V Vardon skrev:
Sätt i nån krok direkt för lyftblock i verkstadsdelen. Helst på balk men bättre med ett fast än utan.
Sen håller jag med om gjut golv på en gång men men. När du skriver verkstad tänker jag mig svarv eller stora snickerimaskiner :)
Haha, ja, nej jag är inte i den divisionen. Snarare en planeringsbänk och ett sågbord och nåt städ. :) Men man vet ju aldrig, det ena tenderar att leda till det andra..
 
A arkTecko skrev:
Tack, jag tror det kommer bli jättebra! Det kommer att bli en liten minivind õver verkstadsboxen. Lucka utifrån har jag inte funderat på, det borde man kanske. :thinking:

Utan platta blir det bra med fukt

Nepp, ingen platta här inte! Det är till ett fritidsboende, och bara ett plus att slippa gjutet här. Och nåt garage kommer det inte att bli.



Eventuellt blir det solceller på huvudbyggnaden, men ladan håller sig till trä!
 
Givetvis skall du lämna bort syllen under porten.

4x4 torde hålla som syll om du inte har möjlighet att såga eget.
 
Jag skulle sätta in en ytterdörr till, eller kanske ännu hellre flytta dörren mellan det isolerade och oisolerade utrymmet så att du kan gå direkt in i "verkstaden" utifrån.
Jag tror att man vill kunna kliva direkt in dit så småningom, plus att du slipper "möblera" för ytterligare en dörr inuti det oisolerade utrymmet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag skulle sätta in en ytterdörr till, eller kanske ännu hellre flytta dörren mellan det isolerade och oisolerade utrymmet så att du kan gå direkt in i "verkstaden" utifrån.
Jag tror att man vill kunna kliva direkt in dit så småningom, plus att du slipper "möblera" för ytterligare en dörr inuti det oisolerade utrymmet.
Jag tänker så också - det ger ju lite mer fritt utrymme i det oisolerade utrymmet.

Sen behöver du fundera över hur du ska göra med innertak i den isolerade delen. Enklast är ju att göra ett plant innertak och då kan du ha en liten vind genom hela byggnaden för förvaring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kul bygge!

Rekommenderar fönster. Utan måste man alltid ha tänt med rejält bra ljusflöde för att kunna jobba, utom just i porthålet på dagtid på sommaren.

Rekommenderar också att behålla dörren mellan delarna inomhus. Har själv en verkstad med påhängd vedbod utanför och det hade varit himla bra att kunna gå ut dit direkt utan att gå runtom utevägen.

Bärläkten förefaller mig extremt underdimensionerad (oduglig)?

Det går att få tag på rejält timmer i Skåne. (Rejält med Skånska mått iaf.) Förmodligen även beställa icke lagerförda dimensioner. Rundtimmer kan kanske vara knepigare.

Det går också att lägga golvet i verkstaden löst på marken på klassiskt gammalt sätt, på natursten eller betongplattor. Då har man mkt större frihetsgrader om något behöver ändras eller repareras i framtiden.

Om marken är blöt (=mkt markfukt) så går det att lägga plast på marken täckt av ett tunt lager singel/makadam/stenkross/marksten. Det minskar markfukten.

Och om man använder tillräckligt grovt (tungt) virke i stommen så behövs inga plintar alls. Bara att ställa på stenar som förr i tiden. Vår gamla loge står på en låg naturstensgrund. Den har inte blåst iväg på närmare 200 år. Då slipper du gjutning. Med ett klassiskt gammalt bygge i massivträ så gör det inget om det sätter sig lite här och tjälskjuter där. Det märks inte förrän någon fåne med rätsticka/laser kommer... Det har heller ingen praktisk betydelse i denna typ av enklare byggnader. Fördelen med små smidiga/formbara enheter såsom brädor och reglar är att de följer med alla rörelser och anpassar sig osynligt.

Vad gäller snedstävor så är korsvirkeslängor en bra inspiration. Dvs snedstävor i hörnen, och i mellanväggen vid anslutning mot ytterväggarna. Även snedstävor från nockbjälke till hammarband för taket. Principiellt bör det räcka med en per takfall då massivträ tar upp både tryck- och dragkrafter och byggnaden inte är så stor.

Är det ute på landet så kan det vara bra att göra som förr i tiden och lägga på lite extra grovlek på timret för längre livslängd. Ev röta och trägnagare behöver många fler år på sig att förstöra grövre virke. Som en gammal timmerman i Blekinge lär ha sagt: Till syllarna använder man så grovt ekevirke som man kan få tag på. Minst 200x200mm så det står sig i åtminstone 200 år.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Bra feedback, tack!

Det finns en viss risk att det enkla, snabba och billiga uthuset växer i omfang! Syllar i 200x200 hade varit fantastiskt, men tror inte det är realistiskt. Men jag ska göra en ansträngning - hittils har jag mest guidats av vad Wrams Trä har tillgängligt på sin webshop så att jag enkelt kan hålla koll på kostnaderna. Transporten är också lite krånglig, så jag behöver helst beställa allt på ett bräde.

Vad det gäller barläkten så inser jag att det var ritat lite väl snålt. Men träguidens principlösning specificerar stöläkt cc 600 och bärläkt (25x75) cc 1000. Tväråsarna ligger ju på cc 120, så det blir ju får klent, men cc 600 eller så borde räcka, även om jag behöver öka till 45x70 som bärläkt kanske? Eller vad tror du?

Det blir ett lager makadam/singel/grus under, och visserligen ingen tät plast, men däremot markduk och tjockt nog för att vara kapillärbrytande, hoppas jag. Och lite högre än omgivningen. Så fukten är jag inte speciellt orolig för, ev blir det en dräneringskanal runt.
Den invändiga dörren är också för att öka säkerheten lite, det känns bra att ha två dörrar in till eventuella verktyg. Plus att det passar bättre i helheten, men den är inte presenterad här!

Ska jag ha en syll så är det förresten inte så krångligt med fardiggjutna betongplintar heller, så de kanske blir så...
 
Begagnad järnvägssyll till syllstock kan vara ett alternativ men de är nog alltid impregnerade med gifter? Takbrädorna håller längre om de är av lärk eller ek (eller impregnerade, men själv föredrar jag att skydda träet med begagnade lertegelpannor). Jag tycker det är praktiskt med entréport mitt på vägg än nära hörn. Helst en port utifrån till vardera rummet. Skjutportar blir inte lika täta som slagportar, Väggbrädor utan täcklist släpper in mycket snö vid snöstorm.
Lycka till!
 
Intressant projekt!
Hur kommer det sig att det inte är något ljusinsläpp/fönster i verkstadsdelen? Jag antar du tänker arbeta där och dagsljus kan vara trevligt, tänkte du ta in ljuset via skjutdörrsöppningen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tsukumono Tsukumono skrev:
Intressant projekt!
Hur kommer det sig att det inte är något ljusinsläpp/fönster i verkstadsdelen? Jag antar du tänker arbeta där och dagsljus kan vara trevligt, tänkte du ta in ljuset via skjutdörrsöppningen?
Ja, plus att det är några millimeter springor mellan panelen med, så där kommer det in en del ljus, och att tanken är att porten står öppen när vi är på plats. Det är lätt i efterhand att sätta in ett fönster om vi inte tyckekr att det fungerar.
 
Redigerat:
Nu har jag lyssnat på alla hjälpsamma kommentarer, och uppdaterat planerna.

3D-modell av en uppgraderad trästomme för byggnad med tydliga syllar, hammarband och tväråsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns nu en 100x150 syll, samt att hammarbanden och tväråsarna har uppgraderats till 100x100 grovsågat. Anpassat strävorna, och dessutom lagt in bjälkar för vindsutrymmet över hela, inte bara verkstadsboxen.

Sen hade jag råkat rita in vanlig bärläkt på taket, nu är den uppgraderad till 34x70. Fast det syns inte i den här bilden.

Känns lite som att jag plötsligt ritat ett stridsvagnsgarage, men det är ju en trevlig känsla!

(Tror det är dags att börja fundera på vilka sågar jag behöver köpa in... :cool:)
 
  • Gilla
Poiuytr och 2 till
  • Laddar…
Sedan behöver man faktiskt inte lockläkt ens på den isolerade delen. Springor i logpanel funkar utmärkt. Nu är din "lada" ganska liten, men det brukar bli snyggt med lite kraftigare dimension på logpanel. Gärna 28x195. Se den här posten och framåt: https://www.byggahus.se/forum/threads/staende-panel-utan-lock.350676/page-2#post-4573541

På tal om liten: Måtten är ju inte jättestora. Inte "lada" direkt, vilket nog kommer att märkas om det är tänkt att förvaras skrymmande saker.
 
Redigerat:
A arkTecko skrev:
Bra feedback, tack!

Det finns en viss risk att det enkla, snabba och billiga uthuset växer i omfang! Syllar i 200x200 hade varit fantastiskt, men tror inte det är realistiskt. Men jag ska göra en ansträngning - hittils har jag mest guidats av vad Wrams Trä har tillgängligt på sin webshop så att jag enkelt kan hålla koll på kostnaderna. Transporten är också lite krånglig, så jag behöver helst beställa allt på ett bräde.

Vad det gäller barläkten så inser jag att det var ritat lite väl snålt. Men träguidens principlösning specificerar stöläkt cc 600 och bärläkt (25x75) cc 1000. Tväråsarna ligger ju på cc 120, så det blir ju får klent, men cc 600 eller så borde räcka, även om jag behöver öka till 45x70 som bärläkt kanske? Eller vad tror du?

Det blir ett lager makadam/singel/grus under, och visserligen ingen tät plast, men däremot markduk och tjockt nog för att vara kapillärbrytande, hoppas jag. Och lite högre än omgivningen. Så fukten är jag inte speciellt orolig för, ev blir det en dräneringskanal runt.
Den invändiga dörren är också för att öka säkerheten lite, det känns bra att ha två dörrar in till eventuella verktyg. Plus att det passar bättre i helheten, men den är inte presenterad här!

Ska jag ha en syll så är det förresten inte så krångligt med fardiggjutna betongplintar heller, så de kanske blir så...
Om plintarna är stadiga (själv är jag misstänksam mot prefabricerade som grävs ned, men bekvämt är det säkert) och stolparna står över plintarna ställs förmodligen inga större krav på syllen (eller jo om den ska bära en del av golvet bör den ha samma höjd som golvreglarna) men om du tänkt utöka avståndet mellan plintarna och ställa stolpar emellan blir det ju helt andra krav. Ev kan det vara bra att ta tryckimpregnerat, men du bör ändå inte ha den för nära marken, man ser alldeles för många uthus med trävirke nära marken. När det gäller sättningar är det väldigt beroende av marken och på en leråker får du tänka till på den punkten.
 
Fick två tankar efter det jag läst i tråden, men de går i helt olika riktningar.

Den första var att ha omvänt lockpanel istället. Då blir det ett mer enhetligt utseende, det kan jag tycka blir fint. Exempel med rödfärgad panel:
entre_low-750x1000.jpg

Den andra tanken var att ha fönster bakom locklisten till den isolerade delen. Det är ju ett sätt att hålla ihop gestaltningen, men det beror på om ni vill ha fönster. Bästa exemplet jag kunde hitta var det här:
paletten_520_v2.jpg

/Pelle
 
  • Gilla
Poiuytr
  • Laddar…
Omvänd locklistpanel hör fan till. Själva principen med locklistpanel är ju att bräderna är svagt spikade så de kan röra sig och så kläms de fast av ribborna som är spikade med en fyratumsspik mitt i springan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.