P pmd skrev:
Vår diskmaskin är inkopplad med stickpropp: ej fast installation.
Vår tvättmaskin är inkopplat till en kopplingsplint i en strömbrytarlåda: fast installation.
Det sista eftersom det var enklare än att installera ett uttag efter strömbrytarlådan som man sen kan plugga in stickproppen från tvättmaskinen i (eller ersätta strömbrytarlådan med ett uttag). Den stickproppen behövde förstås avlägsnas från sladden.
Enklare betyder ofta säkrare.
Diskmaskinen är inte fast inkopplad och omfattas inte av besiktning men tvättmaskinen skulle kunna bli anmärkning på
 
P pmd skrev:
Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill göra en elbesiktning? Det finns väl inget som hindrar en köpare att göra en sådan?
Inte idag men blir det reglerat så blir det tvång
 
P pmd skrev:
Ja, och det är bra. Häromåret hittade bilverkstan en del fel som jag absolut tyckte behövde åtgärdas men som en bilbesiktning inte skulle bry sig om.
Bilprovningen anmärker bara på sådant som har med trafiksäkerhet att göra
 
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu vet ju inte jag vad ESV vill ha besiktat. Inte tror jag att de går in på detaljer och ska kolla hur det ser ut bakom varje brytare och uttag utan är nog mer helheten. Man ser ganska snart om det varit en hempulare i farten. Skulle kunna tänka mig att det blir föreläggande om åtgärd som endast auktoriserad elfirma får åtgärda och skicka in till ESV.
Jaha, tanken är alltså att avslöja om jag dragit kabeln själv, inte om det är säkert utfört...
 
  • Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, tanken är alltså att avslöja om jag dragit kabeln själv, inte om det är säkert utfört...
Är kabeln dragen av dig och det ser fackmannamässigt ut så kommer ingen dra dig i örat
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är kabeln dragen av dig och det ser fackmannamässigt ut så kommer ingen dra dig i örat
Ja, men om jag klamrar den fult och drar den en väg som ingen elektriker skulle dra den, kommer det väl innebära att det är uppenbart hempul. Sen om det är rätt material, korrekt monterat spelar ju tydligen inte någon roll, uppenbart hempul!
Bäst att kolla resten extra noga. Ok, inget allvarligt hittades, här är räkningen på 5000 kronor...
 
  • Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Det här blir intressant. Branschen kommer att vara redo.
Jag undrar jag om de verkligen är det. Min erfarenhet av hantverkare, och då inte bara elektriker, är att de är ganska snabba i att slå ner på branschkollegornas arbete. "Det här är det värsta jag sett." är en ganska utsliten mening i hantverkarsverige.

Med det 10-åriga ansvar som elektrikerna har för utförda tjänster i kombination för fastighetsägares kärlek för att spara kvitton så kommer det nog bli väldigt många reklamationer.
 
  • Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men om jag klamrar den fult och drar den en väg som ingen elektriker skulle dra den, kommer det väl innebära att det är uppenbart hempul. Sen om det är rätt material, korrekt monterat spelar ju tydligen inte någon roll, uppenbart hempul!
Bäst att kolla resten extra noga. Ok, inget allvarligt hittades, här är räkningen på 5000 kronor...
Något sådant ja(y)
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Något sådant ja(y)
Det är alltså inte elsäkerheten som ska kontrolleras?
 
  • Gilla
eleson och 5 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Diskmaskinen är inte fast inkopplad och omfattas inte av besiktning men tvättmaskinen skulle kunna bli anmärkning på
Min tvättmaskin och torktumlare har stickproppar.
 
useless useless skrev:
Det är alltså inte elsäkerheten som ska kontrolleras?
Tydligen inte... Det viktiga är att hitta hemmapulare. Frågan är dock varför det är intressant...
Det intressanta är väl att att allt är säkert, inte om det är snyggt.
 
  • Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Diskmaskinen är inte fast inkopplad och omfattas inte av besiktning men tvättmaskinen skulle kunna bli anmärkning på
Men om det krävs besiktning av tm och tt så krävs det ytterligare kunskap. Den kunskapen betvivlar jag att så många elektriker har.

Oavsett så missar man målet vid ett besiktningskrav. Eftersom problemet inte sitter i väggarna utan snarare utanpå väggarna. alla skarvsladdar som brukar finnas. liggandes tvärs över golvet.
billiga laddare i VU. Där är det stora problemet.
Självklart finns det problem med dragningarna i väggen, men inte så stora.
Desto äldre ett hus är desto fler ändringar har det blivit. Jag kan absolut tänka mig att det ibland kan se ut som hemmapuleri även om det inte är det.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Oavsett så missar man målet vid ett besiktningskrav. Eftersom problemet inte sitter i väggarna utan snarare utanpå väggarna. alla skarvsladdar som brukar finnas. liggandes tvärs över golvet.
billiga laddare i VU. Där är det stora problemet.
Vad är det som säger att en besiktning inte kan slå ner på löst liggande skarvsladdar?
Många människor behöver nog bli mer medvetna om riskerna som finns, men i så fall kan väl kommunen anställa sommarjobbare som knackar dörr, delar ut myndighetens säkerhetsbroschyr och berättar att det kan vara farligt med skarvsladdar, ladda elbilen i ett vanligt vägguttag, glömma frityrgrytan på spisen, etc.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ironin skulle möjligtvis vara alla svettiga, nervösa husägare som vet med sig att de inte skulle klara en besiktning.:crysmile:
De flesta hus skulle nog klara en besikting. Det måste vara tufft att bli besiktningsman. Du måste kunna alla gamla standarder. Roligt blir det när du har röd jord och tt. Helt ok.... när det gjordes
Man kan inte klaga på tjärkablarna. De lödda kablarna. Eftersom det inte var fel då.
Det kan bli ganska färgglatt i en kopplingsdosa utan att det är fel eller hemmapul.

Sen är frågan hur man ska kunna säga att det där är hemmapul? Det finns en del el, f´låt byggfirmor som gör allt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är alltså inte elsäkerheten som ska kontrolleras?
Jag vet inte, men självklart är det med utgångspunkt av en felsäker anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.