Du har inget fel på hålet, du har ju +2 på inkommande kb och -0.7 på utgående, men ser alla dina element ut som det på bilden förstår jag problemet. byt ut elementen mot tjockare element med mer vattenvolym, då kan du få ner framledningen. Nästan +3 grader ute och 47 graders framledning är illa.
Jag har 47 grader vid -25!
 
DonPablo DonPablo skrev:
Du har inget fel på hålet, du har ju +2 på inkommande kb och -0.7 på utgående, men ser alla dina element ut som det på bilden förstår jag problemet. byt ut elementen mot tjockare element med mer vattenvolym, då kan du få ner framledningen. Nästan +3 grader ute och 47 graders framledning är illa.
Jag har 47 grader vid -25!
detta var även min slutsats från informationen i tråden. 47gr framledning vid 3 plusgrader ute….då är radiatorsystemet kraftigt underdimensionerat alternativt så saknar huset isolering.
 
Elementet på bilden är inte gjort för ett lågtemperatursystem, det är säkerligen en rest från när huset körde med oljepanna eller liknande. Byt ut alla element som Donpablo sa och öka dimensionen på vattenrören.
 
Tack alla för er input, tar till mig allt och förhoppningsvis kommer jag fram till en bra slutsats.

Jag har ett ganska så stort hus (byggt 71 och tillbyggnad 76) i markplan, 175kvm med ca 60-70kvm bi ytor. Har en källare på 30 kvm och ett rum på 20 kvm en våning upp i det stora vardagsummer är det en fri takhöjd på 6 m och det rummet är ca 30kvm stort.

Det som är inkopplat på systemet är:
2 konvektorer
10 radiatorer, samtliga radiatorer är av den platta (gamla modellen)
Golvvärme (vattenburen) 50 kvm 38 inkommande och 31 retur vid + 1 grad, på samma slinga sitter en handdukstork.

Golvvärmen ligger i den tillbyggda delen med den höga takhöjden och i det ena badrummet. där finns det inga radiatorer.

Jag skulle lätt kunna komplettera med 3 st radiatorer i huset där jag kan tycka att det borde ha suttit från början, även byta ut ett som är på tok för litet för ytan som den är avsedd för att värma upp.
Jag kommer byta alla fönster dörrar på huset under våren och därefter se över vilka radiatorer som behöver bytas/kompletteras.

Värmekurvan är förskjuten med 8 punkter för att jag ska få det behagligt i bostaden och så var den inställd när jag flyttade in. Jag testade att sänka kurvan till de normala/standardvärdena men då sjönk temperaturen inne till 18.5-19.5 grader så det funkade inte.

Låter det som att jag är på rätt spår?
ska ta kontakt med en lokalfirma för att få någon fysisk person som kan göra en bedömning innan jag börjar labba med värmesystemet.
 
Första jag hade gjort i dina skor var att byta ut samtliga platta element till element med flänsar som är gjorda för lågtemp. Dina element kräver extremt hög framledningstemperatur (80 grader?) som en oljepanna gav en gång i tiden. En bergvärmepump ger kanske max 55 grader.

Alternativt, om det är läge att byta golv fundera på om du inte kan byta ut till golvvärme i gamla delen också. Ju mer vattenvolym desto gladare värmepump.

Ovanstående kommer hjälpa dig direkt utan att blanda in dyra experter. Nästa steg är nog mer isolering/fönsterbyte.
 
Borde gå att spara ytterligare runt 6000 kWh/år med en kraftigare dimensionerad bergvärmeanläggning om inte höga framledningstemperaturer sätter stopp och det blir el-patron istället. 8 kW är alldeles för lite för ett så stort hus och man måste räkna mer än dubbla ytan där det är extra högt till tak. Vad är den inställd på för värmekurva och förskjutning nu?
 
J JockeHX skrev:
Första jag hade gjort i dina skor var att byta ut samtliga platta element till element med flänsar som är gjorda för lågtemp. Dina element kräver extremt hög framledningstemperatur (80 grader?) som en oljepanna gav en gång i tiden. En bergvärmepump ger kanske max 55 grader.

Alternativt, om det är läge att byta golv fundera på om du inte kan byta ut till golvvärme i gamla delen också. Ju mer vattenvolym desto gladare värmepump.

Ovanstående kommer hjälpa dig direkt utan att blanda in dyra experter. Nästa steg är nog mer isolering/fönsterbyte.
låter klokt, att byta radiatorerna är ju ingen större kostnad så det borde vara enkelt åtgärd. angående fönster så ska de ändå bytas då flertalet är punkterade (gamla 3 glas) så kan nästan inte se ut genom. :)
 
J Josth skrev:
Borde gå att spara ytterligare runt 6000 kWh/år med en kraftigare dimensionerad bergvärmeanläggning om inte höga framledningstemperaturer sätter stopp och det blir el-patron istället. 8 kW är alldeles för lite för ett så stort hus och man måste räkna mer än dubbla ytan där det är extra högt till tak. Vad är den inställd på för värmekurva och förskjutning nu?
Bra tips, detta är sånt jag vill ha reda på innan anläggningen brakar så att jag vet vilken investering som är mest lönsam. Jag sitter på jobbet nu men jag kollar upp och återkommer.
 
J Josth skrev:
8 kW är alldeles för lite för ett så stort hus och man måste räkna mer än dubbla ytan där det är extra högt till tak.
Det kan vara som du säger, men jag undrar om det är sant. Framgick det var detta hus finns?

Jag värmer 240kvm med en 7kW Nibe bergvp och använder inte elpatron. I stockholm. Tilläggsisolerat hus från 1947.

Radiatorerna tror jag är ett problem här, men därefter borde man se över de passiva systemen, dvs isoleringen.

Att det skulle behövas en mycket större bergvp till detta tycker jag inte vi har sett bevis för ännu. Det skulle tex vara intressant att veta vad gångtiden är nu i Februari, antal gångtimmar per vecka/månad eller vad som passar att mäta. Går den inte 100% av tiden behövs ingen större pump.

....jag har noterat att elpatronen används, men det tror jag är resultatet av att radiatorytan är för liten....
 
Stod att huset är byggt -71 och utbyggt -76. Inga uppgifter om tilläggsisolering så jag utgår från byggåren. Ett stort rum har 6 m takhöjd och räknar man ihop det motsvarar det ett hus uppåt 300 kvm. Gångtiden på värmepumpen har varit ca 5500 timmar per år.
 
J Josth skrev:
Borde gå att spara ytterligare runt 6000 kWh/år med en kraftigare dimensionerad bergvärmeanläggning om inte höga framledningstemperaturer sätter stopp och det blir el-patron istället. 8 kW är alldeles för lite för ett så stort hus och man måste räkna mer än dubbla ytan där det är extra högt till tak. Vad är den inställd på för värmekurva och förskjutning nu?
 
  • Digital termostat som visar en värme kurva med framledningstemperatur och utetemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Stod att huset är byggt -71 och utbyggt -76. Inga uppgifter om tilläggsisolering så jag utgår från byggåren. Ett stort rum har 6 m takhöjd och räknar man ihop det motsvarar det ett hus uppåt 300 kvm. Gångtiden på värmepumpen har varit ca 5500 timmar per år.
 
  • Digital display på en värmepump som visar temperaturkurva och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa värden har jag inte koll, ser det rimligt ut? Tittade i någon instruktionsbok för ett tag sedan och har för mig att detta är fabriksinställningarna
 
  • Digital panel visar gradminuteinställningar på en anordning med värden i GM.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Stod att huset är byggt -71 och utbyggt -76. Inga uppgifter om tilläggsisolering så jag utgår från byggåren. Ett stort rum har 6 m takhöjd och räknar man ihop det motsvarar det ett hus uppåt 300 kvm. Gångtiden på värmepumpen har varit ca 5500 timmar per år.
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan vara som du säger, men jag undrar om det är sant. Framgick det var detta hus finns?

Jag värmer 240kvm med en 7kW Nibe bergvp och använder inte elpatron. I stockholm. Tilläggsisolerat hus från 1947.

Radiatorerna tror jag är ett problem här, men därefter borde man se över de passiva systemen, dvs isoleringen.

Att det skulle behövas en mycket större bergvp till detta tycker jag inte vi har sett bevis för ännu. Det skulle tex vara intressant att veta vad gångtiden är nu i Februari, antal gångtimmar per vecka/månad eller vad som passar att mäta. Går den inte 100% av tiden behövs ingen större pump.

....jag har noterat att elpatronen används, men det tror jag är resultatet av att radiatorytan är för liten....
inte tilläggsisolerat fönster/dörrar är inte bytta självdrag i varje rum med 80 mm hål genom vägg. Läcker in lite luft här och där i kåken. Kåken ligger längst med kusten mellan Norrköping-Kalmar.
 
Grundregeln är att du ska ha så storm gradminutunderskott som möjligt (innan kompressor startar). Det ger längre gångtider. Har du får stort underskott angivet här kommer innetempen att hinna sjunka innan VP drar igång igen. Så, så stort gm som möjligt givet den tempvariation du kan acceptera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.