F Fluxor skrev:
Jag är nyfiken; vad räknas som höginkomsttagare?
Den allmänt vedertagna definitionen brukar vara
”Alla som tjänar mer än en själv”…
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 7 till
  • Laddar…
T
L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Frågan är väl snarare hur ni INTE har råd att köpa hus om ni har 20.000 över varje månad, inte många som har det. Vad bränner ni alla pengar på? Ni får väl se till att spara som dom flesta andra om ni ska ha råd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
-95 köpte jag huset.

Inte ens sista åren i arbetslivet tjänade jag speciellt bra. Och nu är jag pensionär.

I dag har jag ett mindre lån kvar . Det är allt.

Två år sedan bytte jag yttertaket.
Eget arbete, gick på ca 100 000.
Huset har ett värde på minst 1.5 miljoner.

Som jag nu ser det, så handlar det egentligen inte om jag hade legat på topplön, d v s 10 000 mer i lön
per månad, med större ansvar osv.
Det handlar helt enkelt om att göra val, vad pengarna, ska gå till.

Har hela tiden verkligen försökt pyssla med "prisvärda" nöjen.
Inget behov av krogsväng, Elbil av senaste snittet eller nöjesresor gud vet vart.

I dag är jag fri att köpa mig vad jag vill. T ex en ny fyrhjuling, eller en större båt än den jag redan har.
Ja kanske t o m ett annat boende.

Så om Du har råd att köpa hus, nytt eller gammalt, beror nog på hur mycket du ekonomiskt kan dedikera till detta. Hur du disponerar din inkomst.

Men Du kanske är en sån som måste göra lika som "Alla andra".

Ser det som en ekonomisk katastrof att köpa en helt ny Elbil för låt säga 700 000.
Vad är den värd om 15 år?
Och då kanske man köper en ny.

Lägg pengarna på nåt som förräntar sig i stället... Del av ett hus.

Min bil kostade 15000 för 5 år sedan. Funkar mycket bra.
Kan sälja för 10 000.

Vad jag menar är att du kan fråga dig själv... Vad har jag råd med?
 
  • Gilla
Tvålen och 3 till
  • Laddar…
V
Vad är de för liv att bara tänka exemplariskt ekonomiskt hela tiden? Man skall ändå kunna få ihop kalkylen om man jobbar. Någor är fel annars.

Räcker med att man röker, så har man inte råd att laga bilen, eller läckan i huset, jag vet, får ofta hjälpa fattiglappar i familjen när de läcker i deras hus pga av deras värdelösa livsstil.

Man skall kunna strössla även om man har hus.
 
T Thomas' skrev:
Frågan är väl snarare hur ni INTE har råd att köpa hus om ni har 20.000 över varje månad, inte många som har det. Vad bränner ni alla pengar på? Ni får väl se till att spara som dom flesta andra om ni ska ha råd.
Jag sparar långt över det. Har inte heller råd med husen jag vill ha. Priserna ökar snabbare i attraktiva områden än vad jag tjänar pengar :D Fattar inte hur folk har råd bo i tex bromma i hus för 20-25 miljoner. Är alla lyckade entreprenörer eller ligger det kanske en lyckad bostadskarriär bakom?

Obs, jag är inte bitter bara fascinerad
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 3 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sparar långt över det. Har inte heller råd med husen jag vill ha. Priserna ökar snabbare i attraktiva områden än vad jag tjänar pengar :D Fattar inte hur folk har råd bo i tex bromma i hus för 20-25 miljoner. Är alla lyckade entreprenörer eller ligger det kanske en lyckad bostadskarriär bakom?

Obs, jag är inte bitter bara fascinerad
Man får rätta munnen efter matsäcken.

Eller så bygger man huset själv, då gör man sig ofta snabbt en bra hacka, långt över att härva mellan lägenheter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Man får rätta munnen efter matsäcken.

Eller så bygger man huset själv, då gör man sig ofta snabbt en bra hacka, långt över att härva mellan lägenheter.
Just i Bromma finns inga tomter till salu, och dyker det upp något kostar det.

Men ja, man får anpassa efter sin ekonomi.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sparar långt över det. Har inte heller råd med husen jag vill ha. Priserna ökar snabbare i attraktiva områden än vad jag tjänar pengar :D Fattar inte hur folk har råd bo i tex bromma i hus för 20-25 miljoner. Är alla lyckade entreprenörer eller ligger det kanske en lyckad bostadskarriär bakom?

Obs, jag är inte bitter bara fascinerad
Prisutvecklingen är helt galen även vid andra närförorter i Stockholm.
Knappt så man har råd att flytta i sin egen kommun snart, såvida man inte vill maxa bolånet. Det ska bli intressant att se utvecklingen när räntorna börjar ticka uppåt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Prisutvecklingen är helt galen även vid andra närförorter i Stockholm.
Knappt så man har råd att flytta i sin egen kommun snart, såvida man inte vill maxa bolånet. Det ska bli intressant att se utvecklingen när räntorna börjar ticka uppåt.
Nej. Före corona hade man ju haft råd. Då kostade husen runt 15. Men de har ökat med minst 30% sedan dess
 
  • Ledsen
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Före corona hade man ju haft råd. Då kostade husen runt 15. Men de har ökat med minst 30% sedan dess
Ja, folk har sparat enorma summor på att inte resa och inte gå på restaurang. Du kanske skulle prova? :p
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, folk har sparat enorma summor på att inte resa och inte gå på restaurang. Du kanske skulle prova? :p
Jag har inte lagt 5 miljoner på krogen under pandemin :p
 
  • Gilla
  • Haha
maja.andersson27189 och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Före corona hade man ju haft råd. Då kostade husen runt 15. Men de har ökat med minst 30% sedan dess
Det är precis därför priserna har rusat till dessa nivåer. Alla känner att man måste in i marknaden och budar så långt bolånet räcker innan det blir för dyrt.
Det återstår att se hur marknaden reagerar när den nyktrar till. Just nu är inflationen högre än löneökningarna. När räntorna stiger kommer priserna mattas av.
 
Ja, falukorv och makaroner istället för ostron så sparar man en del ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sparar långt över det. Har inte heller råd med husen jag vill ha. Priserna ökar snabbare i attraktiva områden än vad jag tjänar pengar :D Fattar inte hur folk har råd bo i tex bromma i hus för 20-25 miljoner. Är alla lyckade entreprenörer eller ligger det kanske en lyckad bostadskarriär bakom?

Obs, jag är inte bitter bara fascinerad
De jag känner (och känner till) som köpt hus i Bromma har antingen, gamla pengar, sålt bolag, pokerpengar, bostadsspekulerat eller riktigt höga chefslöner (en bra bit över 100 i månaden). Inga kommer från vanliga tjänstemannalöner på 50-70. Nu pratar vi om hus i Bromma, inte egnahem-stugor...

Vanliga tjänstemän, med 10 års bostadskarrär, bosätter sig mer i Täby, Älvsjö, Sollentuna osv för 8-12 miljoner med en belåning på 5-8 miljoner.
Om de verkligen vill, eller jobbat bättre hävstång på bostadsmarknaden, så hostar de upp för enkla boenden på Lidingö eller Danderyd för 11-15 med ofta jäkligt hög belåning....
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har inte lagt 5 miljoner på krogen under pandemin :p
Så då har du sparat 5 mille då :crysmile:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.