Ah. Ja är kabeln skruvad kan man ju testa med en vanlig gammal lampsladd eller något. Det känns dock enklast att öppna den först och se om bladen roterar enkelt. Det gjorde visserligen bladen på den här inne trots att den inte fungerade, men man kan ju alltid börja med att öppna och titta som sagt.
 
Det behöver du inte ens lossa den för att se.
 
D Daniel 109 skrev:
Det behöver du inte ens lossa den för att se.
Tänker du på den där ställskruven, att ta bort den och titta in? Ursäkta en lekman, men jag antar att jag fimpar vattnet först i så fall och kör den torr en kort stund för att kolla ev. rörelse?
 
Det är ingen ställskruv. Det är ett lock och innanför den finns axeln.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen ställskruv. Det är ett lock och innanför den finns axeln.
Aha. Går ut och kikar senare så får vi se.
 
Ta bort den ,även när pumpen är i drift, en skurtrasa under är bra , det sprutar inget vatten , bara lite dropp eller liten rännil., sen kan du ta fattigmans stetoskåp. En mejsel mellan pump och öra och vrida på reglaget 1 - 2 - 3 och då hörs det väl när den ändrar farten om den snurrar , blir liksom mer sus i örat då.
 
Har inte hunnit testköra pumpen separat på el än, men kan i alla fall snurra hela den roterande delen enkelt för hand. Fin är den däremot inte. Mycket svart beläggning på. Pump med svart beläggning på den roterande delen, beläggningen syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpdel med svart beläggning på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att lyfta ur allt och göra rent ini den med , lossa pumphjulet och under sitter det plåt bricka, går att spola med vatten och diskborste, se bara till att det inte kommer in vatten i kopplingsplinten
 
J jonaserik skrev:
Det går att lyfta ur allt och göra rent ini den med , lossa pumphjulet och under sitter det plåt bricka, går att spola med vatten och diskborste, se bara till att det inte kommer in vatten i kopplingsplinten
Jo, ska ut och hämta den nu och tvätta inne i lugn och ro. Har i och för sig svårt att tro att beläggningen ska utgöra något större motstånd eller problem, men helt säker är jag inte, och tar man ändå loss den och funderar på att byta kan man ju lägga tjugo minuter på att göra rent den och sätta tillbaka för att se om det gjort någon skillnad.
 
Med så mycket gegga på pumphjulet så kan det ha satt sig mellan rotor och stator med och kanske klibbar lite. det är inte många mm mellan.
 
Monterade tillbaka pumpen nyss och testkörde den liggande på golvet på det statiska pumputtaget (M2). Först hände ingenting, sedan började den röra sig sakta, sakta, och samtidigt började pumpen ryka och bli varm. Därefter slår brytaren ifrån.
Jag pillade inte med att försöka få loss hela hjulet/flänsen igår då det var svårt att se hur man skulle få loss den. Jag körde på en bra stund med flytande två, vatten och diskborste och lät sedan allt torka under natten. Jag tänker såhär: även om jag skulle lägga ner massa tid på att öppna den, rengöra mer och sedan kanske få igång den, känns det som att sannolikheten att den skulle sluta fungera snart igen är överhängande. Tid och energi är också pengar, och att köra en 6 Kw elpatron för värme och vatten också. En ny pump kostar 1 700 spänn på Rinkaby rör. Två dagar så är den hemma. Lika bra att beställa känns det som. Jag är dock väldigt lättad över att ha hittat vad som sannolikt är felet relativt snabbt med hjälp av er och Baxi. Stort tack. Beställer pump idag och skriver när jag monterat dit den.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Uppdrag utfört. Del hämtad och monterad. Småbökigt att få dit den riktigt (trångt) och jag fick ta elkabeln från den gamla enheten, men det löste sig.
Har tänt i pannan och kört igång. Än så länge går allt ca femton minuter in. Två reflektioner hittills: pumpen blir relativt varm. Inte alls som innan, nu är den ljummen och som ni kan se på bilderna var den mer än så tidigare... Funderar därför på vilket läge pumpen ska stå på. Justerar den det själv? Den förra stod på två så jag har ställt den här på två också.
Det andra är att innanmätet på pumparna inte är identiskt, men modellbeteckning är detsamma. I vilket fall som helst oerhört skönt om det skulle fungera. Vågar inte riktigt ropa hej än. Ny monterad pumpelement står bredvid en äldre, sliten modell på en svart yta, indikerande bytet och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya och gamla pumpdetaljer bredvid varandra på en arbetsbänk, den gamla delen uppvisar slitage och missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad cirkulationspump i ett värmesystem, märkt Laddomat, inställd på hastighet 2, med elkabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Det att den blir varm är naturligt, den går med vatten som ca 75 C och klarar upp 100 C. Låt den gå på 2 , sticker panntempen iväg så öka till 3 , hur gick det med koken.
 
J jonaserik skrev:
Det att den blir varm är naturligt, den går med vatten som ca 75 C och klarar upp 100 C. Låt den gå på 2 , sticker panntempen iväg så öka till 3 , hur gick det med koken.
Då kör jag vidare på läge två tills vidare.

Jag har pannrummet 40 meter från huset så jag kan inte svära på det, men mig veterligen har pannan aldrig kokat. På styrpanelen inne har jag aldrig sett tempen stå högre än 93 eller kanske någon endaste gång 95 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.