Hej.
vi bor i ett lättbetong hus 1 plans med vattenburen golvvärme. värmepanna NIBE 730 frånlufts.

Vi funderar nu på att sätta in braskamin (har förberett vid husbygget med till luft i plattan).

är det någon som vet om funktionen braskaminsfunktion (Fire place funktion) på lk digitala rumstermostat fungerar och inte stänger av golvvärmen när man eldar? Givaren sitter precis vid kaminen.

andra funktioner eller tips för att ta tillvara på all värme så bra som möjligt?
Hälsningar
Tobias
 
Det gör ingen nytta att stänga av golvvärmen under eldning då huset har så stor värmetröghet att golvet fortsätter att vara varmt.
 
Om ni väljer att elda regelbundet, dvs använda kaminen som en riktig värmekälla, kan ni dra ned värmekurvan på F730 med bibehållen komfort.
 
N Nikorasu skrev:
Om ni väljer att elda regelbundet, dvs använda kaminen som en riktig värmekälla, kan ni dra ned värmekurvan på F730 med bibehållen komfort.
Hej.
Tanken är mer myseldning men misstänker att den ändå kommer användas en del. Eftersom någon i hushållet alltid fryser. vill inte att det är iskallt k huset efter någon dag för att den slutat värma.
 
N Nikorasu skrev:
Det gör ingen nytta att stänga av golvvärmen under eldning då huset har så stor värmetröghet att golvet fortsätter att vara varmt.
okej. menar du att den inte slår av värmen pga. Att där är så hög värme? Jag trodde den slutade härma om givaren känner att där är för varmt i rummet.
 
S Sweekvall skrev:
okej. menar du att den inte slår av värmen pga. Att där är så hög värme? Jag trodde den slutade härma om givaren känner att där är för varmt i rummet.
Jo, den slutar att skickar varmt vatten genom rören, men golvet fortsätter att vara lika varmt ändå då det har så stor värmetröghet
 
N Nikorasu skrev:
Jo, den slutar att skickar varmt vatten genom rören, men golvet fortsätter att vara lika varmt ändå då det har så stor värmetröghet
Då anser du att man inte ska använda funktionen som finns i LK rumstermostat som heter FIRE PLACE FUNCTION? Tänker att funktionen finns väl pga. Någon anledning?

Någon annan eller har du något annat man bör tänka på?
 
om du har vattenburet system kanske du skall titta på en vattenmantlad kamin...
 
M MagicFingers skrev:
om du har vattenburet system kanske du skall titta på en vattenmantlad kamin...
Okej, det var något nytt. Misstänker att inte alla kaminförsäljare säljer detta eftersom ingen sagt det?

något man kan installera i efterhand eftersom huset är byggt och klart?

andra med erfarenhet av det?
 
S Sweekvall skrev:
Hej.
vi bor i ett lättbetong hus 1 plans med vattenburen golvvärme. värmepanna NIBE 730 frånlufts.

Vi funderar nu på att sätta in braskamin (har förberett vid husbygget med till luft i plattan).

är det någon som vet om funktionen braskaminsfunktion (Fire place funktion) på lk digitala rumstermostat fungerar och inte stänger av golvvärmen när man eldar? Givaren sitter precis vid kaminen.

andra funktioner eller tips för att ta tillvara på all värme så bra som möjligt?
Hälsningar
Tobias
Det är inte så att denna funktionen bara sänker frånluftsfläkten under en viss tid för att det skall bli lättare att tända i kaminen!?
 
Vad är det för givare du har?
Har mina givare på högt värde (typ 28 grader) men iom det är frånluftsvärmepumpen som bestämmer vilken värme som går till golvvärmen så kvittar det,
Så givaren du har till golvvärmen är egentligen bara en onoff, tex i vårt sovrum så har vi 20grader på golvvärmen( sitter på samma vägg som vardagsrummet) och den drar nästan aldrig på golvvärmen i det rummet, man vill ju sova svalt
 
Hojte Hojte skrev:
Vad är det för givare du har?
Har mina givare på högt värde (typ 28 grader) men iom det är frånluftsvärmepumpen som bestämmer vilken värme som går till golvvärmen så kvittar det,
Så givaren du har till golvvärmen är egentligen bara en onoff, tex i vårt sovrum så har vi 20grader på golvvärmen( sitter på samma vägg som vardagsrummet) och den drar nästan aldrig på golvvärmen i det rummet, man vill ju sova svalt
det är en LK termostat, där finns funktion att ställa in fireplace function, som jag läste mig till var det om man ville ha varmt golv även om man har Braskamin i rummet. Men är mer intresserad av om det funkar eller vad den egentligen gör och om någon har tips hur man ställer in för det ska funka.

https://www.lksystems.se/sv/produkt...rme-support/support-for-din-lk-rumsreglering/
 
M Max R70 skrev:
Det är inte så att denna funktionen bara sänker frånluftsfläkten under en viss tid för att det skall bli lättare att tända i kaminen!?
Nej. så har jag inte uppfattat det utan att den ska behålla värmen i golvet även om värmen i rummet ökar. Men man ville gärna vet hur det funkar och kanske under hur lång tid osv osv.
 
S Sweekvall skrev:
det är en LK termostat, där finns funktion att ställa in fireplace function, som jag läste mig till var det om man ville ha varmt golv även om man har Braskamin i rummet. Men är mer intresserad av om det funkar eller vad den egentligen gör och om någon har tips hur man ställer in för det ska funka.

[länk]
Vilken givare har du? Finns ju flertalet olika, dom vanligaste i en enkel villa installation är bara enkla som man ställer in temp på
 
sunnis
S Sweekvall skrev:
andra funktioner eller tips för att ta tillvara på all värme så bra som möjligt?
Hälsningar
Tobias
Enklaste är att köpa en kaminmodell som är så tung som möjligt, gärna en sån som man kan fylla med sten och helt klädd med täljsten på utsidan. En vanlig stålkamin på 100kg blir ju mest för myseldningen och ger bara värme så länge det brinner, man behöver upp på 400-600kg massa för att det ska börja likna något ur ett uppvärmeperspektiv så att den kan vara en del av systemet. FLVP du har suger ju i sig värmen från kaminen och återvinner till golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.