A Angeloffear87 skrev:
Dessa värden har jag inte koll, ser det rimligt ut? Tittade i någon instruktionsbok för ett tag sedan och har för mig att detta är fabriksinställningarna
Om du inte vill att tillslaget för patron går in vid -400 Kan du ändra till -600 .Som du ser -24integralmimuter kvar innan pumpen stannar.
 
  • Gilla
Angeloffear87
  • Laddar…
Tillsatsen sedan drift 2011
 
  • Skärm med text "TILLSATSINFO 33", status- och tidsinformation, och en grön lysdiod ovanför en OK-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Angeloffear87 skrev:
inte tilläggsisolerat fönster/dörrar är inte bytta självdrag i varje rum med 80 mm hål genom vägg. Läcker in lite luft här och där i kåken. Kåken ligger längst med kusten mellan Norrköping-Kalmar.
Ok, då tycker jag du ska fokusera på huset snarare än att investera i kraftigare doningar för att elda ännu mer för kråkorna......

Isolera vinden
Tilluft i varje rum låter mycket. Tilluft i sovrummen ni använder räcker antagligen?
Tilläggsisolera
byt fönster i samband med isoleringen....

Jag tror du har en del att tjäna på andra element också, det borde gå att få ner framledningstempen betydligt.
 
  • Gilla
Angeloffear87
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om du inte vill att tillslaget för patron går in vid -400 Kan du ändra till -600 .Som du ser -24integralmimuter kvar innan pumpen stannar.
jag testar att ändra start tillsats till 600 ist för 400. Har jag fattat rätt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, då tycker jag du ska fokusera på huset snarare än att investera i kraftigare doningar för att elda ännu mer för kråkorna......

Isolera vinden
Tilluft i varje rum låter mycket. Tilluft i sovrummen ni använder räcker antagligen?
Tilläggsisolera
byt fönster i samband med isoleringen....

Jag tror du har en del att tjäna på andra element också, det borde gå att få ner framledningstempen betydligt.
fönsterbyte är inplanerat till våren, det var förra ägarna som satte dit ventilerna då dom hade hög luftfuktighet i huset. Men jag har planer på att sätta igen två stycken, som jag anser är onödiga. Tilläggsisolera får bli om 5 år. Funderar på att byta panel vid det tillfället.
 
Intressant att se inställd värmekurva. Den är hög men kompressorn klarar det, kan gå upp till 63° men verkningsgraden minskar med ökad temperatur så det påverkar energibesparingen. 60° framledningstemperatur vid -16° enligt kurvan. T.ex. Västervik har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,8° så det klarar sig från att bli 100% el-patron.
 
A Angeloffear87 skrev:
jag testar att ändra start tillsats till 600 ist för 400. Har jag fattat rätt.
Japp sedan 100 mellan stegen.
 
  • Gilla
Angeloffear87
  • Laddar…
J Josth skrev:
Intressant att se inställd värmekurva. Den är hög men kompressorn klarar det, kan gå upp till 63° men verkningsgraden minskar med ökad temperatur så det påverkar energibesparingen. 60° framledningstemperatur vid -16° enligt kurvan. T.ex. Västervik har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,8° så det klarar sig från att bli 100% el-patron.
ja, den är hög, men sänker jag så blir det för kallt i huset. Och som tidigare skrivits så beror det säkerligen på underdimensionerat med radiatorer, stort hus med för lite isolering. Så nu har jag en åtgärdsplan. Första steg blir att byta radiatorer och kanske installera någon extra sen fönsterbyte. När det är gjort så ska jag på nytt testa att sänka kurvan för att se om det blivit någon skillnad.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Grundregeln är att du ska ha så storm gradminutunderskott som möjligt (innan kompressor startar). Det ger längre gångtider. Har du får stort underskott angivet här kommer innetempen att hinna sjunka innan VP drar igång igen. Så, så stort gm som möjligt givet den tempvariation du kan acceptera.
Ändrar du starten på kompressor för mycket så kommer han stanna på för stor dif framledning istället.
 
A Angeloffear87 skrev:
fönsterbyte är inplanerat till våren, det var förra ägarna som satte dit ventilerna då dom hade hög luftfuktighet i huset. Men jag har planer på att sätta igen två stycken, som jag anser är onödiga. Tilläggsisolera får bli om 5 år. Funderar på att byta panel vid det tillfället.
Var försiktig med att sätta igen tilluftsventiler , dom ska finnas i sovrum och v-rum
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var försiktig med att sätta igen tilluftsventiler , dom ska finnas i sovrum och v-rum
Yes box. När det kommer till ventilation snickerier så är jag sakkunnig. Bara värmesystemet som jag känner mig vilse i.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Ändrar du starten på kompressor för mycket så kommer han stanna på för stor dif framledning istället.
så jag ska inte höja den till 600? Eller är det lugnt att höja från 400 till 600.
 
Den för elpatron kan du höja till 600, men låt kompressor -60 vara som den är
 
  • Gilla
Angeloffear87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.