Tjena. Ett märkligt fel uppstod på min Baxi idag. En stund efter jag hade tänt i pannan löste jordfelsbrytaren ut. Så fort man slår på fläkten tar det ungefär en minut, sedan slår jordfelsbrytaren ifrån. Slår man på fläkten direkt sedan slår brytaren ifrån direkt. Väntar man en stund kan man köra en knapp minut innan den löser ut. Väldigt märkligt och olustigt. Vi hade tur och fick in en omgång innan det hände, men fr.o.m. i morgon har vi vare sig varmvatten eller värme inne. (Vi har en elpatron i slavtanken inne men jag vet inte om systemet fungerar när pannan är helt avstängd. Jag vet inte var laddomat, kulvertstyrning m.m. s.a.s. börjar eller om pannan behöver ström.)

Jag har tagit loss sugfläkten och gjort rent den och tagit loss frontpanelen för att försöka se om någon säkring hade gått, men inte vad jag kunde se. Jag har också testat att stänga av all el i proppskåpet som inte har med pannan att göra, men det gjorde ingen skillnad, så felet verkar vara isolerat till just vedpannan. Efter jag hade grejat en stund började jordfelsbrytaren dessutom lösa ut bara pannans huvudströmbrytare var på (i början var det bara när man körde fläkten), så jag fick stänga av den också.

Farsan hade precis samma fel på deras Solo Innova att brytaren löste ut, men där handlade det om ett läckande vattenrör och något sådant finns inte här.

Felsökning inom el är ju svårt att gissa om, men något tips? Funderar på vem jag ska ringa i morgon, en vanlig elektriker eller VVS-killen som installerade pannan. Det känns ju mest som en elfråga, men ska de sedan in i pannan kan det kanske behövas bådadera i värsta fall.
 
Ring Baxi. Deras support är kanon!
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ring Baxi. Deras support är kanon!
Tack! Det låter lovande, jag funderade faktiskt på det förut. Man kanske ska börja där då.
 
T thomasp skrev:
Tack! Det låter lovande, jag funderade faktiskt på det förut. Man kanske ska börja där då.
Troligtvis överledning till jord i fläkten, du verkar inte ha tummen i handen, ut med fläkten lossa jorden, lägg den på en träpall och starta den utan att hålla i den, löser det inte så , sätt tillbaka jorden och det löser, då . är ett byte på plats. Bara som en snabb felsökning.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligtvis överledning till jord i fläkten, du verkar inte ha tummen i handen, ut med fläkten lossa jorden, lägg den på en träpall och starta den utan att hålla i den, löser det inte så , sätt tillbaka jorden och det löser, då . är ett byte på plats. Bara som en snabb felsökning.
När jag lossade fläkten förut såg jag ingen jordkabel, men den sitter kanske inuti eller i anslutning till fläkten?. (Jag behövde i alla fall inte ta loss någonting mer än själva fläktmotorn.) Nu har jag inte pannan framför mig, men att öppna och titta efter en jordkabel tar ju inte många minuter.

Förstår jag dig rätt om du menar att jag ska testa att köra fläkten liggande på pall lös utan jordkabeln ansluten, och om jordfelsbrytaren inte löser ut då är det jordkabeln som behöver bytas?
 
Svar nej ingen kabel , det finns säkert en gul/grön ansluten till fläkten, nu brukar det vara stickpropp på dom flesta, så att hitta den gul/gröna blir att lyfta på stora locket. Kopplas den ur så kan det inte bli överledning till jord och startas på pallen, inte ligga på pannan, då finns jord mot fläkten. håller det då, så sätt gul/gröna tillbaka med fläkten på stolen, löser det ut ,byt fläkten , går inte att reparera.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej ingen kabel , det finns säkert en gul/grön ansluten till fläkten, nu brukar det vara stickpropp på dom flesta, så att hitta den gul/gröna blir att lyfta på stora locket. Kopplas den ur så kan det inte bli överledning till jord och startas på pallen, inte ligga på pannan, då finns jord mot fläkten. håller det då, så sätt gul/gröna tillbaka med fläkten på stolen, löser det ut ,byt fläkten , går inte att reparera.
Okej. Jag tror jag är med. Vet inte riktigt hur man får av det stora locket på toppen, men ska kika. I bästa fall sitter den bara skruvad från sidorna. Rent spontant kan jag tycka att det är dåligt om fläkten inte skulle hålla mer än sex år, men man vet aldrig. Ska ringa och höra med Baxi också. Tack för tipset!
 
Kan du köra pannan om du kopplar ur kontakten till fläkten.

Baxis suport är bra. Jag hade problem med ett konstruktionsfel på min och schemat i onlinemanualen stämde inte. Så jag frågade efter schema till min panna och förklarade varför jag behövde det. Då skickade de en ombyggnadsinstruktion.

Felet var att om pannan stannar på grund av övertemperatur tenderar den att slå ifrån på låg rökgastemperatur och stoppa laddpumpen, med kokning som följd. Efter modden går pumpen vid övertemperatur oavsett om pannan är igång eller ej. Samma lösning som finns på senare exemplar. Något av en nödlösning kan man tycka, men det duger.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan du köra pannan om du kopplar ur kontakten till fläkten.

Baxis suport är bra. Jag hade problem med ett konstruktionsfel på min och schemat i onlinemanualen stämde inte. Så jag frågade efter schema till min panna och förklarade varför jag behövde det. Då skickade de en ombyggnadsinstruktion.

Felet var att om pannan stannar på grund av övertemperatur tenderar den att slå ifrån på låg rökgastemperatur och stoppa laddpumpen, med kokning som följd. Efter modden går pumpen vid övertemperatur oavsett om pannan är igång eller ej. Samma lösning som finns på senare exemplar. Något av en nödlösning kan man tycka, men det duger.
Ja det är ju faktiskt en ännu enklare sak att börja med. Kanon. I och med att jordfelsbrytaren slår ifrån någon minut efter man startat pannan (förutsatt att det inte har med värme att göra) borde jag ju kunna testa att starta pannan i morgon. Slår den ifrån då kan jag först dra ur fläkten. I och med att pannan inte är varm är det ju riskfritt. Slår den inte ifrån då torde ju felet ligga i fläkten som både du och jonaserik är inne på.
 
Nu har jag pratat med Baxi. De sade att det förstås är svårt att svara på, men att ett par av de vanligare elfelen är med laddningspumpen (eller radiatorpumpen, men det har jag ingen) eller just sugfläkten. Jag testade därför att köra fläkten utan laddningsspumpkontakten i, och det fungerade i flera minuter, medan brytaren löser ut under en minut med laddningspumpskontakten i. Jag prövade också att dra ut fläkten och låta kontakten för laddningsspumpen vara kvar i. Sedan tryckte jag på antingen strömbrytaren som reglerar ved- eller oljeeldning samt strömbrytaren för radiatorpumpen. Då löser brytaren ut direkt.

Det här skulle väl tala för att något är knas med elen i eller till laddningspumpen, eller möjligtvis kanske att någon annan säkring i pannan är kass. Jag har ingen aning om huruvida man måste köpa ett helt nytt laddomatpaket eller ej. Pumpen sitter väl i eller på den tredelade laddomat-klumpen på bilden nedan. Det är ju piss oavsett eftersom det i så fall kommer krävas rörmokare och ny laddomat (för jag förmodar att man inte kan laga ett eventuellt elfel inne i en laddomat/laddningspump).

Det enda jag tänkte på i övrigt är att strömbrytaren för radiatorpump är påslagen på min panna (strömbrytare E är på). Jag har ju ingen radiatorpump, men antar att den gäller även för laddningsspump. Jag är ganska säker att jag prövade att slå av den och ha laddningsspumpen i nämligen, men att den slog ifrån även då.

Kontrollpanel för värmesystem med manometrar, strömbrytare och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Laddomat-enhet med termometrar visar temperatur, kopplad till rör och kablar, eventuellt med elfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets styrenhet med säkerhetsbrytare, kablar och märkningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En laddomat laddningspump ansluten till ett rörverk, omgiven av isoleringsmaterial, med synliga ledningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en dammig Laddomat LM-6 typ med tekniska specifikationer synliga, ansluten till ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


**edit**

Jag såg att själva pumpdelen verkar finnas lös om jag ser rätt. Det står "för utbyte" och till laddomat 21-60. Då måste man väl bara bekräfta att det är den som knasar och inte något annat.

https://www.vvsobygg.se/drivsida-la...r8AyurweSJsDsa63HqDKYEQEJDhkPhxgaAnQAEALw_wcB
 
Redigerat:
Löser det inte ut när pumpan på laddomaten är urtagen, det brukar finnas nya drivsidor och bytes lätt , alla ventiler runt laddomaten stängs och 4 skruv tas bort ,och byte kan ske , kollade lite , den finns som reservdel.
 
Precis. Jag hittade pumpdelen samtidigt som ni skrev såg jag. :p Tack igen.

Snackade med Baxi igen och fick ett bra tips. Man kan sätta kontakten till laddningspumpen i uttaget för radiatorpumpen (M2 istället för M7). Det är samma el, det är bara att pumpen då går hela tiden istället för att satsladda, men som temporärt test fungerar det. Löser brytaren ut då också är det "garanterat något i pumpen" sade de.

Man kan också skarva pumpen till en 220-kontakt och pröva att köra den i ett vanligt uttag, men det känns som ett onödigt stort ingrepp eftersom man då får byta kablage sedan eller skarva om.

Jag ska pröva att byta plats till M2 och går brytaren då också köper jag nog ett nytt pumphus. Det blir kanske lite chansartat men om allt pekar på det och det kostar lika mycket att ta dit en elektriker för att mäta upp den som att köpa ett pumphus, och det kanske också tar flera dagar att få hit en elektriker, känns det enklast.

**edit**

Prövade att köra pumpen i det övre uttaget. Det gick i någon minut, sedan löste det ut igen. Däremot kände jag på pumpen när den gick, och den blir skållhet (jag kunde knappt hålla i den). Jag gissar att rotorbladen inuti pumphuset helt enkelt inte snurrar (eller så är det väldigt trögt), så att det blir överbelastning. Det krävs ju inte mycket för att en jordfelsbrytare löser ut. Antingen har det kommit något skit i pumphuset eller så har den tjänat ut. Intressant i sammanhanget är att ytterligare en cirkulationspump slutade fungera för ett knappt år sedan här, också bara fem år gammal. Funderar på om vårt vatten kanske påverkar livslängden. Att två pumpar slutar fungera efter fem, sex år känns ju så där.

Nästa steg, då? Jag tänker att jag stryper vattnet från de tre anslutningarna i laddomaten, skruvar loss pumpen och tittar inuti om jag kan röra rotorbladen lätt, om det ser smutsigt ut eller liknande. Hittar jag något kan jag montera tillbaka den. Hittar jag inget köper jag en ny. Låter det vettigt?
 
Redigerat:
Du kan ju stuva dit en annan sladd direkt i pumpen så behöver du inte skada den befintliga sladden. Jag har för mig att kontakten mot pannan är skruvad, så den går att byta utan att klippa sladden.
 
Lossa den runda skruven på pumpen och känn med en mejsel eller se in om den snurrar om axeln syns där. Att pumpen blir het, så kan det vara två saker , den sitter fast eller så är det kortis i lindningen. Glöm inte att koppla ur strömmen när mekar med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.