O olofh skrev:
Men vänta nu. Oavsett vilket. Ni flyttade in maj 20 och bygglovet förändrades mars 20?

Jag gissar att ni köpte innan mars 20. Då har väl mäklaren gett er aktuell info vid tidpunkt för er affär? Eller menar att hen ska ligga kvar o bevaka närområdet åt er efteråt?
Hej! Skrev lite fel i datumen. Bygglovet ändrades mars 2020, vi besökte radhusen maj 2020 och ställde oss i kön och betalade kontantinsats då.. Vi flyttade in Maj 2021 och de började bygga husen mitt emot kort efter det. Så företaget kände ju till de nya byggloven vid försäljningen
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
Aftoc Aftoc skrev:
Hej! Skrev lite fel i datumen. Bygglovet ändrades mars 2020, vi besökte radhusen maj 2020 och ställde oss i kön och betalade kontantinsats då.. Vi flyttade in Maj 2021 och de började bygga husen mitt emot kort efter det. Så företaget kände ju till de nya byggloven vid försäljningen
ok. Men i grunden förändrar det inget. är det verkligen företagets ansvar att ha koll på omgivande fastigheters bygglov?

Säg att jag säljer min villa. Jag vet att grannen har ett beviljat bygglov (för vad som helst) och informerar dig om det. Är det mitt ansvar att följa grannens ärende och informera dig då? Eller är det ditt ansvar och intresse?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Aftoc Aftoc skrev:
Hej! Skrev lite fel i datumen. Bygglovet ändrades mars 2020, vi besökte radhusen maj 2020 och ställde oss i kön och betalade kontantinsats då.. Vi flyttade in Maj 2021 och de började bygga husen mitt emot kort efter det. Så företaget kände ju till de nya byggloven vid försäljningen
Precis som ni också kunde kollat upp….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tror inte ni vinner något alls på att stämma någon. Vi hade motsvarande situation för några år sedan då vi flyttade till nybyggda lägenheter. Grannar några våningar ner skulle enligt mäklarbilderna titta ut över plåttak på grannfastigheten men verkligheten var att grannfastigheten hade en takterrass där. Denna var dock där redan innan så det var bara byggarnas/mäklarens illustrationer som inte avspeglade verkligheten. Efter en del bråk med mäklarbyrån och byggarna stod säljande part för de första 6 månadernas avgift.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
ok. Men i grunden förändrar det inget. är det verkligen företagets ansvar att ha koll på omgivande fastigheters bygglov?

Säg att jag säljer min villa. Jag vet att grannen har ett beviljat bygglov (för vad som helst) och informerar dig om det. Är det mitt ansvar att följa grannens ärende och informera dig då? Eller är det ditt ansvar och intresse?
Grannarna (eller hon som driver det hela) menar att eftersom företaget är kommunalt och att bygglov ges ut av kommunen så har den näringsidkaren inte fullgjort sin plikt...att informera köparna etc...
 
Lyssna inte på henne, hon tänker med känslorna..
 
  • Gilla
MrXman och 7 till
  • Laddar…
Aftoc Aftoc skrev:
Grannarna (eller hon som driver det hela) menar att eftersom företaget är kommunalt och att bygglov ges ut av kommunen så har den näringsidkaren inte fullgjort sin plikt...att informera köparna etc...
Köparen har ett eget ansvar, undersökningsplikt kallas det. Kommunens detaljplaner är offentliga och kan ofta laddas ner från kommunens hemsida. Beviljade bygglov är också offentliga och kan begäras ut av vem som helst, t o m helt anonymt.
Det finns ingen chans att få annat än feta advokatfakturor ut av detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lyssna inte på henne, hon tänker med känslorna..
Det kan hända, men frågan är hur mycket säljbroschyren kan avvika från verkligheten. Vårt hus stämmer väl överens med broschyren men omgivningen avviker en del.
 
Den som säljer en fastighet eller bostadsrätt har inget ansvar för vad som händer på andra sidan fastighetsgränsen. En illustration är mera att se som en framtidsvision än en exakt beskrivning av området i framtiden, det står säkert finstilt i säljmaterialet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den som säljer en fastighet eller bostadsrätt har inget ansvar för vad som händer på andra sidan fastighetsgränsen. En illustration är mera att se som en framtidsvision än en exakt beskrivning av området i framtiden, det står säkert finstilt i säljmaterialet.
Det står på flera bilder att detta bara är en illustration och att verkligheten kan skilja sig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Precis. Och nu visade det sig att verkligheten skiljde sig från illustrationen.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Aftoc Aftoc skrev:
Det kan hända, men frågan är hur mycket säljbroschyren kan avvika från verkligheten. Vårt hus stämmer väl överens med broschyren men omgivningen avviker en del.
Så länge era hus stämmer är det ju bra. Vad som händer i omgivningen har ni ändå ingen makt att påverka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det hade ju heller inte varit orimligt att huset på andra sidan i efterhand söker bygglov för påbyggnad, hur länge skall kommunen anses skyldig att hålla visionen? Känns orimligt med annat än att ni betalt servitut på rättigheten för luften över fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för era inlägg. Väldigt tacksam för det..

En granne vill förtydliga lite:

Att byggherren med 2-3 andra byggherrar har byggt i området under ca 5 år så dem har nämnt till bygglovet för området.
Byggherren på andra sidan skulle bygga efter detaljplanen och den säger x antal våningar o x antal hus.
Det har inte ändrats sedan 2016.
2020 ansökte byggherren om ändring av bredden på husen och uteeende. Bygglovet att d ska vara 6 våningar ovan mark o 4 hus har alltid funnits där.

Företaget som sålde till oss visste om allt detta då stadsbyggnadskontoret skickat infon till dem, dem har suttit i samma forum för området. Finns dokumenterat.

Byggherren som sålde till oss har visat tre hus, öpppet o fint mellan husen, visa av bilderna är husen 2 våningar.

När vi ställt frågan har dem sagt vi vet bara att d ska bli 4 våningar o att d ska bli tre hus, så som broschyren.

Ändrar det er åsikt?

Mvh Ivan
 
Nej! Det som skrivits tidigare gäller. Ni har inget att säga till om tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.