Nu fick jag svar från Illigo iaf.

Om du skall montera kakel direkt I duken, behöver du inget mer än primer på
flytspacklet och då använder du Bostiks primer. På väggen behövs ofta ingen
spackling,men om du har små plattor skall du spackla i skarverna på gipsen
och sedan prima 2 ggr med samma primer.
Om du väljer att montera plattorna med fix, är det Bostiks fix Combi och
deras flytspackel du använder.
 
Jon_H -du svarar ju snabbare än blixten :D

//Kim
 
Jag har legat med vattkoppor sedan förra söndagen, har inte haft så mycket att göra. Kan för övrigt avråda från att dra på sig den sjukdomen i vuxen ålder, fruktansvärt.. Men nu börjar jag jobba igen, så svarshastigheten kommer nog sjunka lite.. :)
 
Här kommer svar från Illigo;

"Hej och tack för din förfrågan

Gipsen är inte förbjuden, det är på förslag från PER´s branschregler, men än är inget bestämt. Om du trots allt inte vill använda gipsskivor finns det ett antal andra skivor att välja. Kolla med ditt försäkringsbolag först innan du väljer skiva.

Om du har ett våtrum i källaren beror det på dels hur gammalt huset är, om du tidigare haft problem och vilket material du har i ytterväggen. Ibland kan det vara så att man inte alls skall ha något tätskikt alls. Även här skall du kolla med ditt försäkringsbolag därför att det är spå individuellt vilket system man skall välja.

Illigos system är godkända ihop med Bostiks fix, flytspackel och fog. Vi har ju idag 2 st godkända system. Det man monterar direkt i duken som är typgodkänt, och det man monterar med fix som är godkänt av Byggkeramikrådet ( PER ).

Med vänlig hälsning

Illigo AB

Claes-Göran Pehrson"


Jag ringde och pratade med Claes-Göran också, verkar väldigt serviceminded och trevlig!

Han hade inte provat att montera Illigo på Masterboard, så där var han lite svävande om man kan göra det. Mineritskivor är i såfall ett säkrare val.
Men enligt Claes-Göran så behövs vare sig Masterboard eller Minerit då Illigo-duken är helt tät.

Vet inte själv hur man ska tänka. Vågar man skippa "förbudet mot gipsskivor"?

//Kim

P.s.
Jon_H jag lider med dig! Jag hade själv "Helvetes eld" får snart 10 år sedan. Inte kul som sagt!
 
..Läste du vad jag skrev ovan, eller vill du ha en second opinion bara?

För det är ingen tvekan om att man lugnt kan köra gips bakom Illigo eller Rubbox. Det är riskfritt. Fullständigt bortkastade pengar med fibercement om man ändå ska ha ett så tätt tätskikt. Och väljer man absolut fibercement kan jag inte se något skäl att köra Illigo eller Rubbox, då kan man helt utan risk köra med ett av de bättre vätskebaserade tätskiktet.

För övrigt, gips kommer förbjudas i de nya PER's braschregler, det är inte "bara på förslag". Och det är ett väldigt svepande, onyanserat och dumt förbud, men antagligen går det inte att ha det mer nyanserat, det skulle missförstås och missbrukas av de flesta byggare som inte är så insatta i problematiken med diffusion och ångtäthet.
 
Anledningen till att jag undrar, var just det att gips blir förbjudet, trots att det är dumt i vissa fall.

Alltså jag har förstått att man i praktiken lugnt kan använda gips om man kör ett diffusionstätt material typ Illigo.

Men jag tänkte mest på om man mot förmodan ändå någon gång i framtiden får en vattenskada...
Vad händer då om besiktningsmannen från försäkringsbolaget kommer ut och konstaterar att man har använt gips, sånt skit är ju förbjudet sen flera år... Nä du får ingen ersättning;)

Om man då, som jag, gillar hängslen och livrem så tänkte jag att om man har valt endast det bästa som står en till buds när man renoverar, så borde man ha ryggen fri i framtiden:)

Fast jag kanske överger den tanken när jag har räknat på det:p

// Kim
 
Naturligtvis får du ersättning om du byggt enligt gällande regler. Och idag är det tillåtet med gips. Även om många år kommer försäkringsbolagen veta att förbudet mot gips kom fullt ut först sommaren 2008, jag lovar.

Däremot är det ju smart att redan nu skippa gips där man vet att det är en risk att ha det. I dusch mot yttervägg och där man har ett mindre tätt tätskikt, till exempel.
 
ktm250 skrev:
Nä, det är ju klart att de inte gör eftersom de inte är officiella :)
Mao svårt för Thomas att ta del av eftersom de "inte kommit än"!

Jag vet att det finns remissutgåvor men inte för allmän beskådan.

/Patrik
 
Vi kommer köra efter nuvarande regler. Blir alldeles för dyrt och krångligt att försöka få tag på något av de andra systemen.
 
ThomasLindgren skrev:
Vi kommer köra efter nuvarande regler. Blir alldeles för dyrt och krångligt att försöka få tag på något av de andra systemen.
Samma här. Satt dock Masterboard mot ytterväggen eftersom duschen är där.
 
Mattias_Bjb skrev:
Samma här. Satt dock Masterboard mot ytterväggen eftersom duschen är där.
Vi har inga ytterväggar i badrummet. :) Ibland är det bra.
 
Det lär nog bli lite gnälligt bland byggarna iaf, de jag känner hatar minerit och masterboard. Jag förstår dem, tungt, dammet kliar och ett rent helvete att skruva i. Sen är iaf 10mm masterboard nått så in i helvete spröd.
 
Hur menar du "spröd"?
 
jon_h skrev:
Hur menar du "spröd"?
Går av ganska lätt när man sågar till sisådär 2400x600mm skivor. Iaf när min gjorde magplask på gräsmattan. Gick i tre delar. Men de varnade mig för detta på K-rauta. Men jag jämför ju med gips så det kanske är lite orättvist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.