P
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
P pmd skrev:
Devalveringar i Sverige post-Bretton Woods:
1976
1977 (två gånger)
1981
1982
1992 blev det rörlig valutakurs för kronan.

[länk]
[länk]
Japp, tror han insett att han hade fel. Nån är stor nog att pudla, andra bara låtsas att det regnar och hoppas alla glömmer
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
jag tolkade det i alla fall som någon form av gräddfil för vinden – och det finns ju sådana tongångar framgent – liksom för stamnätsutbyggnad – men inget(?) finns väl på plats ännu så projekten har nog inte intecknat dessa i sina planer
Vindkraften har väl varit lite gynnad (som Nötegårdsgubben förklarade), men kanske främst indirekt pga att kärnkraft har missgynnats.
i väntan på havsbaserad kraft får man kanske glädjas åt beställningar på sammanlagt ca 900 MW landbaserade vindturbiner till SE3 i år och nästa år (ger kanske 2 TWh på årsbasis), medan till SE4 finns beställningar på endast en tiondel så mycket – men så visade det sig också att Trelleborgspolitikern som inte ville titta på vindkraftverk ville titta på något helt annat i stället
Jag välkomnar all ny elproduktion, så länge den inte dödar alltför många örnar och så länge den inte leder till en kalifornisk situation för elförsörjningen i Sverige.
 
Z Zodde skrev:
Priset uttrycks i ören. 10öre vs 20 öre är inte mycket i ören men ändå 100pct dyrare. Om skillnaden ökar från 10 till 100ören så reagerar folk på ett helt annat sätt…
Men visst ser du skillnaderna i bilden jag bifogade?

Kring 10x mer mellan elområdena.

Här är en ny bild från nyss.
Karta över elnätsflöden i Norden med siffror som visar nettoexport/import av el i MW och pris i euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
De var väl så duktiga på det att det kändes som fler gånger ;)
Nä, du blandar nog ihop det med "Det kändes nästan som en statskupp" – Marita Ulvskog.
;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men visst ser du skillnaderna i bilden jag bifogade?

Kring 10x mer mellan elområdena.

Här är en ny bild från nyss.
[bild]
Jodå, vet inte varför SE3-4 drar full nytta av det blåser mens södra Norge inte påverkas öht.
Kan försöka fråga runt lite…
 
A
P pmd skrev:
Nä, du blandar nog ihop det med "Det kändes nästan som en statskupp" – Marita Ulvskog.
;)
Ah ja den var bättre än Karin söder när de skulle sjunga tillsammans :rofl:
 
Maskintok skrev:
Frankrike?
Ja, om vi från Europa exkluderar Ryssland och dess lydstat så är det väl Frankrike och Storbritannien som båda bygger var sin likadan reaktor som finnarna. Alla tre är kraftigt försenade, delvis pga. ändrade regler under byggenas gång pga. högre säkerhetskrav efter Fukushima. Men den förklaringen räcker näppeligen. Och så finns det ett par roliga byggen i Slovakien. Gamla sovjetbyggen som övergavs på åttiotalet men snart är klara. Sådär 40 år efter plan antar jag.

Annars blir det väl Indien och Sydkorea man får titta på, om vi ska hålla jämförelserna till den fria världen. För något är ju fel med de europeiska byggena, även om även andra sorters storskaliga kraftverk tar tid att bygga.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka europeiska kärnkraftsbyggen finns det i modern tid?
jag har gjort två grafer över "modern tid" – båda publicerade några tusen inlägg tidigare i denna tråd

– driftsatta kärnkraftverk? det finns tre stycken (i Tjeckien och Rumänien) som startades i början på årtusendet, alla tre byggstartades på 80-talet och blev klara något/några decennier senare, lite mer detaljer i inlägg #5620:

Stapeldiagram som visar antalet driftsatta och nedstängda kärnkraftsreaktorer per år i Europa, med kodade färger för respektive land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter dessa tre invigningar har det inte driftsatts ett enda kärnkraftverk i Europa

– sen finns det en handfull under byggnation i Europa och Americas där jag gjorde en grafik som är en i det närmaste komplett förteckning över alla reaktorer under byggnation och deras kostnader, med något undantag; mer detaljer finns i inlägg #5303:

Graf över kärnreaktorer under byggnation i Europa och Amerika, med byggtider och kostnader angivna i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


that's about it – sen finns det kanske ett drygt halvdussin till som är i planeringsfas, företrädesvis i Östeuropa
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ah ja den var bättre än Karin söder när de skulle sjunga tillsammans :rofl:
Det var Birgit Friggebo (& Carl Bildt).

 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Annars blir det väl Indien och Sydkorea man får titta på, om vi ska hålla jämförelserna till den fria världen. För något är ju fel med de europeiska byggena, även om även andra sorters storskaliga kraftverk tar tid att bygga.
jag gjorde en graf och inlägg om Sydkorea in en annan tråd (#556)

Gantt-diagram som visar byggtider och driftstatus för kärnreaktorer i Sydkorea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


byggtiderna i Sydkorea är för all del kortare än i Europa, men även där har det blivit segare på slutet...
 
P
Det tycks finnas en del att lära av Förenade Arabemiraten.
 
B
P pmd skrev:
Det var Birgit Friggebo (& Carl Bildt).
Gillade de svarta läderrockarna som polisen hade! :crysmile:
 
A
P pmd skrev:
Det var Birgit Friggebo (& Carl Bildt).

[media]
Ja ursäkta. så var det.
(y)
lika roligt oavsett :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.