1 466 327 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Nej, du började med glesbygd i allmänhet och raljerade över var laddarna finns. Sen gick du in på ett välkänt problem.M Mathias1 skrev:
Så om inte de två första punkterna var relevanta, varför då alls skriva dem?
Jonatan79 skrev:
Varför ska vi släppa det? Är det inte bra att folk blir upplysta om att det är ett problem? Norrland har en relativt stor andel av Sveriges befolkning som inte bör förbises.Jonatan79 skrev:
Ja du, varför ska man alls diskutera något i ett diskussionsforum när inte alla tillåts komma till tals och presentera fakta?Nötegårdsgubben skrev:
Att hålla en trevlig ton i debatten kostar inget. Det är alldeles gratis.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
För dem som inte följer frågan dagligen ser alltså det publika laddnätet ut såhär i Norrland, med och utan långsamladdare, utan bilmärkesbundna laddare (Tesla).
Glest? Absolut, i synnerhet i det föga populerade inlandet.
Glest? Absolut, i synnerhet i det föga populerade inlandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det beror ju på hur man jämför men tror inte det är någon som har två bilar kvar i final när de ska köpa nytt och dessa två är Fiat Tipo och Tesla Y.
Om man jämför småbilar så kan man köpte eller privatlesa elbilar och få lägre månadskostnad än för liknande bensinbil.
Pratar vi om bensinbilar i storlek och prestanda som Tesla Y eller S är dessa väldigt ovanliga - av en anledning. Jag kör själv en sådan och det kostar en del. Exempelvis:
Värdeminskning 500 kkr första fem åren
Försäkring 20 kkr per år
Skatt 5 kkr per år
Service 10 kkr
Bränsleförbrukning mellan 0.6 (landsväg) och 1.1 (stad vinter korta körningar)
Däcken är lika stora och dyra som påsen elbil då bilen är snabb och tung
Min slutsats är att nästa gång är elbil bättre och detta är en dinosaurie. Men jag köper begagnat så väntar lite till.
Om man jämför småbilar så kan man köpte eller privatlesa elbilar och få lägre månadskostnad än för liknande bensinbil.
Pratar vi om bensinbilar i storlek och prestanda som Tesla Y eller S är dessa väldigt ovanliga - av en anledning. Jag kör själv en sådan och det kostar en del. Exempelvis:
Värdeminskning 500 kkr första fem åren
Försäkring 20 kkr per år
Skatt 5 kkr per år
Service 10 kkr
Bränsleförbrukning mellan 0.6 (landsväg) och 1.1 (stad vinter korta körningar)
Däcken är lika stora och dyra som påsen elbil då bilen är snabb och tung
Min slutsats är att nästa gång är elbil bättre och detta är en dinosaurie. Men jag köper begagnat så väntar lite till.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Hur vet du att det inte är något problem?Jonatan79 skrev:
Bara för att tycker det är kul och stanna och ladda.
Jag själv vill stanna så sällan som möjligt och så kort tid som möjligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag ifrågasätter inte någons rätt att komma till tals, jag ifrågasätter hur du förpackar information. För det tycker jag är vilseledande.M Mathias1 skrev:
Finner du det otrevligt att jag säger det så får du väl tycka det.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Suck...Nötegårdsgubben skrev:Det räcker naturligtvis inte eftersom att jag där inte skriver något om laddhybriders rätt att ladda.
Det finns massa saker jag inte tycker om som jag trots det inte tycker borde förbjudas. Jag förstår att skillnaden är svår att ta in för vissa, men jag ser inte det som ett skäl att låta bli att föra lite mer djuplodande resonemang.
Inte ens det du själv har skrivit räcker.
Utan det är jag som sitter och hittar på.
Studien visar att helt eldrivna bilar kostade 2,3 gånger så mycket att underhålla efter tre månaders ägande. Efter ett år sjönk den siffran till endast 1,6 gånger dyrare.M Mathias1 skrev:
Detta handlar väl inte om service? Vem servar bilen efter tre månader? Eller ens innan 12.
Första åren är det garanti för fel.
Service är olja, luftfilter, bromsvätska mm. Mycket utgår på elbilen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Nu jämförde jag i och för sig en Fiat Tipo med en VW ID4. Dvs två halvdana bilmärken utanför premiumsegmentet. Det är två bilar med likvärdig dragkapacitet och lastkapacitet. Dvs två bilar som kan ta sig an och lösa samma uppgift för såväl persontransport och last. Jag har inte jämfört med någon Tesla, då det antagligen inte är tillåtet i denna tråd. Men gör du gärna en sån jämförelseP Pin skrev:Ja det beror ju på hur man jämför men tror inte det är någon som har två bilar kvar i final när de ska köpa nytt och dessa två är Fiat Tipo och Tesla Y.
Om man jämför småbilar så kan man köpte eller privatlesa elbilar och få lägre månadskostnad än för liknande bensinbil.
Pratar vi om bensinbilar i storlek och prestanda som Tesla Y eller S är dessa väldigt ovanliga - av en anledning. Jag kör själv en sådan och det kostar en del. Exempelvis:
Värdeminskning 500 kkr första fem åren
Försäkring 20 kkr per år
Skatt 5 kkr per år
Service 10 kkr
Bränsleförbrukning mellan 0.6 (landsväg) och 1.1 (stad vinter korta körningar)
Däcken är lika stora och dyra som påsen elbil då bilen är snabb och tung
Min slutsats är att nästa gång är elbil bättre och detta är en dinosaurie. Men jag köper begagnat så väntar lite till.
Bromsvätska och luftfilter har du även i en elbil.P Pin skrev:Studien visar att helt eldrivna bilar kostade 2,3 gånger så mycket att underhålla efter tre månaders ägande. Efter ett år sjönk den siffran till endast 1,6 gånger dyrare.
Detta handlar väl inte om service? Vem servar bilen efter tre månader? Eller ens innan 12.
Första åren är det garanti för fel.
Service är olja, luftfilter, bromsvätska mm. Mycket utgår på elbilen.