Hej fina folket,

vi har rivit 2väggar och en av väggarna har en bärande pelare om det heter så enligt vår entreprenör…
Men utifrån vad man ser, känner och även ser på bilderna tolkar jag det som att man kan riva bort pelaren också.

Jag ska ha köksö och det blir väldigt fult med pelare bredvid köksön och onödigt att behålla det när det ändå inte är bärande .. vad tycker ni utifrån bilderna?
 
  • Ritning av hus med sektioner och måttangivelser, eventuell bärande pelare syns inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träpelare och vägg där en vägg har tagits bort i en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete som visar en eventuellt bärande pelare i ett hörn med synlig träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träpelare och golvet där man ser skador och spån, vilket indikerar renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en otydlig och suddig hörndetalj av en riven vägg och golv med synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns direkt under och över denna "bärande" pelare?
Be även om att få tråden flyttad till byggteknik så kommer du få bättre svar.
 
Om huset har fackverkstakstolar som ritningen visar så finns det inga bärande pelare.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om huset har fackverkstakstolar som ritningen visar så finns det inga bärande pelare.
Av intresse, varför? Fördelas vikten istället genom bjälkarna som håller uppe vinden och ut i ytterväggarna?
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om huset har fackverkstakstolar som ritningen visar så finns det inga bärande pelare.
Men golvet på övervåningen lär väl ligga på något. Och enligt ritningen så är det en pinne i mitten och den lär vara bärande om inte golvet hänger i väggarna på övervåningen?
 
K _Fredrik_ skrev:
Men golvet på övervåningen lär väl ligga på något. Och enligt ritningen så är det en pinne i mitten och den lär vara bärande om inte golvet hänger i väggarna på övervåningen?
Väggen i källaren är bärande, men inte entréplan
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Väggen i källaren är bärande, men inte entréplan
Ahhh var det källare. Såg ej..
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad finns direkt under och över denna "bärande" pelare?
Be även om att få tråden flyttad till byggteknik så kommer du få bättre svar.
Ovan är orenoverad vind och under är köket som vi har rivit väggar på och under igen är det pannrum.
 
J justusandersson skrev:
Om huset har fackverkstakstolar som ritningen visar så finns det inga bärande pelare.
Okej, är det bättre att installera konstruktionsbalk? Tänker att det ändå blir stor yta utan ”skydd”
 
J justusandersson skrev:
Om huset har fackverkstakstolar som ritningen visar så finns det inga bärande pelare.
Okej men om det inte finns bärande pelare, kan man tolka att det är balk mellan pelarna?

tack på förhand
 
Det är väldigt svårt att kommentera foton, de visar inte helheten. Som jag skrev tidigare finns det inget behov av vare sig balkar eller pelare med den takkonstruktionen.
 
Varför tror du att arkitekten envisar sig så mkttt om att behålla pelarna och plus försäkra med 170mm balk mellan pelarna?
Jag har planer skaffa köksö där mellan pelarna och så klart så vill jag inte ha pelarna kvar.
Byggaren som höll på att såga av träbiten mellan pelarna har känt tung tryck efter att han sågade mellan pelaren och trät (som är som balk mellan pelarna….


Vi har planer att inreda vinden (kanske) men skulle det bli aktuellt så är det om 5-10 år.
 
J justusandersson skrev:
Det är väldigt svårt att kommentera foton, de visar inte helheten. Som jag skrev tidigare finns det inget behov av vare sig balkar eller pelare med den takkonstruktionen.
Varför tror du att arkitekten envisar sig så mkttt om att behålla pelarna och plus försäkra med 170mm balk mellan pelarna?
Jag har planer skaffa köksö där mellan pelarna och så klart så vill jag inte ha pelarna kvar.
Byggaren som höll på att såga av träbiten mellan pelarna har känt tung tryck efter att han sågade mellan pelaren och trät (som är som balk mellan pelarna….


Vi har planer att inreda vinden (kanske) men skulle det bli aktuellt så är det om 5-10 år.
 
A Asso skrev:
Varför tror du att arkitekten envisar sig så mkttt om att behålla pelarna och plus försäkra med 170mm balk mellan pelarna?
Jag kan inte bedöma det utan ett bättre underlag. Försök att lägga upp hela planritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.