Tack för svar,
Låter som ett digert projekt.
Vilken utrustning använder du för att mäta effektförbrukningen på VP?
 
Erik4
T tompaah7503 skrev:
Nu har detta snurrat i lite mer än en vecka.
Fungerar bra, när elpriserna är höga (lila kurvan) har vi låg förbrukning (gula staplar).
Lite sol har det också blivit sista dagarna (gröna staplar).

[bild]
Snyggt plottat! Är det där i Homeassistant? Hur har du plottat i så fall?
 
Erik4 eclaug skrev:
Snyggt plottat! Är det där i Homeassistant? Hur har du plottat i så fall?
Tack! Jag sparar ett antal mätvärden från Home Assistant till en databas av modell InfluxDB. Sedan har jag visualiseringsverktyget Grafana till att bygga grafer med data från InfluxDB. Grafana är ett otroligt kraftfullt visualiseringsverktyg och mycket roligt att göra egna grafer med. Har du redan Home Assistant måste du köra detta med ;)
 
  • Gilla
Bobboman och 1 till
  • Laddar…
Erik4
T tompaah7503 skrev:
Tack! Jag sparar ett antal mätvärden från Home Assistant till en databas av modell InfluxDB. Sedan har jag visualiseringsverktyget Grafana till att bygga grafer med data från InfluxDB. Grafana är ett otroligt kraftfullt visualiseringsverktyg och mycket roligt att göra egna grafer med. Har du redan Home Assistant måste du köra detta med ;)
Det ska jag testa. Beställde precis en Shelly Uni och några temp sensorer för att testa samma grej som du gör.
Har också en Rego600 med för gammal firmware för Husdata (1.10). Lite sugen på timpriser och då måste ju värmepumpen anpassa sig en aning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Erik4 eclaug skrev:
Det ska jag testa. Beställde precis en Shelly Uni och några temp sensorer för att testa samma grej som du gör.
Har också en Rego600 med för gammal firmware för Husdata (1.10). Lite sugen på timpriser och då måste ju värmepumpen anpassa sig en aning.
Lycka till, det var ett roligt och enkelt projekt. Har blivit smått beroende av Shellys av olika slag; överkomliga i pris och enklare att komma igång med än DIY-ESP8266:surprised:r. Kört mycket Z-wave innan men är inte helt nöjd med det.
 
Erik4
T tompaah7503 skrev:
Lycka till, det var ett roligt och enkelt projekt. Har blivit smått beroende av Shellys av olika slag; överkomliga i pris och enklare att komma igång med än DIY-ESP8266:surprised:r. Kört mycket Z-wave innan men är inte helt nöjd med det.
Ja jag har också precis börjat köpa shellys. Kört mycket Nexa innan och är faktiskt nöjd med det, men ändå sugen på att byta mot shelly-puckar.

Hur strömförsörjer du din Uni i värmepumpen? Finns det nån pinne att plocka rätt spänning på eller har du nån transformator?
 
Erik4 eclaug skrev:
Hur strömförsörjer du din Uni i värmepumpen? Finns det nån pinne att plocka rätt spänning på eller har du nån transformator?
Har en vanlig väggvårta från skrotlådan. Men om du hittar något ställe att dra rätt spänning ur så säg till.
 
B
Väggvårta :crysmile:

Har själv funderat på om man ska köpa något mininätaggregat likt detta nedan för att driva en uni och liknande. Kostar ju inget, men framförallt att det inte tar nån plats. Skulle vilja få plats med nätaggregatet och shellyn i en liten utanpåliggande kopplingsdosa.

Men jag tvekar lite, hittar massa sådana på banggood och aliexpress och liknande. Men skulle gärna köpa något som känns lite mer ce-märkt, något som kanske har mindre risk att det börjar brinna. Ofta är det ju väldigt mycket större effekt de är gjorda för .ed.

För att det ska vara litet är det ju en fördel om det är utan kapsling.
AC till DC mininätaggregat på kretskort, märkta med 5V och 12V specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ju I varenda 230v ledlampa ett mininätaggregat, det borde gå att få tag på ett som känns ok, men det kanske bara är jag som är dålig på att leta, eftersom jag bara kommer till aliexpress och liknande sidor.

Nån som hittat en lösning får gärna skrika till!
 
Erik4
B BSOD skrev:
Väggvårta :crysmile:

Har själv funderat på om man ska köpa något mininätaggregat likt detta nedan för att driva en uni och liknande. Kostar ju inget, men framförallt att det inte tar nån plats. Skulle vilja få plats med nätaggregatet och shellyn i en liten utanpåliggande kopplingsdosa.

Men jag tvekar lite, hittar massa sådana på banggood och aliexpress och liknande. Men skulle gärna köpa något som känns lite mer ce-märkt, något som kanske har mindre risk att det börjar brinna. Ofta är det ju väldigt mycket större effekt de är gjorda för .ed.

För att det ska vara litet är det ju en fördel om det är utan kapsling.
[bild]

Det finns ju I varenda 230v ledlampa ett mininätaggregat, det borde gå att få tag på ett som känns ok, men det kanske bara är jag som är dålig på att leta, eftersom jag bara kommer till aliexpress och liknande sidor.

Nån som hittat en lösning får gärna skrika till!
Ja det vore inte dumt! Men du kanske svarade på det själv. Slakta en led-lampa och nyttja det nätagget kanske.
 
B
Erik4 eclaug skrev:
Ja det vore inte dumt! Men du kanske svarade på det själv. Slakta en led-lampa och nyttja det nätagget kanske.
Tror det är fel spänning ut från dem. Har för mig att de ofta är konstantström i ledlampor med, inte konstant spänning som eftersöks här.
 
Erik4
Ja det kanske är så. Får väl bli en väggvårta för mig med.:crysmile:
 
Kan varmt rekommendera HLK-PM12 (12 volt) vars lillebror HLK-PM01 (5 volt) jag använt flitigt till självbyggen.
De är välrenommerade på internet. De är kretskortsmonterade men det kan man lösa med ett experimentkort. Sätt en liten rörsäkring på AC-sidan också så sover man lite bättre.

https://www.hlktech.com/en/Goods-14.html

original.JPG
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Jag installerade precis H60 från husdata till vår IVT HE C9.
I Fibaro HC2 har jag gjort en virtual device (app) som stänger av husets uppvärmning de timmar under dygnet som har högst elpris med begränsningen att temperaturen i husets mittpunkt inte får understiga ett förinställt värde. Antal timmar som systemet stängs av per dygn är i dagsläget satt till 8 men varje gång systemet stängs av mäts temperaturfallet/timme och sparas i en tabell för olika utetemperaturer; det blir alltså ett mått på husets värmetröghet. När det finns data för tillräckligt många yttertemperaturer kommer antalet timmar systemet planeras att stängas av bero av den förväntade temperatursänkningen. Jag ska försöka uppdatera med ett inlägg här när det finns tillräckligt med data sparad för att visa något i en graf.

@Jonas_Otto , jag såg att du undrade över hur temperaturen påverkas inomhus. Med den metod jag försöker mig på kommer temperaturen hålla sig över ett minsta värde men ha en variation i takt med prisförändringarna.
 
  • Gilla
nogren och 2 till
  • Laddar…
Erik4
Intressant! Jag har haft igång min styrning i två dygn nu. Värmepumpen är avstängd alla timmar som priset är under eller lika med dygnsmedel. Igår kväll blev det sju timmar i sträck och radiatorretur var nere på 21 grader innan pumpen gick igång. Utomhustemperaturen låg på ca 0 grader och huset är från 48 utan särskilt mycket isolering. Det var fortfarande okej temperatur inne, ca 19,5-20,5 uppmätt på olika platser innan värmepumpen gick igång igen. Så det är ganska trögt. Vid någon radiatorretur för en given utomhustemperatur lär man vilja slå på pumpen igen. Att styra på inomhustemperaturen kan nog bli lite trögt. Sen har jag problemet att den kommer att vilja producera varmvatten innan den skickar ut till radiatorerna, vilket fördröjer radiatorerna med ca 30 minuter.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.