M magnu skrev:
Näe, jag hade IKEAs luckor, som jag mätte från. Skrev inte upp och kommer inte ihåg.

Men montera ett komplett gångjärn i en stomme och mät på gångjärnet. Du vet ju hur långt det ska vara i förhållande till stommen. Höjden ger sig själv.
Just det..! Tack så mycket för svar!
 
Haidar89 Haidar89 skrev:
detta var faktiskt riktigt bra kommer köpa en sådan

Kan man inte göra en egen mall i tex trä eller liknande som påminner om denna?
Jag behöver själv fixa nya hål eller förstärka där nuvarande hål redan sitter. På andra garderobsdörrar har jag borrat upp hålen och satt skruv med mutter och det har fått synas på utsidan.
 
Det fungerar rätt bra att hälla epoxi i dåliga skruvhål.
 
Hur djupt ska hålet vara?
 
B byggeskafram skrev:
Hur djupt ska hålet vara?
Det beror på gångjärnet men tittar man på ett ganska standard Blum 107 graders med 35mm hål så skall det vara minst 11.5mm.

Tekniska ritningar av skruvmontering och insert/inpressning för 35mm gångjärnshål med måttangivelser.
 
  • Gilla
Perblo763 och 1 till
  • Laddar…
Såg på YouTube tips och tricks, fyll hålet med bomull och snabblim.
Protte
 
Har gjort hål för gångjärn både med borr och överhandsfräs. Borren fungerar på frihand men fräs är mer exakt på djupet. Tog till fräsen när jag byggde egna dörrar som bara lämnar några mm bakom hålet. Fräs kräver dock en mall med ett 35mm hål att köra fräsen mot.
 
slacker slacker skrev:
Det beror på gångjärnet men tittar man på ett ganska standard Blum 107 graders med 35mm hål så skall det vara minst 11.5mm.

[bild]
Jag mätte på mina veddinge luckor. Det hålet var djupare. Dvs det blir svårt med en borr som har en centrum spets
 
B byggeskafram skrev:
Jag mätte på mina veddinge luckor. Det hålet var djupare. Dvs det blir svårt med en borr som har en centrum spets
Därför köper man rvå st forstnerborr och slipar av spetsen på den ena.
 
  • Gilla
Jonas_Otto och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Såg på YouTube tips och tricks, fyll hålet med bomull och snabblim.
Protte
För att fylla ut om hålet blir lite för stort?
 
Det gick bra. Gick igenom med ett av dom små hålen. Men luckorna ska målas.
Jag stoppade i lite lim för säkerhets skull.

Man kände att gångjärnen inte passade helt exakt. Men bra nog. Jag gissar att det krävs väldigt lite diff mot Ikeas hål för att det ska skilja ngn halv mm.
Men jag tror inte det spelar ngn roll.

Tack för alla tips
 
M magnu skrev:
Därför köper man rvå st forstnerborr och slipar av spetsen på den ena.
Prefekt tack för hjälpen
 
Hej,
Jag letade efter någon form av färdig mall när jag sprang på tråden.
Slutade med att jag ritade upp egna mallar baserat på ritningarna ovan och det fungerade bra. Klipp bort de små trianglarna så ser du markeringen på skåp/lucka.
Bara att skriva ut på ett vanligt A4, glöm inte att plocka bort all form av skalning som abobe/skrivare kan tänks vilja göra.

Tänkte att det kunde komma till användning för någon annan i framtiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.