Hej!
Ska renovera köket hemma och har tänkt göra en del saker själva och ta in hantverkare till de moment som kräver experter, för att hålla kostnaden nere. Har fått en offert som vi undrar är rimlig:
Det är totalt 12 skåpstommar utan luckor och inredning som ska monteras upp på vägg.
3st eluttag snedställda med 3kontakter i varje
El till kyl, frys, vinkyl
El till mikro
El till bänkbelysning med separata strömbrytare vid köksdörr
El till köksfläkt
El till diskmaskin
3 fas till spis från proppskåp i hall
Det finns befintlig eldragning gjord på 80talet till spis(enfas 20a), diskmaskin, bänkbelysning, köksfläkt, kyl/frys och eluttag ovan bänk. Men ska placera vitvaror på andra ställen än tidigare( bland annat spis och diskmaskin ska byta plats). Nu är ingen av oss elektriker men borde det inte gå att återanvända en del av elen eller i alla fall befintliga infällda rör? Har modernt proppskåp i hall och det kommer dras fram 3fas till detta alldeles strax av föreningen.
Detta specades upp kring jobbet:
Kund ombesörjer all rivning samt ombesörjer borttransport själv.
Kund sköter ihop montering av kök från Ikea levererad av kund till lägenhet.
Montering av kök enligt bifogade ritningar från kund.
Ej installation eller montage av vitvaror, fläkt, ho, blandare.
Erforderlig eldragning enligt ritningar från kund utanpåliggande i sockel i största mån
Ej montering bänkskiva levereras av kund.
Montering av eluttag och strömställare enligt ritning, belysning ingår ej.
Kund ombesörjer kontakt samt mallning och köp av bänkskiva inklusive montaget av denna samt ev jobb med infällnad ho mm.
Målning ingår ej golvarbeten ingår ej.
Vi städar efter våra arbeten.
Totalen blir på 43000:- där nästan 9000:- är material. Är detta en rimlig offert? Är som sagt inga elektriker men har inte tummen mitt i handen och det känns som att uppmonteringen av stommar bör gå hyffsat fort för någon som har det som yrke : - )
 
Tycker detta ser rimligt ut. Kanske lite dyrt eftersom mallning av bänkskiva inte ingår.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
H
Vet du om de har räknat med att vara en eller 2 st för jobbet?
Normalt så går det ganska fort om allt är rakt och fint men kan dra iväg om de måste rikta upp eller liknande.
Sen när man tar in fast pris så brukar dom lägga på lite ifall det krånglar.

Men ni verkar göra mycket jobb själva, varför inte göra det sista själv med och bara få in en elektriker?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag reagerar på att dte inte står någonting om VVS, mer än att montering av blandare inte ingår. Jag gissar att det kan bli någon skillnad från tidigare, om diskmaskinen skall flyttas?

Det är svårt att bedöma hur mycket eldragning som det handlar om, i enklaste fallet låter det som två timmars eljobb, men om man tänker sig att detta i värsta fall är 1 dags eljobb.

Material för 9000 låter extremt. Såvitt jag tolkar det är det bara elkablar som är material här? Eller tillhandahåller firman uttagen som de inte tänker montera? Materialet borde vara några hundralappar. I värsta fall 6 - 7000 för elarbete. Att skruva upp ett IKEA kök gör du själv på en (eller möjligen två) kväll.
 
  • Gilla
andersm och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att montering av uttag ingår, men däremot inte belysning.
 
  • Gilla
Emma91
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vet du om de har räknat med att vara en eller 2 st för jobbet?
Normalt så går det ganska fort om allt är rakt och fint men kan dra iväg om de måste rikta upp eller liknande.
Sen när man tar in fast pris så brukar dom lägga på lite ifall det krånglar.

Men ni verkar göra mycket jobb själva, varför inte göra det sista själv med och bara få in en elektriker?
Det är en entreprenad som utför flera arbeten i fastigheten så inte fått någon timspecning eller antal personer men de kommer att göra arbeten i olika lägenheter under ett antal månader. Det är vi själva som ska göra grundarbetet med väggarna och idag sitter det ett äldre "standardkök" som också är prefabricerade stommar, de nya ska upp på ungefär samma plats. Lutar åt att göra det själva och senare ta in en elektriker som vi använt förut, men får inte ha andra hantverkare i huset under tiden för entreprenaden...
 
H hempularen skrev:
Jag reagerar på att dte inte står någonting om VVS, mer än att montering av blandare inte ingår. Jag gissar att det kan bli någon skillnad från tidigare, om diskmaskinen skall flyttas?

Det är svårt att bedöma hur mycket eldragning som det handlar om, i enklaste fallet låter det som två timmars eljobb, men om man tänker sig att detta i värsta fall är 1 dags eljobb.

Material för 9000 låter extremt. Såvitt jag tolkar det är det bara elkablar som är material här? Eller tillhandahåller firman uttagen som de inte tänker montera? Materialet borde vara några hundralappar. I värsta fall 6 - 7000 för elarbete. Att skruva upp ett IKEA kök gör du själv på en (eller möjligen två) kväll.
Inget VVS jobb alls ingår i offerten, det var vi tydliga med när vi pratade med byggaren. Antar att materialet är elkabel, uttag för spis(?), 6 enkeluttag och 3st vinklade uttag för väggskåp. Så den stora delen av offerten bör vara elarbetet.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag tolkar det som att montering av uttag ingår, men däremot inte belysning.
Jag ”läste ihop” två rader. Då ökar eljobbet lite. Det behövs ett besök till. Själva monteringen av uttagen går väl på någon halvtimme. Normalt får man räkna med att ett besök kostar minst två timmar, med resa och ”ställkostnader”. Totalen låter fortfarande dyrt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Jag ”läste ihop” två rader. Då ökar eljobbet lite. Det behövs ett besök till. Själva monteringen av uttagen går väl på någon halvtimme. Normalt får man räkna med att ett besök kostar minst två timmar, med resa och ”ställkostnader”. Totalen låter fortfarande dyrt.
måste räkna med den obligatoriska Ahlsell timmen med, för påfyll av mage och kabelklammor.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också den låter rimlig, nästan rent av billigt. Jag gjorde precis om vårt kök. Flyttade diskmaskin,diskho,avlopp,kyl till nya platser. Gjorde allt snickarjobb själv och anlitade bara elektriker ,VVS och plattsättare
El 20.000 inkl materialkostnader
VVS 13.000 inkl materialkostnader
Platt 4500 utan materialkostnader
 
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Jag tycker också den låter rimlig, nästan rent av billigt. Jag gjorde precis om vårt kök. Flyttade diskmaskin,diskho,avlopp,kyl till nya platser. Gjorde allt snickarjobb själv och anlitade bara elektriker ,VVS och plattsättare
El 20.000 inkl materialkostnader
VVS 13.000 inkl materialkostnader
Platt 4500 utan materialkostnader
Tyckte först det lät rimligt på gränsen till billigt men missade att det inte ingick montering av vitvaror, då tycker jag det låter lite dyrt.
 
Redigerat:
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Jag tycker också den låter rimlig, nästan rent av billigt. Jag gjorde precis om vårt kök. Flyttade diskmaskin,diskho,avlopp,kyl till nya platser. Gjorde allt snickarjobb själv och anlitade bara elektriker ,VVS och plattsättare
El 20.000 inkl materialkostnader
VVS 13.000 inkl materialkostnader
Platt 4500 utan materialkostnader
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Jag tycker också den låter rimlig, nästan rent av billigt. Jag gjorde precis om vårt kök. Flyttade diskmaskin,diskho,avlopp,kyl till nya platser. Gjorde allt snickarjobb själv och anlitade bara elektriker ,VVS och plattsättare
El 20.000 inkl materialkostnader
VVS 13.000 inkl materialkostnader
Platt 4500 utan materialkostnader
Men är det rimligt att i princip bara elen inklusive material kostar ca 45 000? Montering av skåpen går om man gör det själv på ca högst en dag… 8 timmar x 1000 = 8000. Så får inte ihop det att elen är billig (elen kostrar alltså närmare 40 000) svårt att veta då vi inte är i branschen men känns som ett ganska saftigt pris
 
E Emma91 skrev:
Men är det rimligt att i princip bara elen inklusive material kostar ca 45 000? Montering av skåpen går om man gör det själv på ca högst en dag… 8 timmar x 1000 = 8000. Så får inte ihop det att elen är billig (elen kostrar alltså närmare 40 000) svårt att veta då vi inte är i branschen men känns som ett ganska saftigt pris
E Emma91 skrev:
Men är det rimligt att i princip bara elen inklusive material kostar ca 45 000? Montering av skåpen går om man gör det själv på ca högst en dag… 8 timmar x 1000 = 8000. Så får inte ihop det att elen är billig (elen kostrar alltså närmare 40 000) svårt att veta då vi inte är i branschen men känns som ett ganska saftigt pris
8timmar kanske enbart för skåpen, men gör dom alla passbitar, hål och handtag
E Emma91 skrev:
Men är det rimligt att i princip bara elen inklusive material kostar ca 45 000? Montering av skåpen går om man gör det själv på ca högst en dag… 8 timmar x 1000 = 8000. Så får inte ihop det att elen är billig (elen kostrar alltså närmare 40 000) svårt att veta då vi inte är i branschen men känns som ett ganska saftigt pris
E Emma91 skrev:
Men är det rimligt att i princip bara elen inklusive material kostar ca 45 000? Montering av skåpen går om man gör det själv på ca högst en dag… 8 timmar x 1000 = 8000. Så får inte ihop det att elen är billig (elen kostrar alltså närmare 40 000) svårt att veta då vi inte är i branschen men känns som ett ganska saftigt pris

Jo stommarna går nog på 8tim. Men är det mycket passbitar,Täcksidor,sparksocklar så kan det ta längre tid. 9000 i material är inte så farligt, elmaterial är dyrt, hörnboxar ca 500:- st. Uttag till spis kostade hos mig 1000:- nya trådar ca 28:-/m . Sen är 43.000 innan Rot? Priserna jag betalade är på löpande räkning och efter rotavdrag
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
8timmar kanske enbart för skåpen, men gör dom alla passbitar, hål och handtag

Nej. Inget av det du nämner ingår, enbart uppskruvning av stommarna



Jo stommarna går nog på 8tim. Men är det mycket passbitar,Täcksidor,sparksocklar så kan det ta längre tid. 9000 i material är inte så farligt, elmaterial är dyrt, hörnboxar ca 500:- st. Uttag till spis kostade hos mig 1000:- nya trådar ca 28:-/m . Sen är 43.000 innan Rot? Priserna jag betalade är på löpande räkning och efter rotavdrag
 
Jag tycker att det låter skitdyrt!
Ta in egen elektriker och gör resten själva. Tänk dock efter både en och tre gånger var det behövs uttag och vilka vägar kabeln ska gå. Inbyggda vitvaror? Vilken höjd ska uttaget då sitta på för att inte hamna bakom en skiva? Ikeas skåp hängs på en skena, där kabel korsar skenan måste man ta ur i väggen så kabeln kan gå bakom. Ska ni ha Ikeas underbänksbelysning som styrs med Trådfri? Hur många 230V-anslutningspunkter för styrdon behövs och vilka kan skarvas ihop? Osv.

Monterade ett kök i somras och det gick bra, trots en del strul, som mest berodde på att det inte var färdigtänkt innan vi påbörjade nästa moment. Vårt hus har dock ovanligt raka väggar.

Och material köper du nästan garanterat billigare själv från någon nätbutik. Våra trippeluttag gick på 159 kr, om jag inte minns fel. Hade först köpt en ännu billigare variant men då fanns det ingen modell med usb-uttag inbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.