Hej
Vet inte vilket forum frågan passar bäst i då det både är laddbox och el fråga.

Har laddbox och märker av ett oljud om jag samtidigt använder induktionshällen.
Stänger jag av elbilsladdningen/laddboxen så försvinner oljudet från spisen/kastrullen.

Ni som vet, är det något man ska kontrollera eller är det så här det fungerar ?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Intressant, du kan inte göra en kort inspelning med och utan laddaren inkopplad?

En gissning är övertoner från kraftelektroniken i laddaren som påverkar hällen. Går ju att mäta, men krävs ganska avancerad utrustning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vilka tillverkare & modeller är det på laddboxen och hällen?

Kvittar det vilken av zonerna på hällen som används?

Kvittar det vilken effekt hällen jobbar på?

Kvittar det vilken laddström laddaren laddar med?

Enfas/trefasladdning?
Vilken fas är laddaren ansluten till?

Vilka faser är hällen ansluten till?
Vilken fas är hällens elektronik ansluten till?
 
Provat med olika bilar? Laddaren sitter inte i laddboxen, den sitter i bilen.
 
B byabin skrev:
Intressant, du kan inte göra en kort inspelning med och utan laddaren inkopplad?

En gissning är övertoner från kraftelektroniken i laddaren som påverkar hällen. Går ju att mäta, men krävs ganska avancerad utrustning.
Det finns ett ljud som vid många hällar när man använder dem. Men märker skillnad på ljudet med eller utan att laddning görs av elbilen.

På filmen har jag max effekt på spisen, sänker jag effekten så minskar ljudet.
Byter jag och använder gjutjärns stekpannan så ger det inget ljud.
Första filmen är utan att jag laddar elbilen.


Andra filmen då elbilen laddas samtidigt.

 
  • Gilla
  • Wow
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka tillverkare & modeller är det på laddboxen och hällen?

Hällen är Bosch ca 12 år.
Laddbox, wallbox pulsar plus.

Kvittar det vilken av zonerna på hällen som används?
Ingen skillnad mellan zonerna

Kvittar det vilken effekt hällen jobbar på?
Ljudet minskar om effekten sänks på hällen.

Kvittar det vilken laddström laddaren laddar med?
Har inte provat att ändra effekten, har den på 8 Amp

Enfas/trefasladdning?
Vilken fas är laddaren ansluten till?
Trefas, vet inte hur laddaren är ansluten.

Vilka faser är hällen ansluten till?
Vilken fas är hällens elektronik ansluten till?
Vet inte.
Har skrivit svar efter frågorna ovan.
Tack
 
Kolla om det tar längre tid att värma upp 1 liter vatten i de bägge casen?
 
  • Gilla
MarNie
  • Laddar…
Ja det är ju uppenbart att ljudbilden förändras vid laddning, då det låter närmare vitt brus. Jag gissar fortfarande på övertoner.

Gissningsvis är laddaren trefas (jag visste inte ens att det fanns enfasladdare, blir väldigt låg effekt), är det en sån här? Övertoner borde isf vara jämt fördelade över faserna. Hällen är gissningsvis två faser, men kan även vara enfas eller mindre troligt trefas. Man skulle kunna laborera med (=kasta om) faserna till hällen, om det är jämt fördelade övertoner från en trefasomriktare gör det ingen skillnad i ljud.

Som föreslogs ovan är väl stegvis eliminering vettigt, t.ex. sänka laddströmmen. Det borde dock inte ta bort övertonerna, möjligen sänka amplituden. Kanske finns det något mer som går att ändra, men jag kan inte komma på något nu.

Omriktaren sitter väl i alla fall i laddboxen, eller har man den i bilen? I vilket fall kan det vara värt att testa med en annan bil och se vad som händer.

För att få svar på om det är övertoner återstår väl då att mäta. En elfirma borde ha instrument, köpa är uteslutet om du inte har som hobby att mäta el.

Du kan även kontakta återförsäljaren eller tillverkaren, eller söka på nätet efter laddboxens dokumentation, övertonstester har garanterat gjorts vid typtest i fabrik. Har du pratat med leverantören om problemet?

För att få bort det kan man installera filter, eller byta till laddare med bättre inbyggt filter/lägre emissioner, vilket är dyrt vilket som. Mest troligt får man lära sig leva med det.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D Davidofsweden skrev:
Hej
Vet inte vilket forum frågan passar bäst i då det både är laddbox och el fråga.

Har laddbox och märker av ett oljud om jag samtidigt använder induktionshällen.
Stänger jag av elbilsladdningen/laddboxen så försvinner oljudet från spisen/kastrullen.

Ni som vet, är det något man ska kontrollera eller är det så här det fungerar ?
Hej Davidofsweden

· Övertoner frekvenser upp till 2 kHz
· Supraharmonics (Supratoner) frekvenser mellan 2 och 150 kHz

Jag skulle tro att det är Supraharmonics hu har bekymmer med.

Eftersom vi inte har färdiga normer på området Supraharmonics och nivåerna (amplituden) ofta är låga så är det svårt att mäta eftersom det ju samtidigt finns 230 V 50 Hz i elnätet.

Jag har hört att det nu har börjat komma mätinstrument för Supraharmonics men de ligger i nivån 100 kkr i pris, och det är få som har erfarenhet (och elkraftkunskaper) för att mäta.

Skulle bekymret drabba mig (som har allmän behörighet el) då skulle jag om möjligt se till att ledningen för laddning av elbil (som var trefas) möter ledningen till induktionshällen så tidigt i mitt elnät sim möjligt.

Är det en enfasutrustning som stör en annan enfasutrustning då försöker jag se till att de är anslutna på olika faser.

Räcker inte det, då skulle jag ansluta en (avsäkrad) faskompenseringskondensator (400 V, trots att det är 230 V fasspänning, då det ger större marginaler) på ca 1-5 mikrofarad mellan fas och nolla, nära elcentralen (den punkt där matningen för elbilsladdningen möter matningen till induktionshällen.

Troligtvis så finns det kondensatorer i induktionshällens nätdel som genom sin låga impedans för Supraharmonics ”suger åt sig” dessa och då skapas ljudet.

Genom valet av extra kondensatorer och placeringen av dessa så försöker man skapa en punkt med låg impedans för Supraharmonics och kortsluter dessa.

Jag har studerat Supraharmonics i mer än 30 år, forskning och normarbete är på gång, men tyvärr så tar detta tid och det saknas fortfarande kunskap om orsaker och åtgärder.

Anlita en elfirma (behörig elektriker) om du tänker göra åtgärder i elnätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Blev lite nyfiken...

Har du möjlighet att plocka ut ljudspåret som wav och lägga upp på nått bra ställe så kan man kolla lite på frekvensspektrumet?

Edit: Jag fattade inte om och i så fall hur man kunde ladda ner filmerna
 
B byabin skrev:
Ja det är ju uppenbart att ljudbilden förändras vid laddning, då det låter närmare vitt brus. Jag gissar fortfarande på övertoner.

Gissningsvis är laddaren trefas (jag visste inte ens att det fanns enfasladdare, blir väldigt låg effekt), är det en sån här? Övertoner borde isf vara jämt fördelade över faserna. Hällen är gissningsvis två faser, men kan även vara enfas eller mindre troligt trefas. Man skulle kunna laborera med (=kasta om) faserna till hällen, om det är jämt fördelade övertoner från en trefasomriktare gör det ingen skillnad i ljud.

Som föreslogs ovan är väl stegvis eliminering vettigt, t.ex. sänka laddströmmen. Det borde dock inte ta bort övertonerna, möjligen sänka amplituden. Kanske finns det något mer som går att ändra, men jag kan inte komma på något nu.

Omriktaren sitter väl i alla fall i laddboxen, eller har man den i bilen? I vilket fall kan det vara värt att testa med en annan bil och se vad som händer.

För att få svar på om det är övertoner återstår väl då att mäta. En elfirma borde ha instrument, köpa är uteslutet om du inte har som hobby att mäta el.Du kan även kontakta återförsäljaren eller tillverkaren, eller söka på nätet efter laddboxens dokumentation, övertonstester har garanterat gjorts vid typtest i fabrik. Har du pratat med leverantören om problemet?

För att få bort det kan man installera filter, eller byta till laddare med bättre inbyggt filter/lägre emissioner, vilket är dyrt vilket som. Mest troligt får man lära sig leva med det.
Ja det är rätt laddbox du länkar till.
Jag har inte varit i kontakt med tillverkare av laddboxen.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Davidofsweden

· Övertoner frekvenser upp till 2 kHz
· Supraharmonics (Supratoner) frekvenser mellan 2 och 150 kHz

Jag skulle tro att det är Supraharmonics hu har bekymmer med.

Eftersom vi inte har färdiga normer på området Supraharmonics och nivåerna (amplituden) ofta är låga så är det svårt att mäta eftersom det ju samtidigt finns 230 V 50 Hz i elnätet.

Jag har hört att det nu har börjat komma mätinstrument för Supraharmonics men de ligger i nivån 100 kkr i pris, och det är få som har erfarenhet (och elkraftkunskaper) för att mäta.

Skulle bekymret drabba mig (som har allmän behörighet el) då skulle jag om möjligt se till att ledningen för laddning av elbil (som var trefas) möter ledningen till induktionshällen så tidigt i mitt elnät sim möjligt.

Är det en enfasutrustning som stör en annan enfasutrustning då försöker jag se till att de är anslutna på olika faser.

Räcker inte det, då skulle jag ansluta en (avsäkrad) faskompenseringskondensator (400 V, trots att det är 230 V fasspänning, då det ger större marginaler) på ca 1-5 mikrofarad mellan fas och nolla, nära elcentralen (den punkt där matningen för elbilsladdningen möter matningen till induktionshällen.

Troligtvis så finns det kondensatorer i induktionshällens nätdel som genom sin låga impedans för Supraharmonics ”suger åt sig” dessa och då skapas ljudet.

Genom valet av extra kondensatorer och placeringen av dessa så försöker man skapa en punkt med låg impedans för Supraharmonics och kortsluter dessa.

Jag har studerat Supraharmonics i mer än 30 år, forskning och normarbete är på gång, men tyvärr så tar detta tid och det saknas fortfarande kunskap om orsaker och åtgärder.

Anlita en elfirma (behörig elektriker) om du tänker göra åtgärder i elnätet.
Hej
Några åtgärder tänker jag inte göra själv, därför är det så bra att få hjälp här med vad som kan vara orsaken.

Men du ser det inte som att det är något som är fel i elen i huset som behöver åtgärdas?
Utan åtgärden man gör är för att minska ljudet?

Jag laddar bilen på natten oftast och då använder jag inte spisen. Så har inga större problem med detta.
 
D Davidofsweden skrev:
Men du ser det inte som att det är något som är fel i elen i huset som behöver åtgärdas?
Utan åtgärden man gör är för att minska ljudet?
Hej Davidofsweden

Min kvalificerade gissning är att det handlar om supraharmonics som uppkommer vid switchningen i elbilladdarens kraftelektronik.

Det är en elansluten apparat (elbilladdaren) som (i så fall) är upphovet till supraharmonics och det är i induktionshällen som supraharmonics alstrar ljudet.

Om du med ” fel i elen i huset” menar elinstallationen, så kan det problem (jag gissar att det är) uppstå i en normal elinstallation. Det är alltså inte fel i elinstallationen.

Det jag beskrev som åtgärd är det enklaste sättet att begränsa spridningen (förekomsten) av supraharmonics i elnätet i en bostad. Försvinner supraharmonics i elnätet så kan dessa inte alstra ljudet.

En bättre (men kostsammare metod) är att använda transformatorer för att begränsa störningsutbredning, gärna i kombination med kondensatorer.

En transformator tillsammans med kondensatorer fungerar bra som ett filter för supraharmonics.
 
Redigerat:
D Davidofsweden skrev:
Hej
Några åtgärder tänker jag inte göra själv, därför är det så bra att få hjälp här med vad som kan vara orsaken.

Men du ser det inte som att det är något som är fel i elen i huset som behöver åtgärdas?
Utan åtgärden man gör är för att minska ljudet?

Jag laddar bilen på natten oftast och då använder jag inte spisen. Så har inga större problem med detta.
Probelm är ju detta kan störra annan elektronik, kan även förtkorta livslängden på komponeter som stressas.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Probelm är ju detta kan störra annan elektronik, kan även förtkorta livslängden på komponeter som stressas.
Hej

Den risken finns

Skrev om att Supraharmonics funnits ett tag och att det fortfarande fattas normer och kunskap i #9 Detta behövs för att få resultat omsatta i åtgärder.

Vi kommer att under många år framöver rimligen ha nya produkter (apparater) installerade som stör (och möjligen förstör) för andra apparater.

Jag kan inte göra mycket mer än att rekomendera filter och avstörning i anläggning (som jag beskrev) medan vi väntar på att bl.a. normarbetet går framåt och ger resultat, om och när vi har bekymmer med Supraharmonics.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.