Mitt 1,5 plans hus är byggt 1973 och har självdrag. En kanal går från badrummet nere och en kanal går från badrummet uppe plus köksfläkten som går på låga varvtal kontinuerligt. Det finns ingen tilluft via ventiler eller dyligt utan jag har förstått att det ska komma in luft i huset via springor och otätheter MEN det fungerar ju inte alls. Imma och kondens på speglar och fönster, dålig luft, trötthet med mm. Jag har installerat en braskamin i vardagsrum nere som antagligen inte förbättrar självdraget. Jag har haft funderingar på att installera typ PAX fläktar i badrummen och tilluftsventiler i sovrummen men det kanske är bättre att istället installera en central frånluftsfläkt på vinden och koppla ihop badrummen och kökets kanaler.
Hur har ni andra med självdrag gjort?
Någon som kan hjälpa mig att göra rätt val och kanske också har förslag på produkter.
 
Om du har tätat fönster och dörrar etc så minskar tilluften förstås, och därmed luftomsättningen, då bör du nog fixa nån extra tilluft också. Att koppla ihop köksfläktens kanal med andra kanaler skall man inte göra vad jag vet.
 
Ofta när man har självdag & framför allt när man i efterhand har kompliterat med fläktar så har man för lite Till Luft. Som att suga ut luft ur ett glas.

Om du öppnar upp med mera Till luft. så kan det nog lösa sig.

ett test är att ha ett fönster öppen när man gör pankakor tex.. för att se om det verkar vara mindre matos.

Det finns spalt ventiler att sätta i fönster, vilket kanske är den enklaste sättet. Se till att du köper sånna som man kan ställa lite. Så du kan ha dem halvt öppen om det skulle behövas.
 
  • Gilla
kokolos
  • Laddar…
Braskaminen borde förbättra draget/ventilationen i ditt hus en del. Om inte är det nog för tätt. Jag har ett likartat problem och kommer i sommar att installera ett FTX-system. Men det är så dyrt att det egentligen inte alls är försvarbart. Det trista med att förbättra ventilationen i ett självdragshus är att kalldraget på vintern troligtvis blir obehagligt. Golven som tidigare var hyfsat varma blir nu kalla och dragiga och, i mitt fall direkteluppvärmd, varm luft skickas ut till kråkorna.

Om du vill förbättra ventilationen så är mitt tips att du tar bort lite gummilister i fönstrens överkant, om det inte hjälper tillräckligt så bör du montera frånluftsfläkt på ventilationsrören från dina våtutrymmen. Om du har en takventil i köket bör även den anslutas där. Köksfläkten/imkanalen får INTE anslutas till någon annan ventilation p g a brandrisken. Det kan börja brinna i ex din stekpanna som i sin tur kanske antänder fettpartiklar i ventilationsröret ovanför fläkten.


Om du istället för att ta bort tätningslister i fönstret vill sätta in tilluftsventiler genom ytterväggarna i sovrummen är det viktigt att du sätter dem ovanför elementen/fönstren för att undvika kalla golv och väggar. Sätter man ventilen ovanför fönstret/element så möter den kalla tillluften den stigande varmluften från elementet samtidigt som luften vid fönstret rör på sig och ventilerar bort trist imma.
 
Till att börja med har jag köpt tre tilluftsventiler från pax men inte hunnit installera dom ännu. Det jag inte tänkte på och som jag oroar mig för är kalldraget vid golvet. Redan nu tycker jag att det drar kallt på golven och med de nya ventilerna installerade så blir det troligen sämre ,eller? De flesta elementen på nedre våningen har jag stängt av då jag istället eldar med kaminen så för min del borde det inte spela nån roll om jag installerar ventilerna ovanför fönster/element???
 
Om du ska sätta in tilluftsventiler tycker jag att det vore synd att sätta dem någon annan stans än ovanför fönstret, även om elementen för det mesta inte är igång. Tilluften som kommer in via ventilerna kommer att vara kallare än luften i rummet och därför sjunka. Om du sätter ventilen ovanför fönstret så kommer luften vid fönstret att röra på sig (neråt) och hjälpa till att hålla undan kondens på fönsterrutan. Jag är visserligen långt ifrån någon expert så argumentera gärna mot mig.

Jag skulle inte tvekat utan satt ventilerna ovanför fönstret om du har möjlighet att välja. Det beror väl till stor del p g a att jag haft problem med kondensfukt och mögel på en kall väggyta under en tilluftsventil. Se http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13111-hjaelp-moegel-i-sovrum.html.
Fuktteknikern som var hemma hos mig sa att man ska sätta ventilerna övanför fönster/element.
 
Har ni så dålig ventilation och ska bo kvar ett tag så kanske inte FTX är en dålig idé i alla fall. Inget kalldrag och ett vettigt luftutbyte. Ni kanske slipper elda lika ofta i kaminen.
1,5-planshus torde lämpa sig bra för att installera FTX i efterhand, då ni har mycket vindsutrymme för rördragning och aggregat. Gör ni jobbet själva kanske det inte behöver bli tokdyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.