Robban Stutt Robban Stuttgart skrev:
Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
Ni kan ju alltid ha koll på kungörelser på Post och inrikes tidningar. Där kan ni varje dag se om tex ett bygglov är beviljat så att ni inte missar att överklaga. Där skall allt läggas ut med 5-7 dagar fördröjning. Då har ni 3-4 veckor på er att överklaga innan bygglovet vinner laga kraft.[/QUOTE]
Märkligt att du förutsätter att en eventuell bygglovsansökan SKA överklagas, detta innan någon vet om det finns en bygglovsansökan och i så fall vad den innehåller.
Känns enbart som uppvigling och trakasserier mot grannen, som kanske har goda avsikter, men i ungdomlig iver och oförstånd gått för snabbt fram.
Mer nyanserade råd är förmodligen vad TS behöver
 
  • Gilla
  • Arg
Goboobog och 1 till
  • Laddar…
A
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Det är dina unga grannars föräldrars fel som missade att uppfostra dem hur man beter sig.
Ser i skolan nästan dagligen föräldrar som har "fri uppfostran" för sina barn. Mysigt och trevligt kanske för familjen för de slipper konflikter. Dessa föräldrar är egentligen osäkra på sitt föräldraskap och gör så för att slippa krångel, konflikter. Istället är barnen deras små änglar.
En kille i skolan har en förälder som är kurator i en annan skola och den andra föräldern är lärare på en förskola. Killen var duktig de första klasserna. Killen har överhuvudtaget inga regler att följa och går omkring med lila hår och är allmänt slapp och störig. Men föräldrarna bara ler och tycker att dera enda barn är bedårande, de är runt 48 år. Sedan ett tag skolkar han också. Menar med detta att även med bästa förutsättningar förekommer det. Som läkare som röker tex.

Men barnen blir odrägliga sedan. Åtminstånde 3 av barnens kompisar är portade hemma hos. De kan helt enkelt inte bete sig. Det tror de kan göra vad de vill, tar ingen hänsyn, respekt, förstör saker, tackar inte för maten, och allt vad det är. Till och med en av dem är portad från vår tomt. Givetvis vet inte deras föräldrar om det, men våra barn förstår grejen som tur är och tar inte hem dem mer.

På jobbet har vi någon vuxen som man märker har haft fri uppfostran. De tror att de kan göra vad som faller dem in och tar inte hänsyn alls. Minsta kritik och de blir oerhört frusterade. De har ju aldrig fått kritik hemma och vet inte hur man hanterar det. Himla synd om dessa barn som har haft det så,.

Man behöver verkligen ta dem i örat ibland tills de lär sig. Men man behöver ha rejält bra på fötterna innan man gör det. För har man inte det så kan det ta hus i helsike och bli anmälningar, facket, högre chef, skadestånd, mobbing. Trixet är att vara fler, helst ett par sycken när man tar dem i örat och att man bokar in en tid och sätter sig enskilt rum och att att man läst på regler m.m. och även sticker papper under näsan på dem. Då brukar de fatta. Sedan kan man ju göra det snyggt och vänligt också, utan hög och arg röst. Ingen idé att vara hotfull eller liknande.

Tips:
Ta reda på via Lantmäteriet vilka som äger fastigheten? För det kan vara så att någon av deras föräldrar står med för lånens skull. Resten kan du räkna ut själv.

Se till att stick papper under näsan på dem från kommunen om vilka regler som gäller. MEn gör det på ett vänligt sätt. "De är inte lätt att säkert veta alla regler osv. så här är ett papper på det"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det är dina unga grannars föräldrars fel som missade att uppfostra dem hur man beter sig.
Ser i skolan nästan dagligen föräldrar som har "fri uppfostran" för sina barn. Mysigt och trevligt kanske för familjen för de slipper konflikter. Dessa föräldrar är egentligen osäkra på sitt föräldraskap och gör så för att slippa krångel, konflikter. Istället är barnen deras små änglar.
En kille i skolan har en förälder som är kurator i en annan skola och den andra föräldern är lärare på en förskola. Killen var duktig de första klasserna. Killen har överhuvudtaget inga regler att följa och går omkring med lila hår och är allmänt slapp och störig. Men föräldrarna bara ler och tycker att dera enda barn är bedårande, de är runt 48 år. Sedan ett tag skolkar han också. Menar med detta att även med bästa förutsättningar förekommer det. Som läkare som röker tex.

Men barnen blir odrägliga sedan. Åtminstånde 3 av barnens kompisar är portade hemma hos. De kan helt enkelt inte bete sig. Det tror de kan göra vad de vill, tar ingen hänsyn, respekt, förstör saker, tackar inte för maten, och allt vad det är. Till och med en av dem är portad från vår tomt. Givetvis vet inte deras föräldrar om det, men våra barn förstår grejen som tur är och tar inte hem dem mer.

På jobbet har vi någon vuxen som man märker har haft fri uppfostran. De tror att de kan göra vad som faller dem in och tar inte hänsyn alls. Minsta kritik och de blir oerhört frusterade. De har ju aldrig fått kritik hemma och vet inte hur man hanterar det. Himla synd om dessa barn som har haft det så,.

Man behöver verkligen ta dem i örat ibland tills de lär sig. Men man behöver ha rejält bra på fötterna innan man gör det. För har man inte det så kan det ta hus i helsike och bli anmälningar, facket, högre chef, skadestånd, mobbing. Trixet är att vara fler, helst ett par sycken när man tar dem i örat och att man bokar in en tid och sätter sig enskilt rum och att att man läst på regler m.m. och även sticker papper under näsan på dem. Då brukar de fatta. Sedan kan man ju göra det snyggt och vänligt också, utan hög och arg röst. Ingen idé att vara hotfull eller liknande.

Tips:
Ta reda på via Lantmäteriet vilka som äger fastigheten? För det kan vara så att någon av deras föräldrar står med för lånens skull. Resten kan du räkna ut själv.

Se till att stick papper under näsan på dem från kommunen om vilka regler som gäller. MEn gör det på ett vänligt sätt. "De är inte lätt att säkert veta alla regler osv. så här är ett papper på det"
Jaa fy sjutton.
E himla jobbigt när man ska behöva dras me sånna. I vår skola drar de curlade typ ner de andra barnen i skiten. Vi har haft mkt problem med det.
En familj sjuk anmälde pojken jämnt för han va seg morronen. Sedan vid 13 gick han upp å då gick han och spela biljard i uppehålls rummet i skolan, nästan som nån skämt film.


Curling-föräldrar som bara smilar är snälla hela tiden och softar och låter barnen göra och bete sej hur som helst. De blir inte folk av dom sedan.

Hade en yngre granne förut typ 21-22 som satte igång att meka och starta nån jänkebil tidigt på morgonen på helgen. Saknade totalt all social kompetens.

Nu bor vi så att det e rätt långt till grannhus ett medvetet val. Stor tomt alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.
Tydligt vem som är den jobbiga grannen... Glad att jag inte bor nära...
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
F Fredrik-1980 skrev:
Jaa fy sjutton.
E himla jobbigt när man ska behöva dras me sånna. I vår skola drar de curlade typ ner de andra barnen i skiten. Vi har haft mkt problem med det.
En familj sjuk anmälde pojken jämnt för han va seg morronen. Sedan vid 13 gick han upp å då gick han och spela biljard i uppehålls rummet i skolan, nästan som nån skämt film.


Curling-föräldrar som bara smilar är snälla hela tiden och softar och låter barnen göra och bete sej hur som helst. De blir inte folk av dom sedan.

Hade en yngre granne förut typ 21-22 som satte igång att meka och starta nån jänkebil tidigt på morgonen på helgen. Saknade totalt all social kompetens.

Nu bor vi så att det e rätt långt till grannhus ett medvetet val. Stor tomt alltså.
F Fredrik-1980 skrev:
Jaa fy sjutton.
E himla jobbigt när man ska behöva dras me sånna. I vår skola drar de curlade typ ner de andra barnen i skiten. Vi har haft mkt problem med det.
En familj sjuk anmälde pojken jämnt för han va seg morronen. Sedan vid 13 gick han upp å då gick han och spela biljard i uppehålls rummet i skolan, nästan som nån skämt film.


Curling-föräldrar som bara smilar är snälla hela tiden och softar och låter barnen göra och bete sej hur som helst. De blir inte folk av dom sedan.

Hade en yngre granne förut typ 21-22 som satte igång att meka och starta nån jänkebil tidigt på morgonen på helgen. Saknade totalt all social kompetens.

Nu bor vi så att det e rätt långt till grannhus ett medvetet val. Stor tomt alltså.
Hur ser man i ett så tidigt skede som möjligt att barn är curlade och att vuxna som man stöter på har också blivit curlade? Jag har tendensen att tro ofta för bra om alla innan jag inser realiteten.
 
Magnus Filip skrev:
Det är dina unga grannars föräldrars fel som missade att uppfostra dem hur man beter sig.
Ser i skolan nästan dagligen föräldrar som har "fri uppfostran" för sina barn. Mysigt och trevligt kanske för familjen för de slipper konflikter. Dessa föräldrar är egentligen osäkra på sitt föräldraskap och gör så för att slippa krångel, konflikter. Istället är barnen deras små änglar.
En kille i skolan har en förälder som är kurator i en annan skola och den andra föräldern är lärare på en förskola. Killen var duktig de första klasserna. Killen har överhuvudtaget inga regler att följa och går omkring med lila hår och är allmänt slapp och störig. Men föräldrarna bara ler och tycker att dera enda barn är bedårande, de är runt 48 år. Sedan ett tag skolkar han också. Menar med detta att även med bästa förutsättningar förekommer det. Som läkare som röker tex.

Men barnen blir odrägliga sedan. Åtminstånde 3 av barnens kompisar är portade hemma hos. De kan helt enkelt inte bete sig. Det tror de kan göra vad de vill, tar ingen hänsyn, respekt, förstör saker, tackar inte för maten, och allt vad det är. Till och med en av dem är portad från vår tomt. Givetvis vet inte deras föräldrar om det, men våra barn förstår grejen som tur är och tar inte hem dem mer.

På jobbet har vi någon vuxen som man märker har haft fri uppfostran. De tror att de kan göra vad som faller dem in och tar inte hänsyn alls. Minsta kritik och de blir oerhört frusterade. De har ju aldrig fått kritik hemma och vet inte hur man hanterar det. Himla synd om dessa barn som har haft det så,.

Man behöver verkligen ta dem i örat ibland tills de lär sig. Men man behöver ha rejält bra på fötterna innan man gör det. För har man inte det så kan det ta hus i helsike och bli anmälningar, facket, högre chef, skadestånd, mobbing. Trixet är att vara fler, helst ett par sycken när man tar dem i örat och att man bokar in en tid och sätter sig enskilt rum och att att man läst på regler m.m. och även sticker papper under näsan på dem. Då brukar de fatta. Sedan kan man ju göra det snyggt och vänligt också, utan hög och arg röst. Ingen idé att vara hotfull eller liknande.

Tips:
Ta reda på via Lantmäteriet vilka som äger fastigheten? För det kan vara så att någon av deras föräldrar står med för lånens skull. Resten kan du räkna ut själv.

Se till att stick papper under näsan på dem från kommunen om vilka regler som gäller. MEn gör det på ett vänligt sätt. "De är inte lätt att säkert veta alla regler osv. så här är ett papper på det"
Vad ger Du för förebild till dem då? Människan uppfostrar alltid samhällen i flock.. dvs att även om det inte är dina barn så kan du säga till dem (på ett förklarande trevligt sätt). Barn/unga, oavsett uppfostran/föräldrar, är inte obildbara. De kan lära sig ..

Man måste ge dem chansen bara.. hur frustrerande det än må vara. Ungarna brukar gå mycket bättre och lära än deras föräldrar.. (de kan ta det lite personligt.. men då får man förklara för dem oxå.. - barn kan ha olika regler på olika ställen och förstå skillnaden).
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Vad ger Du för förebild till dem då? Människan uppfostrar alltid samhällen i flock.. dvs att även om det inte är dina barn så kan du säga till dem (på ett förklarande trevligt sätt). Barn/unga, oavsett uppfostran/föräldrar, är inte obildbara. De kan lära sig ..

Man måste ge dem chansen bara.. hur frustrerande det än må vara. Ungarna brukar gå mycket bättre och lära än deras föräldrar.. (de kan ta det lite personligt.. men då får man förklara för dem oxå.. - barn kan ha olika regler på olika ställen och förstå skillnaden).
Menade främst vuxna personer.
 
Magnus Filip skrev:
Hur ser man i ett så tidigt skede som möjligt att barn är curlade och att vuxna som man stöter på har också blivit curlade? Jag har tendensen att tro ofta för bra om alla innan jag inser realiteten.
Magnus Filip skrev:
Hur ser man i ett så tidigt skede som möjligt att barn är curlade och att vuxna som man stöter på har också blivit curlade? Jag har tendensen att tro ofta för bra om alla innan jag inser realiteten.
Vuxna- om de inte tål att bliva kritiserade alls. Inte ta till sej synpunkter
Inte tål Bli tutade på i trafiken. De ska ha sina vanor sin agenda, saknar förståelse för andra. "kan inte göra fel" i så fallär det nån annans fel.

Barn- lipar direkt om man säger till. De går direkt till sina föräldrar och ojar sig för minsta lilla. Föräldrarna är 100% på sitt barns sida. Föräldrarna låter barnen aldrig ha tråkigt.

Mitt sätt att känna igen dom. Undviker max sånna människor. Som tur e de rätt få.
Ett bra sätt för oss att undvika trubbel.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Vad ger Du för förebild till dem då? Människan uppfostrar alltid samhällen i flock.. dvs att även om det inte är dina barn så kan du säga till dem (på ett förklarande trevligt sätt). Barn/unga, oavsett uppfostran/föräldrar, är inte obildbara. De kan lära sig ..

Man måste ge dem chansen bara.. hur frustrerande det än må vara. Ungarna brukar gå mycket bättre och lära än deras föräldrar.. (de kan ta det lite personligt.. men då får man förklara för dem oxå.. - barn kan ha olika regler på olika ställen och förstå skillnaden).
Väluppfostrade barn klarar sig bra på alla ställen! De flesta barn klarar det bra. Även olika regler.
 
Magnus Filip skrev:
Väluppfostrade barn klarar sig bra på alla ställen! De flesta barn klarar det bra. Även olika regler.
Precis (y) men alla har inte samma regler.. och det är inte fel att berätta om de gör fel ..och förklara varför de gör fel.

Vissa föräldrar är lite slappa, andra har själva brist i sin uppfostran (från sin hemmiljö).. och så har vi de som bara har andra regler och syn på vad som är väluppfostrat och inte.

Därför får man ju ta lite diskussioner med de barn som rör sig i familjen (vänner, grannar osv) och ger dem möjligheten att både förstå.. göra fel.. och sedan göra rätt. Även ens egna barn kan ju hjälpa - om de förstår dina regler.

De lär sig inget av att ingen bryr sig eller när de blir ”portade”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
Tack för bra och mindre bra svar! Trist att en del tycker att man är den som är krånglig och otrevlig men det får man väl ta då, för mig är det iaf viktigt att inte sabba för andra.

Har en film där lågorna är högre än hustaket, men vill inte lägga upp den här.

Jag har efterfrågat deras bygglovsansökan (visste inte att man kunde göra det, så tack till den som tipsade) och mycket riktigt är den på en utbyggnad som det de markerat på tomten, och dubbelt så stort som man får bygga och för nära vårt garage med mer. Har skapat en annan tråd för detta.

Har kontaktat miljöavdelningen för att se om de hunnit ut för att kika på skräphögen som är kvar efter första elden men inte fått svar än.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Har kontaktat miljöavdelningen för att se om de hunnit ut för att kika på skräphögen som är kvar efter första elden men inte fått svar än.
Att elda byggavfall är ett lagbrott. Ring polisen (det har jag själv gjort flera gånger i samma situation)

G Goboobog skrev:
Har en film där lågorna är högre än hustaket, men vill inte lägga upp den här.
Det är säkert också ett lagbrott (även om det skulle vara löv och grenar) och dessutom allmänfarligt. Här ringer du både polisen och brandkåren (räcker med ett samtal...)

G Goboobog skrev:
Trist att en del tycker att man är den som är krånglig
Sorry om du kände så om t.ex. mitt svar. Jag tycker man pratar med folk innan man skriver på ett nätforum. Om man börjar skriva att andra (som t.ex. grannar) är otrevliga (extremt vanligt på detta forum) kommer min första slutsats alltid att vara den jag gav uttryck för. Om grannar bryter mot lagen på ett så flagrant sätt som du beskriver är det en polisiär fråga.

G Goboobog skrev:
Jag har efterfrågat deras bygglovsansökan (visste inte att man kunde göra det, så tack till den som tipsade) och mycket riktigt är den på en utbyggnad som det de markerat på tomten, och dubbelt så stort som man får bygga och för nära vårt garage med mer. Har skapat en annan tråd för detta.
Tänk efter nu. Man får ansöka om bygglov för precis vad som helst. Det blir ju inget problem förrän de faktiskt får detta bygglov - vilket de inte lär få om du har rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att elda byggavfall är ett lagbrott. Ring polisen (det har jag själv gjort flera gånger i samma situation)
Har du haft framgång så att polisen faktiskt dök upp och avvärjde pågående brott?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du haft framgång så att polisen faktiskt dök upp och avvärjde pågående brott?
Ja - de kom med blåljus och (utan) dragna vapen och avvärjde det hela. Då hade jag haft flera samtal med representanten för illgärningsmannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja - de kom med blåljus och (utan) dragna vapen och avvärjde det hela. Då hade jag haft flera samtal med representanten för illgärningsmannen.
Låter som att de försökt mörda någon snarare än att de eldat
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.