Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tolkade inlägg
[länk]
Så som jag har förstått andra inlägg från pmd så är han mycket väl medveten om att en sjuk person kan smitta andra även om personen är vaccinerad. Däremot så minskar ju risken att man smittar någon annan när man är vaccinerad.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för vaccinbiverkningar som skulle försvinna ur statistiken från Fohm?
Alla som blir sjuka av vaccinet. Väldigt många blir sjukskrivna några dagar efter en vaccindos.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Men den gruppen inkluderar ju även vaccinerade med enbart en dos.
Med omikron så verkar det nog som att man just ska betrakta vaccinerade med bara en dos som ovaccinerade eftersom vaccinet skyddar så väldigt lite när man bara har fått en dos.

Det finns ingen statistik som kommer fram till att vaccin skulle öka risken för allvarlig sjukdom.
 
Nissens
J Jonasdzm skrev:
Jag har tagit 2 doser av cominary. Fick även covid-19 för nån vecka sedan när jag skulle boka in 3e dosen.

Nu i efterhand så hade jag nog inte tagit vaccinet om jag ändå skulle få covid-19 och jag fått samma följdsjukdommar som jag har idag med sämre generell hälsa.
Skulle jag fått covid-19 utan att ha utsatt mig för cominary? Kanske inte. Vem vet.
Vem vet om du ens hade överlevt…
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Alla som blir sjuka av vaccinet. Väldigt många blir sjukskrivna några dagar efter en vaccindos.
Men den gruppen finns väl inte med i någon statistik från Fohm?
 
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Men den gruppen inkluderar ju även vaccinerade med enbart en dos.
Ja, men dels är det inte så många så det påverkar statistiken i stort, dels har vi även fas-3-testerna att luta oss mot om vi vill det.

Vi vet ju att ovaccinerade har varit sjukare generellt. I gruppen ovaccinerade finns som du säger även en mindre andel som fått en dos, men det är nog inte särskilt troligt att det är den lilla gruppen som är den som blir sjukare, medan de som är helt ovaccinerade klarar sig bättre.
 
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Alla som blir sjuka av vaccinet. Väldigt många blir sjukskrivna några dagar efter en vaccindos.
Varifrån fick du den infon? Av alla jag känner har man bara känt lite första dygnet efter sprutan.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Jaså?
Ja, verkligen.

Statistik från Israel som visar på effekten av vaccinering:
israel.vaccineffekt-1224x483.png

Statistik från Sverige (9 december):
iva.vaccinationer-1224x689.png

Mer statistik från Sverige grupperat på åldersgrupper:
vaccinerade.sjukvard.png

Danmark:
vaccinering.danmark-1224x556.png
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varifrån fick du den infon? Av alla jag känner har man bara känt lite första dygnet efter sprutan.
Om man bara får feber en dag efter sprutan har man ju ändå feber och stannar hemma. Men har hört flera som varit sjuk 2-3 dagar.
 
S SnickareHobb skrev:
Alla som blir sjuka av vaccinet. Väldigt många blir sjukskrivna några dagar efter en vaccindos.
För det första, vad menar du med "väldigt många"?

Om jag ska gå på min egen definition så är det absolut felaktigt. Jag kan sträcka mig till att det finns en del personer som sjukanmäler sig själva någon dag, men att "väldigt många" skulle blivit sjukskrivna är helt enkelt inte korrekt enligt någon som helst kategori.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Ja, verkligen.

Statistik från Israel som visar på effekten av vaccinering:
Men det säger väl inget om personen i fråga hade varit mer sjuk utan vaccinet. Det var ju det han undrade. Jag menar att det går inte att svara på en sådan fråga. Man kan aldrig veta. Han kanske skulle ha varit sjukare om han inte hade vaccinerats innan han blev sjuk, eller så hade han varit exakt lika sjuk.
 
timmelstad timmelstad skrev:
För det första, vad menar du med "väldigt många"?

Om jag ska gå på min egen definition så är det absolut felaktigt. Jag kan sträcka mig till att det finns en del personer som sjukanmäler sig själva någon dag, men att "väldigt många" skulle blivit sjukskrivna är helt enkelt inte korrekt enligt någon som helst kategori.
Ok. Det är helt enkelt olika mellan olika folkgrupper.
 
S SnickareHobb skrev:
Men det säger väl inget om personen i fråga hade varit mer sjuk utan vaccinet. Det var ju det han undrade. Jag menar att det går inte att svara på en sådan fråga. Man kan aldrig veta. Han kanske skulle ha varit sjukare om han inte hade vaccinerats innan han blev sjuk, eller så hade han varit exakt lika sjuk.
Förlåt, men då förstår du ju inte statistik alls.

Det går (naturligtvis) inte att applicera en statistiskt säkerställd trend (dvs tillräckligt stort underlag för att det inte ska kunna handla om en slump) på en enskild individ men siffrorna visar med all önskvärd tydlighet att vaccinerade individer blir mindre sjuka än ovaccinerade. Kan du inte se det?
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Ok. Det är helt enkelt olika mellan olika folkgrupper.
"Folkgrupper"?
 
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Men det säger väl inget om personen i fråga hade varit mer sjuk utan vaccinet. Det var ju det han undrade. Jag menar att det går inte att svara på en sådan fråga. Man kan aldrig veta. Han kanske skulle ha varit sjukare om han inte hade vaccinerats innan han blev sjuk, eller så hade han varit exakt lika sjuk.
Nej, hur en enskild person reagerar går aldrig att avgöra.
Däremot kan man dra slutsatser från statistiken, att risken för allvarlig sjukdom varit större om personen varit ovaccinerad, men som sagt, på individnivå kan man aldrig någonsin garantera något.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.