Har bytt manometer klocka på expansionskärlet.
Hur ska jag göra för att få rätt luft tryck där.
Är det på kärlet klocka eller luft påfyllarens klocka jag ska kolla på.
Sen ska jag fylla på vatten i systemet men kanske lite?
Har 2st ackumulatortankar (om det spelar roll)
Är ett hus. Källare och 2 våningar.
Tacksam för alla svar
 
Eftersom du har en ny manometer så kanske du tappat ur en del och trycket visar noll. Är allt annat ok så fyller du bara på till 1 bar som idag när det är minusgrader båda ska visa lika när pumparna står stil , sen kan det variera lite hit eller dit beroende på placering av manometrarna.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom du har en ny manometer så kanske du tappat ur en del och trycket visar noll. Är allt annat ok så fyller du bara på till 1 bar som idag när det är minusgrader båda ska visa lika när pumparna står stil , sen kan det variera lite hit eller dit beroende på placering av manometrarna.

Ska jag fylla 1bar luft innan jag fyller på vatten.
Ska den äkerhetsventilen under kärlet vara öppen när jag pumpar i luft?
Är det manometern jag ska kolla trycket på. Och inte själva luft påfyllarens mätare?
 
Du ska ha ca 0,6 bar som lufttrck i kärlet och då ska det vara tomt på vatten, kärlet fylls på med luft med en pump/kompressor. Det sitter som en bilventil , kanske under ett plastlock. Stiger trycket på manometern när du fyller luft, får du släppa ut mer vatten, fortsätta ända tills trycket är ca 0,6 bar i kärlet och manometern står på noll och Sen fyller du på till ca 1,0 bar och är klar
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska ha ca 0,6 bar som lufttrck i kärlet och då ska det vara tomt på vatten, kärlet fylls på med luft med en pump/kompressor. Det sitter som en bilventil , kanske under ett plastlock. Stiger trycket på manometern när du fyller luft, får du släppa ut mer vatten, fortsätta ända tills trycket är ca 0,6 bar i kärlet och manometern står på noll och Sen fyller du på till ca 1,0 bar och är klar

Stort tack för svar!

Tömmer jag ut vatten från kärlet under på den övertryck ventilen då? Kommer det inte in nytt vatten hela tiden i kärlet?
Är inte så insatt i detta
 
Inne i kärlet finns en luftblåsa, typ en ballong. Det är den som ska blåsas upp till rätt tryck när du pumpar. Så det finns inte vatten i hela kärlet.
 
G grushögen skrev:
Stort tack för svar!

Tömmer jag ut vatten från kärlet under på den övertryck ventilen då? Kommer det inte in nytt vatten hela tiden i kärlet?
Är inte så insatt i detta
NJa , det finns säkert en ventil/kran för att tömma ut vattnet, den använder du, börja med att stänga av elen till anläggningen, visar då manometern tex 1,0 bar så tappar du ur till noll. Fyller på kärlet med luft ( det är på din luftpunmp som det ska vara 0,6, ) har då manometern stigit med , så ut med mer vatten och pumpa igen. Ända tills du hanar i ett läge med 0,6 bar på pumpmanometern och noll på värmemanometern, då är det klart att fyll på vatten tills manometern visar ca 1 bar. Senare nu mot sommaren kommer trycket minska ända ner kanske till 0,5 bar, men bry dig inte, normalt, FYLL inte på mer vatten , till nästa eldningssäsong kommer trycket att öka igen . även det normalt.
 
G grushögen skrev:
Har bytt manometer klocka på expansionskärlet.
Hur ska jag göra för att få rätt luft tryck där.
Är det på kärlet klocka eller luft påfyllarens klocka jag ska kolla på.
Sen ska jag fylla på vatten i systemet men kanske lite?
Har 2st ackumulatortankar (om det spelar roll)
Är ett hus. Källare och 2 våningar.
Tacksam för alla svar

Fylde på 0.6 luft på luftmätaren. Tappade ut vatten så det var noll på expansionskärlet mätare innan jag pumpade. Sen fylle jag på vatten till 1kg på expansionskärlet mätare.

Ser ut så här nu på pannans mätare och expansionskärlets mätare. (se bild)
Har jag öst på för mkt vatten? Övre bilden visar en tryckmätare med temperaturskala, nedre bilden en expansionskärlets tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med det trycket på 1 bar styvt så bor du nog inte i ett höghus., du har nog ett rött kärl sittande någonstans i pannrummet.. När du fyller så kommer det i skvallerrör , det kommer nog från en säkerhetsventil och börjar skvätta vid 1,5 bars tryck. Foto på hela ditt kärl är bra.
 
J jonaserik skrev:
Med det trycket på 1 bar styvt så bor du nog inte i ett höghus., du har nog ett rött kärl sittande någonstans i pannrummet.. När du fyller så kommer det i skvallerrör , det kommer nog från en säkerhetsventil och börjar skvätta vid 1,5 bars tryck. Foto på hela ditt kärl är bra.
Är detta kärlet mätaren sitter på Röd expansionskärl med mätare och rör i ett hörn av ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp och en manometer sitter nertill och du har en pyts under. Sitter nog en säk där med som droppar . Knacka på kärlets överdel från ca mitten och uppåt, då ska det liksom eka i det, ( ska vara luft i den delen ) nedanför ska det li liksom stumt ljud och där är det vatten. Börja med det och kom tillbaka.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp och en manometer sitter nertill och du har en pyts under. Sitter nog en säk där med som droppar . Knacka på kärlets överdel från ca mitten och uppåt, då ska det liksom eka i det, ( ska vara luft i den delen ) nedanför ska det li liksom stumt ljud och där är det vatten. Börja med det och kom tillbaka.
Detta är väll expansionskärlet? Är detta jag fyllt med luft.
Ja, jag är som du sa ekar övre delen och stumt nedre.
 
Panna
G grushögen skrev:
Detta är väll expansionskärlet? Är detta jag fyllt med luft.
Ja, jag är som du sa ekar övre delen och stumt nedre.
Pannan är nu 90°
Mätaren på kärlet är 1,4 bar
 
Du har ett stort kärl, så antar att du har tank/ar på ca 2 m3 eller större. Har du tryck i luft när kärlet varit tomt på vatten och till ca 0,5 -0,6 bar. Kärlet ska vara tomt på vatten då . Sen fylls det på upp till ca 1,0 bar Att inte fylla till 1,5 bar är för att måste finnas lite plats för för mera tryck , då vattnet ökar i volym med temperaturen.. Om tex tank/ar har en temp på ca 40 C så sjunker trycket, kan gå ner till 0,7 bar och när du eldar full tank 85-90 C så kan det gå upp till över 1,5 bar och säken börja pinka, bry dig inte fullt normalt.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.