Bernieberg Bernieberg skrev:
Du har som sagt skrivit byte av termostat i ämnet och det kunde vara så att du bara fått termostaten i blandaren bytt istället för hela.

Vet inte vad du vill tillföra med alla länkar. Du har fått en väl specificerad faktura. Hur tycker du själv den borde vara utformad? Kom ihåg att du betalar även för upprättande av fakturan så det behöver vara lite balans i det arbetet också.

Som sagt så får man avtala om ROT och du tycks inte ha tagit upp det, bara tagit det för givet. Det är inte alltid köparen har rätt till ROT och att konsekvent räkna med det i varje faktura man skickar ut skulle säkert ställa till med en del problem för rörisen.

Jag anlitar ytterst sällan hantverkare själv, är ytterst upprörd över stora delar av branschen med ockermodeller på material, snedvridna auktorisationer och alltför många skojare. Men i detta fallet tyckte jag verkligen allt såg rimligt ut. Som sagt kanske inte ett klipp men det är ju ingen rättighet att göra precis varje gång man köper något.

Om du ”undanbeder dig påförande av skuld” vore det bättre att skriva ned dina synpunkter på ett papper och lägga i skrivbordslådan istället. På forumet får du räkna med att bli bemött.

Vissa tycks ha lite för mycket tid till att "hacka ner" på andra människor och vara allmänt spydiga och dryga
De som svarat i tråden tidigare har betett sig uppfostrat.
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Vissa tycks ha lite för mycket tid till att "hacka ner" på andra människor och vara allmänt spydiga och dryga
De som svarat i tråden tidigare har betett sig uppfostrat.
Tyckte jag svarade sakligt på det mesta men svaren kanske inte passade dig. I sista stycket hade jag kanske en onödigt dryg ton, ber om ursäkt för det, men ville bemöta att du tycks ha en ganska onyanserad bild av ditt problem.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Tycker ditt inlägg var både sakligt och välbalanserat. TS egen nivå lämnar ju för övrigt en del att önska om man skall göra en jämförelse
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker faktiskt fakturan är tydlig.
FMM är en tillverkare av blandare (och en massa andra saker). Visst hade man kanske kunnat lägga till "blandare" i texten på fakturan, men det måste absolut finnas med information vilken blandare som monterats, annars blir det ännu mer fel.
Samma sak med halvkopplingarna. Vet man inte vad det är så är det kanske lite otydligt, men jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det tydligare om folk inte vet vad det är.

Restid måste man betala för, det är rätt rimligt faktiskt, så den delen är inte konstig, liksom ersättningen för bilen.

ROT-avdrag är inte alls självklart. Vissa företag vill inte nyttja det alls, andra gör det om man frågar om det och sen finns det företag som frågar om det. Några företag läger också på en avgift för att hantera ROT-avdraget. Om ingen diskussion alls förs in det så blir det väldigt märkligt om de lägger in ROT-avdrag. Det kanske inte kunden vill eller kan få. Jag tycker såklart att det är bra om företaget frågar, men det är inte så märkligt heller.

Det jag tycker är märkligt är att man lägger övertid, och den delen kan de kanske stryka om du kontaktar de. Samtidigt kan du fråga om ROT-avdrag. Övertid förväntar jag mig inte om det inte är akut (och då kallar jag det snarare jour- eller akutjobb). Om de inte hinner inom 5 dagar (vilket jag tolkar det som att det var den tid TS ville ha det fixat) utan att ta till övertid bör man meddela detta.

I det stora hela tycker jag nog ändå fakturan ser rätt ok ut.

För tydlighetens skulle är jag inte i branschen, jag jobbar med IT, så jag är inte partisk.
 
  • Gilla
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
När man som PRIVATPERSON beställer något man inte har så stor kännedom om FÖRVÄNTAR man sig utförlig information. Särskilt från ett företag som är seriöst. De skall kunna detta !
INTE att få en faktura med för en privatperson helt oförståeliga beteckningar. Vad har jag köpt helt enkelt.

En duschblandare är en produkt som blandar varmt och kallt vatten till önskad temperatur och håller denna temperatur där En Termostat är en reglerteknisk apparatur som ska hålla en nästan konstant temperatur i en ordning. Vad är skillnaden ?

Kvittolagen vilken även torde vara tillämplig när det gäller fakturor och ävenså konsumentköp- resp konsumenttjänstlagen

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

ROT-avdrag etc. torde vara så allmänt vedertaget idag för privatpersoner att seriösa företag som säljer tjänster till privatpersoner redovisar detta.

UNDANBEDER mig ytterligare påförande av skuld etc.
Vi påför ingen skuld bara hur vi uppfattar din situation där du har klara brister i hur du gjort beställning och även saknar kunskap utifrån bl.a. fakturas utförande och hur man hanterar ROT.
Lycka till i fortsättning och hoppas att du lär dig något av våra noteringar.
PS! du skrev termostat och det innehåller en duschblandare, kan faktiskt också bytas men så var inte fallet hos dig utan byte av hela blandaren DS! ;)
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi påför ingen skuld bara hur vi uppfattar din situation där du har klara brister i hur du gjort beställning och även saknar kunskap utifrån bl.a. fakturas utförande och hur man hanterar ROT.
Lycka till i fortsättning och hoppas att du lär dig något av våra noteringar.
PS! du skrev termostat och det innehåller en duschblandare, kan faktiskt också bytas men så var inte fallet hos dig utan byte av hela blandaren DS! ;)

Jo, att påstå att någon har "klara brister i hur någon har gjort en beställning".. ÄR att påföra skuld och att göra sig billiga poänger på saken
DU vet INTE någonting om bakgrund etc. eller hur exv. JAG gjort beställningen.

Eller skall man som privatperson veta "allt" inom ett främmande område ?

Jag beter mig INTE så mot dem som inte kan saker och ting inom mina områden
Men tyvärr har som skrivit vissa primitiva "behov" av att hacka ner på andra och bygga på.. Ja, sitt eget dåliga självförtroende
 
Kan du beskriva hur du tycker allt borde ha hanterats?
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Att sedan fakturan var helt .. "kaiko" utan att följa de regler och normer som finns gjorde mig bara ännu mer gramse ..
Jag tycker tvärtom att fakturan är väldigt tydlig. Pris på såväl material som arbete är rimligt även om du naturligtvis själv kunnat köpa blandaren avsevärt billigare på ett byggvaruhus. Varför de specificerar arbetstiden som "övertid" skulle jag möjligen fråga om. Möjligt att de tolkar "tid över inom 5 dagar" som att det är brådskande för inom fem dagar är en väldigt kort tid vid upphandling av hantverkartjänster. Och varför tycker du att de skulle hantera ROT om ni inte avtalat om det?

En snabb googling tyder på att det är detta du fått installerat. Stämmer inte det? Vad saknar du rent konkret på Fakturan?

Bild på FM Mattsson 9000E kran med produktinformation och pris på en webbshopsida.

En bild av en halvkoppling TA 319, FPL för VVS-arbete, visas bredvid produktinformation på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kan du beskriva hur du tycker allt borde ha hanterats?

* Specificering av komponenter i klartext. INTE i någon form av interna typbeteckningar

* Specificering av ROT-underlag. Finns det öht någon privatperson som INTE använder sig av ROT idag ?

* Total arbetstid varav vilken del som är spilltid / restid etc. Själv kan jag INTE debitera full arbetstid vid restid / spilltid utan där är det ett betydligt lägre belopp.

* Det är stor skillnad vid fakturering av privatpersoner vs juridiska dito

* Jag har upphandlat hantverkartjänster tidigare och vet hur exv. en riktig faktura skall se ut.
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Specificering av komponenter i klartext. INTE i någon form av interna typbeteckningar
Kan det vara mer klartext än "Byte duschblandare Kyrkonäs stugby"? Den enda "dyra prylen" på fakturan är "FMM 9000E 40C/C DU. TERM FKRINL. NED/UTL. NED FKR" och det är väl tämligen uppenbart att det är själva duschblandaren?

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Specificering av ROT-underlag. Finns det öht någon privatperson som INTE använder sig av ROT idag ?
Ja alla de som av någon anledning inte kan eller vill nyttja ROT. Varför avtalade du inte om ROT-hantering om du önskade det? Rörmokaren är knappast någon tankeläsare.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Total arbetstid varav vilken del som är spilltid / restid etc.
Vi pratar om totalt två timmar! Jag tycker du har helt orealistiska förväntningar på detaljeringsgrad.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Det är stor skillnad vid fakturering av privatpersoner vs juridiska dito
Vilka är dessa stora skillnader?

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Jag har upphandlat hantverkartjänster tidigare och vet hur exv. en riktig faktura skall se ut.
Jag med. Din ser bra ut!
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det vara mer klartext än "Byte duschblandare Kyrkonäs stugby"? Den enda "dyra prylen" på fakturan är "FMM 9000E 40C/C DU. TERM FKRINL. NED/UTL. NED FKR" och det är väl tämligen uppenbart att det är själva duschblandaren?

Ja alla de som av någon anledning inte kan eller vill nyttja ROT. Varför avtalade du inte om ROT-hantering om du önskade det? Rörmokaren är knappast någon tankeläsare.

Vi pratar om totalt två timmar! Jag tycker du har helt orealistiska förväntningar på detaljeringsgrad.


Vilka är dessa stora skillnader?

Jag med. Din ser bra ut!

Jag ser att du kallar dig för "besserwisser"...
Det ÄR du !

Om du INTE kan eller vill förstå skillnaderna mellan avtal mellan företag till företag och mellan företag till privatpersoner rekommenderar jag att du läser på !

Jag hjälper dig på traven.

Mellan företag - privatpersoner gäller kvittolagen, konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen.

Mellan företag - företag gäller i princip enbart avtalslagen
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
En duschblandare är en produkt som blandar varmt och kallt vatten till önskad temperatur och håller denna temperatur där En Termostat är en reglerteknisk apparatur som ska hålla en nästan konstant temperatur i en ordning. Vad är skillnaden ?
En duschblandare blandar varmt & kallt vatten, det säger ingenting om det är två kranar (en för varmt & en för kallt), eller om det är en engreppsblandare (där man med en spak ställer in flöde på både varmt& kallt, men där temperaturen kan variera beroende på inkommande vattentemperatur) eller om det är en termostatblandare (håller ”samma” inställda temperatur oberoende på inkommande vattentemperatur (inom vissa gränser)).

Så ja det kan vara stor skillnad på duschblandare och termostatblandare.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Specificering av ROT-underlag. Finns det öht någon privatperson som INTE använder sig av ROT idag ?
JA, det finns många som inte utnyttjar ROT-avdrag på alla jobb som man låter hantverkare utföra.
Det är inte ens alla som kan använda ROT-avdrag.

Man kanske skippar ROT-avdraget på några småjobb i början av året för att senare kunna utnyttja allt på ett enda jobb.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Total arbetstid varav vilken del som är spilltid / restid etc. Själv kan jag INTE debitera full arbetstid vid restid / spilltid utan där är det ett betydligt lägre belopp.
Om det är olika timtaxa för aktivt arbete och restid så kommer timtaxan för aktivt arbete att bli högre.
För den totala pengasumman måste komma in oberoende på hur debiteringssystemet är uppbyggt.

De hade kunnat haft ett pris för fordonet på 25kr/km istället för 7kr/km och skippat en timmes arbetstid.

För du vet väll att i timpriset ligger det en massa kostnader som tex lokalhyra, administrationskostnader, mm?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Väldigt stor överrepresentation från Kalmar i denna tråd.. Hmmm...
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Jag ser att du kallar dig för "besserwisser"...
Det ÄR du !
Tack! :heart:

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Om du INTE kan eller vill förstå skillnaderna mellan avtal mellan företag till företag och mellan företag till privatpersoner rekommenderar jag att du läser på!
Jag är redan ganska påläst. Är det inte bättre att du konkretiserar din kritik mot fakturan genom att svara på mina frågor?

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Mellan företag - privatpersoner gäller kvittolagen, konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen. Mellan företag - företag gäller i princip enbart avtalslagen
Vad är kvittolagen? Syftar du på lagstiftningen kring kassaregister och kvitton som man finner i Skatteförfarandelag (2011:1244)? Är det relevant här? Och glömmer du inte exempelvis köplagen som väl ofta är högst relevant vid köp B2B?
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Tidsåtgången ser ju rimlig ut och fakturan är ju glasklar. Det enda som är tveksamt är väl den här övertiden, men det beror ju lite på hur samtalet gick när man beställde.

Pratar man med versaler och säger att jobbet ska vara utfört inom fem dagar så är det nog lätt hänt att det blir ett missförstånd och att det behandlas som ett akut jobb.

Du ska nog inte hålla andan i väntan på att någon håller med dig om att fakturan är otydlig. Bläddra igenom några andra trådar om fakturor så kommer du se att du fått ett skolboksexempel.
 
  • Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.