KristinaRT
M Mathias1 skrev:
Har du skruvat med någon bil själv någon gång eller förlitar du dig på att den ska tala till dig när den inte mår bra?
Jag väljer att för tillfället bortse från den sexistiska och nedlåtande undertonen i din kommentar.
Självklart har jag skruvat själv, det handlar bara om att våga och att ha koll på vilka skruvar som ska vara var.

Riktigt trist attityd mot kvinnor du har… du skriver att du hoppas du inte möter en Tesla, jag hoppas jag någonsin slipper möta dig.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 8 till
  • Laddar…
M
Som sagt. Inte helt ovanligt med bromsproblem på Tesla.
Se videon och avgör själva. Sprucket belägg efter bara 1 år. Dvs 2 år kvar till första bilbesiktning.
 
M
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag väljer att för tillfället bortse från den sexistiska och nedlåtande undertonen i din kommentar.
Självklart har jag skruvat själv, det handlar bara om att våga och att ha koll på vilka skruvar som ska vara var.

Riktigt trist attityd mot kvinnor du har… du skriver att du hoppas du inte möter en Tesla, jag hoppas jag någonsin slipper möta sådana som du….
Tycker du har trist attityd när man presenterar ren fakta. Det har inget som helst med kvinnlighet eller manlighet att göra. Bara pinsamt att du försöker köra med det kortet i avsaknad av bättre argument i diskussionen.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Självklart har jag skruvat själv
Vad är det för självklart med det? Jag känner många som helt oavsett kön skulle säga att de självklart aldrig skulle komma på tanken att skruva i en bil.
 
  • Gilla
Ubbe55 och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Som sagt. Inte helt ovanligt med bromsproblem på Tesla.
Se videon och avgör själva. Sprucket belägg efter bara 1 år. Dvs 2 år kvar till första bilbesiktning.
Bromsproblem är inte ovanligt på några bilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag inte följt diskussionen jättenoga men jag förväntar mig att en service åtgärdar brister/problem långt innan de blir så allvarliga att besiktningen har åsikter.
Nja, det kanske är vad folk hoppas, men det är nog inte verkligheten. Problem med bromsarna som jag identifierat har besiktningen påpekat i flera år därefter, medan serviceverkstaden säger att det inte behöver fixas.. Och uppenbart så hade de rätt då besiktningen aldrig gav tvår på felet på över fem år innan jag gick emot verkstadens rekommendation och bad dem åtgärda det ändå
 
KristinaRT
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för självklart med det? Jag känner många som helt oavsett kön skulle säga att de självklart aldrig skulle komma på tanken att skruva i en bil.
Förmodligen sant…. Speciellt idag när det är då mycket elektronik i bilarna. Fast de flesta som hänger här är händiga personer som nog inte räds att försöka själv ;)

Däremot tvivlar jag mycket starkt på att en användare med manligt användarnamn skulle fått den kommentaren som jag fick? Och på det sättet….
 
Redigerat:
  • Gilla
pappel och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Förmodligen sant…. Speciellt idag när det är då mycket elektronik i bilarna. Fast de flesta som hänger här är händiga personer som nog inte räds att försöka själv ;)
Jag har nog passerat båda typerna av självklarheter. På 80-talet bytte jag självklart glatt bromsar själv. Numera låter jag självklart gummifirman byta och förvara mina däck... Undanber mig kommentarer kring i vilken riktning min förändring skett... :rofl::crysmile::cry:

KristinaRT KristinaRT skrev:
Däremot tvivlar jag mycket starkt på om en användare med manligt användarnamn skulle fått den kommentaren som jag fick?
Jag säger pass på att stiga ner i den ormgropen. :p
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Hoppas inte du möter en Renault eller en Volvo eller en Audi eller en etc heller för även de besiktigas första gången efter tre år.

Om du har så dålig läsförståelse så du tolkar det som att Tesla bestämt intervallet 3 år till första besiktning så förstår jag att du hittar en massa brister med de bilar du ogillar (exempelvis elbilar).

Bromsbelägg och skivor byts när det är dags, inte efter X mil. Det varierar från bil till bil och som sagt är det synnerligen ovanligt att man får körförbud. Det känns som du medvetet förstorar eventuella problem. Problem finns med elbilar, liksom med ICE-bilar, men man behöver ju inte överdriva de.
När samma problem dessutom finns på både ICE-bilar och elbilar så är det väl rätt löjligt att peka ut det som en brist för elbilen?
Bristen handlar om avsaknad av service på just teslabilar och följden av detta som visas i besiktningsstatistiken.
Har trådpolisen i dig vaknat nu igen?
 
M
A Avemo skrev:
Bromsproblem är inte ovanligt på några bilar.
Teslabilar behöver inte servas och underhållas för att de är så avsevärt mycket bättre än andra bilar påstås det men verkligheten visar något helt annat. Trafikfarliga bromsar på en 1 år gammal bil. Lite mer borde man kanske kunna begära när man betalar mer än en halv mille för åkdonet.
 
M Mathias1 skrev:
Trafikfarliga bromsar på en 1 år gammal bil. Lite mer borde man kanske kunna begära när man betalar mer än en halv mille för åkdonet.
Mer än så borde man kunna begära av alla bilar. Med eller utan tillverkarens krav på service. Det är ett allmänt känt problem att de flesta bilars bromsar inte tycker om att användas så lite som folk i allmänhet gör. I alla fall i svenskt klimat. Med detta sagt så såg jag inte vad som var trafikfarligt. Det var ett onormalt slitage som märktes genom missljud utan att bromsverkan försvunnit.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
Mer än så borde man kunna begära av alla bilar. Med eller utan tillverkarens krav på service. Det är ett allmänt känt problem att de flesta bilars bromsar inte tycker om att användas så lite som folk i allmänhet gör. I alla fall i svenskt klimat. Med detta sagt så såg jag inte vad som var trafikfarligt. Det var ett onormalt slitage som märktes genom missljud utan att bromsverkan försvunnit.
Problemet var att ca 25% av belägget hade spruckit och lossnat. Följden blir att bromsverkan på det hjulet försämras en hel del. Därefter inte helt osannolikt att resten av belägget spricker sönder det med. Då har man inte mycket bromsverkan kvar. I tillägg får man snedslitage på skivan som sannolikt även kan medföra utbyte.
Helt ofarligt är det inte.
 
M Mathias1 skrev:
Teslabilar behöver inte servas och underhållas för att de är så avsevärt mycket bättre än andra bilar påstås det men verkligheten visar något helt annat. Trafikfarliga bromsar på en 1 år gammal bil. Lite mer borde man kanske kunna begära när man betalar mer än en halv mille för åkdonet.
Du blandar ihop olika saker. Service är en sak, underhåll en annan, bilprovningen en tredje och kundnöjdhet en fjärde.

Vi kan nog alla vara överens att all service relaterat till ICE utgår på Tesla och alla andra elbilar. Tillkommer eventuellt service av något relaterat till batteri eller elmotor men jag känner inte till något sådant.

Underhåll kan vara förebyggande, tex byta bromsar innan de blir dåliga eller byta däck innan de är blanka eller laga ett stenskott i vindrutan.

Sedan kan du vänta till något går sönder och byta eller laga först då.

Vad som hamnar i bilprovningens statistik beror dels på kvalitet på bilen och dels på hur ägarna tar hand om dem. Det senare kan skilja sig åt mellan olika segment av bilar med olika kundgrupper som är pedanter eller slarviga, har råd eller inte att fixa fel, som ser bilen som sin ögonsten eller transport från A till B.

Kundnöjdhet delvis som punkten ovan, men en faktor med dyra och fina bilar kan vara att ägaren inte vill erkänna att bilen är dålig. Men det kan ju även ske med billiga bilar för ägaren vill försvara sitt billiga val.

Ingen har påstått att tesla har bestämt att de besiktigas efter tre år, det gäller alla bilar och du tolkade ”man” fel. Tesla behöver inte tex oljebyte. Ett faktum. Tesla styr över vilken service som ska göras för att garantin ska gälla. Ett faktum. Samma för alla biltillverkare.

Att Tesla är avsevärt mycket bättre är det du själv din skriver i det jag citerar, eller tolkar jag dig fel nu ;)
 
  • Gilla
ReginB och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Bristen handlar om avsaknad av service på just teslabilar och följden av detta som visas i besiktningsstatistiken.
Har trådpolisen i dig vaknat nu igen?
Du tar för givet det orsakssambandet?
 
M Mathias1 skrev:
Problemet var att ca 25% av belägget hade spruckit och lossnat. Följden blir att bromsverkan på det hjulet försämras en hel del. Därefter inte helt osannolikt att resten av belägget spricker sönder det med. Då har man inte mycket bromsverkan kvar. I tillägg får man snedslitage på skivan som sannolikt även kan medföra utbyte.
Helt ofarligt är det inte.
Vi är helt överens om att det inte är acceptabelt på en ett år gammal bil. Din och min utvärdering av hur mycket det påverkar bromsverkan tycks skilja en aning. Min förståelse för varför detta är en relevant diskussion i en tråd om elbilar är ytterst begränsad.
 
  • Gilla
ReginB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.