Min arbetsvecka blev väldigt rumphuggen den här gången. Vi är ju som bekant mitt inne i en pandemi och när jag vaknar upp med halsont på tisdagen åker jag först till jobbet, men kan efter ett tag inte bortse från att det gradvis blir värre och ett sk snabbtest gör gällande att jag inte borde vara på jobbet. Eftersom så många av mina kollegor som drabbats inte blivit särskilt sjuka men varit tvungna att stanna hemma ändå, tänkte jag ta tillfället i akt och åka ut till stugan för att få lite mer gjort på mitt projekt om jag nu ändå inte kunde vara på jobbet.

Så jag tar vid där jag brutit mindre än 48 timmar tidigare. Med pumpen på plats behöver jag nu en vettig strömmatning till denna och hela garaget ska ju få "ny el" som en av de stora grejerna att uppdatera då den enda 10A-grupp jag haft tidigare varit lite handikappande. Sedan tidigare finns det dock en ny central installerad med ett antal lediga grupper, så det är mest frågan om att dra lite kabel. Det svåra med den frågan är HUR kabeln ska dras. Det finns ju regler och förfaranden som är tvungna eller gängse. dessutom ska det ju se vettigt ut och vara enkelt att dra, min erfarenhet är att man får välja, så jag väljer ju naturligtvis det svårare sättet. Centralen sitter ett par meter ifrån garagedörren i källaren där dosan med matningen in till garaget sitter och mellan dessa två punkter finns ett trapphus.

Lite olika idéer bollas, bland annat att försöka använda befintliga rör, men snart kommer jag fram till att det förmodligen är bäst att dra nya ledningar och utnyttja att det i trapphuset finns en "kanal" jag kan använda mig av. På så vis blir installationen både halvt osynlig, går den kortaste vägen, samt möjliggör en framtida omdaning av hallen/trappen utan att behöva dra om alla kablar.

Den här påbyggnaden är lätt att dra kabel igenom:
Håligheter i vägg med synlig isolering och ledningar, arbete med elektroinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ägnat ett par timmar åt att borra och hugga min väg fram för att dra ny flexslang från centralen genom "kanalen" fram till en ny kopplingsdosa får jag snart inse att jag har mer än ont i halsen. När jag känner att jag har svårt att hålla balansen får jag sätta mig ner och känner då att jag har feber. :sweat: Ja livet är fullt av situationer med mer eller mindre bristande omdöme och jag får inse att det jag trodde skulle mest vara frågan om karantän och lite halsont, nu håller på att brisera ut i en fullskalig sjukdom. De närmsta dagarnas arbete kommer därför att gå lite på halvfart.

Men när jag känner mig pigg nog pysslar jag lite i min egen takt och dagen därpå inser jag hur dåligt man faktiskt mekar under ett feberrus,:rolleyes: jag hade bara dragit fram två grupper, men i centralen har jag plats för tre grupper utöver de två trefasgrupper som ska till. Så hålet mellan trapp och central förstoras en aning så att en tredje slang kan gå igenom.

Tre nya grupper; utanför bild finns den nya centralen som ska anslutas till garaget:
En källarvägg med nyinstallerad elektricitet: Flexslang, elcentral och lösa kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite pyssel att få till det hela, men eftersom jag efter ett tag hittar rätt borr så går arbetet med att göra nya hål för alla slangar bra mycket snabbare och enklare, "rätt verktyg gör halva jobbet".:rofl: Det enklaste kanske vore att flytta undercentralen till garaget och grena upp det därifrån? Men någonstans där känner jag att arbetets omfattning blir för mycket för det här projektet och mina kunskaper, det är för mig enklare att låta centralen sitta kvar och dra flera matningar därifrån.

Den första delsträckan är nu färdigdragen:
Elledningar och en trästock i ett trapphus under renovering, med arbetsbelysning och skor på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från denna kopplingsdosa blir jag här tvungen att dra utanpåliggande kabel ett par meter till en stor kopplingsdosa precis vid garagedörren. Den har ju tidigare varit "inbyggd" bakom en armatur och även i framtiden kommer detta att vara dolt, så det är bara en kort bit som kommer vara synlig. Planer finns som sagt på att göra om den nedre hallen och jag försöker ha detta i åtanke redan nu så jag slipper dra om den här elen när det projektet är dags. När jag klamrat för två grupper från central till kopplingsdosa nr2 börjar jag klamra kabel från pumpen till centralen.

Utanpåliggande EKLK-kabel lite provisoriskt klamrad.
Elledningar fastklämda längs en vägg och ett tak i ett renoveringsprojekt, med en gammal ljusarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är då jag inser att jag borde börjat med pumpen. Hade jag inte använt upp 4m kabel till de två andra grupperna hade kabeln räckt hela vägen. Det är vad man får om man meckar när man inte är helt frisk, tankevurpor.:oops:

Gammal och ny el, den lösa kabeln kommer från pumpen och är några meter för kort:
Oorganiserad elinstallation med kablar och kopplingsdosor mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör om gör rätt, jag har mer kabel att tillgå och skruvklammern går ju att återanvända, men ändå irriterande att behöva lossa på allt och dra en ny kabel. Vid pumpen monteras en tvåpolig brytare som enligt vad jag läst är rätt sätt att göra det på, trots att ingen av mina andra pumpar har detta.

Nästa moment som tar vid nu när jag snart fått det elektriska på plats är att installera rören lite snyggare i samband med att eldragningen nu städas upp. Innan jag blev sjuk hade jag tagit reda på vad för alternativ jag kunde använda som kanal för rören att gå i och kommit fram till att Julas egna lösning var den billigaste, om än kritiserad för att vara gräddvit och inte samma vit som pumpen. Sånt stör mig mindre så jag hade på vägen ut till stugan, köpt mig ett sådant kanalpaket och det var nu dags att installera det.

Så mycket prydligare när det får gå rakt, den avvikande färgen stör mig inte så mycket:
Utedel av värmepump installerad på en smutsig betongvägg bredvid en vit avloppsrörskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeln mellan inne- och utedel är en aning för lång vilket jag tycker är lite märkligt att den inte matchar bättre med tanke på att jag "använt" hela längden hos rören, men jag antar att det är lättare för installatören att korta av kabeln, eller som jag gjorde, gömma undan den bakom innedelen, än att eventuellt behöva förlänga den.

Jag hade även lite huvudbry över hur jag skulle lösa den böljande s-formen hos rören närmast innedelen. Med i paketet av kanaler finns en flexibel sektion, men den är till skillnad från de raka delarna i ett stycke och skulle således kräva att man trädde på innan rören kopplas ihop. Jag löste dock detta genom att snitta upp den i bakkant och kunde därför trä den över rören istället.

Det börjar likna något, lite tråkigt att den flexibla delen inte riktigt "når":
Värmepump med digital temperaturvisning i ett garage, omgiven av murat tegel och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kände nu att pumpen nu kunde betraktas som installerad och det var väldigt skönt att ha bra med värme under byggtiden. Jag hade först inte riktigt kunna föreställa mig hur bra det skulle kunna bil, det är en sak att intellektuellt föreställa sig en situation, en annan att uppleva den. Nog för att 23 grader är varmare än jag kanske oftast väljer att köra den, men just där och då i mitt krassliga tillstånd var det väldigt skönt att slippa frysa. De andra pumparna går ju på sparlåga, men i det här rummet vistas jag ju allra mest i så det är logiskt att ha det lite varmare här. Att "komma ut till värmen i garaget" är för mig ett okänt begrepp men en mycket trevlig upplevelse.:cool:

Jag kunde dock inte nöja mig med att kanalerna inte räckte och när jag på kvällen låg och funderade över saken slog det mig hur jag skulle göra, genom att kapa upp den flexibla delen i två och ersätta mitten med en bit rak kanal som jag ju hade över, kunde jag få allt att räcka hela vägen. För att få allt att sitta vettigt ihop använde jag vita buntband eftersom det nu inte var monterat som det var tänkt original.

Mycket snyggare, nu kan jag sova gott om nätterna.:cool:
Ny elektrisk installation med flexslang och kanal på tegelvägg i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det ur vägen kunde jag fortsätta med mitt elpul. Pumpen får ju en egen grupp, men de två kvarvarande enfasgrupperna ska fördelas på ett par olika uttag i rummet. Det är nu jag får användning av att gubben som byggt huset faktiskt förberett för flera grupper, in i rummet går inte mindre än fyra olika rör. Ett för trefasel som varit oanvänt tidigare, en oanvänd enfasmatning och två rör som gått på samma grupp. En av de nya grupperna kopplas in på det oanvända röret som går till ett par takdosor och ett par rör som tittar ut på samma sida av rummet där pumpen monterats. När jag kopplat ihop alla ledningar, och monterat utanpåliggande dosor på väggen, så börjar jag koppla in vägguttag. Jag bromsar snart denna process, dels för att jag inte har så mycket material kvar, men dels på grund av att jag inte är helt säker på var jag vill ha uttagen. Jag måste få grunna på det och kanske lufta det med mina vänner/konsulter i projektet.

Med ett par uttag installerade kan jag börja avveckla skarvsladdarna på golvet:
Ett garage med pågående elektriska installationsarbeten, inklusive en luftvärmepump och synliga kablar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De övriga matningarna som tidigare gått på samma och enda säkring, var dels en i taket som är den som försett lokalens två vägguttag med el, samt belysningen i taket, dels en matning som försett förrådet "tarmen" med belysning samt en dosa vid den andra "långväggen". Nu får denna matning som går via förrådet och till dosan utgöra grupp nummer två och således förser andra halvan av lokalen med el. Efter att jag pulat dit dosan med tätningar snyggt vid VP-rörets mynning kunde jag börja klamra kabel.

Här ska jag förmodligen gå vidare och montera ytterligare ett uttag på andra sidan dörren:
Eldragning med flexslang längs vitmålad vägg och genom takkanal i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lite längre dragning så att jag får ett uttag precis vid porten gjordes också. Jag försöker här få det så att det blir naturligt att använda olika uttag vid olika situationer så att alla grupper kommer till användning. Under tiden jag vistas i lokalen och själv behöver el för att jobba vidare märker jag snart var jag vill ha uttagen; överallt!:geek:

Dosan uppe vid taket är för trefasmatningen och får en annan funktion:
Nyinstallerad elektrisk kopplingsdosa och vit rörledning längs en vitmålad vägg ovanför en vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar jag få frustrerande slut på materiel för att fortsätta med eldragningen. Jag hade ju inte räknat med denna "tid" jag helt plötsligt fick till övers, så jag hade inte bunkrat upp på samma sätt som jag kanske gör om jag har en planerad semester eller liknande. Men det finns mer att göra med de grejer jag faktiskt har på plats, men jag får lägga just elpulet lite åt sidan för tillfället. Men med allt antingen anslutet eller skyddat mot kortslutning kunde jag nu slå på de övriga grupperna för att göra livet lite enklare. Det ska som sagt till lite fler uttag, men tills dess har jag glädje av de som redan hunnit komma upp.

Tänkte att det även med detta blir ett logiskt bryt att avsluta och fortsätta storyn med nästa inlägg. Men jag tänkte också med detta börja införa en tradition i tråden; en bonusbild som kanske inte nödvändigtvis har med projektet att göra.:ok: den här gången var jag ute "förrådet" och hämtade lite material när jag passade på att knäppa en bild på något av det som är orsaken till att jag lägger ner så mycket tid i garaget.

Sov du lilla folkabuss, än så är det vinter...:whistle:
Bonusbild på en Volkswagen folkabuss och motorcykel inne i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul att ni diggar tråden, det värmer gött. På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 18 till
  • Laddar…
Kul att se. Har "gormat" med vänner om dessa LLVP och behörig installation. Men nu ser jag ju att de haft rätt och jag haft fel (Det krävs att man stressar och är dummare än sista 10%en om man ska misslyckats)

Skönt med värme i grottan. Blir det en kafebrygg med?
 
  • Gilla
Embridioum
  • Laddar…
Så när det inte fanns något mer elmaterial att montera fick jag lov att ändra fokus. Det som fanns att montera däremot var tryckluftssystemet. Jag har bestämt mig för att använda PEX-slang i min installation och den här gången har jag tänkt göra det så rätt jag kan. Tidigare har jag haft två slangvindor i var sin ände av lokalen, det konceptet är iofs inte helt tokigt, men slangarna från kompressorn har inte dragits på bästa sätt och jag har sedan jag installerade kompressorn alltid velat dra ledningarna lite prydligare.

50m rör och 40 stycken klammer borde ju räcka en bit::geek:
En stor rulle PEX-slang och en låda med klammer på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar dragningen där jag ska leda ut tryckluften från "blindtarmen" där kompressorn ska få bo, det finns sedan tidigare en genomföring gjord mellan de två rummen och jag tänker mig använda röret för detta ändamål. I början är det väldigt bökigt att hantera den stora rullen med halvstyv slang och fästa den vid klammern på väggen. Slangen är tänkt att ledas i en loop runt rummet för att man på så vis kan utnyttja att luften kan matas från båda håll till förbrukaren i slutet av linan. Detta vållar ett par praktiska problem, det första är hur jag ska leda slangen förbi porten. En 45x45-regel som skruvas fast i portens karm får agera distans så att slangen kan ledas rakt och snyggt.

Det ser inte så rakt ut ännu, men det blir bättre ju mer slang som kommer på plats:
En verkstad med en whiteboard och verktyg på väggen. Närbild på taket visar sliten isolering och en tryckluftsslang monterad längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är verkligen svårare att klamra rör än kabel, man vill ju hålla böjarna nere till ett minimum och slangen är inte lika förlåtande. Men jag har samtidigt lite tur med mina tidigare installationer. Jag kan leda slangen ovanför pumpen och pumpens kanal på den "bortre väggen" och den går snyggt förbi alla hinder utan att behöva vika av, jag kan inte annat än kalla det för ett rent lyckokast. Ovanför kanalen är det för trångt för den typ av klammer jag använder, men jag vet att det finns en annan modell som borde få plats, så jag spar klamringen här, även om den förmodligen inte ens är nödvändig.

Börjar bli trångt med "real estate" uppe vid taket nu.:cool:
En garageinteriör med PEX-slang för tryckluftssystem fastsatt längs taket mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kommer till den "sista väggen" stöter jag på ett lite svårare hinder. Dels så finns det här en pelare som sticker ut 10-15cm från väggen, det går inte att borra igenom den och även om jag gav mig faen på det, så återstår problemet att jag måste korsa dörröppningen som är lite speciell iom att dörren (och källaren) sitter på en högre nivå, så det finns inget väggparti ovanför dörren.

Jag har sedan jag bestämt mig för att dra denna "loop" försökt fundera ut en lösning att dra slangen i taket, men eftersom denna träullit är notoriskt svår att fästa något i så blir det svårt. Inte för hållfastheten, men under installationen, samt att få det någotsånär snyggt. Efter att jag sneglat runt på lite alternativ så bestämmer jag mig för att såga upp några remsor med OSB som blivit över sedan jag flyttat kompressorn från sin "låda".

klingan kommer fram igen och jag räknar ut att jag kan få ut fem längder på denna skiva:
Verkstad med skurna OSB-skivor stående på golvet, arbetsverktyg och en verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kunde kanske ha kostat på mig plywood som också finns att tillgå i form av hyllplan eller annat som blivit över, men den här biten var redan vit och skulle räcka ganska lagom. Jag förborrade bitarna och skruvade sedan dem i taket med vanlig 60mm träskruv, de sista 5-10mm börjar skruven faktiskt ta rätt bra gäng i det porösa innertaket. Nu har jag en lösning som kommer bli bra att skruva fast resten av slangen i och det kommer se helt okej ut. Men jag ville nu måla allt för att få det lite mer enhetligt och jag passade då på att även måla regeln ovanför dörren jag skruvat dit tidigare.

Inte spikrakt, men det är å andra sidan inte taket heller:
Trångt utrymme med isolerade träullitväggar där en låda med PEX-slang och eluttag syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lagom att låta färgen torka och att bryta här. Jag kände mig nu redan bättre och hade ingen feber längre, även om jag fortfarande hade sjukt ont i halsen och helt uppenbart fortfarande var sjuk.

Nästföljande dag var jag grymt sugen på att sy ihop arbetet från dagen innan och med den svåra passagen över taket nu avklarad hade jag bara några meter kvar. Men det skulle visa sig fungera preciiiis. :surprised:Trots att jag först trodde jag gjort världens blunder och inte insett att slangen inte skulle gå förbi dörren mot förrådet. men genom att kapa bort det sista av trämaterialet jag använt för att skruva slangen i, kunde slangen precis gå förbi den svängande dörren.

Här finns inte mycket till marginaler, men dörren löper fritt:
En vit tryckluftsslang som är ordentligt fäst längs en grå träullstak och en vit vägg över en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag nu gått varvet runt konstaterar jag att jag måste "skjuta" slangen bakåt då jag tappat en liten bit i början, slangen är tillräckligt lång, men längden finns i fel ände så att säga.:rofl:

D'oh!:dizzy: Här ska slangen in, frågan är om jag borde gå upp en dimension innan T:et?:thinking:
Tryckluftsslang fäst längs en vitmålad vägg och tak med klämmor, med nätstruktur i taket och anslutningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men eftersom jag nu hade kommit varvet runt och hade en hel del klammer över, började jag sätta klammern med halva avståndet, kanske lite overkill, men på så vis blir det mycket rakare och snyggare. det saknas fortfarande lite klammer dock, dessutom behöver jag mer material till avsticken, var nu de kommer att sitta.:thinking:

Och just frågan var jag ska sätta anslutningarna är jag fortfarande lite velig inför, jag har väl ett par bra alternativ, men jag vill liksom inte bestämma mig.:p Det hela hör ihop med möbleringen och således även var jag ska placera resterande eluttag. Tittar jag på min ursprungliga ritning är den inte mycket till hjälp, för mycket är redan ändrat från den planen.:oops:

Nu finns det inte så mycket mer att göra med tryckluften, matningen till själva kompressorn kommer i samband med att det dras fram el till den och just nu är det så trångt i förrådet att jag måste flytta på lite prylar när det blir dags att ansluta kompressorn. Vad jag däremot kunde börja med var att börja sätta upp armaturer i taket. Jag har ju förstås inte allt materiel för att koppla in dem, men att få dem på plats tar också lite tid, så jag börjar med det.

Jag har sedan tidigare använt 8st 36w ledarmaturer, till dessa har jag kompletterat med 8 till. Belysning är tillsammans med värme något av det viktigaste man kan ha i ett garage. Jag improviserade mycket när jag nu skulle montera lamporna och bestämde mig för tre på rad i fyra rader och en extra ovanför den tilltänkte maskinbänken och en längst in i garaget, totalt 14st. Således sparar jag två stycken för att ha i reserv, men jag börjar nu vackla i det beslutet, kanske monterar jag även dessa två?:thinking:

500W ska väl lysa upp lite?:surprised:
LED-armatur monterad i tak med synliga ledningar och en luftvärmepump i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har varken kabel eller kopplingsdosor att ansluta dessa armaturer ännu, dessutom saknar jag en strömbrytare, men de sitter uppe och jag får nu ett naturligt bryt att fokusera mer på att städa lokalen litegrann och ställa ordning allt som jag spridit ut. Och mellan slalomdansen bland PVC-lianerna som hänger från taket får jag en idé, kanske inte en helt nödvändig idé, men ändå. Man kanske skulle trassla till det lite? :surprised:

Jag har ju funderat på lite alternativ belysning i rummet, det är inte så ofta man faktiskt "behöver" det, men mycket av den här hobbyn handlar ju inte om att man behöver så mycket som att man villhöver.:crysmile: Ett par oanvända VP-rör i taket som går ifrån två av takdosorna ut till "ingenting" till synes mitt i taket, kunde ju kanske användas för ngn alternativ belysning. Ett parti med gamla LED-spottar för infällnad har jag sedan gammalt och det vore kul om man kunde fälla in några såna i taket. Det borde inte vara någon omöjlighet för materialet i taket att husera sådana , men jag vill ju inte ha utanpåliggande kabel. Men genom att använda de befintliga takdosorna, samt de oanvända VP-rören kunde jag installera totalt sex stycken spottar i taket.

Det är inte riktigt så ljust jag hade önskat, men duger för passage:
En rörig verkstad med PEX-slangar dragna längs taket och diverse verktyg och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är ju frågan hur detta ska kopplas när jag sen kompletterat med material. Antingen kopplas spottarna (ledbelysningen) på trapp och arbetsbelysningen på en enkel brytare, eller tvärt om, eller båda på trapp. det borde finnas trådar nog för alla alternativ i taket redan då ingen övrig elmatning ska gå här. Jag är inne på alternativ 1, då ledbelysningen främst kommer användas när man bara ska passera, men det är kanske förvirrande om någon slår på fel lampa och sen vill släcka den i andra änden av rummet? Kanske borde arbetsbelysningen då sitta på en strömbrytare en bit ifrån?:thinking: Kom gärna med åsikter här, egentligen är hela den här övningen onödig, men jag gillar sånt här.:geek:

Med lamporna i taket fanns bara en sak kvar jag kunde göra med det material jag hade på plats och det var att tilläggsisolera garageporten. Detta är en idé som dök upp relativt nyligen och som en följd av att jag ändå tänkt måla upp den och göra den lite fräschare, efter att ha ställt frågan här på forumet kände jag mig förvissad om att det var rätt sak att göra. Först hade jag bara tänkt bygga på ett lager utanpå det befintliga, men eftersom det fanns en stark misstanke om att porten var helt "tom inuti" så bestämde jag mig för att sprätta upp dörren och på så vis komma åt att stoppa in mer isolering i porten.

Det var knepigt att sprätta loss några större sjok med masonite, innanför syns "isoleringen":
En garageport med avskalade ytskikt och synligt regelverk, i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dörren naken till slut fick jag hyvla bort de sista bitarna av masoniten då limmet hade bitit olika hårt och på vissa ställen tog det orimligt lång tid att försöka hugga med stämjärnet, dessutom högg jag lätt in i träet som jag ju ville behålla.

Utanpå det befintliga regelverket snickras nu ett ytterligare lager med reglar. Här fick jag ta vad jag hade, så det blev en liten blandning av olika grova bitar, totalt byggde jag dörren 45mm tjockare.

En ny ram och det finns nu lite mer "plats" i dörren:
Garageport delvis isolerad och förstärkt med nytt regelverk och masonitpaneler i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter knatade jag upp på vinden där jag visste att jag sett en sprättad bal med gammal gullfiber liggandes, den skulle bli perfekt till det här. Det yttersta lagret fullt med musskit kasserades, men kvar fanns tillräckligt mycket för att isolera båda dörrarna.

Ser ut som att det är tjockare nertill, men det är en illusion:
Garageport tilläggsisolerad med gulfiber och träreglar, halvfärdigt arbete med öppen rationell struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Boarden" jag köpt för detta var bara nästan lagom stor, ca 40cm på höjden och kanske 3cm på bredden behövdes tas av, med stadig hand på klingan fick jag till det och för att ta ur hålet för ventilen i nedkant, kom "multisågen" fram. Hela härligheten skruvades sedan fast med små korta träskruv.

En av två färdig, det tar bara i litegrann när man ska öppna::surprised:
Isolerad garageport under renovering med synlig träregel, masonitparti och en bit isolering på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var lagom för den dagen, sågdammet hade nu bosatt sig i min näsa och även om jag nu började känna mig hyfsat återställd, kändes det nästan som jag fått en allergisk reaktion istället, kanske är masonitdammet väldigt ohälsosamt?:oops: Jag är noga med andningsmask i vissa moment, framförallt under längre perioder av damm, men den här gången missade jag att jag skulle reagera så.

Nästa dag kom att ägnas åt den andra dörren och det var ett exakt likadant förfarande att riva den, men när det kom till återmonteringen fick jag göra ett "fack" för handtag och lås. Först hade jag tänkt bygga in dem i en låda, men bestämde mig snart för att det skulle bli för fult. Att inte kunna låsa porten inifrån är ett icke-problem, men jag vill kunna öppna och stänga från båda sidor. Kanske får jag modda en roddarpinne och ett par skruv för att kunna nå igenom den onormalt tjocka dörren?

Handtaget bara hänger på plats så jag kan öppna och stänga medan jag jobbar:
En garageport i trä med dold isolering och ett handtag, markerad med LED-belysning längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dörr nr2 var stoppad med isolering och förseglad med en stor skiva på insidan återstår bara finliret. Tanken är att montera ngn form av foder runtom öppningen, samt att måla allt detta när jag väl bestämt mig för hur allt ska se ut. Även tätningar ska på plats och utsidan ska fräschas upp när det är väder för det. Men fram tills dess bestämde jag mig för att grundmåla masoniten, då jag inte vet hur bra vanlig färg fäster på denna. Eftersom jag hade en burk med "spärrfärg" över från ett annat projekt rollade jag på ett lager med sån för att ha en grund att måla på sen med "vanlig" färg. Vilken sorts färg det blir återstår att se, men jag har rätt gott om lackfärg, så det är ju lockande.:thinking:

Grundmålad, en del monteringsdetaljer återstår såklart:
Garageport under isolation med vit grundfärg och ljus kabel löper längs taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan det var dags att åka hem hade jag en sak som jag grunnat på ett par dagar som skulle passa som sista grej. Ända sen jag målade väggen "mörk" och reflekterat över vad det kommer göra för ljuset i rummet så har jag lekt med tanken på att måla verktygstavlorna. Jag vet att ingen färg jag sprayar på kommer sitta lika bra som pulverlacken från fabrik och att den kommer kunna skina igenom där jag lyckas skava loss färg, men jag räknar kallt med att allt förr eller senare kommer se lite slitet ut och att helheten kommer att harmonisera ändå. Dessutom är mina verktygstavlor av olika årgång och har därför olika färg.

Blått är flott? Strukturen/ordningen kommer ändå att göras om:
Verktygstavlor och verktygsförvaringstillbehör ordnade på ett bord med verktyg och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ju en såndär som kan lägga ner onödigt mycket tid och energi på att optimera utrymmet på mina verktygstavlor och de tenderar dessutom alltid till att bli fler med åren. Den ljusare lilla tavlan är min äldsta och den längst bort i bild är helt oanvänd. Därför vet jag att jag kommer vilja hänga om allt när dessa väl hänger på väggen och vi kommer till det momentet. Dessutom kommer färgen få torka riktigt länge om jag målar dem redan nu och stuvar undan dem på något varmt ställe i huset.

Jag tror det är mattvit?:thinking: Fyra burkar gick det åt, ja jag målade baksidan också.:crysmile:
Vitmålade perforerade verktygstavlor på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgen hade jag redan en liten behållning av (i vanlig ordning) och insett att tillfället aldrig skulle bli lägligare att göra åt på lite mattvit än nu. När jag mekar och pysslar med mina projekt är det ofta jag vill ha olika varianter av svart, men nästan aldrig vit, än hellre mattvit. Framtiden får utvisa hur klokt det var att måla dessa, men det var lite kul att få dem att stämma bättre överens med varandra och det kommer lira bättre med luftvärmepumpen och andra detaljer som hamnar i närheten.

Detta var ju som sagt det sista jag kunde göra, det var dags att åter stiga in i det vanliga livet och återgå till kneget ett tag igen. Mindre frustrerad den här gången än de flesta andra gånger då jag fått sjukt mycket gjort under de totalt 10 dagarna jag vistats på stugan och det i princip inte fanns så mycket mer att göra förrän jag fått fylla på med mer materiel. Materialinköp är dock redan ordnat och jag sitter här nu på lördagskvällen och laddar redan upp inför nästa helg när jag äntligen ska få sy ihop en del av de grejer jag påbörjat.

När man inser att projektet ligger före i tidsplanen kan man ägna tid åt annat::p
En nyligen fälld björk på ett snötäckt fält med några kvarvarande stubbar och grenar runtomkring, i skoglig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt, vi hörs snart igen hoppas jag! På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
Ramnemark och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Kul att se. Har "gormat" med vänner om dessa LLVP och behörig installation. Men nu ser jag ju att de haft rätt och jag haft fel (Det krävs att man stressar och är dummare än sista 10%en om man ska misslyckats)

Skönt med värme i grottan. Blir det en kafebrygg med?
Det finns inget större än folk som kan erkänna att de har fel, där har du min respekt även om jag inte deltagit i diskussionen och kan avgöra varför.(y)

Varken myshörna eller kaffebryggare är något som behövs tack vare att Grottan är direkt ansluten till mitt "soul kitchen", sen är jag ingen stor kaffepimplare heller. Jag tycker det är gott, men kan inte dricka särskilt mycket innan koffeinet spelar spratt med mig. Och dricka på kvällstid är uteslutet om jag inte vill riskera nattsömnen.

Kanske kommer det bli en liten kyl i ngt hörn längre fram, som det är nu har jag ett kylskåp precis på andra sidan dörren i källaren. Så det behövs inte heller:cool:
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Väl jobbat!

Tycker om den här tråden då den ger klockrent perspektiv på varför alla projekt tar så lång tid jämfört med vad man tänker sig innan man drar igång dem. Man ska bara gör si och så. Enkelt och snabbt i teorin, men sedan kommer verkligheten... Hela tiden div hinder på banan mot planerat. Oftast inget oöverkomligt, men det ena efter det andra hela tiden. Villrådig velar man mellan flera olika alternativ. Vilket är snabbast, enklast och billigast? Fundera, fundera, fundera och Googla, Googla, Googla. Ofta behövs ngt mtrl som man såklart inte har liggandes hemma. Och som grädde på moset alla andra saker att göra i ett normalt liv som man lyckas förtränga i sin överoptimistiska planering.

Eftersom det är öppet mål så bara måste jag strö lite salt i såren. ;)
Tänk vad bra det hade varit med en ljus vit vägg. :D
Utanpåliggande dragningar och VP-innerdelar hade smält in och kamouflerats, samt att passagebelysningen hade räckt till bättre. Dessutom hade arbetet med omlackning av verktygstavlorna sluppits.
Nåja, det blir nog bra i slutändan ändå. :cool:

Apropå belysningen så har jag samma funderingar. Har dubbelgarage + verkstad/snickarbod och endast en bruksbil. Så, oftast är det bara ledljus för passage till/från bilen som behövs. Den andra halvan används som del av snickarbod med kap/gersåg, temporärt virkesupplag och måleri beroende på behov. Så jag tänker mig att ledljus får trappbrytare och att arbetsbelysningen får en egen separat brytare som sitter aningens avigare till så att den endast aktiveras när man verkligen behöver den. Med trappbrytare för ledljus så behöver man inte snubbla sig ut/in i kolmörker.
 
Hehe, tack för din kommentar Oldboy. (y)

Jag håller helt med, för min del handlar det mycket om att när jag väl gör något vill jag göra det noggrant, det är en glädje i sig och jag tror inte man utvecklas i sina färdigheter om man ska nöja sig med att göra det lätt för sig själv hela tiden. Men visst tidsoptimism och andra aspekter du belyser är också av vikt. Jag har egentligen inte bråttom med att bli färdig med projektet, men snart kommer nödvändiga mek börja pocka på min uppmärksamhet.

Jag tar inte illa upp av din åsikt och alla har rätt till sin.:geek: Jag kanske till och med håller med dig, men när jag väl experimenterat orkade jag inte göra om det igen och målningen av verktygstavlorna gjordes av samma experimentlusta som väggen. En stor skillnad mot att jobba professionellt och som en glad amatör är just möjligheten till roliga extravaganser, vi har nog inte sett det sista av sånt i den här tråden om jag känner mig själv rätt.:rofl:

Men intressant inflikning angående belysningen. Jag är lite inne på samma spår, att arbetsbelysningen ska tändas från annan plats och inte dela brytare med passagebelysningen även om det hade varit snyggare och enklare. Får fnula på detta.:thinking:
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Men intressant inflikning angående belysningen. Jag är lite inne på samma spår, att arbetsbelysningen ska tändas från annan plats och inte dela brytare med passagebelysningen även om det hade varit snyggare och enklare. Får fnula på detta.:thinking:
Får man föreslå rörelsevakt till passage-belysningen ?

Vill man sen dan strula till det, så kan man ju såklart se till att passage-belysningen släcks när man tänder arbetsbelysningen
Om du gi
 
Jag var inne på rörelsevakt i ett tidigare skede innan jag insåg att det fanns tråd nog för att koppla två trappbrytare om jag ville, men även om jag gillar att krångla till det känns det lite väl krångligt. Speciellt med tanke på att som du säger bör man avaktivera denna rörelsesensor när man jobbar i lokalen så att dessa lampor inte tänds och släcks om vartannat.

Jag är nog inne på att låta arbetsbelysningen gå på en separat brytare ändå.

Tack för din kommentar!(y)
 
Separat brytare till arbetsbelysningen är en bra ide.
Jag har gjort så i garaget och det spar en del ström om inte allt lyser i onödan.
Sätt gärna led till gång belysningen så det lyser max direkt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det finns inget större än folk som kan erkänna att de har fel, där har du min respekt även om jag inte deltagit i diskussionen och kan avgöra varför.(y)

Varken myshörna eller kaffebryggare är något som behövs tack vare att Grottan är direkt ansluten till mitt "soul kitchen", sen är jag ingen stor kaffepimplare heller. Jag tycker det är gott, men kan inte dricka särskilt mycket innan koffeinet spelar spratt med mig. Och dricka på kvällstid är uteslutet om jag inte vill riskera nattsömnen.

Kanske kommer det bli en liten kyl i ngt hörn längre fram, som det är nu har jag ett kylskåp precis på andra sidan dörren i källaren. Så det behövs inte heller:cool:
Ska erkänna att jag blev "lurad" och fick höra allt kring vakumpumpar och kylmedelbehållare.
Men som du vet är ju kylmedlet förvarat i uteenheten och släpps på när man monterat ihop allt. Så det är ju väldigt enkelt om man är normalhändig. och svårt att göra fel/skada miljön om man är försiktig. Och med tanke på vad kylmedel kostar så lär man ju undvika att slarva :)

Det är därför jag läser forum. För att få inspiration. Och lära mig nått. Varje gång jag lär mig nått nytt eller ändrar mig (som nu) ärt det ju en seger för forumet :)

Haha. ja jag får dricka sista koppen senast 15:00. Men en kyl är ju smart. Jag har tittat på minikylar och tänkt "varför" men i snickarbodan skulle det ju vara perfekt!
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Larsson skrev:
Separat brytare till arbetsbelysningen är en bra ide.
Jag har gjort så i garaget och det spar en del ström om inte allt lyser i onödan.
Sätt gärna led till gång belysningen så det lyser max direkt.
Båda belysningsalternativen är LED, de sex spottarna är på 3W vardera, vilket ger 18W totalt och arbetsbelysningen ligger på runt 500W vilket lär ge en del ljus. Ska bli spännande att koppla in allt, siktar på att ha det igång till helgen.

Stay tuned som jänkarna säger!:cool:
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Äntligen ledig helg och dags för pyssel på stugan igen! Det känns mer och mer välbehövligt allteftersom åren går. Den här gången hade jag ett extra stort lass med mig till stugan, förvisso är det bara lite av lasset som kommer användas i det här projektet, men fullastad gav jag mig till slut iväg mot stugan.

På taket, på flaket, i bagaget, en ganska normal resväska för en helg på landet eller hur?
Bil fullastad med byggmaterial och verktyg drar släpvagn med gammal motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter middagen och invigningen av den gamla retrostereon jag fyndat på tradera, så kom ivern att sätta igång nere i grottan. Först på agendan stod att fixa belysningen, både för en stundande mekhelg med kompisarna, men också för att själv ha ngt lyse när jag jobbar i lokalen. Armaturerna jag använder är dubbelkapslade och ansluts med SKX-kabel, troligen är de designade att anslutas med ngn form av stickpropp, men jag frångår det här och ansluter dem fast genom kopplingsdosor som skruvas i taket. Jag hade redan innan funderat på och designat en lösning som kräver så få kopplingsdosor som möjligt, men ändå kommit fram till att det krävs fyra dosor. Från varje dosa går sedan en 2x1,5 EKRK mellan dosorna och slutligen till tändtråden i taket. Eftersom allt detta är eftermonterat blir det utanpåliggande och dras i kabelkanal som skruvas fast i taket. Det var verkligen trångt i en av dosorna och i delar av kabelkanalerna, men det gick att få till med lite god vilja och ett jäkla anamma.

Varde ljus, 500W rakt upp i mumindalen!:rofl:
Välorganiserad verkstadsinteriör med starkt arbetsljus, verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sparat två armaturer att ha i reserv, men jag överväger att sätta upp dem också. Vi får se om/när det blir av, det stora jobbet är gjort nu och jag kan jobba vidare med bra arbetsljus. Det blev till slut en kompromiss med styrningen. På den inre väggen har jag en dubbeltrapp och på den yttre en enkeltrapp. Så det svaga ljuset (spottarna) går på båda brytarna, medan arbetsljuset går på en av knapparna på dubbelbrytaren. Jag kanske sätter arbetsljuset på en helt separat brytare framöver, men mycket av anledningen till detta var att jag hade redan dragit en fyrtrådig kabel ner till dubbelbrytaren och ville se resultatet till att börja med.

Detta tog ungefär hela kvällen och när jag var klar med ljuset så kände jag mig nöjd med fredagen, jag hade ju en hel helg med massor att göra och nu med allt nytt material var jag duktigt sugen på att få massa gjort. Lördagen kom initialt att ägnas åt att lasta av resten från släpvagnen och taket och eftersom jag är opportunist av rang, tog jag tillfället i akt att lasta släpet med byggsopor från projektet och annat som lagts på hög på väg till tippen.

När det så var gjort så kändes nästa viktiga sak att lösa själva dörren. För att kunna röra mig in och ut så är det viktigt med en fullt fungerande dörr. Det hade ju blivit några följdeffekter av att dörren "tilläggsisolerats", bland annat att jag nu inte hade något handtag. För att lösa den biten behövde jag starta upp svetsen, för att göra det ville jag ha ett uttag till.:cool: Jag tänker ta tillfället i akt och placera ett uttag där jag kommer på att jag behöver det varje gång det händer.

Man får in rutinen på att installera uttag efter ett tag.:rofl: Notera LVP-fjärren i dörröppningen:
Ett svetsaggregat och verktyg framför en vit vägg med nyligen installerad belysning och utanpåliggande kabelkanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev lite störd över att jag inte hittade något av mina alla skruvstäd för det kändes som en nödvändighet att ha när man svetsar, men till slut fick jag inse att lösa problemet på annat sätt skulle ändå gå snabbare.

Först förlänga roddarpinnen, för att sen anpassa längden:
Arbetsbild på förlängning av roddarpinne med tång och metallbitar som svetsförberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver själva roddarpinnen behövde jag även längre skruvar och dessa förlängdes enligt samma princip. Jag la inte ner jättemycket tid på någon finess här, det ska bara funka och inget av det kommer att synas.

Vadå avkapningsbar skruv? Förlängningsbar skruv då?
Förlängda skruvar av olika längder på metallunderlag som en del av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha lagt ner orimligt med tid på att anpassa roddarpinnen (som jag trodde hade rätt mått, då den kom från samma dörr) så att den passade bättre i låskistan, så kunde jag montera ihop allt. Tänkte att "nog finns det bättre sätt att lösa detta på, men jag gör såhär nu så är det gjort och jag kan börja använda dörren".

Äntligen ett handtag!
En metallisk dörrhandtag på en vit dörr med en synlig brun trärundel och vita karmar i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då återstod att dörren inte stänger ordentligt, detta var till en början inget problem, men jag märkte att när jag skruvade dit "täcklisten" i mitten på dörrparet, så gick gångdörren inte att stänga. Täcklisten hade slagit sig och hade dessutom ett urtag för skjutregeln upptill som nu var flyttad och därför inte längre "i vägen" .

Jag använder foder jag haft liggandes för uppgiften som täcklist:
Två vita, målade trälistar på ett smutsigt betonggolv, troligen för bygg- eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag märkte dock snart att det inte var för att den gamla listen var skev som hindrade dörren från att låsa, utan för att den inte är helt plan på baksidan och därför hindrar gångdörren från att gå igen den sista lilla millimetern eller så. Genom att hyvla den plan på baksidan fick jag till slut en list som såg bra ut och funkar att stänga dörren med.

Nu kommer vi till en del i berättelsen där jag inte fotat så mycket trots att det är en del jobb gjort. Det beror på att det inte funnits så mycket att fota. Jag skulle nämligen tråda om ett par rör, ett som går i taket på garaget och inte använts och ett rör från centralen där den gamla matningen till garaget gått, men som nu inte användes längre. I det förstnämnda gick det redan inte mindre än sex 2,5or och någon 1,5, men ingen av dem har använts så jag vet inte vad som var tänkt. I min nya plan är det tänkt att mata ett trefasuttag i garaget, men jag ville uppdatera röret med avseende på kabelfärgerna, så en svart och en grön (!) byttes ut mot brun och grå. Det gick väldigt smärtfritt och med det ur vägen var det dags att ge sig på det andra röret.

I det andra röret gick det fem trådar och även om de var 1,5 kvadrat så tänkte jag att nog borde det få plats med fem ledare 2,5 kvadrat. Det i sig var inget problem, men problemet uppdagades när jag upptäckte att jag (eller tidigare ägare) förmodligen lyckats dra en skruv eller en spik i röret. Några av de befintliga kablarna var skadade och jag lyckades sumpa den enda dragtråden jag hade kvar till slut.

Jag brukar alltid klara mig själv, men mycket tack vare mammas hjälp kunde vi få igenom en ny dragtråd och därefter dra de fem 2,5 FK-trådarna i röret. Jag hade då hittat ett ställe där jag råkat dra en klammer i röret genom putsen och innan jag drog tillbaks alla klammer jag lossat på, så inspekterade jag varje hål med skruvmejsel och lampa för att se och känna om jag gått igenom något rör någonstans.

Inte mycket att visa upp, garagecentralen till höger är nu fullbelagd.
Elcentral med säkringar och automatsäkringar på en vitmålad vägg med synliga kablar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här tog hela kvällen, men det kändes ändå skönt att ha klarat av detta steg i installationen då det var ett av de jobbigare momenten. Klamra i betongvägg tar också tid, men är mer "straight forward".

På söndagen håller tippen i kommunen öppet och det stod först på dagordningen, att åka och slänga skräp. Riktigt busväder och jag blir än en gång påmind om varför jag planerar alla innemek på vintern, tyvärr innefattar även många innemek en del utomhusvistelse.

Blöt is på backen, nollgradigt och horisontellt duggregn... Mysigt!:cool:
Lastad släpvagn med material täckt av presenning säkrad med nät, redo för helgens byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter den utflykten så kunde jag fortsätta leka elinstallatör. Egentligen skulle jag fortsätta med den nu påbörjade dragningen, men efter att ha skalat några centimeter för mycket av den kabel som klamras utanpåliggande den sista biten blev jag osäker och snåljåpen inom mig tänkte att den kabeln kunde jag kanske använda till matningen av kompressorn istället. Efter lite mätande och funderande kom jag fram till hur jag kunde dra den för att använda den och samtidigt få en vettig placering av strömbrytaren till kompressorn. den här gången hade jag lärt mig och tänkte efter några gånger innan jag körde borren i väggen för att dra kabeln.:oops:

Fick fundera rejält innan jag kom fram till var kompressorns strömbrytare skulle sitta:
Eftermonterad belysning och kabelkanaler på en vitmålad vägg i en garageverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den jobbigaste biten i det momentet är att faktiskt koppla in handsken, det är så trångt i förrådet där kompressorn står, så jag tror jag avvaktar med det. Eventuellt tills jag får anledning att tömma förrådet, det mesta däri ska förvaras i garaget, men åtminstone tills kompressorns luftledningar är inkopplade, innan dess har jag ingen glädje av maskinen ändå.

Så nu kunde jag återgå till dragningen jag ägnade mig åt på lördagen, en ny bit EKLK klipptes upp och klamrades dit. Den här gången skalade jag inget förrän jag hade klamrat kabeln. Uttaget här är ett kombiuttag, men eftersom bara en av de tre faserna används kör jag en fuling och låter de andra två gå vidare till två uttag på utsidan.

16A-uttag inkopplat, notera nya ventilationsgaller och mittlist på dörren:
Dubbelkapslad armatur monterad ovanför en vit garageport med kabelkanal och elinstallationer i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då det alltid känts lite tveksamt med vanliga IP 44-uttag på en husfasad har jag för ändamålet fyndat en gammal motorvärmarcentral på tradera. De flesta har ju inbyggd tidsstyrning men inte den här, däremot har den en var sin 10A dvärgbrytare och en jordfelsbrytare. Formatet är tilltalande då det tillåter inkoppling utan att uttagen exponeras för väder, luckan sluter tätt med en mjuk gummilist i nederkant. Däremot behövde jag lösa hur jag skulle montera lådan och även hur jag ska ansluta den elektriskt. Valet föll på ett par fönsterbänkskonsoler och mellan dem passade en klassisk kopplingsdosa perfekt i storlek.

Inte så snyggt kanske, men fyller sin funktion:
Elcentral med öppen dörr och en vit kopplingsdosa monterad på två metallkonsoler, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något av det sista jag gjorde var att skruva dit lådan på fasaden. Det hade nu gått och blivit mörkt, det blåste och regnade än och det var hög tid att åka hem, så jag bemödade mig inte om att ansluta lådan också. Att ha fått den på plats, redo för inkoppling får anses färdigt nog.

Spionbild på monteringen, sitter stadigt som berget:
Eluttag monterat på vägg med vit kabelkanal och svart kopplingsdosakåpa, på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag redan innan hade haft loss täckkåpan för kablarna vid centralen så passade jag på att måla den i vit färg för att smälta in bättre. Så den allra sista grejen blev att montera denna nu när arbetet vid centralen var färdigt.

Lite mer propert med kåpan på plats. Funderar på att byta ut den gamla centralen helt.
Elektriskt installationsarbete med synliga kabelkanaler, en gammal ASEA säkringspanel och en modern Hager säkringsskåp på en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna helg. Skulle gärna bara fortsätta att traggla på med installationerna, än är det mycket kvar jag vill göra, men jag kan nog vara rätt nöjd med förvärvet den här helgen ändå. När det kommer till den vidare el- och tryckluftsdragningen, har jag inte en lika klar bild av hur jag vill göra, utan skulle vilja möblera lite först, men innan jag kan möblera vill jag måla golvet och innan jag målar, skulle jag helst slipa golvet. Ibland står planeterna rätt, ibland får man fundera på vad som är rätt konstellation...

Det var allt för mig, på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Stor tumme upp till så här detaljerade byggloggar.
Alltid bra när du skriver det som går snett med.

Jag vet att många lätt förvillar ner sig att det är enkelt bara bygga.

Speciellt när det dyker upp trådar här med bara "före och efter".
De ger mig itne mycket utan det är sånna trådar som din där man får följa tankarna som är nyttiga. Där trådstartaren ställer lite frågor och får svar :)

Kommer bli riktigt trevligt i garaget med LLVP. När det är så pass varmt att den inte avfrostar är det gratis värme i princip. Och alltid trevligt med att kunna få kyla på sommaren med.
 
  • Gilla
Keexet och 1 till
  • Laddar…
Tack för din värmande kommentar. Jag tycker det verkligen är kul att mitt sätt att skriva på uppskattas då det kommer rakt ifrån mitt egna huvud och inte efter någon idé om hur jag borde göra, eller hur andra gör. För mig är skrivandet en stor del av ett projekt, mycket på grund av att jag inte kan göra något åt projektet i veckorna.

Jag njöt från första stund av värmepumpen, det känns fortfarande overkligt att ha typ samma temp i garaget som i övriga huset och med dörren isolerad så har det blivit ytterligare bättre klimat inomhus.:love:
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Den närmaste tiden kommer jag inte ha någon "helhelg" i grottan. Har ett par olika evenemang inplanerade i kalendern för min stundande födelsedags skull och även om jag helst av allt hade spenderat födelsedagen i någon vacker kvinnas sällskap är det näst bästa jag kan tänka mig att få fortsätta med mitt projekt. Men min omgivning tänker inte låta mig få komma undan så lätt, så jag nödgas väl vara social och ha det lite trevligt med vänner och familj istället.;) Men här kommer en miniuppdatering ändå.

Jag har ju lediga vardagar ibland när jag jobbar helg, så jag passar ibland på att göra nyttiga saker som att städa och tvätta, men oftast åker jag till stugan, eldar i kaminen och mekar i grottan. Så även denna dag. På kvällen efter en klassisk ungkarlsmiddag drar jag på mig arbetskläderna igen för att få något gjort, även om det bara är lite. Med en kämpig arbetsvecka i ryggen, klarar man sig gott med lite mysmek.

För att få till några vägguttag vid bänken vid fönstret där jag kommer ha några "fasta" maskiner behövde jag dra en ledning från närmsta dosa. När jag skruvat dit vägguttaget lite lagom snett och klamrat dit en kabel som jag dumt nog inte skalat först, upptäcker jag att jag råkat klippa av en fyrtrådig EKK och inte den tretrådiga EKLK som jag hade för avsikt att montera. Jag tyckte kabeln var ovanligt mjuk, men tänkte inte mer på det förrän jag skalade den.

"We do it right, because we do it twice", är ju något av mitt livsmotto,:crysmile: så även den här gången. När jag ska klippa till en ny bit kabel och klamra dit slår det mig att jag borde fundera på om jag inte vill ha ngt mer vägguttag, ett vid andra sidan fönstret. Hur löser jag då det snyggast? Lösningen blir en till dosa där jag kan grena ut ledningarna, på så vis löser jag även problemet med att kunna klamra rakt utan att "krocka" med tryckluftsledningen.

Två ytterligare två vägguttag; ett lagom minimek för denna kväll:
Ett rum under renovering, med synliga murade väggar och installerade elledningar samt vägguttag på ena väggen, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte räknat på hur många maskiner jag kommer köra här, men fyra uttag borde vara tillräckligt. Faktum är att möbleringen och "planlösningen" av rummet börjar komma skrämmande nära och jag vet att jag inte kommer bli nöjd om jag får kompromissa för ofta och flera av inventarierna har jag inte ens klart för mig hur jag ska göra med. Mer om detta när de pusselbitarna väl faller på plats.

Nästa dag skiner solen och det är ett strålande vinterväder, om än med tråkig skare på åkerns skuggsida och is på den lilla grusvägen, vintern den här säsongen har verkligen varit under all kritik. Men det var ett bra tillfälle att koppla in uttagen på utsidan, för det tänker jag inte vänta på varmare väder för, det är ju perfekt att kunna koppla in motorvärmaren redan nu.

Det är förmodligen helt onödigt, men jag hade hela tiden tänkt koppla de två uttagen på var sin fas, då jag gått vidare med de två faserna som inte användes i kombiuttaget på insidan. Jag hade då gjort tankevurpan att jag skulle ansluta den ena fasen på svart och den andra på blå.:oops: Men lugn, så kortsluten i skallen är jag inte. Jag insåg snart att för att koppla de två brunnarna på var sin fas måste jag öppna upp och tråda om dosan.

När jag då öppnar upp dosan slår det mig lika snart att den befintliga JFBn i dosan är ju bara tvåpolig, så det funkar ju inte med flera faser. Några snabba googlingar ger mig att trepoliga JFB verkar inte finnas och att man kan använda en fyrpolig både över en, två och tre faser. Som tur var hade jag en sådan liggandes. Så de två dvärgbrytarna och den tvåpoliga JFBn byts ut mot en 4-polig JFB istället.

Lättmekat när man öppnar upp i bänk, sånt gillar jag:
Elutrustning med blå vägguttag monterade på metallram och en 4-polig säkerhetsbrytare under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med nya 2,5-kvadratskablar och den nya JFBn, kan jag börja skruva ihop allt igen. När jag sen ute i kylan bökar in alla styva trådar i den lilla dosan undertill och ska spänningssätta kretsen för att prova den, så funkar inget! Testar uttaget på insidan med borrhammaren, ja men det verkar ju funka (tyckte iofs den startade lite långsamt). Kollar att jag anslutit allt rätt hela vägen, uttagen på utsidan är helt döda och JFBns testknapp funkar inte heller. Det är då jag får lära mig att inte alla JFBer har in och ut på samma sida!:rolleyes: En till snabb googling och mycket riktigt, jag har kopplat JFBn fel. Enklast blir att riva ner allt igen och koppla om inne i stugvärmen. När jag sen kopplar in allt igen och ska testa en andra gång, så funkar det fortfarande inte! Nu verkar dessutom uttaget på insidan vara helt dött. Vafals! :mad:

Jag ser att jag har fas överallt med säkringen påslagen, så det kan bara tyda på att jag saknar nolla. Och det är då det slår mig, i ett av rören hade gubben dragit en massa extra kablar, Bland annat två blå och det visar sig att jag blandat ihop dem och anslutit fel nolla i "mottagaränden". Med detta korrigerat funkar allt igen och jag märker att borrmaskinen går bra mycket snabbare än tidigare.

"Korrekt anslutet" och med ny JFB (dosan är självklart försluten efter bilden):
En öppen strömbrytare med synliga kablar och tre tomma vägguttagsdoser vidare under arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det ur världen kunde jag återgå till inomhuspysslet, jag har frusna fingrar och har inget emot en promenad i vintersolen, men att meka utomhus såhär års är förkastligt. Mycket härligare att komma in till värmen igen och det är verkligen varmt i grottan nu! Såpass så att namnet inte passar lika bra längre.:rofl:

Nåväl det finns ett par saker kvar jag vill ha ur vägen som jag vet om, men det finns en hel del jag är lite villrådig inför hur jag ska planera och prioritera. Men långväggen behöver planeras lite bättre och för att kunna göra detta måste jag ha arbetsbänken på plats för att bilda mig en visuell uppfattning om hur det kommer att bli. Så jag städar denna del av rummet och kasar in bänken som fått stå utomhus i någon månad och frysa.

Med bänken på plats kan jag börja "mocka upp" verktygstavlorna. Värmepumpens slangar med kanal, ställer till det lite med min tänkta placering, men till slut hittar jag en kompromiss som funkar.

Det stora mellanrummet är oavsiktligt, det lilla en följd av det stora: :geek:
Verkstadsrum med röd tegelvägg, väggmonterad värmepump och verktygstavlor, arbetsbänk med elutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes fick jag ta bort ett av vägguttagen som satt där sedan tidigare. För elförsörjningen vid bänken har jag sedan ett par veckor fått en ramp av pappa han samlat på sig från ngt gammalt jobb. Jag hade en liknande lösning innan och var väldigt nöjd med den. För de flesta uttag vill jag ha IP-klassade med lock, men just vid bänken är det smidigare utan lock, jag tänker att jag får dammsuga dem lite oftare bara. För att förse rampen med ström behöver jag ett uttag och med det ofrivilliga utrymmet mellan verktygstavlorna fick jag en ganska naturlig plats att sätta uttaget, så därför behövdes den ledningen dras om.

När allt var på plats på väggen, kunde jag skjuta tillbaks bänken för att få den slutgiltiga bilden och det blir bra, men nu inser jag att min bänk är för liten!:oops: Jag visste iofs det redan innan, men jag ville inte ge upp den här bänken då jag tycker den är bra i övrigt. Hela bänken kommer bli ett eget kapitel i detta projekt, så jag ska inte gå in för djupt på det nu, den biten kommer.

Elen inkopplad, får jag plats med tryckluft tro?;)
Arbetsbänk i verkstad med verktyg och elinstallationer, inklusive nyligen monterade vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fått lära mig den hårda vägen att plugg utan krage inte är någon höjdare i lättbetong, men det går om man bara är lite ihärdig, man kan även knacka in en 7mm-plugg i ett 6mm hål, men nu har jag redan köpt ny plugg så det går snabbare i framtiden. Med denna del avklarad hade jag en tom mage och efter att jag tillgodosett det behovet, kände jag att jag ville ha något litet lätt att göra innan det var dags att bege sig hemåt.

Att jag misslyckats så med rördragningen för tryckluften har stört mig ända sen jag gjorde det och även om polarn erbjudit sig att hjälpa till med det, insåg jag snart att det är lika bra att göra det så jag slipper stirra misslyckandet i vitögat, dessutom kan jag börja grena upp och leda av där jag vill ha anslutningar.

Jag sprättar loss röret hela vägen runt och kan sedan justera den kortare änden så den hamnar framför hålet in till kompressorn. När jag sen ska klamra den bit som jag tidigare inte kunna klamra ovanför rören till värmepumpen, så får jag trixa lite för att komma åt att borra i det trånga utrymmet med mitt korta borr. Jag får ta av plasten kring rören för att komma åt ordentligt och något hål hamnar lite för nära kanalen så jag får göra om det, men till slut har jag snyggat till även den lilla "defekten".

Röret ordentligt klamrat ovanför pumpens kanal:
Hörn av verkstad med lysrörsarmatur, klamrad ledning och nyinstallerade vägguttag nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sen kommer varvet runt, kan jag anpassa längden på den långa änden genom att göra böjarna i två av hörnen lite skarpare och därefter försöker jag få till ett rakt snitt i slutet av röret med hjälp av kniven. Nu kan jag koppla ihop t-kopplingen i båda ändar och äntligen ha den biten avklarad! Röret kommer förmodligen att få någon klammer till där de sitter lite glesare, men jag avvaktar med det tills jag bestämt mig för var avsticken kommer hamna.

Det här kommer sitta rakt när den tredje anslutningen kopplas in:
Elektriska kablar och rör monterade på vägg med klammer och förgreningsdosa för ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är flera gånger under projektets gång jag inser att jag haft lite tur med dragningen av alla ledningar. Att jag kunna klamra rakt för det mesta och de kompromisser jag fått göra har känts helt okej. Det är ju annars en stor brist med utanpåliggande förläggning, att det lätt blir väldigt fult om det inte görs rätt.

Men när röret var ihopkopplat och satt där på väggen igen, så var det hög tid att åka hem. Jag är mer inspirerad än någonsin och kommer väl klämma in ett och annat småmek den närmsta tiden, men tyvärr blir det inte lika mycket som jag helst hade velat.

Men det var allt för den här gången. På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Kim Gyllenhorn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.