1 467 712 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 905 inlägg
Jag kör hybrid och nästa bil var tänkt att bli elbil, men sen gick det ju inte få tag på någon... en hybrid med längre räckvidd än den jag har kan jag dock få på ett par månader... dock är vår grundinställning att det blir en elbil, men jag vill inte vänta +12 månader!W witten skrev:
Prova att hoppa över bromsunderhållet på en Tesla. Detta är att be om problem. Alla bilar behöver servas däribland även elbilar.pacman42 skrev:
Specifikt bromsar är en mycket vanlig felkälla på elbilar. Speciellt i vårt klimat.
Många elbilar som blir underkända i bilprovningen pga bromsarna.
Blir man underkänd på bilprovningen så måste man liksom serva hur än Tesla påstår något annat.
Då pratar vi reparationer, inte service. Det är en helt annan sak.M Mathias1 skrev:Prova att hoppa över bromsunderhållet på en Tesla. Detta är att be om problem. Alla bilar behöver servas däribland även elbilar.
Specifikt bromsar är en mycket vanlig felkälla på elbilar. Speciellt i vårt klimat.
Många elbilar som blir underkända i bilprovningen pga bromsarna.
Blir man underkänd på bilprovningen så måste man liksom serva hur än Tesla påstår något annat.
Jag kör hybrid och väljer att sitta kvar på den fram till dess att det finns en vettig elbil till en vettig peng.Onsalakorven skrev:
Är det verkligen så illa nu? Det måste vara en specifik modell du vill ha, för alla märken har väl inte den leveranstiden?Onsalakorven skrev:
Teknikens värld gjorde tidigare en jämförelse avseende servicekostnad på några olika elbilsmodeller. Där framgår tydligt att även elbilar behöver service och vad kostnaden är.pacman42 skrev:
Det Tesla menar är att man ej behöver serva för garantins skull, därmed inte sagt att bilen inte behöver underhållas.
Se länk
Det var just Norrlands inland som problemet gällde i frågan. Inte vare sig Stockholm eller enskilda orter i södra Sverige.Nötegårdsgubben skrev:Fast laddarna är ju inte runt Stureplan, utan väl spridda i (framförallt södra) Sverige. Runt dig (Jönköping) i glesbygd finns det i orter som Tranås, Nässjö, Gnosjö, Vetlanda osv. Och då har jag valt bort att nämna dem som ligger längs de största vägarna.
Tar vi med alla publika laddare finns de överallt. Men snabbladdare behövs inte överallt, dem behövs när man åker långt och behöver ladda längs vägen, och det gör väldigt fpp på utanför europavägarna och en handfull vägar till. Trots det finns det alltså en del snabbladdare även mer avsides.
Att den norrländska glesbygden är ett svårlöst specialfall är välkänt.
Jag klarar av att kolla kvalitén på bromsvätskan, bromsarna och vindrutetorkare/spolarvätska själv. Så jag behöver inte göra service på en elbil.M Mathias1 skrev:Teknikens värld gjorde tidigare en jämförelse avseende servicekostnad på några olika elbilsmodeller. Där framgår tydligt att även elbilar behöver service och vad kostnaden är.
Det Tesla menar är att man ej behöver serva för garantins skull, därmed inte sagt att bilen inte behöver underhållas.
Se länk
På fruns elbil så fick vi med tre års service i priset, det behövde jag inte ens kämpa för att få. Och som sagt, det kostar ju inte dem något. När vi servade den så var hela verkstaden på plats, det var den första elbilen de servade någonsin....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg