Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gör det verkligen det? Som jag läser artikeln görs i princip i get viktigt som inte också görs på kontrollbesiktningen.
Och på fruns Fiat kollar de alltså bromsvätska, bromsskivor/backar, spolarvätskan och torkarbladen...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det var just Norrlands inland som problemet gällde i frågan. Inte vare sig Stockholm eller enskilda orter i södra Sverige.
Nej, du började med glesbygd i allmänhet och raljerade över var laddarna finns. Sen gick du in på ett välkänt problem.

Så om inte de två första punkterna var relevanta, varför då alls skriva dem?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla vet det! Och det är nog färre i Norrlands inland som köper elbil . Kan vi släppa det nu?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla vet det! Och det är nog färre i Norrlands inland som köper elbil . Kan vi släppa det nu?
Varför ska vi släppa det? Är det inte bra att folk blir upplysta om att det är ett problem? Norrland har en relativt stor andel av Sveriges befolkning som inte bör förbises.
 
M Mathias1 skrev:
Varför ska vi släppa det? Är det inte bra att folk blir upplysta om att det är ett problem? Norrland har en relativt stor andel av Sveriges befolkning som inte bör förbises.
Och även Annika Strandhäll är medveten om det då det belyses i artikeln med henne i dagens pappers-GP.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, du började med glesbygd i allmänhet och raljerade över var laddarna finns. Sen gick du in på ett välkänt problem.

Så om inte de två första punkterna var relevanta, varför då alls skriva dem?
Ja du, varför ska man alls diskutera något i ett diskussionsforum när inte alla tillåts komma till tals och presentera fakta?
Att hålla en trevlig ton i debatten kostar inget. Det är alldeles gratis.
 
För dem som inte följer frågan dagligen ser alltså det publika laddnätet ut såhär i Norrland, med och utan långsamladdare, utan bilmärkesbundna laddare (Tesla).

Glest? Absolut, i synnerhet i det föga populerade inlandet.

Karta som visar fördelningen av publika laddstationer för elbilar i Norrland, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartskärmvisning av laddstationer i Norrland från appen ChargeFinder, med många blå och några lila markörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta över Norrland som visar fördelningen av olika laddstationer för elfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta över Norrland med markerade laddstationer, blå och orangea punkter symboliserar olika typer av laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Ja det beror ju på hur man jämför men tror inte det är någon som har två bilar kvar i final när de ska köpa nytt och dessa två är Fiat Tipo och Tesla Y.

Om man jämför småbilar så kan man köpte eller privatlesa elbilar och få lägre månadskostnad än för liknande bensinbil.

Pratar vi om bensinbilar i storlek och prestanda som Tesla Y eller S är dessa väldigt ovanliga - av en anledning. Jag kör själv en sådan och det kostar en del. Exempelvis:
Värdeminskning 500 kkr första fem åren
Försäkring 20 kkr per år
Skatt 5 kkr per år
Service 10 kkr
Bränsleförbrukning mellan 0.6 (landsväg) och 1.1 (stad vinter korta körningar)
Däcken är lika stora och dyra som påsen elbil då bilen är snabb och tung

Min slutsats är att nästa gång är elbil bättre och detta är en dinosaurie. Men jag köper begagnat så väntar lite till.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju inget problem , du som målar upp det som att någon annan tycker att det är ett problem fast det inte är det
Hur vet du att det inte är något problem?
Bara för att tycker det är kul och stanna och ladda.
Jag själv vill stanna så sällan som möjligt och så kort tid som möjligt.
 
  • Gilla
Mathias1
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Sen läser man din artikel
Här är en nyare artikel, länk.
Läs och bedöm själv vad som är sanning och osanning. Eget tyckande eller egna slutsatser i denna tråd inte är accepterat har vi fått lära oss från senaste inläggen.
 
M Mathias1 skrev:
Ja du, varför ska man alls diskutera något i ett diskussionsforum när inte alla tillåts komma till tals och presentera fakta?
Jag ifrågasätter inte någons rätt att komma till tals, jag ifrågasätter hur du förpackar information. För det tycker jag är vilseledande.

Finner du det otrevligt att jag säger det så får du väl tycka det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det räcker naturligtvis inte eftersom att jag där inte skriver något om laddhybriders rätt att ladda.

Det finns massa saker jag inte tycker om som jag trots det inte tycker borde förbjudas. Jag förstår att skillnaden är svår att ta in för vissa, men jag ser inte det som ett skäl att låta bli att föra lite mer djuplodande resonemang.
Suck...
Inte ens det du själv har skrivit räcker.
Utan det är jag som sitter och hittar på.
 
M Mathias1 skrev:
Här är en nyare artikel, länk.
Läs och bedöm själv vad som är sanning och osanning. Eget tyckande eller egna slutsatser i denna tråd inte är accepterat har vi fått lära oss från senaste inläggen.
Studien visar att helt eldrivna bilar kostade 2,3 gånger så mycket att underhålla efter tre månaders ägande. Efter ett år sjönk den siffran till endast 1,6 gånger dyrare.

Detta handlar väl inte om service? Vem servar bilen efter tre månader? Eller ens innan 12.

Första åren är det garanti för fel.

Service är olja, luftfilter, bromsvätska mm. Mycket utgår på elbilen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Suck...
Inte ens det du själv har skrivit räcker.
Utan det är jag som sitter och hittar på.
Kan du inte förstå skillnaden mellan att inte tycka om och att förbjuda? Allvarligt?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Ja det beror ju på hur man jämför men tror inte det är någon som har två bilar kvar i final när de ska köpa nytt och dessa två är Fiat Tipo och Tesla Y.

Om man jämför småbilar så kan man köpte eller privatlesa elbilar och få lägre månadskostnad än för liknande bensinbil.

Pratar vi om bensinbilar i storlek och prestanda som Tesla Y eller S är dessa väldigt ovanliga - av en anledning. Jag kör själv en sådan och det kostar en del. Exempelvis:
Värdeminskning 500 kkr första fem åren
Försäkring 20 kkr per år
Skatt 5 kkr per år
Service 10 kkr
Bränsleförbrukning mellan 0.6 (landsväg) och 1.1 (stad vinter korta körningar)
Däcken är lika stora och dyra som påsen elbil då bilen är snabb och tung

Min slutsats är att nästa gång är elbil bättre och detta är en dinosaurie. Men jag köper begagnat så väntar lite till.
Nu jämförde jag i och för sig en Fiat Tipo med en VW ID4. Dvs två halvdana bilmärken utanför premiumsegmentet. Det är två bilar med likvärdig dragkapacitet och lastkapacitet. Dvs två bilar som kan ta sig an och lösa samma uppgift för såväl persontransport och last. Jag har inte jämfört med någon Tesla, då det antagligen inte är tillåtet i denna tråd. Men gör du gärna en sån jämförelse :D
 
M
P Pin skrev:
Studien visar att helt eldrivna bilar kostade 2,3 gånger så mycket att underhålla efter tre månaders ägande. Efter ett år sjönk den siffran till endast 1,6 gånger dyrare.

Detta handlar väl inte om service? Vem servar bilen efter tre månader? Eller ens innan 12.

Första åren är det garanti för fel.

Service är olja, luftfilter, bromsvätska mm. Mycket utgår på elbilen.
Bromsvätska och luftfilter har du även i en elbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.