K kortis skrev:
och så skriker de med extremt stora hus om sina elräkningar. Men det är klart varje familjemedlem behöver minst 50 kvm i boyta o lilla gubben dubbelgarage verkstad o snickarverkstad även om han bara byter hjul o kör med sina skruvdragare någon gång om året. Och jag glömde att alla ska väl sitta o skita samtidigt o ha stora garderober som man går in i eller har som kontor
vi har 66m2 per person , gnäller inte det minsta över de 3800 kwh som gått åt i månaden.
Tyvärr har inte alla varsin wc , bara 3 st på 5 pers . Snickarbo har jag med och endast ett litet huslån
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi bor på runt 320 verkar det som (trodde det var mindre, men räknade just). Några hundra kvadrat biyta som vi nyttjar just nu.

Det är dock inte något vi kan påverka, eftersom det är gammal bebyggelse och det vore idioti att riva för att bygga något mindre.

Men det där med "mindre yta är lättare att städa" gäller ju bara om man faktiskt minskar på mängden prylar och möbler man har, vilket inte många gör. Det brukar vara ganska belamrat med saker och svårt att komma åt att städa istället. Snarare att jag upplever våra stora ytor som lätta att städa eftersom det är så gott om utrymme.

Men visst blir det dyrare att tapetsera och fixa stora och många rum jämfört med få och små, men då får man väl låta bli att renovera ytskikten vartannat år.
Det är ju en av plussidorna med att bo mindre, man blir tvungen att rensa ut och leva lite mer minimalistiskt vilket är väldigt skönt.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv testat både att bo stort och litet och trivs bäst i mindre - ni som trivs bäst i stort, vad gör ni med all yta och alla rum? Ungarna hänger ju på sina rum men så fort de närmar sig tonåren behöver de ju typ en säng, en garderob och en dator. Själv är jag aldrig i sovrummet annat än när det är sovdags. Vardagsrum och kök är ju helt klart det som används mest - jobbar jag hemifrån sitter jag alltid i soffan, maken hänger i garaget och jag leker med mitt löpband i vårt lilla hemmagym. Men, jag vet liksom inte ens vad jag saknar för funktioner i mitt lilla hus. Obs, ingen kritik om nån vill tolka det så utan uppriktig nyfikenhet.
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Det är ju en av plussidorna med att bo mindre, man blir tvungen att rensa ut och leva lite mer minimalistiskt vilket är väldigt skönt.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv testat både att bo stort och litet och trivs bäst i mindre - ni som trivs bäst i stort, vad gör ni med all yta och alla rum? Ungarna hänger ju på sina rum men så fort de närmar sig tonåren behöver de ju typ en säng, en garderob och en dator. Själv är jag aldrig i sovrummet annat än när det är sovdags. Vardagsrum och kök är ju helt klart det som används mest - jobbar jag hemifrån sitter jag alltid i soffan, maken hänger i garaget och jag leker med mitt löpband i vårt lilla hemmagym. Men, jag vet liksom inte ens vad jag saknar för funktioner i mitt lilla hus. Obs, ingen kritik om nån vill tolka det så utan uppriktig nyfikenhet.
Samma här, färre prylar och mindre ytor = färre problem och mindre jobb.
 
K kortis skrev:
och så skriker de med extremt stora hus om sina elräkningar. Men det är klart varje familjemedlem behöver minst 50 kvm i boyta o lilla gubben dubbelgarage verkstad o snickarverkstad även om han bara byter hjul o kör med sina skruvdragare någon gång om året. Och jag glömde att alla ska väl sitta o skita samtidigt o ha stora garderober som man går in i eller har som kontor
Man kan inte ha kontoret i en klädkammare, kontoret har man i ett riktigt rum. Det är inte många som går med på att sitta i en fönsterlös skrubb på en ”vanlig” arbetsplats, så varför ska man gå med på det när arbetsplatsen är hemma?

Och vad får dig att tro att det är gubben som behöver hobbyyta? Han använder knappt sina prylar, så de står i prydliga lådor i en hylla. Mina grejer däremot… de behöver fler hyllor och ett eget arbetsbord eller tre, i olika sorters miljöer med tålighet/sannolikhet för olika mängder damm, dräll och vatten. Snickar- och meckaryta behöver vi båda två eftersom vi i stort sett alltid renoverar eller bygger på något :cool:

Sen glömde du gymmet och matkällaren, viktiga saker att ha i ett hus ;)
 
  • Gilla
Skrutten18 och 4 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Det är ju en av plussidorna med att bo mindre, man blir tvungen att rensa ut och leva lite mer minimalistiskt vilket är väldigt skönt.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv testat både att bo stort och litet och trivs bäst i mindre - ni som trivs bäst i stort, vad gör ni med all yta och alla rum? Ungarna hänger ju på sina rum men så fort de närmar sig tonåren behöver de ju typ en säng, en garderob och en dator. Själv är jag aldrig i sovrummet annat än när det är sovdags. Vardagsrum och kök är ju helt klart det som används mest - jobbar jag hemifrån sitter jag alltid i soffan, maken hänger i garaget och jag leker med mitt löpband i vårt lilla hemmagym. Men, jag vet liksom inte ens vad jag saknar för funktioner i mitt lilla hus. Obs, ingen kritik om nån vill tolka det så utan uppriktig nyfikenhet.
jobba hemma har nog ökat för många. jag kan också ta 30 min i soffan på kvällen och snabbt svara på några mail, men när jag jobbar hela dagen, har jag en bra ergonomisk stol, höj och sänkbart bort med 2 skärmar. det är inget jag klämmer in i sovrummet, så arbetsplats behövs i mitt fall. när ungarna kommer hem från skolan jobbar jag fortfarande så kan inte lägga beslag på vardagsrummet även om det skulle vara trevligare ett par timmar på dan. skulle gärna ha ett träningsrum med, iallafall vintertid
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Det är ju en av plussidorna med att bo mindre, man blir tvungen att rensa ut och leva lite mer minimalistiskt vilket är väldigt skönt.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv testat både att bo stort och litet och trivs bäst i mindre - ni som trivs bäst i stort, vad gör ni med all yta och alla rum? Ungarna hänger ju på sina rum men så fort de närmar sig tonåren behöver de ju typ en säng, en garderob och en dator. Själv är jag aldrig i sovrummet annat än när det är sovdags. Vardagsrum och kök är ju helt klart det som används mest - jobbar jag hemifrån sitter jag alltid i soffan, maken hänger i garaget och jag leker med mitt löpband i vårt lilla hemmagym. Men, jag vet liksom inte ens vad jag saknar för funktioner i mitt lilla hus. Obs, ingen kritik om nån vill tolka det så utan uppriktig nyfikenhet.
Det beror ju på vad man har för fritidsintresssen. Ibland önskar jag att jag kunde ha bara ett enda fritidsintresse, men jag funkar inte så och det gör inte min man heller. Jag har framförallt många skapande intressen, och det tar plats. Min hjärna skulle gå i strejk av uttråkning om jag ägnade all min fritid åt att springa på ett löpband (eller ens ägnade mer än tio minuter åt att springa på ett löpband). Ingen kritik, folk är bara väldigt olika :)
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Det är ju en av plussidorna med att bo mindre, man blir tvungen att rensa ut och leva lite mer minimalistiskt vilket är väldigt skönt.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv testat både att bo stort och litet och trivs bäst i mindre - ni som trivs bäst i stort, vad gör ni med all yta och alla rum? Ungarna hänger ju på sina rum men så fort de närmar sig tonåren behöver de ju typ en säng, en garderob och en dator. Själv är jag aldrig i sovrummet annat än när det är sovdags. Vardagsrum och kök är ju helt klart det som används mest - jobbar jag hemifrån sitter jag alltid i soffan, maken hänger i garaget och jag leker med mitt löpband i vårt lilla hemmagym. Men, jag vet liksom inte ens vad jag saknar för funktioner i mitt lilla hus. Obs, ingen kritik om nån vill tolka det så utan uppriktig nyfikenhet.
Om du har ett eget hemmagym tycker jag inte det är så minimalistiskt.

Men visst är den yngre generationen huvudsakligen i ”molnet” och behöver mest telefon, platta eller dator. Själv har jag ett ”arv” med 10 meter bokhylla golv till tak med böcker, 500+ LP, lika många CD, kasettband, rullband:love:, DVD, BD. VHS samlingen har jag lyckats slänga. Och så apparater att spela upp allt på. :cool:

Konst på väggarna, lite fritt på golven, matsalsbord 110 x 300 cm. Fyra stora soffor. Kontor med stort skrivbord. Gästrum. Bastu. Garage med plats för 5+ meter bil och många cyklar. Mer än ett vardagsrum så man har ett skönt rum som inte är förpestat av TV och spel.

Men jag har bott på 19m2 i flera år och det gick också bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
85kvadrat boyta + 55 biyta.
2 vuxna och 4 barn (2-13år)
1 liten toa och dusch i källaren.
Trångt,mysigt och billigt.
Går ner i arbetstid för att vara med barnen och frun är också hemma. Dom är bara små en gång.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
I Vänsterpartiets valplattform, som debatteras på kongressen under lördagen, står det att partiet vill höja skatten på mångmiljonarv, lyxvillor och stora aktievinster som man inte ens behöver jobba för – men inte för vanliga löntagare.

Undrar hur lyxvilla definieras. Kvadratmeter, pris, spanad, biljardrum, torn, punschveranda, mexitegel, tvåbilsgarage, hemautomation, solceller, pool, eller vilket attribut är lyx?


Nåja inte för att detta kommer att hända på riktigt.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
I Vänsterpartiets valplattform, som debatteras på kongressen under lördagen, står det att partiet vill höja skatten på mångmiljonarv, lyxvillor och stora aktievinster som man inte ens behöver jobba för – men inte för vanliga löntagare.

Undrar hur lyxvilla definieras. Kvadratmeter, pris, spanad, biljardrum, torn, punschveranda, mexitegel, tvåbilsgarage, hemautomation, solceller, pool, eller vilket attribut är lyx?


Nåja inte för att detta kommer att hända på riktigt.
Hemmakontor hemmabio hemmagym hemmaspa hemkörd mat distansundervisning dreja i garaget ja snart ses vi bara digitalt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
I Vänsterpartiets valplattform, som debatteras på kongressen under lördagen, står det att partiet vill höja skatten på mångmiljonarv, lyxvillor och stora aktievinster som man inte ens behöver jobba för – men inte för vanliga löntagare.

Undrar hur lyxvilla definieras. Kvadratmeter, pris, spanad, biljardrum, torn, punschveranda, mexitegel, tvåbilsgarage, hemautomation, solceller, pool, eller vilket attribut är lyx?


Nåja inte för att detta kommer att hända på riktigt.
Ja, fyfan, hoppas inte de får många mandat
Då hoppas jag många företagare inkl. jag sticker utomlands.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det beror ju på vad man har för fritidsintresssen. Ibland önskar jag att jag kunde ha bara ett enda fritidsintresse, men jag funkar inte så och det gör inte min man heller. Jag har framförallt många skapande intressen, och det tar plats. Min hjärna skulle gå i strejk av uttråkning om jag ägnade all min fritid åt att springa på ett löpband (eller ens ägnade mer än tio minuter åt att springa på ett löpband). Ingen kritik, folk är bara väldigt olika :)
Spela golf inomhus? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Ja, fyfan, hoppas inte de får många mandat
Då hoppas jag många företagare inkl. jag sticker utomlands.
Hur många företag skulle överleva om decflyttade utomlands, och varför gör de det inte nu med dessa förskräckliga skatter? Kan det vara för de faciliteter som är följden av skatterna?
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är väl rimligt med en kvadratmeterskatt på boytan. Skulle reglera detta effektivt.
Vad är syftet med att reglera?
Det kostar ju mer att bygga och underhålla ett större hus, varför öka på det mer?

Är det av miljöskäl bör man i så fall om man gillar att beskatta lägga det på energiåtgång/m2 eller liknande.
 
tensiden tensiden skrev:
Vad är syftet med att reglera?
Det kostar ju mer att bygga och underhålla ett större hus, varför öka på det mer?

Är det av miljöskäl bör man i så fall om man gillar att beskatta lägga det på energiåtgång/m2 eller liknande.
Du svarar lite på det själv "det kostar ju me att bygga och underhålla".

Mer av jordens resurser går åt, därav rimligt.

Jämför man energianvändningen för ett stort respektive mindre hus av samma årgång och typ är resursutnyttjandet även större här.

Jag ser hellre en sådan skatt än tex kilometerskatt på elbilar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.