Hej, vi ska renovera köket.
Vi har ett problem med fläktröret som är fast och det går inte att bygga in det i skåpet. Så jag vill göra så här: att man har 60cm skåp så det hamnar precis under röret och sen ha 80cm dörrar till så det sticker upp och täcker röret. Men då behövs ju ett extra hål i dörren så att man kan klämma in gångjärnet i 60cm skåpet. Har någon gjort detta förr??
 
  • Köksfläkt med ett öppet skåp utan dörrar, och ett utstickande fläktrör över skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadå finns borrar att köpa för att stoppa i gångjärn, färdiga mallar med om man vill va riktigt bekväm , så antingen borrar och mäta eller köpa dyrare mall och köra på. Men inga konstigheter .
Sen vet ja dock inte om det kommer se så bra ut med dörrar större än stommen ,
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Tack för svar. Vet du vilken borr jag behöver?
 
Sök på ”forstnerborr” sen tror ja de e 32 eller 35 Mm men de är ju bara mäta på Ikea luckan va orginal hålen är
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
35 mm men det går inte köra på fri han det måste vara en pelarborr med djupstopp för det blir inte mycket material kvar.
Protte
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Håller med att pelarborr är att föredra men har allt gjort det på frihand med :cool::rofl:
 
  • Gilla
Roaadrunner och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Borrade faktisk nya gångjärn hemma igår, så här gjorde jag:

Köpte borr på clas olson, dom har bara 1 av den sorten. Tror 35mm.

Tejpade vit målartejp över området som skulle borras,skruvade fast gångjärnen löst mot stommen. Tog c-c måttet, i mitt fall 500 mm.

Streckade in det mot tejpen och måttade från ett annat skåp avståndet från kant lucka till kant gångjärn. Tror det var 7 el 8 mm.

La gångjärnet mot strecken och ritade ut centrum från båda hållen, fick på så sätt ut vart centrum på hålet skulle vara.

Kollade hur djupt jag kunde borra (det går att borra lite djupare än det ska vara). Jo, när jag måttade in gångjärnet märkte jag upp för dom 2 skruvpluggarna, noga med 90 graders vinkel dock.

Resten justerade jag i gångjärnens justeringar sen.

Skrivet på iphone5 med spräckt skärm, ursäktar om det ser rörigt skrivet ut.
 
  • Gilla
Joakim Wik och 2 till
  • Laddar…
Stort tack, nu känns det säkert att beställa köket. Tack för all hjälp
 
  • Gilla
schlump
  • Laddar…
Hallonbåten
363kr lätt att borra för djupt annars.
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Eller köp gångjärn avsedda att monteras plant på dörren.
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
[media] 363kr lätt att borra för djupt annars.
detta var faktiskt riktigt bra kommer köpa en sådan
 
Det går utmärkt att borra för hand utan en massa tunga maskiner.
Jag har borrat ett flertal hål utan större problem vid min köksrenovering.
Tricket är att man behöver 2st borr, ett med spets, det andra med bortfilad spets.

Först mäter man ordentligt och markerar centrumpunkten för hålet.
Sen borrar man en bit med det första borret, med spets.
När man kommer ner en bit, byter man till borret utan spets och borrar vidare.

Avverkningen är inte så stor, därför brukar jag pröva pö om pö med gångjärnet som ska i hålet.

Ett cylinderborr kostar 70kr på Biltema.
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det går utmärkt att borra för hand utan en massa tunga maskiner.
Jag har borrat ett flertal hål utan större problem vid min köksrenovering.
Tricket är att man behöver 2st borr, ett med spets, det andra med bortfilad spets.

Först mäter man ordentligt och markerar centrumpunkten för hålet.
Sen borrar man en bit med det första borret, med spets.
När man kommer ner en bit, byter man till borret utan spets och borrar vidare.

Avverkningen är inte så stor, därför brukar jag pröva pö om pö med gångjärnet som ska i hålet.

Ett cylinderborr kostar 70kr på Biltema.
Har du måtten på var hålen för gång järnen skall sitta på luckan till ikea-metodstomme?
 
Näe, jag hade IKEAs luckor, som jag mätte från. Skrev inte upp och kommer inte ihåg.

Men montera ett komplett gångjärn i en stomme och mät på gångjärnet. Du vet ju hur långt det ska vara i förhållande till stommen. Höjden ger sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.