M MetteKson skrev:
TS har på eget initiativ begärt ut ritningarna från kommunen, vad jag förstår så är det inte ett officiellt grannehörande.
Då är man i ett helt annat läge.
 
Står ju i detaljplanen att bygglovsnämnden får göra undantag från byggytan om de har särskilda skäl. Om andra hus har fått göra avsteg så har det blivit praxis och grannen kommer få bygga mer än 60m2.

I det här fallet känns det bara positivt, 60m2 och 3,5m i höjd är oerhört begränsande. Jag föreslår att TS omfamnar detta och bygger till sitt eget.
 
  • Gilla
ohag och 1 till
  • Laddar…
3.5 Meter byggnadshöjd är inget problem med minst 1.5 - 1.3/4 plan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bara jag som skulle uppskatta en projekttråd från grannen ?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nissenhj och 18 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Men då kan man ju lika gärna skita i att ha detaljplaner alls, de ska ju vara en guide i hur området kommer att bebyggas för att man som potentiell husköpare ska kunna veta vad man kommer få som grannfastighet i en nära framtid. Om de skulle få bygga stort hus skulle deras fastighets pris reflekterat detta och varit dyrare och vår fastighet kostat mindre.

Jag tar gärna emot svar som har med frågan att göra. Du har ju uppenbarligen inte kollat på detaljplanen eller deras ritning.
Om det finns större hus i området som kumminen gett dispens till har din granne tyvärr goda möjligheter att bygga större han också. PBL stipulerar att om avsteg gjorts på en fastighet SKALL samma typ av avsteg även få göras på andra fastigheter inom samma detaljplan
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
O ohag skrev:
Om det finns större hus i området som kumminen gett dispens till har din granne tyvärr goda möjligheter att bygga större han också. PBL stipulerar att om avsteg gjorts på en fastighet SKALL samma typ av avsteg även få göras på andra fastigheter inom samma detaljplan
kumminen.. mm spell check på mig..
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
O ohag skrev:
Om det finns större hus i området som kumminen gett dispens till har din granne tyvärr goda möjligheter att bygga större han också. PBL stipulerar att om avsteg gjorts på en fastighet SKALL samma typ av avsteg även få göras på andra fastigheter inom samma detaljplan
Av ren nyfikenhet, var hittar du den lydelsen i PBL?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vad får dig att tro att området blir mindre lugnt om grannen har några rum till i sitt hus?
om det inte är högre än vad som tillåts kan det orimligt skugga dig. Försök att glädjas åt att din granne kan bygga till och få ett hus hen tycker om. Många gånger ökar också värdet på alla tomter när området ändrar karriär då om du inte kan glädjas för andras skull kan du kanske glädjas för din egen skull. Grannar som försöker hindra andras möjlighet att utveckla sin fastighet är bara konstiga.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och en 22-årig kille köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
PBL får inte vara äldre än 10år, då gäller de inte längre på samma sätt, utan de ska underhållas.

Man får gå ca 10-15% utanför pbl och ändå godkännas. Så max 100kvm kan bli 110-115kvm utan större avvikelser.

Bästa sättet är att driva vad i tycker och på vilket sätt det påverkar er sakligt (viktigt), och överklaga till länsstyrelsen och MOB/MÖB detta kommer göra att processen tar 1-2år extra.
 
Vi köpte en tomt i ett sommarstugeområde 2013. I området, som byggdes i mitten av 1980-talet, var husen ca 40 - 70 kvm, vilket var standard då. Vi fick dock bygglov för 95 + 20 kvm, sedemera byggde vi 15 + 25 kvm till. Eftersom det ställs högre krav på boendet idag var det inget problem att bygga större. Våra grannar, precis som du, protesterade, men bygget genomfördes. Min poäng är att det som var standard förr förändras vid nybyggnation. Jag tror inte du kan göra så mycket åt det utan får helt enkelt gilla läget.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Malimy skrev:
Vi köpte en tomt i ett sommarstugeområde 2013. I området, som byggdes i mitten av 1980-talet, var husen ca 40 - 70 kvm, vilket var standard då. Vi fick dock bygglov för 95 + 20 kvm, sedemera byggde vi 15 + 25 kvm till. Eftersom det ställs högre krav på boendet idag var det inget problem att bygga större. Våra grannar, precis som du, protesterade, men bygget genomfördes. Min poäng är att det som var standard förr förändras vid nybyggnation. Jag tror inte du kan göra så mycket åt det utan får helt enkelt gilla läget.
Det beror rimligen på vad det står i detaljplanen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror rimligen på vad det står i detaljplanen.
Ja, men den är ju inte huggen i sten i all evighet.
 
Claes Sörmland
M Malimy skrev:
Ja, men den är ju inte huggen i sten i all evighet.
Kommunen kan ju anta en ny plan. Annars är den väl rätt huggen i sten.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen kan ju anta en ny plan. Annars är den väl rätt huggen i sten.
Ja, nu blev det ju dags att ompröva planen då någon ville bygga ut. Så skedde för oss. De tittade på den gamla, insåg att den var orealistisk till dagens krav och ändrade i den för att den skulle möta dagens boende. Smarta tjänstemän
 
  • Gilla
  • Haha
Haladria och 4 till
  • Laddar…
dessa snåla detaljplaner som tvingar folk/familjer bo i pyttehus, så sjukt överreglerat byggande i det här landet och det får unga och kapitalsvaga individer betala för idag. Om det inte uppenbart förstör er livskvalitet skulle jag gå med på grannens önskan. man lever bara en gång
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.