Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så stämning för skadad björk m.m , skadestånd ?
Vad är ditt råd?? Jag ska inte ha det minsta besvär för skador som dom åsamkat!!
 
A
vi tar en liten paus här.

TS har alltså en jurist som vän som kollar på ärendet, ja jo det blir nog bra.

Detta kommer att tas på en ansvarsförsäkring oavsett.. Och då betalar företaget en självrisk.. Så är det över..
björken kommer inte värderas högre än max 1000 kr.. Och detta är generöst.. Då det är ved värdet... Vilket är högre än industri värde..runt 150 kr kanske från industri..
samt förtidig avverkning.. Så vi säger 1000 kr även där..

Vad det gäller stenarna så är intrånget och stenarna en annan fråga..

oavsett vad du begär så måste du få detta på papper.
Och helst veta vilket försäkringsbolag som. de har..
ibland så kan ett samtal dit lösa allt..

försäkringsbolagen betalar inte bara ut pang utan detta kan ta ett rejält tag..

Jag som jobbar med dessa bolag som kunder till bönder.. vet att 6 månader inte är ovanligt.. har en slåtterkross som det gått 14 månader och ännu inga pengar...
Så var beredd på segdragna processer...

Jag hade valt en skotare eller traktor grävare på byn.. Och sedan en fällare eller gjort jobbet självt.. Sedan krävt ca 5000 kr av bolaget...

Hoppas det löser sig.. det gör det alltid..
Men tråkigt är det..
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Har du försökt få bolaget att ordna till det? Om dom vägrar så skulle iaf inte jag gå till tingsrätten, för mycket jobb för ingenting. Du har inte lidit någon ekonomisk skada så ibland är det bättre för hälsan att bita ihop och gå vidare.,,,
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi tar en liten paus här.

TS har alltså en jurist som vän som kollar på ärendet, ja jo det blir nog bra.

Detta kommer att tas på en ansvarsförsäkring oavsett.. Och då betalar företaget en självrisk.. Så är det över..
björken kommer inte värderas högre än max 1000 kr.. Och detta är generöst.. Då det är ved värdet... Vilket är högre än industri värde..runt 150 kr kanske från industri..
samt förtidig avverkning.. Så vi säger 1000 kr även där..

Vad det gäller stenarna så är intrånget och stenarna en annan fråga..

oavsett vad du begär så måste du få detta på papper.
Och helst veta vilket försäkringsbolag som. de har..
ibland så kan ett samtal dit lösa allt..

försäkringsbolagen betalar inte bara ut pang utan detta kan ta ett rejält tag..

Jag som jobbar med dessa bolag som kunder till bönder.. vet att 6 månader inte är ovanligt.. har en slåtterkross som det gått 14 månader och ännu inga pengar...
Så var beredd på segdragna processer...

Jag hade valt en skotare eller traktor grävare på byn.. Och sedan en fällare eller gjort jobbet självt.. Sedan krävt ca 5000 kr av bolaget...

Hoppas det löser sig.. det gör det alltid..
Men tråkigt är det..
Sista inlägg, Som jag sagt tidigare är inte vad björken är värd problemet, det är att företaget OLOVLIGEN gått in och åsamkat skada (jag var ej hemma) och inte heller meddelat mig vad de gjort. Hade varit i ett helt annat läge om de bett om lov, då hade jag varit närvarande. Värdet för björken inkluderar skadeståndsanspråk till största delen. Min vän till jurist har mycket stort hopp att vi får skadestånd då de i mejl medgett fel samt att jag har bildbevis och grannar till vittnen !! SLUT
 
A
K Kjell Bertilsson skrev:
Sista inlägg, Som jag sagt tidigare är inte vad björken är värd problemet, det är att företaget OLOVLIGEN gått in och åsamkat skada (jag var ej hemma) och inte heller meddelat mig vad de gjort. Hade varit i ett helt annat läge om de bett om lov, då hade jag varit närvarande. Värdet för björken inkluderar skadeståndsanspråk till största delen. Min vän till jurist har mycket stort hopp att vi får skadestånd då de i mejl medgett fel samt att jag har bildbevis och grannar till vittnen !! SLUT
som sagt är du nöjd så är det bra..
Men då förstår jag inte riktigt varför frågan ställs här?
bekräftelse på att du har rätt eller oro på att du har fel?

som skrivet, jag hoppas och är övertygad om att detta löser sig oavsett..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Björken står vid en väg??
Var har dom lagt fibern? Utmed vägen?
Om det är en samfällighet eller liknande så kan det vara som så att det är samfälligheten som gett tillstånd att lägga fibern utmed vägen. I så fall kan dom gräva i diket / slänten utmed vägen.

Angående stenarna, varför kan dom inte ligga kvar? Ser ut som att dom lagt dom där det redan funnits stenar sedan tidigare.?
Men om du anser att dom skall bort, säg till bolaget att dom skall fixa bort dom.
eller begär 1000- 2500 så att du kan anlita någon som kan flytta på stenarna åt dig.

Angående trädet, det ser ut som att det står väldigt nära vägen? i så fall så skall det ju egentligen inte vara där alls, skall definitivt inte planteras ett nytt träd där för att ersätta det skadade.
Begär att bolaget tar ner trädet och kapa upp det till ved till dig?
Eller begär 1000- 2500 så att du kan anlita någon som gör det åt dig.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Hej då! Good riddance.
Snurrigare inlägg från TS får man nästan leta efter :cool:
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
K Kjell Bertilsson skrev:
Sista inlägg, Som jag sagt tidigare är inte vad björken är värd problemet, det är att företaget OLOVLIGEN gått in och åsamkat skada (jag var ej hemma) och inte heller meddelat mig vad de gjort. Hade varit i ett helt annat läge om de bett om lov, då hade jag varit närvarande. Värdet för björken inkluderar skadeståndsanspråk till största delen. Min vän till jurist har mycket stort hopp att vi får skadestånd då de i mejl medgett fel samt att jag har bildbevis och grannar till vittnen !! SLUT
Se det som om nån skulle råka köra på din parkerade bil?
Hur ska dom straffas för din skada?
Fängelse? Döden? Eller får du lida förlusten och ta det försäkringsbolaget erbjuder?

Visst är det ”surt” när skador händer och visst borde dom frågat dig, men som tidigare sagts kanske dom som utförde jobbet trodde dom var på rätt ställe där dom hade lov att göra jobbet?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
som sagt är du nöjd så är det bra..
Men då förstår jag inte riktigt varför frågan ställs här?
bekräftelse på att du har rätt eller oro på att du har fel?

som skrivet, jag hoppas och är övertygad om att detta löser sig oavsett..
Trodde jag skulle träffa på nån med liknande erfarenhet och få hjälp med skadeståndsanspråk etc men då förstår jag att detta är helt fel forum, ber om ursäkt !!
 
A
K Kjell Bertilsson skrev:
Trodde jag skulle träffa på nån med liknande erfarenhet och få hjälp med skadeståndsanspråk etc men då förstår jag att detta är helt fel forum, ber om ursäkt !!
Nja den biten kan jag förstå.
Och det går säkert att reda ut mer ingående.
Men då måste samtidigt mer information ges i ärendet för de som är villiga att hjälpa..
 
B
Du har fått flera svar kring värdet på det skadade trädet, och lösningsförslag på stenarna.

Man får inga enorma ersättningar, och intrånget kan mycket väl vara en stressad underentreprenör som gjort ett misstag, tolkat en karta fel eller så. Det känns som du rar det som en personlig kränkning.

Jag skulle nog också äskat nån tusenlapp eller två för trädet, och krävt att de ordnade så att någon tog bort stenarna (om de besvärar dig).
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja den biten kan jag förstå.
Och det går säkert att reda ut mer ingående.
Men då måste samtidigt mer information ges i ärendet för de som är villiga att hjälpa..
Jag började helt fel, förklarade för dåligt. Företaget har klagomål från många andra, var på helsida i lokalpress då de grävde på fel tomt mm. Det är inte mitt fel att företaget tar in amatörer som anställda och får jobben pga rekordlägst anbud. Tänker inte acceptera att de gör skada på min fastighet! Ber om ursäkt igen, detta är ju fel forum för sånt här! Kollade inte tillräckligt vad som tas upp här! Ska inte besvära sidan något mer! Det ska ordna sig till min belåtenhet tror jag! HejDå
 
K Kjell Bertilsson skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Ett företag som gräver för fiber har utan mitt tillstånd varit inne på min tomt och skadat en björk, bilder bifogas) Hur mycket ska jag yrka på ersättning (återanskaffningskostnad +olaga intrång) ??
Företaget har även dumpat ca 5 stora stenar på tomten! Vad ska jag begära i ersättning för detta Har ca 2 mil till avfallshantering av dessa och jag måste hyra traktor med lyft och stor vagn? [bild]
För att få klarhet i detta med skadestånd för trädet...vem äger vägen som syns på bilderna?

Beroende på det är det inte alls säkert att du äger trädet
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A
K Kjell Bertilsson skrev:
Jag började helt fel, förklarade för dåligt. Företaget har klagomål från många andra, var på helsida i lokalpress då de grävde på fel tomt mm. Det är inte mitt fel att företaget tar in amatörer som anställda och får jobben pga rekordlägst anbud. Tänker inte acceptera att de gör skada på min fastighet! Ber om ursäkt igen, detta är ju fel forum för sånt här! Kollade inte tillräckligt vad som tas upp här! Ska inte besvära sidan något mer! Det ska ordna sig till min belåtenhet tror jag! HejDå
känns som om du vill fly diskussionen..
Varför då?
förklara gärna mer om vägen, trädet, firman. mm..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
För att få klarhet i detta med skadestånd för trädet...vem äger vägen som syns på bilderna?

Beroende på det är det inte alls säkert att du äger trädet
Enligt vägsamfälligheten äger jag trädet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.