Jag tror inte att Hondan skulle gå så mkt bättre efter ett antal år på fullgas varmaste sommardagarna med gräsklipp överallt i kylflänsarna och med halvsunkig olja!Briggsen är en riktig slitvarg som oftast inte får den uppskattning och översyn som den förtjänar.....
 
Friggebo skrev:
Jag tror inte att Hondan skulle gå så mkt bättre efter ett antal år på fullgas varmaste sommardagarna med gräsklipp överallt i kylflänsarna och med halvsunkig olja!Briggsen är en riktig slitvarg som oftast inte får den uppskattning och översyn som den förtjänar.....
Det är nog inte många som ägnar sin stackars gräsklippare någon större omtanke. B&S motorerna är riktiga evighetsmaskiner om de får bra olja och oljan bytt till varje säsong. Rekommendationen från B&S att använda en rak SAE30 mineralolja tycker jag är lite fel, en luftkyld motor som går på max en het sommardag blir j-igt varm och det tål knappast en sunkig mineralolja.
Min rekommendation är att använda en helsyntetolja av hög kvalitet, typ Mobil1 5W-50 el motsvarande - den är stabilare vid höga temperaturer och ryker inte heller så mycket. Man byter oljan, 6dl, en gång per säsong, då kan man kosta på den lilla motorn en bra olja, den ska ju slita hårt för din skull.
 
Hej,

Fick en B&S jordfräs 3 HP. Den har nog ett antal år på nacken. Ny olja, stift och tömnde tanken, i med ny miljösoppa. Den var lite trög att starta, men efter lite arbete så gick den. Brände stiftet, fick mog ett för klent, och med ett hårdare stift fungerar den hyfsat.

Den dör eter ett tag och måste vila = bli kall.
 
Cinolin skrev:
Det är nog inte många som ägnar sin stackars gräsklippare någon större omtanke. B&S motorerna är riktiga evighetsmaskiner om de får bra olja och oljan bytt till varje säsong. Rekommendationen från B&S att använda en rak SAE30 mineralolja tycker jag är lite fel, en luftkyld motor som går på max en het sommardag blir j-igt varm och det tål knappast en sunkig mineralolja.
Min rekommendation är att använda en helsyntetolja av hög kvalitet, typ Mobil1 5W-50 el motsvarande - den är stabilare vid höga temperaturer och ryker inte heller så mycket. Man byter oljan, 6dl, en gång per säsong, då kan man kosta på den lilla motorn en bra olja, den ska ju slita hårt för din skull.
Jag kan inte hålla med om att B&S är bra kvalitet. De håller inte så många hundra timmar innan de är totalslut.

Har bytt flera motorer i åkgräsklippare där vevstaken fått för sig att ta en liten semester utanför blocket.
 
Oj,om vevstaken kommer ut och hälsar på så kan man nog lugnt påstå att motorn är slut!

Jag har oxå bytt ett antal motorer som skurit,ofta är det vevstaken som ger sig--men det har varit uteslutande Tecumseh-motorer,aldrig en Briggs!!
 
Jesca_j skrev:
Du kanske har skit i bensindunken?
Prova att tanka genom en tratt med ett kaffefilter i nästa gång.
Eller är det tanken på klipparen som har rostat så att det är färg/rostflagor som skiten består av?
Eller är det helt enkelt den nya moderna bensinen som fräter på lättmetalldelar i förgasaren och orsakar oxid på allt som kommer i närheten?
Jag plockade loss/isär tanken/förgasaren idag. Efter ett antal isärtagningar och inköp av hylsor i tumdimension börjar det numer gå ganska snabbt. ;-) Och så försökte jag plåta de väsentliga grejerna (när jag redan rengjort) och bifogar bild.

Som jag sett även vid tidigare isärtagningar var det brun lite chokladpulverliknande smet på intagssilen och i "innerkammaren" i tanken, där det kortare intagsröret normalt sitter. Det är nog främst vid just det intagsröret och dess lilla sil som problemen uppstår. När skitnivån i innerkammaren med tiden stiger, sätts silen igen.

Det längre intagsröret, med en större sil, går direkt ner i den större, öppna delen av tanken, vilket verka göra att skiten antagligen i stor utsträckning sköljs bort från den silen när det skvalpar i tanken.

Vad jag förstår är förgasaren och tanken gjord av lättmetall så ev rost kommer väl isåfall från min gamla bilreservdunk. Visserligen brukar jag använda en gammal plåttratt med tämligen fin metallsil när jag tankar gräsklipparen, men skiten/stoftet kanske är så finkorningt att det smiter igenom. Jag vet inte, men jag föreställer mig att skiten kommer in i innerkammaren i tanken genom de ganska stora springorna upptill på mellanväggarna in till innerkammaren? En sådan springa syns nere till vänster på tanken, på min bild.

Isåfall tycker jag att det är en korkad konstruktion, enär skiten tycks skvalpa in i innerkammaren genom springorna och lägga sig till ro där... och sätta igen silen på det korta röret.
Tänk om man kunde modifiera konstruktionen på något sätt, så att den inte blir så känslig för skit/stoft i bensinen.......
 
  • Briggs, tankkarburator.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hkkv skrev:
Hej,

Fick en B&S jordfräs 3 HP. Den har nog ett antal år på nacken. Ny olja, stift och tömnde tanken, i med ny miljösoppa. Den var lite trög att starta, men efter lite arbete så gick den. Brände stiftet, fick mog ett för klent, och med ett hårdare stift fungerar den hyfsat.

Den dör eter ett tag och måste vila = bli kall.
Det låter som den går för snålt. Miljösoppan måste ha en aning fetare blandning än bensin, jag tycker dessutom att det är svårt att få gamla maskiner att gå bra på miljösoppa - speciellt tvåtaktare, det krävs ordentligt kompression och tändning.
 
dennis_f skrev:
Jag kan inte hålla med om att B&S är bra kvalitet. De håller inte så många hundra timmar innan de är totalslut.

Har bytt flera motorer i åkgräsklippare där vevstaken fått för sig att ta en liten semester utanför blocket.
Fanns det någon olja i de motorerna då?
Motorhaverier inträffar just pga dålig kylning och undermålig smörjning, och det slarvas något otroligt med att kolla / byta olja på gräsklipparmotorer - det förutsätts att de bara ska gå och gå...
Jag har sett många misshandlade och havererade småmotorer pga detta, och det spelar ingen roll om de heter B&S, Honda, Tecumhse, Kohler, Kawasaki eller vad som helst, utan underhåll kan det bara sluta på ett sätt.
 
Posia skrev:
Jag plockade loss/isär tanken/förgasaren idag. Efter ett antal isärtagningar och inköp av hylsor i tumdimension börjar det numer gå ganska snabbt. ;-) Och så försökte jag plåta de väsentliga grejerna (när jag redan rengjort) och bifogar bild.

Som jag sett även vid tidigare isärtagningar var det brun lite chokladpulverliknande smet på intagssilen och i "innerkammaren" i tanken, där det kortare intagsröret normalt sitter. Det är nog främst vid just det intagsröret och dess lilla sil som problemen uppstår. När skitnivån i innerkammaren med tiden stiger, sätts silen igen.

Det längre intagsröret, med en större sil, går direkt ner i den större, öppna delen av tanken, vilket verka göra att skiten antagligen i stor utsträckning sköljs bort från den silen när det skvalpar i tanken.

Vad jag förstår är förgasaren och tanken gjord av lättmetall så ev rost kommer väl isåfall från min gamla bilreservdunk. Visserligen brukar jag använda en gammal plåttratt med tämligen fin metallsil när jag tankar gräsklipparen, men skiten/stoftet kanske är så finkorningt att det smiter igenom. Jag vet inte, men jag föreställer mig att skiten kommer in i innerkammaren i tanken genom de ganska stora springorna upptill på mellanväggarna in till innerkammaren? En sådan springa syns nere till vänster på tanken, på min bild.

Isåfall tycker jag att det är en korkad konstruktion, enär skiten tycks skvalpa in i innerkammaren genom springorna och lägga sig till ro där... och sätta igen silen på det korta röret.
Tänk om man kunde modifiera konstruktionen på något sätt, så att den inte blir så känslig för skit/stoft i bensinen.......

Det behöver inte vara skit som kommer utifrån!Om man ställer in gräsklipparen efter sommaren med någon deciliter soppa kvar så kan det bli utfällningar i tanken som lägger sig på botten och fastnar.Sen när man tankar fräsch soppa på våren så släpper skiten från tanken och virvlar med.Dom här utfällningarna brukar vara så fina att dom går förbi silar,men dom brukar fastna i pappfilter.Det ser ut som brun gegga!Jag har även sett det här när jag blandade miljösoppa och handelssoppa i en petflaska,det blev en brun fällning efter någon minut!
 
Friggebo skrev:
Det behöver inte vara skit som kommer utifrån!Om man ställer in gräsklipparen efter sommaren med någon deciliter soppa kvar så kan det bli utfällningar i tanken som lägger sig på botten och fastnar.Sen när man tankar fräsch soppa på våren så släpper skiten från tanken och virvlar med.Dom här utfällningarna brukar vara så fina att dom går förbi silar,men dom brukar fastna i pappfilter.Det ser ut som brun gegga!Jag har även sett det här när jag blandade miljösoppa och handelssoppa i en petflaska,det blev en brun fällning efter någon minut!
Vad menar ni med "miljösoppa"? Är det sådan där extra dyr "lyxbensin", som ska vara mer människovänlig? Jag har iallafall bara kört med vanlig lågoktanig bensinpumpsbensin egentligen inhandlad för bil och båt. (Och själv tillsatt blyersättningsmedel.)

Och visst brukar det väl bli någon skvätt kvar i tanken när klipparen ställs undan under tak, i utetemperatur.

Känner någon av er till någon webbsida med genomskärningar av sådant tank/förgasararrangemang som jag har, och gärna förstås med en beskrivning av hur det är tänkt fungera?

...Om jag förstod funktionen ordentligt kanske jag kunde komma på något sätt att förebygga igensättningsproblemet.
 
Miljösoppa är sån där dyr lyxsoppa,man kan nog köra med vilket som!?

Det var ett tag sen som jag plockade ner en Briggsförgasare,men är inte den där springan för att soppan ska rinna tillbaks till tanken,så att den inte flödar över!?

Förgasaren har väl ingen flottör,den består väl bara av två membranpumpar?En som pumpar upp soppa till"flottörhuset"och en som pumpar upp till munstycket!
 
Friggebo skrev:
Miljösoppa är sån där dyr lyxsoppa,man kan nog köra med vilket som!?

Det var ett tag sen som jag plockade ner en Briggsförgasare,men är inte den där springan för att soppan ska rinna tillbaks till tanken,så att den inte flödar över!?

Förgasaren har väl ingen flottör,den består väl bara av två membranpumpar?En som pumpar upp soppa till"flottörhuset"och en som pumpar upp till munstycket!
Nej, det stämmer säkert att det inte ingår någon flottör - i vart fall har inte jag sett någon.
 
Posia skrev:
Känner någon av er till någon webbsida med genomskärningar av sådant tank/förgasararrangemang som jag har, och gärna förstås med en beskrivning av hur det är tänkt fungera?

.
http://www.briggsandstratton.com/ finns det sprängskisser/reservdelslistor på alla B&S-motorer så det är bara att knappa in motornumret så får du fram en sprängskiss.
 
Suck...
Får man låta som en beserwisser och säga detta.

Briggs motorer behöver INTE blytillsats.

Det har inte funnits blybensin i Kalifornien sedan 70-talet och Amerikanska motorer är anpassade efter detta.

Förgasarmembran byts i dessa förgasare med jämna mellanrum - börja där.

Dom gamla har brytare under svänghjulet (kylfläkten) kolla ev byt dessa.

Ha ett fräscht Stift till hands att prova med eller byt det varje år.

Vissa gummin tål inte etanolbränsle.

Kör på vanlig soppa om du inte vet exakt vad du gör.

En del kör t.o.m oljeblandat i dessa motorer.....

Dessamotorer är rena skiten det tar tex 1 timma att klippa gräset gånger ca 25 ggr/år detta ger 25 driftstimmar per år vilket kan jämföras med 300mil på en bil.
Då borde ju 2500 timmar inte vara så farligt.....

Japsmotorerna håller bättre ,går tystare,jämnare,snålare.

Själv kör jag 18hk Vanguardmotor (briggs) i klipparen.
Denna är tvåcylindrig och trycksmord, har ca 1000 timmar på mätaren och går fint.
Skillnaden är att denna är gjord för att användas inte vara billig i produktion.
 
Tack alla för svar (och välkomna med fler)!

Har nyss efter Jesca_j-tipset varit på http://www.briggsandstratton.com och laddat ner en sprängskissillustrerad reservdelslista. Jag såg vid mitt snabba besök inte till någon ingående funktionsbeskrivning men det kanske också finns om man tar sig tid(?).

När jag ändå först inspekterat klipparen på jakt efter nummer o.dyl. skrev jag också av en kod som vid sajtbesöket avslöjade det lite förvånande att klipparen redan hunnit med att fylla 25 år, närmare bestämt den 21 januari i år! Den födelsedagen missade jag tyvärr.

Åldern kan ju om inte annat vara intressant med tanke på Peter_-_Emmas påstående: "Det har inte funnits blybensin i Kalifornien sedan 70-talet och Amerikanska motorer är anpassade efter detta." Ty klipparen är alltså endast ett några år yngre än 70-talet... Men lite blyersättningsmedel för säkerhets skull kan väl inte skada?

Eftersom gräs m.m., m.m. börjar växa sig otrivsamt högt på tomten får jag väl se till att utan modiferingar skruva ihop klipparen igen endera dagen. Dock har jag tagit intryck av svar och kommentarer här och planerar att:

- noggrant rengöra även tanken

- genom kaffefilter e.dyl filtrera över "ny" bensin från mina gamla plåtdunkar, till en plastdunk istället

- samt alltid tanka klipparen genom kaffefilter e.dyl

Med tanke på nypningen i höstas funderar jag på att iallafall innan första körningsförsöket tillsätta lite tvåtaktolja i bränslet.

Som jag minns det står det någonstans att man alltid ska kolla oljenivån innan start, men visst inte HUR hög den måste vara. Och ingen oljesticka finns. Endast en liten plugg lågt ner med två "horn". Är det bara att fylla så mycket det går?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.