dc40sf-v eller calmar v33 ?är det någon som kan komma med några för och nackdelar om dessa pannor ?

hellstiffen
 
Det ända jag kan tillägga är att jag är mycket sugen på en calmar v33 med urtag för att senare kunna sätta i en pellets-brännare om man skulle vilja det. det är en stor fördel. Sedan verkar det helt klart vara en av de bättre pannorna på marknade enligt min reflektion.

jimnor
 
jimnor skrev:
Det ända jag kan tillägga är att jag är mycket sugen på en calmar v33 med urtag för att senare kunna sätta i en pellets-brännare om man skulle vilja det. det är en stor fördel. Sedan verkar det helt klart vara en av de bättre pannorna på marknade enligt min reflektion.

jimnor
det går att köpa lucka för pelletsbrännare till Atmos också.
Tycker för egen del att ATMOS verkar vara en av de mest gedigna och mest prisvärda pannorna på marknaden.

ATMOS har även större eldstadsvolym.
 
går det inte att köra med pelletsbrännare genom vedluckan?
eller ha en xtra lucka med hål för brännaren?
 
G
Om Atmosen har större vedinlägg är väl rätt så ointressant,eftersom Calmarpannan är mkt effektivare.
Tänker främst på att det går åt mindre ved,vilket betyder att jag inte behöver kapa o klyva xtra ved.
Har tittat på grannens vedpanna,(tror att det är en Fellingsbropanna)och där kan man snacka om ett mindre krematorium.
Dock så skulle han alldrig köpa en sådan panna till pga verkningsgraden.
Och svaret på din fråga om pelletsanslutningen.
På Calmar kan man sätta pelletsbrännaren framtill på luckan.
Gäller även Atmosen.
 
Den nya Atmos DC 40 GSE ska enligt Atmos ha 90% i verkningsgrad och en vedvolym på 170 l vilket kan vara bra med stora acc volymer. Dock är priset lite häftigare på dryga 40 000 innan rabbater.
 
GR_B skrev:
Om Atmosen har större vedinlägg är väl rätt så ointressant,eftersom Calmarpannan är mkt effektivare.
Tänker främst på att det går åt mindre ved,vilket betyder att jag inte behöver kapa o klyva xtra ved.
När pannans effekt är lägre så är rökgastemperaturen högre men det är inte alltid en nackdel. Har man en hög murad skorsten på 13-14m som står mitt i huset som vi har så får man ju en varm murstck som extra radiator och inga bekymmer med kondens i skorstenen när den passerar kallvinden. Vi bedömde att 2-4m3 ved extra är lättare att skaffa än att reparera en fuktskadad skorsten.

Har man lång skorsten och högeffektiv panna så kanske måste man plocka ut en eller två retaders från rökrören ändå och då sänker man pannans höga effekt i alla fall ;).
Har man kort och välisolerad skorsten så har man så klart mer nytta av högeffektiv panna.
Villka parametrar är viktigast vid valet av panna beror ju på i vilket hus den ska stå ;).
Vi satsade på stor vedvolym. Rökgastemp. pendlar mellan 230-260 grader beroende på när pannan sotades sist.
gaia
 
Calmar har som tillval ett urtag i ena sidan för pelletsbrännare. Känns som en bra lösning. Enklare om man vill växla mellan ved och pellets.
Dock svänger man ur brännaren om man skall elda med ved
 
det börjar luta åt atmos pga vedvolymen på 190l mot v33 på 120l 70l mera ved borde betyda färre ilägg och större tankar. även om verkningsgraden skiljer på 5-10% calmar harju 91% atmos 86% tror jag det var?

tack för alla inlägg. mata på med mera om ni har

hellstiffen
 
Jag har också en skorsten som är 13 meter från pannan, 14 meter från källargolvet. Jag valde en Atmos DC 35 SF för att den har lite lägre verkningsgrad än en del andra pannor, enligt papperna. Det blir lagom uppe i toppen på min skorsten (som dessutom tar upp en kvadratmeter i tvärsnitt, med sina 11 pipor).
Som gaia skriver kommer jag som längst till 260°C i rökgastemperatur.
För övrigt är pannan rejält gjord och lätt att hantera.
 
Med risk att vara tjatig men är det någon som har erfarenheter an Atmos GSE
med 90% verkningsgrad?
 
GR_B skrev:
Om Atmosen har större vedinlägg är väl rätt så ointressant,eftersom Calmarpannan är mkt effektivare.
Tänker främst på att det går åt mindre ved,vilket betyder att jag inte behöver kapa o klyva xtra ved.
Har tittat på grannens vedpanna,(tror att det är en Fellingsbropanna)och där kan man snacka om ett mindre krematorium.
Dock så skulle han alldrig köpa en sådan panna till pga verkningsgraden.
Och svaret på din fråga om pelletsanslutningen.
På Calmar kan man sätta pelletsbrännaren framtill på luckan.
Gäller även Atmosen.

Eldningsvolymen är i högsta grad intressant ur bekvämlighetssynpunkt betydligt intressantare än några % i effektivitet hit eller dit.

ATMOS har enligt SP 84% och CALMAR 91% (finns siffror från tex danska motsvarigehten där AMTOS har 86% men betydligt bättre miljösiffror än Calmar).
Om vi tar skillnaden på 7% och en årsförbrukning på 20kbm med Calmar så borde detta ungefär motsvara 21,5-22kbm med ATMOS väldigt grovt räknat.
Jag är rätt säker på att du får tillbringa mer tid i pannrummet med Calmar än du behöver göra på vedbacken med ATMOS:en, förutsatt att du har acktank som kan svälja inlägget.

ATMOS:en verkar enligt ägarna vara väldigt rejält byggda, har för mig att jag läst på några forum att Calmar kan ha lite dåliga svetsar som kan börja läcka men det är möjligt att jag kommer ihåg fel.
ATMOS kan man köpa i Danmark/Tyskland för en bråkdel av vad de kostar i Sverige om man har möjlighet.
 
G
Ungefär 1,5 vedinlägg( och acctankarna 2000 l )på 30 grader högst upp.
Då får jag nästan 100 grader (på alla termometrarna)i tankarna.
Sedan att man kan köpa Atmosen i Danmark mm är helt ointressant.
Rörpularen kopplar då inte in den,eftersom han har en hög avans på just Atmospannan.
Och bor man högre upp i landet och ser på vad kostnaden blir att åka och hämta den med släp så blir väl kostnaden + - noll.
Men visst man kan åka till Polen och köpa billiga kök mm.
Belgien och hämta klinkers mm mm.
Eller en ny bil i Danmark.
Sätten är många för att tjäna några spänn.
Hur många åker till utlandet för att hämta en panna,inte är det många.
 
GR_B skrev:
Ungefär 1,5 vedinlägg( och acctankarna 2000 l )på 30 grader högst upp.
Då får jag nästan 100 grader (på alla termometrarna)i tankarna.
Sedan att man kan köpa Atmosen i Danmark mm är helt ointressant.
Rörpularen kopplar då inte in den,eftersom han har en hög avans på just Atmospannan.
Och bor man högre upp i landet och ser på vad kostnaden blir att åka och hämta den med släp så blir väl kostnaden + - noll.
Men visst man kan åka till Polen och köpa billiga kök mm.
Belgien och hämta klinkers mm mm.
Eller en ny bil i Danmark.
Sätten är många för att tjäna några spänn.
Hur många åker till utlandet för att hämta en panna,inte är det många.
Jag bor på Västkusten och då är inte en prisskillnad på åtminstone 6-7000:- eller mer beroende på modell att förakta, speciellt om man ändå är en vända till Danmark emellanåt, då blir i princip semestern betald.

Sedan går det alltid att hitta nån lokal rörmokare som kopplar även gejer på plats. Även om han lägger på en hundring på timpengen blir det en bra affär eftersom själva arbetskostnaden är rätt lite om alla prylar står på plats.

Vill man kan man beställa ATMOS GS 40 från Polen för ca 25000 inkl frakt, den pannan går väl loss på ca 40000:- här i Sverige. Men allt är ju en resursfråga vad man tycker är mycket eller lite pengar att tjäna. Kan man tjäna några tusingar som man kan göra roliga saker för så tycker jag det är helt OK, speciellt om man kan blåsa krämargillet....
 
hellstiffen skrev:
det börjar luta åt atmos pga vedvolymen på 190l mot v33 på 120l 70l mera ved borde betyda färre ilägg och större tankar. även om verkningsgraden skiljer på 5-10% calmar harju 91% atmos 86% tror jag det var?

tack för alla inlägg. mata på med mera om ni har

hellstiffen

Finns ju även Calmar V65 som har 150 liters eldstad med 91% verkningsgrad, Den går oxå få med lucka i sidan för pelletsbrännare..
Iof så är det väl nästan samma pris på pellets o el nu så då kanske det inte är värt dom extra slantarna som det kostar att få luckan, Kanske bättre att lägga dom pengarna på elräkningen de få gångerna man inte kan elda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.