G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och en 22-årig kille köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Svara på remissen och hänvisa till gällande DP. Sen kan ju grannen ta till de s.k. Attefallsreglerna som gör möjligt att bl.a. göra tillbyggnad på max 15 m2 utöver vad DP tillåter.
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och en 22-årig kille köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Eftersom du fått remiss från komunen, svara på det sakligt och hänvisa till gällande DP
 
U ubaggstr skrev:
"§ 4.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas."

Utdrag från reglerna i Byggahus

Dessutom är det inte bara TS hus som berörs utan även grannens hus, som inte medverkar i forumet. Oavsett vad man tycker om TS inlägg - tycker jag inte att det är OK att i detta forum publicera bilder på personers privata bostäder utan deras samtycke. En tolkning av om det faller inom GDPR äverlåter jag åt moderatorn att bedöma.
karen
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
jag förstår mig inte på ts hans hus är större plus att han har garage vad menar han med lungt och skönt
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Huset får vara max 3,5 m högt så det blir svårt med två våningar.
Du har bara skickat med texten till detaljplanen så vi kan inte veta vilket område man faktiskt pekar på. Det är helt centralt vad som är "med B betecknat område" vilket framgår av själva detaljplanen (ritningen). Text betecknad "planbestämmelser" betyder vanligen ingenting - det är ritningen som gäller med det som står i den.

Det är jättevanligt att man flyttar ut till tidigare sommarstugeområden för att bosätta sig fast. Det har per priser på bostäder att göra och kanske att man vill bo "närmre naturen". Självklart kanske man då vill ha bättre standard på sitt boende. Det är billigare på många ställen (nära storstäderna) att bygga ut än att köpa nytt - så ekonomiskt går det ihop. Är detta i linje med vad kommunen önskar så kommer man att tillåta den här typen av bebyggelse och sedan kommer man att - på de boendes bekostnad - att dra in kommunalt vatten och avlopp och se till att vägstandarden förbättras. Är det inte i linje med vad kommunen önskar så får de nej - men få kommuner tackar idag nej till nya permanentboende.

Vill man undvika sådant köper man en så stor tomt att man inte får grannar...

Världen förändras - det är bara att hänga med.
 
G Goboobog skrev:
de ska ju vara en guide i hur området kommer att bebyggas för att man som potentiell husköpare ska kunna veta vad man kommer få som grannfastighet i en nära framtid
Nej, verkligen inte. Detaljplanen är inte ett verktyg för husspekulanter utan för kommunens utveckling. Många som läser detaljplaner på det viset har bittert fått erfara att de ändras och tolkas på ett sätt man inte kunnat förutse. Man får vara glad då länge det inte byggs processfabriker på granntomten (om det inte handlar om öl...)

G Goboobog skrev:
Jag tar gärna emot svar som har med frågan att göra. Du har ju uppenbarligen inte kollat på detaljplanen eller deras ritning.
I din andra tråd är du indignerad över att vissa invänder mot dina resonemang. Din ton - i t.ex. det svaret - manar till eftertanke.
 
Claes Sörmland
O ohag skrev:
9 kap 30 paragrafen;
Förutsättningar för bygglov
30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),
Vad gäller punkt b, gamla avvikelser, så handlar det alltså inte grannskapets planavvikande byggnader. Det handlar om att gamla byggnader med äldre bygglov eller byggnader som uppfördes innan bygglov ens krävdes fortfarande kan få bygglov enligt PBL.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
O ohag skrev:
9 kap 30 paragrafen;
Förutsättningar för bygglov
30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),

Då har du nog misstolkat den paragrafen som är kumulativ, alltså typ som en punktlista med fyra punkter (rekvisit) som behöver vara uppfyllda för att bevilja bygglov inom detaljplanelagt område. Är alla fyra punkter uppfyllda kan lov beviljas.

Första punkten är alternativ och handlar om planenligt utgångsläge inom den egna fastigheten och det aktuella byggnadsverket (alltså en prövning om den aktuella fastigheten eller byggnadsverket är byggt enligt plan sen tidigare) och ger två alternativ för detta:

A. Överensstämmer med detaljplanen eller

B. avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),

Andra punkten i paragrafen handlar om själva åtgärden som man prövar, inte strider mot detaljplanen.

Trejde och fjärde punkten i 30§ handlar om genomförandetid och kraven i 2 kap. och 8 kap. PBL som behöver va uppfyllda för att bevilja bygglov.


Det finns inget i den paragrafen som säger att man ska ta hänsyn till andra närliggande fastigheters avvikelser även om det är en vanlig missuppfattning just i lydelsen som du hänvisar till.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
G Gixxerturbo1000 skrev:
Om kommunen beviljar byggplanen ska man då fortsätta gnälla och grina?.

Fattar inte varför personer orkar gnälla och klaga på andra människor. Är det den Svenska avundsjukan?.

Jag hoppas verkligen att folk som gnäller och klagar på sina grannar får problem den dagen dom ska bygga nått.

Hade nån av mina grannar gnällt och satt käppar i hjulen för mig hade dom fått det tillbaka 100ggr om.

Som tur är att mina grannar är guld värda och bråkar aldrig om nått.
Är du säker på att dom inte filar på nån trådstart här? De kanske får nog av att knyta handen i fickan snart.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
G Goboobog skrev:
Huset får vara max 3,5 m högt så det blir svårt med två våningar.

Vi flyttade ju som sagt hit i antagandet att det skulle förbli ett lugnt område så det klart jag bryr mig.
Man kan aldrig värja sig för utvecklingen. Då får du nog flytta ännu längre in i skogen, tyvärr....
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R rolflidvall skrev:
Vill bara påpeka att vad gäller "särskilda skäl" så kommer överprövande instanser att i första hand utgå från den lagstiftning som gällde vid den tid när planen antogs, inte vad som gäller idag. Om planen är 60 år gammal så lär det ha förändrats. Är dock inte kunnig på just detta. Men eftersom planförfattaren tog höjd för det så finns det självklart specificerade skäl som är särskilda. Ska man utnyttja regeln så behöver man ta reda på det först.
Jag förstår det på samma sätt. Vi har en tråd som gäller byggnadsstadgans "särskilda skäl" här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-saerskilda-skael-vid-bygglov.356039/

Jag har inte kollat men antar nu att detaljplanen är en gammal byggnadsplan som ska tolkas utifrån byggnadsstadgan, så brukar det vara i dessa fall.

Det tycks som att det som främst är prövat är formuleringen "särskilda skäl" i 39 § byggnadsstadgan, alltså regeln om var byggnader ska placeras på tomten. Men vad "särskilda skäl" betyder kan säkert förstås mer generellt utifrån att läsa dylika domar.
 
Detaljplanen är det juridiskt bindande dokumentet som handläggaren måste följa, gör hen inte det så begår hen tjänstefel. Men som många känner till, så tillåts ofta mindre avsteg från detaljplanen, upp till ca: 10%. Så snart en handläggare inser att en ansökan innehåller avsteg från detaljplanen, så måste hen göra ett grannhörande.

I detta fall verkar det finnas en luddig skrivelse som kan ge en handläggare utrymme att välja att inte göra ett grannhörande, även vid större avvikelser. Men de måste ändå informera grannar om att ett bygglov har beviljats och när bygglovet vinner laga kraft, fram tills detta datum har man rätt att överklaga. Om man inte litar på postgången, så kan man även hitta alla beviljade bygglov på Post och Inrikes tidningars hemsida, men i så fall bör man söka minst en gång i månaden för att hinna överklaga innan det är för sent.

Det är värt att påpeka att ”byggnadshöjd” inte är samma sak som nockhöjd och att höjden på nybygget i tråden kanske håller sig inom de nämnda 10% avsteg som kan tillåtas. Däremot är avsteget när det gäller ytan så stort att det borde vara skäl för handläggaren att göra ett grannhörande. Men då kan handläggaren mycket väl peka på skrivelsen om ”särskilda skäl”. Ett sådant skäl skulle kunna vara att fastigheten ska omvandlas till ett permanentboende.

Det är svårt att uttala sig om vad som är rätt och fel i denna tråd, det är tyvärr många som valt sida och verkar veta vad som har hänt. Jag har svårt att tro att en 22 åring, om det nu stämmer, skulle vara så slipad när det gäller bygglovsansökningar att hen försöker få igenom en ansökan utan att först ha gjort förfrågningar hos byggnadsnämnden. Men jag måste säga att om jag ville bygga ut mitt hus och om grannen skulle sätta sig emot p g a detaljplanen…samtidigt som grannens hus är lika stort?…så skulle jag inte bli så glad. Om det är nu är det som skett i tråden, det kan ju vara helt fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J
Hela tråden är onödigt tjafs då det visat sig att TS själv besitter ett hus och byggnader på fastighet som inte följer detaljplanen. Varför man då sitter och gapar över andra som vill göra samma sak bottnar väl bara i en sak eller hur? Allt grundar väl sig i att TS inte tycker om sin granne och nu gör allt för att få bort sin granne. TS borde istället lägga energi på annat viktigare.
 
  • Gilla
  • Älska
Haladria och 5 till
  • Laddar…
B BosseH2 skrev:
Svara på remissen och hänvisa till gällande DP. Sen kan ju grannen ta till de s.k. Attefallsreglerna som gör möjligt att bl.a. göra tillbyggnad på max 15 m2 utöver vad DP tillåter.

Eftersom du fått remiss från komunen, svara på det sakligt och hänvisa till gällande DP
Varför bråka med grannen om man själv sitter i ett större hus?
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Frågan är om ni kan komma undan detta i alla fall på sikt.
Vi håller själv på och bygger ett större fritidshus på vår fastighet på Gotland.

Enligt detaljplanen från 1965 för vårt område så fick 5% av fastigheterna bebyggas.
För 7-8 år sedan ville några grannar bygga nya hus och kontaktade byggnadsnämnden. Man ansåg av detaljplanen var föråldrad och det slutade i att ett tillägg till detaljplanen gjorde som medger att 10% av fastigheterna nu får bebyggas.
För vår del blev det lite på gränsen men byggnadsnämnden godkände att vi bebygger ca 10,5% av fastigheten.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Detaljplanen är det juridiskt bindande dokumentet som handläggaren måste följa, gör hen inte det så begår hen tjänstefel. Men som många känner till, så tillåts ofta mindre avsteg från detaljplanen, upp till ca: 10%. Så snart en handläggare inser att en ansökan innehåller avsteg från detaljplanen, så måste hen göra ett grannhörande.

I detta fall verkar det finnas en luddig skrivelse som kan ge en handläggare utrymme att välja att inte göra ett grannhörande, även vid större avvikelser. Men de måste ändå informera grannar om att ett bygglov har beviljats och när bygglovet vinner laga kraft, fram tills detta datum har man rätt att överklaga. Om man inte litar på postgången, så kan man även hitta alla beviljade bygglov på Post och Inrikes tidningars hemsida, men i så fall bör man söka minst en gång i månaden för att hinna överklaga innan det är för sent.

Det är värt att påpeka att ”byggnadshöjd” inte är samma sak som nockhöjd och att höjden på nybygget i tråden kanske håller sig inom de nämnda 10% avsteg som kan tillåtas. Däremot är avsteget när det gäller ytan så stort att det borde vara skäl för handläggaren att göra ett grannhörande. Men då kan handläggaren mycket väl peka på skrivelsen om ”särskilda skäl”. Ett sådant skäl skulle kunna vara att fastigheten ska omvandlas till ett permanentboende.

Det är svårt att uttala sig om vad som är rätt och fel i denna tråd, det är tyvärr många som valt sida och verkar veta vad som har hänt. Jag har svårt att tro att en 22 åring, om det nu stämmer, skulle vara så slipad när det gäller bygglovsansökningar att hen försöker få igenom en ansökan utan att först ha gjort förfrågningar hos byggnadsnämnden. Men jag måste säga att om jag ville bygga ut mitt hus och om grannen skulle sätta sig emot p g a detaljplanen…samtidigt som grannens hus är lika stort?…så skulle jag inte bli så glad. Om det är nu är det som skett i tråden, det kan ju vara helt fel.
Ändra till permanentboende kräver enl bygglagar planändring. Trots det har många kommuner släppt igenom lagvidriga ansökningar.
 
  • Gilla
wheaa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.