Hej
Jag bygger en stuga som kommer att vara ouppvärmd. Tacksam för råd hur jag skall isolera. Golvbalkarna är 120 mm och jag har ett klassiskt brädgolv som skall läggas på men hur skall jag isolera? Skall det finnas luftspalt? Vindskydd?
Mvh JoS
 
Redigerat:
  • Gilla
Jobbarosliter
  • Laddar…
J Jobbarosliter skrev:
Hej
Jag bygger en stuga som kommer att vara ouppvärmd. Tacksam för råd hur jag skall isolera. Golvbalkarna är 120 mm och jag har ett klassiskt brädgolv som skall läggas på men hur skall jag isolera? Skall det finnas luftspalt? Vindskydd?
Mvh JoS
Fick tidigare info att det ska finnas en luftspalt direkt under undergolvet men isf måste den väl va öppen
 
J Jobbarosliter skrev:
Fick tidigare info att det ska finnas en luftspalt direkt under undergolvet men isf måste den väl va öppen
Luftspalt under undergolvet är inget jag har sett/läst skall behövas i en krypgrund iaf...kanske finns sådana konstruktioner också dock ?
Möjligen om du skall dra något där (vvs/el) så kanske det kan vara bra....
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Möjligen om du skall dra något där (vvs/el) så kanske det kan vara bra....
Ingen luftspalt i golvet, bjälklaget ska fyllas helt med isolering
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar. Jag är ny här o detta funkar ju bra
 
Men vilken isolering är mest fuktbeständig
 
J Jobbarosliter skrev:
Fick tidigare info att det ska finnas en luftspalt direkt under undergolvet men isf måste den väl va öppen
Med en luftspalt där blir ju isoleringen i princip värdelös.
Det är ju just det problemet gamla hus med sågspånsisolering drabbas av - Spånet sjunker ihop och man får en 'luftspalt' under golvplankorna som leder in kalluft under hela golvet.
 
  • Gilla
sukram88 och 2 till
  • Laddar…
J Jobbarosliter skrev:
Men vilken isolering är mest fuktbeständig
Tänkte du lägga isoleringen direkt på marken eller varför undrar du?
 
Nej då :) jag har plintgrund med ca 30 cm luft under trossbottenskivan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med en luftspalt där blir ju isoleringen i princip värdelös.
Det är ju just det problemet gamla hus med sågspånsisolering drabbas av - Spånet sjunker ihop och man får en 'luftspalt' under golvplankorna som leder in kalluft under hela golvet.
Tack
 
Förutsatt att du har tätt tak och väggar på byggnaden kan du välja vilken isolering du vill i golvet.

Ska du aldrig värma stugan undrar jag varför du tänker isolera?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Trevligt att gå på isolerat golv o kanske i framtiden blir det värme ändå
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mineralull funkar bra i trossbotten.
Håller med om att det kan vara bra att isolera även om resten är oisolerat, är ju jobbigt att bryta upp golven om man skulle ändra sig framgent, och en relativt liten kostnad att gör adet direkt :)
 
  • Gilla
Jobbarosliter
  • Laddar…
Hej,
jag håller också på att isolera och bygga en liten stuga (23m2) utan el, som kommer vara ouppvärmd förutom vedkamin när vi är där.

Stugan står 3 m från sjön, plintgrund 20-40 cm ovan mark.
Vi har oorganisk trossbotten + grön tejp över skarvar + 145 mm glasull i golvet.

Fråga: Stämmer det att man inte ska använda någon form av plast/ångspärr/broms/diffspärr i denna situation för golvet?
Jag lutar nu åt att fokusera på bra ventilation i huset ist och elda på för att torka ut när vi är där..
Jag tror detta bygger på trådskaparens fråga. Tacksam för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.