Har en fundering: de flesta frysar kan inte stå i kyla, men det finns dom som kan stå i minus 15 grader. Vad händer om det blir kallare? Går frysen sönder?
Men om den inte är påslagen? Går den sönder då oxå?
Jag tänker att man kunde koppla frysen över en termostat som bryter spänningen då omgivningstemperaturen blir t.ex. minus13.
Då behöver frysen knappast vara igång. Och slår till spänningen igen då det blir varmare än t.ex. minus13.
Vad tror ni om det?
Thommy
 
Frysen fryser :p även då den är avstängd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Bara en frys och ingen kombi då och har två kompressorer, med en så bir det lite udda i driften.
 
Det normala är ju att man använder sig av komponenter där tillverkaren har testat och garanterar deras funktion till en viss temperatur. Ska man ha komponenter som garanterat klarar extremare miljöer så blir de dyrare. För en frys som 99% av alla användare placerar i uppvärmda miljöer finns det ingen vinst i att använda sig av dyrare grejer för kundunderlaget är för litet. Några företag gör då specialversioner som kostar mer där man använder dyrare grejer och testar helheten för detta men då brukar priserna på grejerna var bra mycket högre just för att man räknar med att sälja färre.

Med detta sagt så brukar det vara skillnad på förvaringstemperatur och driftstemperatur och nästan allt går att förvara kallare så länge det inte är gaser/vätskor i dem som då kan spräcka sina ’behållare’. Ett problem i ditt fall är dock nog att elektroniken är isolerad och genom driftsvärmen håller elektroniken plusgrader det som kommer hända när du slår av den är ju att den kommer ganska fort kylas ner och det blir risk för kondens i elektroniken.
 
J jonaserik skrev:
Bara en frys och ingen kombi då och har två kompressorer, med en så bir det lite udda i driften.
Hej
Det är fråga om en frysbox,ingen kombi. Vad då udda i driften? Den skulle slå ifrån då det nån gång blir kallare än minus 13 och slå på igen då det blir varmare än minus 13. Frågan är om den tar skada av att stå kallare än minus 15? Eller tar den skada bara om den är igång vid den kylan?
 
yonna yonna skrev:
Frysen fryser :p även då den är avstängd.
Fryser? Menar du går sönder??
 
Jag har förstått problemet som att smörjoljan i kompressorn blir trögflytande och slitaget ökar. Så om den står i ett kallt utrymme får den inte lika lång livslängd som annars. Men så länge den står still slits den inte. Det finns ju en del vittnesmål där det fungerat att ha den gående när det är kallt också. Men det är utanför vad tillverkaren rekommenderar.
 
Udda driften , är det bara en termostat i en kyldel och frysen går på samma ( kompressorn ) så kommer termostaten att stänga av när tempen av minus kryper in i kylen och frysen kommer att tina, . Inget märkligt med det. Sen att stänga av frysen vid stark kyla utanför det är inte bra. Kompressorn kommer att anta minusgrader och må väldigt illa vid start. Det har att göra med smörjning och oljor som finns i den. Varför är det kompressorvärme på dom senaste värmepumpar som står utomhus , jo för att det inte ska bli separation i kompressorn av oljan. Det måste finnas en grundvärme på den. Det går i ditt fall att göra med en värmekabel runt kompressorn, men är lite bök med att montera den. Att slå ifrån den du har vid minus 13 , har du ingen mat i den då, normalt ska mat vara fruset ner till - 18 eller lägre, klart är det bara bär så går det med - 13
 
Min förra la av efter ett par år i förrådet dvs de slits fortare i kyla. Min nuvarande är 3 år men det har inte varit några hårda vintrar så jag lever på hoppet. Skall införskaffa en som klarar lägre temperatur nästa gång - blir dock betydligt dyrare.
 
A
T Thommy Larsson skrev:
Har en fundering: de flesta frysar kan inte stå i kyla, men det finns dom som kan stå i minus 15 grader. Vad händer om det blir kallare? Går frysen sönder?
Men om den inte är påslagen? Går den sönder då oxå?
Jag tänker att man kunde koppla frysen över en termostat som bryter spänningen då omgivningstemperaturen blir t.ex. minus13.
Då behöver frysen knappast vara igång. Och slår till spänningen igen då det blir varmare än t.ex. minus13.
Vad tror ni om det?
Thommy
Det som händer är att kondenseringstemperaturen blir för låg.
Detta innebär att det blir för dåligt tryck in till förångaren och den kan då inte ta värmen från insidan och flytta till utsidan.
Man märker det på att kompressorn går hela tiden under +15C och det blir inte kallare än -14C i frysen samt att den då larmar om den funktionen finns. till slut kommer frystemperaturen möta omgivnings dito.
allt annat är skrönor!
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
allt annat är skrönor
Utveckla detta på ett mer verkligt sätt, inte som nu en utsago i allmänhet:)
 
A
J jonaserik skrev:
Utveckla detta på ett mer verkligt sätt, inte som nu en utsago i allmänhet:)
förstår du inte detta kan jag inte hjälpa dig
 
electroluxaren skrev:
Det som händer är att kondenseringstemperaturen blir för låg.
Detta innebär att det blir för dåligt tryck in till förångaren och den kan då inte ta värmen från insidan och flytta till utsidan.
Man märker det på att kompressorn går hela tiden under +15C och det blir inte kallare än -14C i frysen samt att den då larmar om den funktionen finns. till slut kommer frystemperaturen möta omgivnings dito.
allt annat är skrönor!
Frysen som ska klara -15 står i ett icke uppvärmt utrymme men nästan hela tiden är det varmare än -15. Jag tänker att de relativt få ggr tempen tillfälligt går under -15 skulle man bryta spänningen till frysboxen, maten hålls förstås kall ändå om omgivningstemperaturen är lägre än - 15. Och när det blir lite varmare igen går frysen igång som vanligt.
Jag tänker ändå att det kunde funka
 
electroluxaren skrev:
Det som händer är att kondenseringstemperaturen blir för låg.
Detta innebär att det blir för dåligt tryck in till förångaren och den kan då inte ta värmen från insidan och flytta till utsidan.
Man märker det på att kompressorn går hela tiden under +15C och det blir inte kallare än -14C i frysen samt att den då larmar om den funktionen finns. till slut kommer frystemperaturen möta omgivnings dito.
allt annat är skrönor!
Om en kyl eller frys står avslagen ute på vintern då? Pallar dom det?
Frågar för att jag kom på nu när jag läste den här tråden att min ölkyl står kvar ute än...
 
A
nino nino skrev:
Om en kyl eller frys står avslagen ute på vintern då? Pallar dom det?
Frågar för att jag kom på nu när jag läste den här tråden att min ölkyl står kvar ute än...
Ja det jag beskriver är ju bara driften, avstängd inga problem
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.