T
O Oaken skrev:
Al är kanon som ved! Lätt att klyva och torkar snabbt! Brinner bra med lite ljusare låga. Jag tror pizzabagare använder alved i pizzaugnarna pga den ljusare lågan!!
Hmm, är inte al som asp att den har en mycket tät bark som gör att klenvirke tar extremt lång tid på sig att torka? Asp är väl för övrigt det som luktar surt och vidrigt och ryker hur bra förbränning man än har? Jag har finfin förbränning men vill minnas att det va asp jag gallrade som sen stank så man kunde tro att det pyreldades....
 
A
T Träkåk skrev:
Hmm, är inte al som asp att den har en mycket tät bark som gör att klenvirke tar extremt lång tid på sig att torka? Asp är väl för övrigt det som luktar surt och vidrigt och ryker hur bra förbränning man än har? Jag har finfin förbränning men vill minnas att det va asp jag gallrade som sen stank så man kunde tro att det pyreldades....
Nej det låter som sälg.
Den tar extremt lång tid på sig för att torka.
asp är som Björk.
Men med en lös bark, och ganska korta fiber i veden.
brinner fort och hett.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Nej det låter som sälg.
Den tar extremt lång tid på sig för att torka.
asp är som Björk.
Men med en lös bark, och ganska korta fiber i veden.
brinner fort och hett.
Kikade bilder nu och det måste varit asp som va så segt att torka, samt luktar illa och kändes kass brännvärde. Låter skiten ligga kvar i skogen sedan dess, inte värt att elda. Vad kan det annars varit? Runda blad som darrar i vinden. Väldigt snygga på senhösten nät de skiftar till gult och sen röda blad. Poppar upp sly som tusan under där äldre växer
 
A
T Träkåk skrev:
Kikade bilder nu och det måste varit asp som va så segt att torka, samt luktar illa och kändes kass brännvärde. Låter skiten ligga kvar i skogen sedan dess, inte värt att elda. Vad kan det annars varit? Runda blad som darrar i vinden. Väldigt snygga på senhösten nät de skiftar till gult och sen röda blad. Poppar upp sly som tusan under där äldre växer
Kan vara både asp och sälg.
Men jag har aldrig stött på asp som du beskriver veden..
Däremot sälg som inte torkat länge nog..
asp säljer och eldar jag ca 30-45 m3 per år..
gjort i många år nu..
Och det har varit det bästa trädslaget förutom Björk vad det gäller att brinna bra..
 
A
det är inte lönn du fått tag på?
Det krävs åtskilliga år innan den är riktigt torr. iallafall när det kommer till kanadensisk blodlönn...
asp drar till sig getingar..
Och sälg luktar oftast fränt..
ungefär som hägg.. fast den stinker kattpiss.. värdelös att elda..
 
Jag har en del asp i blandningen jag eldar nu. Den är inte rolig. Den brinner visserligen bra, men på tok för fort. Väldigt lätt och med lågt brännvärde. Den lämnar då hålrum och veden faller inte ner. Så det pyr i stället.
Sälj och ask är väldigt bra ved. Helt i nivå med eller bättre än björk i mitt tycke. Al är något sämre men mycket bättre än aspen. Jag föredrar gran framför asp.
 
Att brännvärdet är lågt på al och asp är klart, med det är väl inget gott skäl att inte elda dem.
Aspen kluven är ju bra då eldstaden blir rätt ren om man eldar asp nån gång i veckan/månaden
 
T
Sälj har jag några på markerna, nej det ÄR asp. Va 15cm dia i roten, 4-5m långa. Klöv de grövsta men mycket okluvet så klart. 10 kubik som låg luftigt i om det va 1år, fällt på vintern. Tänkt som tändmaterial men icke, bara fräste och rök u ändträet och ingen fart alls i de där små äckliga veträna. Mycket inget. Arrenderad mark där jag ska röja men får inte ta rejäla träd. Lägger inte möda på dom mer, inte en chans. Föredrar att elda björk, ask, körsbär, tall av det grova jag har. Gran är kul i kamin då det snäller o har sig nada brännvärde då det bara blossar till
 
Man måste klyva eller i alla fall barka för att det ska torka. Det oavsett hur tunt det är.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Man måste klyva eller i alla fall barka för att det ska torka. Det oavsett hur tunt det är.
Nej det går så bra ändå.
Men det kräver tiden och platsen.
Har asp som är ca 60 cm i rot, som legat nu som stock i 4 år.
totalt torr. kollade med mätare, 11 % fukt.
Bara att kapa och klyva, in i pannan..
men det kräver sin tid, sin yta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man måste klyva eller i alla fall barka för att det ska torka. Det oavsett hur tunt det är.
Bäst är ju om man kan fälla aspen såhär års och få hjälp av det vilda med barkningen
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Visst brinner det, men det är inte torrt. Jag har haft klenved 3-4cm liggande i varmgarage i flera år men ändå bubbla när det hamnade på elden. Det var syren. Okluven ved torkar väldigt långsamt. Jag ser till att klyva allt.
 
A
F fribygg skrev:
Bäst är ju om man kan fälla aspen såhär års och få hjälp av det vilda med barkningen
nästan sent..
Brukar fälla asp på hösten..
Då är den avbarkad om jag lämnar den orörd till ungefär nu..
möss, älg, rådjur mm gnagar i sig rejält.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
T
Ved som inte ger bra med värme, som ger illaluktande rök ur skorsten och när man öppnar för inlägg befattar jag mig inte med, varken i stan eller på sommarstället. Det ska i princip inte synas ur skorsten eller lukta när jag eldar för stör mig otroligt på pyreldare. Kräsen javisst men kaminelda gör jag för att hålla ner kostnaderna lite och för att det är mysigt att se eld. Jag hade nog inte fått min asp riktigt torr, det inser jag nu efter men chansar inte på det igen, asp är bannat hos mig
 
T Träkåk skrev:
Ved som inte ger bra med värme, som ger illaluktande rök ur skorsten och när man öppnar för inlägg befattar jag mig inte med, varken i stan eller på sommarstället. Det ska i princip inte synas ur skorsten eller lukta när jag eldar för stör mig otroligt på pyreldare. Kräsen javisst men kaminelda gör jag för att hålla ner kostnaderna lite och för att det är mysigt att se eld. Jag hade nog inte fått min asp riktigt torr, det inser jag nu efter men chansar inte på det igen, asp är bannat hos mig
Asp är bra sommarved när man bara eldar för varmvatten
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.