Det här med att man inte behöver följa en gammal detaljplan lika slaviskt trodde jag förut, men det tog kommunens projektledare ur mig förra året.

Efter många år skulle vi få en ny detaljplan för vårt område. Den gamla var ganska exakt 100 år gammal och rätt otidsenlig, då det mest var grönt och tomt här då. Enligt den gamla var det fritt fram för oss att göra en del saker som skulle försvinna med den nya och den nya planerades att vinna laga kraft inom ett år. När vi pratade med projektledaren om när den nya skulle gälla, så att vi kunde söka lov enligt den var hennes svar: "Sök nu och bygg fort istället och passa på att göra x om ni vill. Det är ju godkänt enligt nuvarande plan och vi kan inte neka er oavsett hur snart det kommer en ny plan."
 
  • Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske att politikerna i Norrland är mer pigga på att göra ny DP. Min erfarenhet är från mer befolkade områden i mellersta och södra Sverige.
Kan kanske vara så:)
 
Tänk inte att kommunen gör rätt om de godkänner bygglovsansökan då det i är vanligt förekommande att både byggnadshandläggare och byggnadsnämnden tolkar fel eller godkänner för stora avvikelser mot dp.

Jag har en familjemedlem som jobbar med bygglov på länsstyrelsen och det är vanligare än man kan tro att kommunen har gjort fel i sin bedömning än man skulle kunna tro. Då skickad antigen bygglovsansökan tillbaka till kommunen då den är bristfällig eller avslås bygglovsansökan.
 
  • Gilla
  • Älska
eemeliie och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det här med att man inte behöver följa en gammal detaljplan lika slaviskt trodde jag förut, men det tog kommunens projektledare ur mig förra året.

Efter många år skulle vi få en ny detaljplan för vårt område. Den gamla var ganska exakt 100 år gammal och rätt otidsenlig, då det mest var grönt och tomt här då. Enligt den gamla var det fritt fram för oss att göra en del saker som skulle försvinna med den nya och den nya planerades att vinna laga kraft inom ett år. När vi pratade med projektledaren om när den nya skulle gälla, så att vi kunde söka lov enligt den var hennes svar: "Sök nu och bygg fort istället och passa på att göra x om ni vill. Det är ju godkänt enligt nuvarande plan och vi kan inte neka er oavsett hur snart det kommer en ny plan."
Känns som dina argument inte riktigt är i samma anda som det du påstår först? Alltså det hon säger är ju att du kommer få nej om du söker efter att den nya klubbas så om du söker nu kan du bygga enligt nuvarande lite mer flexibla plan. Skulle du istället söka när nya gäller så är det just den som gäller.
 
Tror vi missförstår varandra på något sätt, men menar samma sak i trådens ämne. Det jag menar är att nuvarande plan gäller ordagrant, även om alla vet att den är mossig och på väg att ändras. För TS borde det vara bra, då den plan som hindrar grannens bygge ska följas tills den ändrats, även om det finns andra inom området som byggt planstridigt tidigare. Plan gäller över praxis.
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En s.k. frimärksplan görs mycket sällan, och knappast i ett sommarstugeplanerat område.
Det beror nog på vilken kommun, här i vårat kvarter får man bygga hur man vill men inte stycka av tomten till mindre än 1500kvm. Det är det enda som stipuleras i detaljplanen men här har säkert 30% av fastigheterna egna detaljplaner vissa rätt roliga med detaljer som att man inte får bygga mer än x meter högt och fönster kupor är inte tillåtet o fönsterluckor ska det vara o ditt o datt. Verkar vilja ha väldigt mycket kontroll på vilket sorts hus som ska byggas på den avstyckade fastigheten så att de inte får insyn i befintligt hus. Tror att det har tillkommit 2 om året bara på de närmsta gatorna här runt sedan vi flyttade hit för 3 år sedan.
 
Hep Hep skrev:
Tror vi missförstår varandra på något sätt, men menar samma sak i trådens ämne. Det jag menar är att nuvarande plan gäller ordagrant, även om alla vet att den är mossig och på väg att ändras. För TS borde det vara bra, då den plan som hindrar grannens bygge ska följas tills den ändrats, även om det finns andra inom området som byggt planstridigt tidigare. Plan gäller över praxis.
Du har rätt jag läste fel, vad du skrev. My bad. =)
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och XXX köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Låter som att dom chansar lite och hoppas kunna få undantag i sitt bygglov, men det är rätt grovt med nästan det dubbla ?

Meningen med "olägenhet" - där får ni kontakta kommunen och påtala vilken olägenhet det ger er. Att det är ett större hus är ju ingen olägenhet i sig, men det kanske skymmer utsikten/solen, dominerar landskapsbilden osv ?

6m ifrån är väl vad bestämmelsen säger ? Men kortare avstånd är ju inga problem om man bygger enligt branskyddsreglerna (med avseende på material/regler om fönster/dörr osv)

Ni kan väl också försöka prata med grannen om hur ni vill att dom bygger till på bästa sätt för att minska er olägenhet, så det finns ett kompromissförslag att kika på ? Kanske åt något annat håll, eller lite mindre osv ?

Tyvärr kan man ju aldrig utgå ifrån att tomten brevid inte kommer bebyggas/byggas ut någonsin. I så fall får man köpa något med såpass stor tomt att man inte störs av det, alternativt i ett sånt läge att bebyggelse är väldigt osannolik. Särskilt om man köper i eller nära kommuner med högt tryck på bostäder...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Där finns ju en skrivning om att kommunen kan bevilja mer än planen föreskriver. Med den gummiparagrafen ör det nog inte omöjligt att detta kan gå igenom.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
V
G Goboobog skrev:
Huset får vara max 3,5 m högt så det blir svårt med två våningar.

Vi flyttade ju som sagt hit i antagandet att det skulle förbli ett lugnt område så det klart jag bryr mig.
Varför ska alla lägga sig i andras angelägenheter hela tiden. Låt honom bygga och gilla läget.

Varför skulle området inte förbli lugnt bara för att någon bygger nytt. Larvigt
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
REX111 och 23 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför ska alla lägga sig i andras angelägenheter hela tiden. Låt honom bygga och gilla läget.

Varför skulle området inte förbli lugnt bara för att någon bygger nytt. Larvigt
Inte i Sverige, här ska man omyndigförklara folk och alla ska det lika jävligt! De flesta detaljplaner reglerar för mycket till att börja med. Jantesåssegener spökar i många generationer! I TS fall kommer inget ändras, familjen bor kvar fast i lite större byggnad. Den blir inte ens stor eller hög heller!
 
  • Gilla
  • Älska
REX111 och 18 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Där finns ju en skrivning om att kommunen kan bevilja mer än planen föreskriver. Med den gummiparagrafen ör det nog inte omöjligt att detta kan gå igenom.
Mja, jag tror att den paragrafen främst innebär att om den som söker bygglov behöver bygga annorlunda/större pga att man behöver t.ex handikappanpassa eller liknande. Men det ger sig ju antar jag.

En fastighet längre upp som är 74 kvadrat fick inte bygglov då de ville bygga ut och sålde istället.
 
  • Gilla
Skåneträdgård
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och XXX köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Du får väl skynda dig och ansöka om en lika stor utbyggnad på ditt eget hus. Passa på nu när du har chansen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och XXX köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Med byggnadshöjd på 3,5 meter så rymmer du lätt ett 1 + 3/4 plan hus.

Misstänker att även ditt hus liksom många runtomkring redan strider mot planen med garage, uthus och storlekar så undantag är antagligen enklare att få.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
scanmar och 6 till
  • Laddar…
F
G Goboobog skrev:
Mja, jag tror att den paragrafen främst innebär att om den som söker bygglov behöver bygga annorlunda/större pga att man behöver t.ex handikappanpassa eller liknande. Men det ger sig ju antar jag.

En fastighet längre upp som är 74 kvadrat fick inte bygglov då de ville bygga ut och sålde istället.
Så, hur stort är ditt hus och hur stor är din tomt i förhållande till ungdomarnas?
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.