Plast och textilier tar stryk av UV-ljus, ju mindre den är utomhus desto längre kommer den hålla med avseende på det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Tack alla för era svar! :)

Hur gör ni med skor? Har noterat att många har en regel om att barnen (och vuxna...) måste ta av skorna före de hoppar. Men har man den regeln så kan man ju bara hoppa när det är varma regnfria dagar? Eller gäller ta av skorna-regeln bara när vädret tillåter, och övriga dagar får de hoppa med skor?

Stora frågor det här.. Tack för er vägledning :rofl:
Mina barn vet inte vad dåligt väder är, de är som katter och vill helst bara gå ut i fint väder. Skoregeln är helig, och kommer nya kompisar på besök (som mot förmodan inte har egen studsmatta hemma) är barnen väldigt noga med att påpeka att skorna ska av. Jag har gjort vissa undantag för pyttebarn (1-2 år) men då kollar jag under skorna så det inte sitter fast nån sten eller pinne.
 
Med tanke på senaste veckornas väder så plocka inte upp den förrän stormsäsongen är över. En del verkar friskriva sig från studsmattor när stormarna varnas för i flera dagar i rad.

Så antingen förankra den duktigt i marken eller vänta är mitt tips. Det hjälper inte att vända den upp och ner erfarade en villa nått kvarter bort.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Tack alla för era svar! :)

Hur gör ni med skor? Har noterat att många har en regel om att barnen (och vuxna...) måste ta av skorna före de hoppar. Men har man den regeln så kan man ju bara hoppa när det är varma regnfria dagar? Eller gäller ta av skorna-regeln bara när vädret tillåter, och övriga dagar får de hoppa med skor?

Stora frågor det här.. Tack för er vägledning :rofl:
Ta ni ut mattan så barnen får hoppa, den tål väder och vind utan problem!
Gällande skor tycker jag det är bra att ta av för att undvika att skada fötterna, lätt att trampa snett med skor på under hoppandet. Dessutom slipper ni en massa smuts på mattan :)
 
Cheesen
Förskolans studsmatta havererade vid första snön ifjol... Kom ju 50 cm på en gång och det klarade inte ramen av.
 
Inga problem att hoppa med skor. Man behöver ju inte gå i lera innan. Mattan blir full med löv och pollen mm ändå.
En del rekommenderar faktiskt att hoppa med skor med argumentet att det leder till färre stukade fötter.
 
Självklart monteras själva studsmattan bort inför vintern. En normal vinter så ligger det nog 1 m tung packad snö framåt februari/mars. Då går den sönder om mattan är kva r.
 
  • Gilla
Mrkekko och 1 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Självklart monteras själva studsmattan bort inför vintern. En normal vinter så ligger det nog 1 m tung packad snö framåt februari/mars. Då går den sönder om mattan är kva r.
Det beror nog på vart i vårt långa land man bor.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Vi har våran studsmatta uppe året om, den håller bra om man köper ett bra märke, blir den kass köper man bara en ny. Egentligen borde man borde montera ner den för vintern för att spara på materialet, men va fan dom som säljer studsmattor ska väl också ha något att göra. :)
 
Första åren tog vi in matta och nät, men sen blev den kvar ute.
Skor tillåtna vintertid, men inte på sommaren. Det blir inte så mycket hoppat på vintern, men har varit en värdefull ”göra-av-med-energi-aktivitet” under några karantänveckor. Blivit en del algpåväxt på kantremsan, men skrubbar den med en skaftborste lite då och då.
Förankrad med jordankare och står skyddat bakom en tujahäck, så vi har inte haft några problem med stormar.
 
  • Gilla
malg01
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det beror nog på vart i vårt långa land man bor.
Precis min poäng.
 
Är man rädd om sina saker tar man in studsmattan.

Är man inte det, men rädd om sina barn, tar man in skyddsnätet så i alla fall det håller när ett barn kommer farande i full kraft mot det.

Bryr man sig inte alls låter man allt stå ute året om.
 
  • Gilla
nickehed och 1 till
  • Laddar…
Vi har studsmattan ute året om. Inne på 7:e året nu tror jag. Inte märkt av något särskilt slitage konstigt nog.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
P peter.linkan skrev:
Har precis köpt studsmatta och barnen är taggade på att montera upp den. Samtidigt vill jag inte montera upp den för tidigt, om det sliter på mattan?

Vad är skälet till att man monterar ner den inför vinterhalvåret? För att vädret sliter? Eller för att det är för kallt för att hoppa barfota och man inte får hoppa med skor?

När brukar ni montera ner och upp?
Varför ta ned den alls? Vår har stått uppe sen 2011. Har bytt skyddsnät och kantskydd på den två gånger pga solslitage, men duken och ställningen är original. Har hållit för två ungar + deras kompisar i alla år, men nu börjar de bli för stora och tröttnar allt mer på att hoppa.

Du kan iaf lugnt lämna den uppe året om, men förankra den väl.

Edit: Snö löser man genom att skicka upp ungarna med varsit tefat för att skyffla bort den.
 
P peter.linkan skrev:
Tack alla för era svar! :)

Hur gör ni med skor? Har noterat att många har en regel om att barnen (och vuxna...) måste ta av skorna före de hoppar. Men har man den regeln så kan man ju bara hoppa när det är varma regnfria dagar? Eller gäller ta av skorna-regeln bara när vädret tillåter, och övriga dagar får de hoppa med skor?

Stora frågor det här.. Tack för er vägledning :rofl:
Läste nån gång när vi köpte studsmattan att det är mindre skaderisk om man hoppar utan skor. Sen så blir det inte så skitigt heller. Barnen kommer nog sitta lika mycket som de står och hoppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.