Aftoc Aftoc skrev:
Tack för era inlägg. Väldigt tacksam för det..

En granne vill förtydliga lite:

Att byggherren med 2-3 andra byggherrar har byggt i området under ca 5 år så dem har nämnt till bygglovet för området.
Byggherren på andra sidan skulle bygga efter detaljplanen och den säger x antal våningar o x antal hus.
Det har inte ändrats sedan 2016.
2020 ansökte byggherren om ändring av bredden på husen och uteeende. Bygglovet att d ska vara 6 våningar ovan mark o 4 hus har alltid funnits där.

Företaget som sålde till oss visste om allt detta då stadsbyggnadskontoret skickat infon till dem, dem har suttit i samma forum för området. Finns dokumenterat.

Byggherren som sålde till oss har visat tre hus, öpppet o fint mellan husen, visa av bilderna är husen 2 våningar.

När vi ställt frågan har dem sagt vi vet bara att d ska bli 4 våningar o att d ska bli tre hus, så som broschyren.

Ändrar det er åsikt?

Mvh Ivan
missförstå mig inte. Jag hade också blivit sjukt besviken om jag köpt hus och någon smäller upp 8våningshus framför. Eller 6vån, du skriver lite olika. Men strunt i det. Jag förstår att det blir en trist grej när man varit inställt på 4våningar. Det är stor skillnad.

men jag tror ni får sikta in er på att granska beslutet att ändra bygglovet är taget. Om ändringen har stöd i detaljplanen är det nog inte så mkt ni kan göra. Du har rätt att få ut alla handlingar från kommunen. Vill ni verkligen gå vidare med det så blir det väl till att leta formaliafel och se om kommunen klantat sig när de beslutat om förändrat bygglov.

men att ni ska försöka ge er på mäklaren tror jag fortfarande är lönlöst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Följer den nya byggnationen detaljplanen?
 
M MetteKson skrev:
Följer den nya byggnationen detaljplanen?
Japp den följer det nya bygglovet...
 
Aftoc Aftoc skrev:
Japp den följer det nya bygglovet...
du måste skilja på bygglov och detaljplan. Har det beviljats ett bygglov som strider mot detaljplanen så kan det faktiskt ha gått fel till. (Sen kan det nog ändå vara för sent att klaga menmen…se till så att du o grannarna förstår vad som hänt och har koll på facktermerna)

vilken fastighet /adress och stad gäller det?
 
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
du måste skilja på bygglov och detaljplan. Har det beviljats ett bygglov som strider mot detaljplanen så kan det faktiskt ha gått fel till. (Sen kan det nog ändå vara för sent att klaga menmen…se till så att du o grannarna förstår vad som hänt och har koll på facktermerna)

vilken fastighet /adress och stad gäller det?
Jao detaljplanen stämmer i och med att det hela tiden skulle varit 4 huskroppar sedan 203, men att byggherren ändå valt att bara ha 3 på säljbroschyren. Det nya bygglovet ändrade vidden på husen och höjde till 8 våningar...
 
Grannen tillägger:

Detaljplanen har sett likadan ut men att man gjorde avsteg från detaljplanen i samband med nya bygglovet. Man breddade husen o la balkonger mot våra radhus, mm där har man frångått detaljplanen kan du säga.

Detaljplanen är samma med hushöjderna osv från 2016 men ändå har ”byggaren” inte informerat oss.

En av grannarna köpte radhuset endast på broschyr o telefonsamtal för att hen var gammal o bodde på Annan ort.
 
Aftoc Aftoc skrev:
Grannen tillägger:

Detaljplanen har sett likadan ut men att man gjorde avsteg från detaljplanen i samband med nya bygglovet. Man breddade husen o la balkonger mot våra radhus, mm där har man frångått detaljplanen kan du säga.

Detaljplanen är samma med hushöjderna osv från 2016 men ändå har ”byggaren” inte informerat oss.

En av grannarna köpte radhuset endast på broschyr o telefonsamtal för att hen var gammal o bodde på Annan ort.
Varför ska säljaren informera er om detaljplanen i området? Jag har aldrig hört talas om att det sker vid försäljning. Är ju bara att kolla med kommunen om man är intresserad.

Om bygglovet bryter mot detaljplanen så tycker jag ni ska överklaga bygglovet. Däremot tycker jag det låter konstigt att balkongerna skulle bryta mot detaljplanen men jag är ingen expert.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D
Aftoc Aftoc skrev:
Grannen tillägger:

Detaljplanen har sett likadan ut men att man gjorde avsteg från detaljplanen i samband med nya bygglovet. Man breddade husen o la balkonger mot våra radhus, mm där har man frångått detaljplanen kan du säga.

Detaljplanen är samma med hushöjderna osv från 2016 men ändå har ”byggaren” inte informerat oss.
Hur många våningar är tillåtet i detaljplanen då?
 
Jag tror du och grannarna rör ihop begreppen lite. I inlägg #35 skriver du att bygglovet följer detaljplanen och i inlägg #36 skriver du att balkonger gör att byggnaderna inte följer detaljplanen. Har ni begärt ut detaljplan från kommun kollat vad som gäller? Antal byggnader, våningsantal, höjd etc? Vad säger bygglovet?
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tror du och grannarna rör ihop begreppen lite. I inlägg #35 skriver du att bygglovet följer detaljplanen och i inlägg #36 skriver du att balkonger gör att byggnaderna inte följer detaljplanen. Har ni begärt ut detaljplan från kommun kollat vad som gäller? Antal byggnader, våningsantal, höjd etc? Vad säger bygglovet?
Japp vi har begärt ut allting. När jag kollar på den nya detaljplanen och den gamla så står det max 6 våningar. Kolla bilden på ett av husen. Balkongerna är riktade mot oss och som ni kan se är det en sluttning från den sidan ned till huvudentrén. De har väl på så sätt fått till fler våningar antar jag, -2?

På motsatt sida av balkongerna kommer de ha in en väg för bilar och parkering och i den marknivån kommer huvudentrén vara. Så det är 6 våningar högt från balkongsidan, men 7-8 från huvudentrén. Men Enligt detaljplanen räknas våningar från huvudentrén...? Se gärna bilderna

Jag börjar mest få huvudvärk av det hela...
 
  • Arkitektonisk fasadritning av ett flervåningshus med balkonger och markering av sluttning vid huvudentré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av en detaljplan med text om maximalt antal våningar och definitioner för byggnadshöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aftoc Aftoc skrev:
Japp vi har begärt ut allting. När jag kollar på den nya detaljplanen och den gamla så står det max 6 våningar. Kolla bilden på ett av husen. Balkongerna är riktade mot oss och som ni kan se är det en sluttning från den sidan ned till huvudentrén. De har väl på så sätt fått till fler våningar antar jag, -2?

På motsatt sida av balkongerna kommer de ha in en väg för bilar och parkering och i den marknivån kommer huvudentrén vara. Så det är 6 våningar högt från balkongsidan, men 7-8 från huvudentrén. Men Enligt detaljplanen räknas våningar från huvudentrén...? Se gärna bilderna

Jag börjar mest få huvudvärk av det hela...
På detta låter det ju faktiskt som att byggnaden strider mot detaljplan då det står att det ska vara 6 våningar inklusive entréplan. Hade entré varit på den övre delen av marken hade de nedre två kunnat gå under suterrängvåningar men nu är ju entrén där nere. Överklaga bygglovet om ni tänker göra något det tror jag är det enda ni kan vinna något på. Skulle det vara försent att göra mot kommunen kan ni ändå överklaga i högre instans och säga att bygglovet strider mot detaljplan och ska upphävas.
 
  • Gilla
Aftoc
  • Laddar…
Eftersom bygget av 6/8-våningshusen påbörjades i maj 2021 måste det redan ha varit ett lagakraftvunnet bygglov på plats, och det är det för sent att komma och överklaga nu.
 
  • Gilla
MrXman och 6 till
  • Laddar…
På beslutet skriver de i det nya bygglovet:

Prövat i beslutet
Ansökan inkom till stadsbyggnadskontoret 2019-12-20.
Avvikelser från detaljplan
Åtgärden i ansökan avviker från gällande detaljplan. Avvikelsen är att:
 Byggnadsarean för byggnader är 1720 m2 vilket överskrider tillåten byggnadsarea enligt detaljplan med 120 m2. Motivering: utökning av byggnadsarea avser balkonger som ligger lägre än 3,0 meter över marknivå. Mark under balkonger är av en begränsad användning.
Byggnadsnämnden beviljar bygglov för en åtgärd som avviker från gällande detaljplan med stöd av 9 kap. 30 § samt 31 b § plan- och bygglagen (2010:900), PBL.
Stadsbyggnadskontoret
Byggnadsnämnden bedömer att avvikelsen är liten och förenlig med planens syfte. Avvikelsen kan därför tillåtas enligt 9 kap. 31 b § punkt 1. PBL. Åtgärden följer också 9 kap. 31 e § PBL och medför inte någon betydande miljöpåverkan eller begränsning av rättighet eller pågående verksamhet i omgivningen.

Jag tolkar det som att bara arean har ändrats...inget om några våningar.

Bifogar bild på detaljplanen
 
  • Detaljplan som visar byggnadsområden, vägar och natur i svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom bygget av 6/8-våningshusen påbörjades i maj 2021 måste det redan ha varit ett lagakraftvunnet bygglov på plats, och det är det för sent att komma och överklaga nu.
Så man kan avvika från bygglov så länge ingen märker något och när man väl börjat bygga är det för sent?
 
Aftoc Aftoc skrev:
Så man kan avvika från bygglov så länge ingen märker något och när man väl börjat bygga är det för sent?
Nej det är aldrig för sent ett bygglov kan överklagas även då bygget är klart och kan då påtvinga en rivning (kanske inte lika troligt). Laga kraft är bara hos kommunen, det går som sagt att överklaga kommunens beslut och hävda att deras beslut ska ogiltigförklaras.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.