Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var lätt att hitta källan.
Något helt annat än bara service alltså (y)
 
Att jämföra aktier i Tesla mot att köpa en bil är väl lite som att säga att man är glad att man köpte Bitcoin istället för en dator? Det ena är investering och det andra ett bruksföremål.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Att jämföra aktier i Tesla mot att köpa en bil är väl lite som att säga att man är glad att man köpte Bitcoin istället för en dator? Det ena är investering och det andra ett bruksföremål.
Livet är fullt av olika beslut och investeringar. Bara ett exempel på mitt eget resonemang. Alla resonerar vi olika och ser investeringar ur olika perspektiv.
 
sunnis
Skulle köpt en Fiat Tipo istället för en ID.4 som är överlägsen och köpt mer värdepapper inom EV industrin. Risken är att servicekostnaderna för ID.4 kan bli dyrare med en faktor på 2,3! Det är för tidigt att köpa elbilar! Fiat och värdepapper är bättre. :surprised:
 
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Norrland har en relativt stor andel av Sveriges befolkning som inte bör förbises.
Ja Norrland ja, Norrlands inland, där det var problem, har inte en relativt stor andel av Sveriges befolkning. Känns som du överdriver och ändrar dig för att det ska blir ett större problem än det faktiskt är för många. Sen är det självklart så att elbil inte är rätt för alla.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ja Norrland ja, Norrlands inland, där det var problem, har inte en relativt stor andel av Sveriges befolkning. Känns som du överdriver och ändrar dig för att det ska blir ett större problem än det faktiskt är för många. Sen är det självklart så att elbil inte är rätt för alla.
Det verkar vara ett problem för dig att en del i denna tråd konstaterar det faktum att det är ett problem.
Varför har du problem med det? Jobbar du som åsiktspolis?
 
M Mathias1 skrev:
Det verkar vara ett problem för dig att en del i denna tråd konstaterar det faktum att det är ett problem.
Varför har du problem med det? Jobbar du som åsiktspolis?
Det är skillnad på åsikt och fakta. Den förra kan baseras på den senare. Men inte nödvändigtvis.
 
M Mathias1 skrev:
Nu jämförde jag i och för sig en Fiat Tipo med en VW ID4. Dvs två halvdana bilmärken utanför premiumsegmentet. Det är två bilar med likvärdig dragkapacitet och lastkapacitet. Dvs två bilar som kan ta sig an och lösa samma uppgift för såväl persontransport och last. Jag har inte jämfört med någon Tesla, då det antagligen inte är tillåtet i denna tråd. Men gör du gärna en sån jämförelse :D
För mig är Fiat Tipo ett eget segment och inte samma som ID4. Nu vet jag inte så mkt om Tipo då det är mest mina fördomar. Tänker mig som andra småbilar dom fått en kombi eller halvvägs minibussvariant. För stort och tungt på för liten plattform Dålig väghållning, högre slitage då den är för stor för plattan och sjukt osexiga och oftast sunkiga efter några år då ägarna ser bilen precis som du skriver som amen transport från A till B och inget annat.
Men detta är ju mina fördomar blandar med lite snobberi. :D
 
Mikael_L
Stefan N Stefan N skrev:
Att jämföra aktier i Tesla mot att köpa en bil är väl lite som att säga att man är glad att man köpte Bitcoin istället för en dator? Det ena är investering och det andra ett bruksföremål.
Så är det, men samtidigt uteslöt det ju inte att det blev ett annat bruksföremål som fick göra jobbet.
Dvs ICE-bil istället för EV
eller Smartphone t.ex. istället för dator.
Egentligen ska väl din liknelse med bitcoin vara att man antingen köper bitcoin direkt eller köper en dator, några grafikkort och gräver fram egna till en skyhög elkostnad.
Ibland har det varit definitivt smartare att köpa bitcoin direkt, ibland har det varit smartare att köpa dator och minea.
 
M
P Pin skrev:
För mig är Fiat Tipo ett eget segment och inte samma som ID4. Nu vet jag inte så mkt om Tipo då det är mest mina fördomar. Tänker mig som andra småbilar dom fått en kombi eller halvvägs minibussvariant. För stort och tungt på för liten plattform Dålig väghållning, högre slitage då den är för stor för plattan och sjukt osexiga och oftast sunkiga efter några år då ägarna ser bilen precis som du skriver som amen transport från A till B och inget annat.
Men detta är ju mina fördomar blandar med lite snobberi. :D
Visst kan man ha fördomar om lägre prissatta bilar. Men om man benar ut det lite mer detaljerat om vad man faktiskt får så är det som regel väldigt mycket bil för pengarna. Det är ingen revolutionerande skillnad mot en Golf eller Kia. In och testa en Fiat eller Renault är mitt tips. För många Svenskar är bilen någon slags statussymbol och alltför många betalar ganska mycket mer pengar för bara märket på ratten trots att många delar är precis samma.
Se på Fiat Freemount diesel till exempel, vilken motor sitter i dessa? Jo tvåliters dieseln från VW.
Vilken motor sitter i Mercedes C-klass 1.6? Jo samma motor som Renault Mégane.
I dag delar man motorer och komponenter hej vilt till höger och vänster mellan olika bilmärken.
Smaken är givetvis individuell men jag vågar påstå att det finns inget säkerställt samband att en bil per automatik skulle vara sämre för att den är 400.000 kr billigare.
Ofta ger det mindre problem och verkstadsbesök att välja en mellanklassbil utan en massa extrautrustning som kan krångla.
Vad man är mästare på i bilbranschen idag är att skapa en massa märkliga behov som inte behövs för man kan ta ut extra betalt.
Behövs självparkerande bilar och storbildsskärm med biofunktion i bilen? Får man inte lära sig parkera när man tar körkort idag och upplevs inte bio bäst på biografen? Bara några tankar och funderingar. Inget är vare sig rätt eller fel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan du inte förstå skillnaden mellan att inte tycka om och att förbjuda? Allvarligt?
Du har tydliga problem med att läsa så jag lämnar det hela.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Det verkar vara ett problem för dig att en del i denna tråd konstaterar det faktum att det är ett problem.
Varför har du problem med det? Jobbar du som åsiktspolis?
Nej, men du talar om att det finns laddare i mängder vid Stureplan (vilket nog inte ens är sant) och sen skriver du om problemet med brist på laddare i Norrlands inland (vilket är ett känt problem) m.
Därefter att många bor i Norrland, vilket är korrekt, men det bor inte många i Norrlands inland. Är det ett problem med laddstationer i Norrlands kustdelar? Om det fungerar bra för de många som bor mer kustnära i Norrland och inte åker inåt landet ofta, är det ett problem så stort så att slutsatsen blir att för folk i Norrland så fungerar det inte med elbil?

M Mathias1 skrev:
Det verkar vara ett problem för dig att en del i denna tråd konstaterar det faktum att det är ett problem.
Nej då, det är ett konstaterat faktum att det är problem i Norrlands inland. Det är ett konstaterat problem att det är problem med tunga släp, framförallt långa sträckor.
Det är inte det jag och andra säger emot. Det är att du drar slutsatsen att det är ett problem i Norrland och för folks som kör släp, dvs helt andra saker.
Enkelt:
  • Finns det möjlighet att ladda där man kör är det inget problem om det saknas laddare där man inte kör.
  • För personer som sällan/aldrig kör tungt släp längre sträckor (en jättestor majoritet) så är det inget problem att elbilen inte hanterar det.

M Mathias1 skrev:
Varför har du problem med det? Jobbar du som åsiktspolis?
Åsikter? Var det inte fakta du talade om?
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Visst kan man ha fördomar om lägre prissatta bilar. Men om man benar ut det lite mer detaljerat om vad man faktiskt får så är det som regel väldigt mycket bil för pengarna. Det är ingen revolutionerande skillnad mot en Golf eller Kia. In och testa en Fiat eller Renault är mitt tips. För många Svenskar är bilen någon slags statussymbol och alltför många betalar ganska mycket mer pengar för bara märket på ratten trots att många delar är precis samma.
Se på Fiat Freemount diesel till exempel, vilken motor sitter i dessa? Jo tvåliters dieseln från VW.
Vilken motor sitter i Mercedes C-klass 1.6? Jo samma motor som Renault Mégane.
I dag delar man motorer och komponenter hej vilt till höger och vänster mellan olika bilmärken.
Smaken är givetvis individuell men jag vågar påstå att det finns inget säkerställt samband att en bil per automatik skulle vara sämre för att den är 400.000 kr billigare.
Ofta ger det mindre problem och verkstadsbesök att välja en mellanklassbil utan en massa extrautrustning som kan krångla.
Vad man är mästare på i bilbranschen idag är att skapa en massa märkliga behov som inte behövs för man kan ta ut extra betalt.
Behövs självparkerande bilar och storbildsskärm med biofunktion i bilen? Får man inte lära sig parkera när man tar körkort idag och upplevs inte bio bäst på biografen? Bara några tankar och funderingar. Inget är vare sig rätt eller fel.
Ja mycket av detta håller jag med om. Men det var inte motorerna utan att man bygger stora bilar av små bilar som var dimensionerade för att vara små från början. På plussidan blir de ju relativt stora och billiga då.
Freemount är väl inte ett exempel på stor bil byggd på liten bil utan den är byggd på stor plattform. Jag körde nyss en kusin till den i USA och det var det sämsta jag kört på länge. Undermotoriserad, märkligt utväxlad automatlåda, smäckig invändigt och inte ens backvarnare eller kamera i en så stor bil med dålig sikt bakåt. Tror Fiat versionen är mkt bättre och har troligen annan motor, tex diesel.

Ja en enklare bil med mindre extrautrustning är billigare att köra då det är mindre som kan gå sönder. Därför är elbilen också bättre eftersom drivlinan är enklare. Värst blir hybriden som har både och samt komplicerad transmission och styrsystem.

Kia upplever jag som bra bilar. Är sugen på att titta på EV6. Skoda jämställer jag med VW, nästan snäppet över numera.

Just nu finns bra elbilar i övre segmentet. som prismässigt är som tyska finbilar. Sedan finns det små enkla elbilar som ofta är billigare totalt sett jämfört med bensinmotor. Det är i mellansegmentet, det som svensken älskar dvs halvstora kombibilar som det saknas vettiga elbilar.

Men håller med om att vi har olika ”behov”. Samma gäller ju bostaden om det räcker med kök, toa, dusch, några små sovhytter eller om det ska vara extremt åt andra hållet.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För somliga kanske. Men du har ju själv skrivit att det för din del är vanligare att du blir irriterad på att det är kö på macken.
Ja, eftersom jag inte har elbil är det väl rätt uppenbart att jag inte blir irriterad på att det är till elbilsladdare?

Kö på macken händer kanske en gång om året, och då kör jag vidare till nästa mack.
 
M
P Pin skrev:
Ja mycket av detta håller jag med om. Men det var inte motorerna utan att man bygger stora bilar av små bilar som var dimensionerade för att vara små från början. På plussidan blir de ju relativt stora och billiga då.
Freemount är väl inte ett exempel på stor bil byggd på liten bil utan den är byggd på stor plattform. Jag körde nyss en kusin till den i USA och det var det sämsta jag kört på länge. Undermotoriserad, märkligt utväxlad automatlåda, smäckig invändigt och inte ens backvarnare eller kamera i en så stor bil med dålig sikt bakåt. Tror Fiat versionen är mkt bättre och har troligen annan motor, tex diesel.

Ja en enklare bil med mindre extrautrustning är billigare att köra då det är mindre som kan gå sönder. Därför är elbilen också bättre eftersom drivlinan är enklare. Värst blir hybriden som har både och samt komplicerad transmission och styrsystem.

Kia upplever jag som bra bilar. Är sugen på att titta på EV6. Skoda jämställer jag med VW, nästan snäppet över numera.

Just nu finns bra elbilar i övre segmentet. som prismässigt är som tyska finbilar. Sedan finns det små enkla elbilar som ofta är billigare totalt sett jämfört med bensinmotor. Det är i mellansegmentet, det som svensken älskar dvs halvstora kombibilar som det saknas vettiga elbilar.

Men håller med om att vi har olika ”behov”. Samma gäller ju bostaden om det räcker med kök, toa, dusch, några små sovhytter eller om det ska vara extremt åt andra hållet.
Nu är ju vare sig någon av de nämnda bilarna i småbilssegmentet. Både Fiat Tipo, Renault Mégane, Kia Ceed, VW Golf och V60 hör till precis samma storleksklass med likvärdiga utrymmen och lastförmågor.
Inte bygger man dessa bilar på småbilsplattformar, så funkar det inte.
På vilket sätt skulle en bil vara av bättre kvalité för att den är tysk? Det fanns en tid för typ 20 år sen när begreppet "tysk kvalité" vägde tungt. Kanske är det något som fortfarande lever kvar. I dagsläget dras dock väldigt många tyska bilar med svåra kvalitetsproblem, bland annat VW och framförallt de större modellerna som Passat dras med stora rostproblem.
Kias bilar är betydligt bättre än VW idag rent kvalitetsmässigt. Dock så dras de med otyget som många asiatiska bilar har att reservdelspriserna är hutlöst dyra, likaså är rostskyddsbehandlingen undermålig på många Kia bilar, vilket man bör se upp med.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.