Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[länk]

Kompatibel med befintlig golvgivare.

Bör funka alltså. Så när du tänkt byta, känn försiktigt på givaren först så du ser om den verkar sitta löst och fint. Vid minsta tvekan, testa att använda befintliga givaren. Går det inte så får du ju riva ut den gamla och peta i den nya.
Du har rätt kan vara svårt att peta in den i röret
 
Det enklaste är att du mäter resistansen på givaren vid en given temperatur och sen ställer in din nya termostat efter det. De flesta termostater är designade som utbytestermostater och kan hantera en mängd olika givare för att man ska slippa byta ut givaren med kabel.

Jag bytte ut min T2Floortemp för ca 20 år sen till en Devireg 550. Jag behövde inte byta ut befintlig givare vid det tillfället.
 
100kΩ i givaren till t2 floortemp. Vad ska jag välja i nya termostaten då
 
  • Gammal och ny termostatmodell för golvvärme med 100kΩ givarmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hampus55 skrev:
Den gamla termostaten heter T2 floortemp undrar vad det är för givarekabel till den
Obs
Endast behöriga elektriker får byta fast installation!!
Gör du fel kan de bli strömförande i dusch om fel på golvärmen, man mäter givaren som är befintlig i ohm och mäter golvets temperatur så vet man vad det är för givare och om den kan programmeras in Med ny anpassad termostat! Men ta hjälp av proffs alltid!
 
B Beje.B skrev:
Obs
Endast behöriga elektriker får byta fast installation!!
Gör du fel kan de bli strömförande i dusch om fel på golvärmen, man mäter givaren som är befintlig i ohm och mäter golvets temperatur så vet man vad det är för givare och om den kan programmeras in Med ny anpassad termostat! Men ta hjälp av proffs alltid!
JASSÅ?
Har elsäkerhetsverket fel då?

Skärmdump från Elsäkerhetsverkets hemsida med regler för badrum och termostatinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/termostat/badrum
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
JASSÅ?
Har elsäkerhetsverket fel då?

[bild]
[länk]
Det är en nyinstallation då du inte byter till en likadan krävs behörighet då
 
B Beje.B skrev:
Det är en nyinstallation då du inte byter till en likadan krävs behörighet då
NEJ!, det behöver inte vara ett byte till en exakt lika dan, det är FUNKTIONEN som gäller.

Får man byta ojordade schukouttag till eurouttag?
Får man byta jordade schukouttag till eurouttag?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ!, det behöver inte vara ett byte till en exakt lika dan, det är FUNKTIONEN som gäller.

Får man byta ojordade schukouttag till eurouttag?
Får man byta jordade schukouttag till eurouttag?
Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.
 
B Beje.B skrev:
Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.
Jag frågade aldrig om byte från ojordat till jordat!
I vilka miljöer får detta eurouttag bytas till?
Vit, utanpåliggande enkel eluttagskåpa på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I rum med ojordade uttag?
I rum med jordade uttag?

Du svarade inte på någon av mina två frågor.

Här kommer lite fler frågor;
Får man som lekman byta mellan (givetvis ojordat mot ojordat eller jordat mot jordat):

* Infällt envägsuttag <-> infällt tvåvägsuttag?

* Utanpåliggande envägsuttag <-> utanpåliggande tvåvägsuttag?

* Infällt en-/tvåvägsuttag <-> utanpåliggande fyrvägsuttag?

* Infällt lamputtag <-> infällt schukouttag?

* Jordad D-formade lamputtag -> DCL-uttag?

* CEE-416 <-> CEE-416 med inbyggt schukouttag?

* CEE-416 -> CEE-416 blockerat uttag?


Får man som lekman byta från trepolig Semko17 till CEE-316 om det är avsäkrat med max 16A? (Att CEE-316 inte är lämpligt uttag i hemmamiljö är en annan fråga.)


Får man som lekman byta från fyrpolig Semko17 till CEE-416 om det är avsäkrat med max 16A? (Under förutsättning att inte uttaget har fulnolla.)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag frågade aldrig om byte från ojordat till jordat!
I vilka miljöer får detta eurouttag bytas till?
[bild]
I rum med ojordade uttag? Bara i ojordade rum, man får inte blanda jordat ojordat uttag i samma rum
I rum med jordade uttag? Nej!

Du svarade inte på någon av mina två frågor.

Här kommer lite fler frågor;
Får man som lekman byta mellan (givetvis ojordat mot ojordat eller jordat mot jordat):

* Infällt envägsuttag <-> infällt tvåvägsuttag?ja!

* Utanpåliggande envägsuttag <-> utanpåliggande tvåvägsuttag?Ja!

* Infällt en-/tvåvägsuttag <-> utanpåliggande fyrvägsuttag?nej det får du nog inte

* Infällt lamputtag <-> infällt schukouttag?ja!

* Jordad D-formade lamputtag -> DCL-uttag?ja!

* CEE-416 <-> CEE-416 med inbyggt schukouttag?om nolla finns så borde de vara ok och man har nödvändig kännedom såklart

* CEE-416 -> CEE-416 blockerat uttag?ja


Får man som lekman byta från trepolig Semko17 till CEE-316 om det är avsäkrat med max 16A? Ja det tror jag men du behöver nog byta kabeln så du får med nollan också annars risk nån kopplar in och eldar upp dd mesta pga avsaknad nolla och 3 poligt uttag har ingen nolla i sig så där behövs de dras fram av elektriker(Att CEE-316 inte är lämpligt uttag i hemmamiljö är en annan fråga.)


Får man som lekman byta från fyrpolig Semko17 till CEE-416 om det är avsäkrat med max 16A? (Under förutsättning att inte uttaget har fulnolla.)
ja
 
B Beje.B skrev:
I vilka miljöer får detta eurouttag bytas till?
Visa bilaga 587320
I rum med ojordade uttag? Bara i ojordade rum, man får inte blanda jordat ojordat uttag i samma rum
I rum med jordade uttag? Nej
Är detta uttag lagligt?
Enkel vit 4-vägs eurouttag utan jordkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ja, varför får man då inte blanda 4-vägs eurouttaget och jordade uttag i samma rum?

Edit: rättstavning.
 
Redigerat:
B Beje.B skrev:
* Infällt en-/tvåvägsuttag <-> utanpåliggande fyrvägsuttag?nej det får du nog inte
Varför inte?
 
B Beje.B skrev:
* CEE-416 <-> CEE-416 med inbyggt schukouttag?om nolla finns så borde de vara ok och man har nödvändig kännedom såklart
Vaddå ”om nollan finns”? Nollan ska ALLTID finnas i ett CEE-416 uttag, om inte nollan finns så är inte uttaget rätt installerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.