspänningen nästa gång han är här.
Vilket är det bästa, samma spänning vid laddning och utan laddning ?

Ska även se om samma sak uppstår med annan bil som laddar när tillfälle ges för det.

Tack alla för hjälpen.
Hej David!

Löste du ditt problem med laddaren och spisen?


Jag har exakt samma problem, men även på mina LED-spottar som blinkar vid laddning. (De är nog av lite lägre kvalitet). Men även elvispen går i olika hastigheter vid laddning.

Det gäller för mig enbart om jag laddar 2faser eller fler.
Har testat 3 olika laddboxar av olika märken. Har även anslutit laddaren i garaget, direkt i centralen i huset samt elskåpet. Tyvärr samma resultat, inget fungerar.

Det uppstår inte om jag kopplar till en fläkt som är på 3faser (med industri uttag) och totalt 9kw.
 
G Graining skrev:
Hej David!

Löste du ditt problem med laddaren och spisen?


Jag har exakt samma problem, men även på mina LED-spottar som blinkar vid laddning. (De är nog av lite lägre kvalitet). Men även elvispen går i olika hastigheter vid laddning.

Det gäller för mig enbart om jag laddar 2faser eller fler.
Har testat 3 olika laddboxar av olika märken. Har även anslutit laddaren i garaget, direkt i centralen i huset samt elskåpet. Tyvärr samma resultat, inget fungerar.

Det uppstår inte om jag kopplar till en fläkt som är på 3faser (med industri uttag) och totalt 9kw.
Laddboxen har inte med saken att göra, laddelektroniken sitter i bilen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Laddboxen har inte med saken att göra, laddelektroniken sitter i bilen.
Har testat olika bilar, samma resultat.
Har även testat att även koppla in laddboxen med 1fas, vilket fungerar men inte två eller fler.
 
G Graining skrev:
Hej David!

Löste du ditt problem med laddaren och spisen?


Jag har exakt samma problem, men även på mina LED-spottar som blinkar vid laddning. (De är nog av lite lägre kvalitet). Men även elvispen går i olika hastigheter vid laddning.

Det gäller för mig enbart om jag laddar 2faser eller fler.
Har testat 3 olika laddboxar av olika märken. Har även anslutit laddaren i garaget, direkt i centralen i huset samt elskåpet. Tyvärr samma resultat, inget fungerar.

Det uppstår inte om jag kopplar till en fläkt som är på 3faser (med industri uttag) och totalt 9kw.
G Graining skrev:
Har testat olika bilar, samma resultat.
Har även testat att även koppla in laddboxen med 1fas, vilket fungerar men inte två eller fler.
Hej Graining

Det verkar som switchbruset (i frekvensområdet Supraharmonics) blir ett ökande bekymmer med all den switchteknik vi sätter in i våra elnät (hem).

Få se om jag begripit det du testat.

Du har en induktiv häll ansluten på 2 faser (gissar jag, min häll är tvåfasig 16 A)

Du har testat att ladda med olika elbilar med elbilsladdare som kan anslutas på en, två, eller tre faser.

Du märker ljud från den induktiva hällen

Du har LED-spottar som blinkar vid laddning (är dessa anslutna på en fas, vilken?).

Du märker att elvispen går i olika hastigheter vid laddning (enfasansluten, vilken fas).



Två frågor;

När du skriver ”Det uppstår inte om jag kopplar till en fläkt som är på 3faser (med industri uttag) och totalt 9kw.” menar du då att induktiva spisen är tyst eller att elbilsladdning inte hörs i ”fläkt som är på 3faser”?

När du skriver ”Har även testat att även koppla in laddboxen med 1fas, vilket fungerar men inte två eller fler.” menar du då att inget ljud hörs i spishällen, när du laddar med bara en fas. Men vilken fas är då laddningen inkopplad på. Vad händer om du byter fas där den enfasiga elbilsladdningen är ansluten.

Av det jag hitintills har läst (förstått) så kan det vara så att så fort elbilsladdning är inkopplad på samma fas som den induktiva spisen (som är tvåfasansluten) då hörs ljud.

Om du tar rätt på vilka av dina tre faser som är inkopplade på resp apparater så kan det rimligen vara enklare att komma vidare.

Men det är inte säkert att det finns ett enkelt sätt att undvika ljudet,

Å andra sidan kan man ibland hitta lösningar genom att pröva sig fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.