Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Varför borde det finnas? För balansens skull?
Vetenskap är inte ett övning där alla måste få komma till tals. Enbart bra vetenskapliga resultat räknas.
(Om du måste fråga vad som menas med "bra" i det här sammanhanget så rekommenderar jag en kurs i vetenskapsteori, eller en bok av Karl Popper).
Nu skrev jag seriös forskning. Så läs igen
 
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Förr rekommenderade välrenommerade läkare att röka cigaretter med... Detta vaccins långtidskonsekvenser återstår att se. Speciellt intressant är det i länder där man vaccinerar småbarn.
Det gör inte cigaretter till ett vaccin.

Hur kan ett vaccin som är borta ur kroppen efter några dagar ha en effekt som först visar sig efter mer än 1,5 år?
Det är många som hållit på med det argumentet men ingen har kunnat presentera en biologisk förklaring. Inte ens varför det skulle vara annorlunda med nuvarande covidvaccin än med alla andra vaccin.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Jag antar att du tar varenda tillgänglig spruta då? Lite som denna man verkar göra: [länk]
Vi får väl se hur du resonerar när du är 73 år.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Att prata om vad som är "sanningen" är väl knepigt tycker jag.

Något man absolut kan konstatera är ju att precis som med mycket annat där saker och ting är okända från början så lär man sig mer över tid. Allt från behandlingsmetoder till konsekvenser av sjukdom, smittspridning och riskgrupper har vi ju successivt fått veta mer och mer om över tid.

Något som jag kan tycka är problematiskt är att beroende på "agenda" eller vad det nu är som driver vissa personer, så har man en tendens till att fortfarande idag haka upp sig på bedömningar, slutsatser och antaganden som gjordes tidigt under pandemin, ofta redan under 2020, eller dra slutsatser från förstudier på vaccinen (tänk Framgångspodden t ex) när det finns mer relevant data i större omfattning senare som ger bättre siffror.

Det här upplever jag beror mycket på ett problem att faktiskt förstå hur forskning och vetenskapliga framsteg fungerar. Fohm, forskare och andra gjorde en bedömning tidigt under pandemin utifrån vad man visste då. I takt med att viruset muterar, man lär sig mer och får nya förutsättningar, man drar lärdom av vad som fungerat och inte utifrån vad man provat i olika länder (där man initialt gjort olika bedömningar) så reviderar man kanske sin ståndpunkt framöver.

Det här med orsak till vaccinering tycker jag är ett utmärkt exempel på det.

Naturligtvis kunde man bara ta fram vaccin baserat på de varianter av Covid som fanns då, och mäta effekten på dem. Och man kunde initialt bara dra slutsatser på vaccinens effekt baserat på dem. När viruset muterat har man så snabbt som möjligt undersökt vaccinets effekt på de nya mutationerna, hur effekten påverkats över tid osv reviderat siffrorna och effekterna och planerat om. Allt från tid mellan doser till att sätta in ytterligare doser och samtidigt titta på att anpassa vaccinet mot nya mutationer.

Att då prata i absoluta (svart-vita) termer om att vaccinet gör si eller så blir helt meningslöst. Ingen kommer kunna backa upp ett sånt kategoriskt påstående över tid eftersom förutsättningarna hela tiden ändras.

Att vaccinet hade effekt på smittspridning har påvisats. Att den effekten har försämrats avsevärt över tid gentemot nya mutationer är lika odiskutabelt.

Det Fohm haft som huvudsakligt mål med vaccineringen är dels att skydda mot dödlighet och svår sjukdom (för dig personligen) och dels att genom att säkerställa att avsevärt färre personer blir svårt sjuka så avlastar man i sin tur intensivvården, så att de som av olika anledningar ändå behöver intensivvård kan tas om hand och att sjukvården ska ha möjlighet att rädda dem. Jag har inte hört Fohm prata om vaccinationsgrad kontra smittspridning primärt, utan endast som att det är en positiv bieffekt att man blir mindre smittsam om man genom att vara vaccinerad har mindre mängd viruspartiklar i kroppen. Andra hänseenden som begränsade kontakter, distansarbete, avstånd och annat (social distansering) är andra viktiga parametrar för att hålla nere smittspridningen.

Jag undrar mest varför det verkar vara så *viktigt* att hitta argument MOT att folk vaccinerar sig. Det räddar liv och det minskar belastning på sjukvården.
Nästa gång du ska svara på inlägg testa och läs det först. Jag lovar det blir bättre.
Jag har inte sökt efter argument mot att vaccinera sig. Eller övertyga någon om det
 
harry73
J Jocke Best skrev:
men det är dumt att chansa. Tycker jag.
Det tycker jag med? Men konstigt nog betyder det för dig att du i alla fall tar vaccinet. Jag chansar inte, även om alla säger att vaccinet är säkert
 
P pmd skrev:
Varför blev du "utestängd"? Om jag inte minns fel så är du vaccinerad.
Nej jag är inte vaccinerad. Det har jag sagt hela vägen från början.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tillhör ingen kant alls, men du tycks ha kommit på kant med mig.

Enstaka upplevelser har ingen som helst statistisk signifikans.
Jo du tillhör den kanten som fördummar allting. Om du gör det medvetet eller omedvetet vet jag inte. Du ställer fråga om något som svaret redan fanns på. Det blir bara löjligt och blir inget att ens diskutera då.

Du tillhör absolut inte den neutrala kakan.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nä då vi är nog friska och starka men det är dumt att chansa. Tycker jag.
Då kan vi ju fråga alla här inne hur många som behövt uppsöka sjukhusvård när man har varit sjuk i covid 19.
 
P pmd skrev:
Mötas på mitten borde vara att både vaccinförespråkare och vaccinmotståndare kommer överens om att de båda ska ta en halv dos vaccin var.
Fast nu när vi är uppe på tre, så blir det väl ändå 1,5 var? :p
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För den som tycker att det är OK att vara sjuk och garanterat inte tillhör en riskgrupp[*] kan det kanske vara bra, men själv föredrar jag att inte bli sjuk.

[*] Någon sådan garanti finns förstås inte.
Hur ofta planterar du att vaccinera dig för att slippa få omikron?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Hur ofta planterar du att vaccinera dig för att slippa få omikron?
Tycker du inte att det är fråga som är omöjlig att svara på?
Det kan ju bli så att omikron ersätts av någon annan variant om 3 månader. En variant som kommer runt antikroppsskyddet hos alla som är vaccinerade och/eller har haft covid.

Tillägg: Att planera något när det gäller covid har väl visat sig vara rätt meningslöst.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du inte att det är fråga som är omöjlig att svara på?
Det kan ju bli så att omikron ersätts av någon annan variant om 3 månader. En variant som kommer runt antikroppsskyddet hos alla som är vaccinerade och/eller har haft covid.
Eller så blir det ingen större förändring.
 
J
V växelventil skrev:
Då kan vi ju fråga alla här inne hur många som behövt uppsöka sjukhusvård när man har varit sjuk i covid 19.
Ja men dom är inte representativa för hela befolkningen. Det vet ju du med. Detta är ingen gallupundersökning. Du vet ju att många liv hade räddats om alla vaccinerat sig. Majoriteten av dom som insjuknade och dog hade nog inte tänkt sig det.
Vad säger du när du besöker en kompis på
dödsbädden? Seså var inte ledsen för att du inte vaccinerade dig..ni är så få som dör...?
 
Redigerat:
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så blir det ingen större förändring.
Precis, och därför känns det rätt meningslöst att planera eller liknande när det gäller covid för det viruset har överraskat alla så många gånger. Man får anpassa sig till det som gäller för stunden. Blir det någon variant som är mer dödlig även för medelålders och/eller en variant som gör barn allvarligt sjuka, så kan det nog vara många barn och deras föräldrar som vill vaccinera sig rejält.
 
J Jocke Best skrev:
Ja men dom är inte representativa för hela befolkningen. Det vet ju du med. Detta är ingen gallupundersökning.
Jo det vet jag men nu börjar vi bli väldigt många som haft covid och vet att dom flesta av oss behöver inte sjukhusvård så om man inte tillhör riskgruppen eller inte är äldre så förstår jag varför man inte vill vaccinera sig.Problemet är ju inte vaccinet utan dom som vaccinerar sig och är ute i samhället och sprider smitta bara för dom stannar inte hemma när man är sjuk.både jag och min fru blev smittade på det viset och hade fler varit hemma så hade vi inte haft så stor smittspridning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.