Av de tre yrkena skulle jag säga att VVS är mest slitsamt för kroppen. Mycket tunga grejer i trånga utrymmen och blöta kalla rörgravar. Många VVS'are får problem med axlar, rygg och knän.
 
S
Elektriker är det enda du måste utbilda dig till för att få göra i ditt renoveringsobjekt, de andra prylarna får vem som helst utföra ;)
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Om jag får flika in med ett annat förslag. Kylteknik! Om du har det tekniska intresset så kommer du bli duktig inom en flertal områden förutom kyla. Jag har själv kylteknik i grunden, men har genom yrket fått mycket kunskap inom el, styr/automation, VVS och ventilation. Det är även viktigt att man jobbar på rätt företag med bred kompetens. Att bara montera värmepumpar ger ingen djupare insikt i de andra yrkena.

Kolla upp yrket om det verkar något för dig. Branschen har alltid behov av duktiga kyltekniker.
 
useless useless skrev:
Av de tre yrkena skulle jag säga att VVS är mest slitsamt för kroppen. Mycket tunga grejer i trånga utrymmen och blöta kalla rörgravar. Många VVS'are får problem med axlar, rygg och knän.
Jaha? Det var ny info, skulle du säga snickare framför vvs menar du?
 
S SueCia skrev:
Elektriker är det enda du måste utbilda dig till för att få göra i ditt renoveringsobjekt, de andra prylarna får vem som helst utföra ;)
Det är ju sant, samtidigt skulle jag vilja ha en gedigen utbildning som ger jobb nu och framöver.
 
R Real-House skrev:
Om jag får flika in med ett annat förslag. Kylteknik! Om du har det tekniska intresset så kommer du bli duktig inom en flertal områden förutom kyla. Jag har själv kylteknik i grunden, men har genom yrket fått mycket kunskap inom el, styr/automation, VVS och ventilation. Det är även viktigt att man jobbar på rätt företag med bred kompetens. Att bara montera värmepumpar ger ingen djupare insikt i de andra yrkena.

Kolla upp yrket om det verkar något för dig. Branschen har alltid behov av duktiga kyltekniker.
Jag har faktiskt kikat på det! Håller med i ditt resonemang, men det föll på att det endast fanns på orter långt från där jag bor.
 
Totte_S
Vad du får för arbetsuppgifter beror ju helt på vilket företag du hamnar på i alla yrken.
Jag gick från medelklassakademiker till elektriker och fyller 50 i år, och är sk förstaårsmontör, dvs jag har slutfört lärlingstiden.
Lön är en helt egen diskussion.
Min erfarenhet hittills är att när det är trevligt väder ute så har man innejobb, när det är skitväder så är man ute ;)
På rätt arbetsplats kan man planera lite så man gör tvärtom.
Värt att tänka på är att det finns en stor variation inom alla hantverksjobb. Som elektriker kan du lika gärna dra kabel hela dagarna som jobba med service och göra flera helt olika uppdrag per dag.
Studierna till just elektriker är inte särskilt avancerade, behärskar man grundskolematte och tänker lite logiskt så löser man den. Däremot finns är det lite mer krävande att göra konstruktiva beräkningar, men så är det ju inom bygg o vvs också. Många elektriker anställda på en firma utför arbeten som någon annan planerat/konstruerat, och räknar därför inte så mycket på det teoretiska.
Ska jag ge dig ett råd så är det att satsa på det som du tycker verkar mest spännande och roligt så att du är motiverad att ge det en chans och inte ger upp halvvägs.
Är pengarna det viktiga så är nog inte hantverkare rätt val.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Vad du får för arbetsuppgifter beror ju helt på vilket företag du hamnar på i alla yrken.
Jag gick från medelklassakademiker till elektriker och fyller 50 i år, och är sk förstaårsmontör, dvs jag har slutfört lärlingstiden.
Lön är en helt egen diskussion.
Min erfarenhet hittills är att när det är trevligt väder ute så har man innejobb, när det är skitväder så är man ute ;)
På rätt arbetsplats kan man planera lite så man gör tvärtom.
Värt att tänka på är att det finns en stor variation inom alla hantverksjobb. Som elektriker kan du lika gärna dra kabel hela dagarna som jobba med service och göra flera helt olika uppdrag per dag.
Studierna till just elektriker är inte särskilt avancerade, behärskar man grundskolematte och tänker lite logiskt så löser man den. Däremot finns är det lite mer krävande att göra konstruktiva beräkningar, men så är det ju inom bygg o vvs också. Många elektriker anställda på en firma utför arbeten som någon annan planerat/konstruerat, och räknar därför inte så mycket på det teoretiska.
Ska jag ge dig ett råd så är det att satsa på det som du tycker verkar mest spännande och roligt så att du är motiverad att ge det en chans och inte ger upp halvvägs.
Är pengarna det viktiga så är nog inte hantverkare rätt val.

Tack!
Sanningen är den att lönen spelar mindre roll för min del. Är en misslyckad akademiker som inte verkar kunna få ett jobb. Jag behöver en gedigen utbildning i grunden känner jag och är beredd på skitjobb under lärlingstiden men min förhoppning är att starta eget därefter. Från vad jag läst här är elektriker det bästa även om jag förmodligen är mer intresserad av snickeri.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med att vara elektriker särskilt med behörighet är, att du kan göra allt själv vid ett renovering / bygge, du kan SNICKRA göra VVS och EL-arbetet utan att behöva ringa in en annan person.
 
L Leif i Skåne skrev:
Fördelen med att vara elektriker särskilt med behörighet är, att du kan göra allt själv vid ett renovering / bygge, du kan SNICKRA göra VVS och EL-arbetet utan att behöva ringa in en annan person.
Även i det nya regelverket med Egenkontrollprogram?
 
L Leif i Skåne skrev:
Fördelen med att vara elektriker särskilt med behörighet är, att du kan göra allt själv vid ett renovering / bygge, du kan SNICKRA göra VVS och EL-arbetet utan att behöva ringa in en annan person.
Jag har varit mycket inne på el just därför att man får greja med den själv, när man har behörigheten.
Samtidigt som snickare har jag tänkt på eftersom att jag önskar lära mig hantverket, men som nämnts i tråden finns det andra sätt för mig att lära mig att snickra än att gå en 1 års utbildning. Man kanske snappar upp en del kunskap kring snickeri även om man jobbar som elektriker på ett bygge.
 
K Kane skrev:
Även i det nya regelverket med Egenkontrollprogram?
Ja, när du har jobbat tillräckligt länge så du kan få egen auktorisation.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K Karl larsson skrev:
Någon speciell anledning till att de gamla elektrikerna inte är fräscha i kroppen?
Ja du kanske har rätt. Det hade till stor del varit endast för att skaffa mig kunskaperna, om jag blir elektriker kanske jag kommer träffa snickare i yrket och på så vis snappa upp kunskap?

Det var bra input, tänkte inte så långt, kan bli lite impulsivt emellanåt haha
Ofta kombination av uppdrag med knepiga arbetsställning och bakomliggande besvär med ryggar och leder.
Förekommer en del klättrande och krypande som inte lirar bra med klena knän t.ex.

Sen finns det ju som jag antydde en stor spridning på hur arbetsdagen ser ut även inom elektrikeryrket, lite beroende på hur man vill inrikta sig och på vilket företag man hamnar. Kan ju se väldigt olika ut beroende på om man t.ex främst jobbar mot privatkunder och villaproduktion eller om man är ute på stora industrier
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Karl larsson skrev:
Tack!
Sanningen är den att lönen spelar mindre roll för min del. Är en misslyckad akademiker som inte verkar kunna få ett jobb. Jag behöver en gedigen utbildning i grunden känner jag och är beredd på skitjobb under lärlingstiden men min förhoppning är att starta eget därefter. Från vad jag läst här är elektriker det bästa även om jag förmodligen är mer intresserad av snickeri.
Nr.1 tänk igenom vad du tycker är roligast att göra. Är det bara något du tycker om är det oerhört mkt enklare att plugga och jobba med sen.

Nr.2. Du har kanske redan siktat på det men en YH-utbildning med LIA är väldigt bra sätt att komma in på arbetsmarknaden. Du kommer ha inplanerat ett par perioder á 10 veckor kanske där du ska ut och jobba. OM du då har pluggat riktigt bra så du kan dina grejor, jobbar bra och sköter dig bra så har du en väldigt stor chans att få jobb där sen. Visst, en del firmor plockar in LIA-elever för gratisarbete men oftast är det inte lönt för företaget utan man ser det mer som gratis provanställning för tjänster man annars hade annonserat ut.

Det kan vara väldigt svårt att hitta kompetent personal och hittar man någon som är arbetslös och söker är ju risken stor att det finns en anledning till den är arbetslös... Men om man kan plocka in någon gratis i 10-20 veckor på LIA så lär man känna personen snabbt, ser vad den går för och sen drar man igång anställningsprocessen.

Men, återigen. Tänk igenom vad du VILL jobba med först! Att ha behörighet på EL är ju bra men om man inte gillar själva jobbet ska man ju inte utföra det dag ut och dag in bara för att ha behörigheten :)

Om du är arbetslös för tillfället kanske du kan kontakta någon mindre firma i närheten och berätta att du funderar på att utbilda dig till det och om du kan få gå bredvid och hjälpa till några veckor?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ofta kombination av uppdrag med knepiga arbetsställning och bakomliggande besvär med ryggar och leder.
Förekommer en del klättrande och krypande som inte lirar bra med klena knän t.ex.

Sen finns det ju som jag antydde en stor spridning på hur arbetsdagen ser ut även inom elektrikeryrket, lite beroende på hur man vill inrikta sig och på vilket företag man hamnar. Kan ju se väldigt olika ut beroende på om man t.ex främst jobbar mot privatkunder och villaproduktion eller om man är ute på stora industrier
Det är klart och bra att tänka på, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.